2026-04-30, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Spännande läsning idag där verkligheten åter gör sig påmind.

Enligt SEBs beräkning kostar ett barn nu 2,2 miljoner kronor fram till 18-årsdagen och största stressen kring detta utgörs av kostnad för större boende

Faktum är att boende är den största anledningen till varför barn kostar så mycket att skaffa:
"Bakom siffran finns en rad utgifter som byggs upp över tid. Boende är en av de största posterna, följt av mat, kläder och transporter"

Det är solklart att Sveriges extremdyra bostäder är orsaken till vår fertilitetskris, något vi inte behöver leva med egentligen ifall inte vi behövt ha övervärderade bostäder. Hade vi inte haft så extremt överjävligt dyra bostäder som folk i famijebildande ålder inte har råd med så hade vi haft ett bättre samhälle:
"John Norell menar att Sveriges låga födelsetal inte är någon slump – att bostadspolitiken spelar en avgörande roll. Han pekar särskilt på hur svårt det blivit för unga vuxna att skaffa en tillräckligt stor bostad, särskilt i storstäderna."

Men så tittar man in här och ser Sveriges absolut sämst begåvade människor som hävdar att eftersom gamla människor i Stockholms innerstad har råd att rulla in pengar från försäljning av sin övervärderade bostad och köpa en ny, precis lika övervärderad bostad så har vi inga problem!

Detta är naturligtvis inget som påverkar de professionella tyckarna härinne som övergivit allt vad verklighetsuppfattning heter.

Ja jävlar vad vad stockholms innerstad har ställt till med, att den är så övervärderad att den orsakt fertilitet att gå ner med 50% globalt dom senaste 50 åren hade nog ingen kunnat förutse...

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11978412/

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12092605/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36377604/

https://www.env-health.org/dr-shanna-swan-sounds-the-alarm-on-the-link-between-chemical-pollution-and-declining-fertility/

Wallincus borde nomineras för ett nobelpris för att ha hittat orsaken, när resten av världens forskare sliter sig i håret för att lägga pusslet med olika bidragande faktorer till sjunkande fertilitet serverar Wallincus ORSAKEN.
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-04-30 kl. 00:51.
Citera
2026-04-30, 07:43
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Mäklarstatistik. Här för Växjö.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/kronobergs-lan/vaxjo/#/bostadsratter/arshistorik-prisutveckling

Tack!!
Citera
2026-04-30, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ja jävlar vad vad stockholms innerstad har ställt till med, att den är så övervärderad att den orsakt fertilitet att gå ner med 50% globalt dom senaste 50 åren hade nog ingen kunnat förutse...

https://www.env-health.org/dr-shanna-swan-sounds-the-alarm-on-the-link-between-chemical-pollution-and-declining-fertility/

Wallincus borde nomineras för ett nobelpris för att ha hittat orsaken, när resten av världens forskare sliter sig i håret för att lägga pusslet med olika bidragande faktorer till sjunkande fertilitet serverar Wallincus ORSAKEN.
Det är nog så att inkomsterna måste ned rejält för att barnafödandet skall stiga.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster_1208400.html

Vi ligger nu på en disponibel inkomst/capita på knappt 300 k/år.

Om vi halverar den (i fasta priser) så kommer vi dit den var 1985. Och då var barnafödandet högre.

Dvs bara vi halverar vår levnadsstandard så blir det bra enligt Wallicus.
Citera
2026-04-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Spännande läsning idag där verkligheten åter gör sig påmind.

Enligt SEBs beräkning kostar ett barn nu 2,2 miljoner kronor fram till 18-årsdagen och största stressen kring detta utgörs av kostnad för större boende

Faktum är att boende är den största anledningen till varför barn kostar så mycket att skaffa:
"Bakom siffran finns en rad utgifter som byggs upp över tid. Boende är en av de största posterna, följt av mat, kläder och transporter"

Det är solklart att Sveriges extremdyra bostäder är orsaken till vår fertilitetskris, något vi inte behöver leva med egentligen ifall inte vi behövt ha övervärderade bostäder. Hade vi inte haft så extremt överjävligt dyra bostäder som folk i famijebildande ålder inte har råd med så hade vi haft ett bättre samhälle:
"John Norell menar att Sveriges låga födelsetal inte är någon slump – att bostadspolitiken spelar en avgörande roll. Han pekar särskilt på hur svårt det blivit för unga vuxna att skaffa en tillräckligt stor bostad, särskilt i storstäderna."

Men så tittar man in här och ser Sveriges absolut sämst begåvade människor som hävdar att eftersom gamla människor i Stockholms innerstad har råd att rulla in pengar från försäljning av sin övervärderade bostad och köpa en ny, precis lika övervärderad bostad så har vi inga problem!

