Citat:
Ursprungligen postat av
Kaenkelberrie
Många husägare som har betydligt större kapital än dig ändå.
Till skillnad mot din HR så har man i egen fastighet ett inbyggt värde som du och andra som hyr av en ägare inte har. Ni göder ägarna istället och betalar dyrt för det på det hela.
Fattiga människor är fast i hyresträsket medans vi som ÄGER bara ökar våran förmögenhet för varje år som går.
Jag kan själv (trots högt bolån) i princip leva av avkastningen av aktieportföljen som betalar av hela månadskostnaden med råge varje månad.
Funderar på att förtidspensionera mig om några år och behålla min rejäla,topprenoverade villa och leva på börsen.
Det kan du drömma om i din sketna HR trots stor Teve och designade kaffekoppar!
De beror ju på.
Just nu på öfvre Östermalm kostar en 4:a ca 12 miljoner kr. Om vi räknar på det med dagens förutsättningar blir kalkylen ganska svindlande jämfört med att bo i hyresrätt:
Med 10 % kontantinsats (1,2 milj kr) och en ränta på 2,6 % landar
månadskostnaden på ca 41 200 kr.
Här är detaljerna:Räntekostnad: ca 17 700 kr/mån (efter skatteavdrag).
Amortering (2 %): 18 000 kr/mån.
Månadsavgift: ca 5 500 kr.
Man måste också räkna med alternativkostnaden. De 1,2 milj du låser upp i kontantinsatsen kan inte längre generera avkastning på börsen. Vid avkastning på 5-7 % pratar vi om ytterligare 5 000 – 7 000 kr i månaden som försvinner. Samma sak gäller amorteringen som binds upp i betong istället för att växa på annat håll.
Min hyresrätt kostar 9 000 kr kommunalt.
Det innebär att jag har över 39 000 kr mer i plånboken varje månad. Det räcker till att spara rejält eller varför inte unna sig nästan två nya eldrivna fårskinnsfåtöljer per mån
Lön 40 netto kommunalt= sparar 22 000 kr/mån
Livskvalitet handlar om frihet, och ibland är den friheten en riktigt bra hyresrätt.
Ps. Går något sönder ringer jag bara ett samtal och får det fixat gratis. Medan ni jagar hantverkare (flanders bygg 999 kr/tim?) lutar jag mig tillbaka i fårskinnet och tar en sipp budgetkaffe i lyxkoppen.