Detta är naturligtvis inget som påverkar de professionella tyckarna härinne som övergivit allt vad verklighetsuppfattning heter.
John Norell är givetvis nationalekonom, bedriver Kalle Anka-forskning och drar godtyckliga slutsatser genom att sätta bostadspriser på ena axeln och barnafödandet på den andra.

Konstigt ändå att fertiliteten var högre i början av 1900-talet när familjer med 7-8 barn bodde i enrummare…

Ser fram emot hans nästa rapport, gissar på att han har kommit fram till att stigande bostadspriser leder till fler dödsskjutningar i förorten.
Citera
2026-04-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
John Norell är givetvis nationalekonom, bedriver Kalle Anka-forskning och drar godtyckliga slutsatser genom att sätta bostadspriser på ena axeln och barnafödandet på den andra.

Konstigt ändå att fertiliteten var högre i början av 1900-talet när familjer med 7-8 barn bodde i enrummare…

Ser fram emot hans nästa rapport, gissar på att han har kommit fram till att stigande bostadspriser leder till fler dödsskjutningar i förorten.

Kul ändå hur Wallincus menar på att Jan Jörnmark som är docent i ekonomisk historia inte är något annat än en historieveterare och således inte kan något om nationalekonomi samtidigt som en nationalekonom i andra änden helt plötsligt är en tung röst inom fertilitetsfrågor.
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-04-30 kl. 18:22.
Citera
2026-04-30, 21:47
Medlem
Citat:
Kul ändå hur Wallincus menar på att Jan Jörnmark som är docent i ekonomisk historia inte är något annat än en historieveterare och således inte kan något om nationalekonomi samtidigt som en nationalekonom i andra änden helt plötsligt är en tung röst inom fertilitetsfrågor.
Ja, forskning är ju tydligen bara seriös och korrekt när den passar ens egna slutsatser.
Citera
2026-05-01, 02:11
Medlem
slemhogs avatar
Krisen i Hormuzsundet verkar tillta, en expert gick ut i media nu om att oljepriset kan springa iväg till 500 dollar men de flesta tror 200 dollar.
Jag har nu förberett mig på ev storkris som kan påverka svenska bostadspriser och preppat toapapper och genom senaste inköpet av en extremt bekväm fåtölj i mjuk fårull av modellen Lamino köpt med 60% rabatt. Jag har även köpt nya kaffekoppar från Rörstrand på marmorsoffbordet och Humdakin terrazzoskålar under Vesani-kristallkronan som kompletterar svenskt tenn.
Min bruksvärdeshyresrätt ser ut som en Brommavilla i smakfullhet nu.
Därmed är jag perfekt förberedd för ett skönt hemmaliv vid en bostadskris och eventuell arbetslöshet med avgångsvederlag från kommunen kombinerat med närmare 2 milj sparkapital.
Senast redigerad av slemhog 2026-05-01 kl. 02:43.
Citera
2026-05-01, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Krisen i Hormuzsundet verkar tillta, en expert gick ut i media nu om att oljepriset kan springa iväg till 500 dollar men de flesta tror 200 dollar.
Jag har nu förberett mig på ev storkris som kan påverka svenska bostadspriser och preppat toapapper och genom senaste inköpet av en extremt bekväm fåtölj i mjuk fårull av modellen Lamino köpt med 60% rabatt. Jag har även köpt nya kaffekoppar från Rörstrand på marmorsoffbordet och Humdakin terrazzoskålar under Vesani-kristallkronan som kompletterar svenskt tenn.
Därmed är jag perfekt förberedd för ett skönt hemmaliv vid en bostadskris och eventuell arbetslöshet med avgångsvederlag från kommunen kombinerat med närmare 2 milj sparkapital.

Ja det finns inget som symboliserar den smakfulla Brommavillan lika mycket som en 77" TV.

Citat:
Själv slog jag till på en stor OLED på 77 tum för 25k så fort jag fick lämplig planlösning på hyresrättens vardagsrum. Helt fantastiskt.
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-05-01 kl. 07:36.
Citera
2026-05-01, 07:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Och hur tänker du att en sådan kris inte påverkar dig alls i din hyresrätt? Du har ju väntat ganska länge nu på kraschen som aldrig kommer om man ska tro din historik.
Citera
2026-05-01, 09:22
Medlem
Citat:
Hahaha, vilken syn ändå, Slemhog sitter i sin sketna hyresrätt i utkanten av Bromma med en kristallkrona i taket och dricker billig kaffe ur sina Rörstrandmuggar i sin Laminoullfåtölj!

Tur att du har två miljoner sparat då, du vet väl att kommunen är väldigt restriktiv med avgångsvederlag? Mest troligt får du sitta med en gammal kommuntant till jobbcoach som hjälper dig att skriva CV så att du hittar ett nytt jobb.

Själv är jag inte så orolig, vi husägare kör med elbil som vi laddar i vår egen carport. Räntorna kommer nog också falla till att börja med för att dämpa krisen, så det blir återigen extra billigt att vara husägare.

Kommer vi att få en ny inflationskris? Det återstår att se, det krävs ändå en långvarig ökning av energipriser innan vi är där. Du såg väl hoppas jag att Förenade arabemiraten lämnar Opec?

Aja, dags att ladda elbilen, timpriset är nere på 28 öre/kwh just nu, brukar vara så sommarhalvåret.
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-05-01 kl. 09:45.
Citera
2026-05-01, 09:50
Medlem
Citat:

Det är ju verkligen vida känt att brist på bostäder bidrar till att folk inte skaffar barn
Här är en publicerad studie från 2025:
"These results indicate that rising house prices have likely contributed to the fertility decline observed after 2010 among younger cohorts and may amplify fertility differences between housing market insiders and outsiders."

Här är en artiklel om fenomenet som visar att om unga får tillgång till bostad bildar de familj:
"This column presents new evidence from Brazil’s housing credit lotteries, showing that early access to homeownership significantly boosts fertility rates. Housing affects family planning through affordability, stability, and relocation to better environments."

Även i USA är detta ett välkänt fenomen:
"According to a recent study, one of the primary causes of the declining birth rate in the U.S. between the 2000s and the 2010s was the rising cost of housing. "

Det är knappast jag som upptäckt detta, det är mycket välkänt fenomen och anledningen till varför detta kommer som en blixt från klar himmel härinne är för att detta forum är befolkat av människor med samma IQ som skostorlek som tror att bostäder inte är övervärderade och att det inte finns problem på bostadsmarknaden.
Därför ni blir förvånade över slutsatsen att folk som inte har bostad generellt inte skaffar barn

Citat:

Se ovan, finns gott om forskning som visar att otillgänglighet till boende leder till lägre barnafödande.

Citat:

Tunga ekonomer på ECB och ESRB påvisar att svensk bostadsmarknad är övervärderad och ni presenterar en författare och historiker som mer trovärdig eftersom han säger att bostadsmarknaden inte är övervärderad.
Ni härinne vägrar dock inte all sanning kring att bostadsmarknaden är övervärderad och problemen som finns, däri ligger problemet och det är vad som får er att tro att en författare är mer kunnig än ekonomer i frågeställningen.

Skall du kritisera källan kanske du får göra ett bättre försök än så

Citat:
Ja, forskning är ju tydligen bara seriös och korrekt när den passar ens egna slutsatser.
Detta är mycket sant här inne.
Forskning som visar på att bostadsmarknaden är övervärderad avfärdar ni medan en författare som säger att den inte är övervärderad framhålls som en mycket kunnig och framstående expert
Det är rent ut sagt patetiskt hur låg kunskapsnivån är här inne och det sorgliga är att ni alla är röstberättigade...

Vissa av er kan inte ens läsa en text på två meningar, som bevisning har Aabbcc123 fortfarande kvar sin signatur där han läste fel som en evig påminnelse

Edit:
Hittade en artikel redan från 2010 om sambandet mellan brist på bostäder och lågt barnafödande:
"Enström Öst visar i en avhandling på sambandet mellan barnafödande och tillgång på bostäder. Unga människor har betydligt svårare att komma in på bostadsmarknaden nu än tidigare och avhandlingen visar att föräldrarnas situation mer än något annat avgör hur snabbt man etablerar sig på bostadsmarknaden."
Detta har alltså varit känt i 16 år, men trots det är det främmande för folk härinne
Senast redigerad av Wallincus 2026-05-01 kl. 09:58.
Citera
2026-05-01, 11:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Hahaha, vilken syn ändå, Slemhog sitter i sin sketna hyresrätt i utkanten av Bromma med en kristallkrona i taket och dricker billig kaffe ur sina Rörstrandmuggar i sin Laminoullfåtölj!

Tur att du har två miljoner sparat då, du vet väl att kommunen är väldigt restriktiv med avgångsvederlag? Mest troligt får du sitta med en gammal kommuntant till jobbcoach som hjälper dig att skriva CV så att du hittar ett nytt jobb.

Själv är jag inte så orolig, vi husägare kör med elbil som vi laddar i vår egen carport. Räntorna kommer nog också falla till att börja med för att dämpa krisen, så det blir återigen extra billigt att vara husägare.

Kommer vi att få en ny inflationskris? Det återstår att se, det krävs ändå en långvarig ökning av energipriser innan vi är där. Du såg väl hoppas jag att Förenade arabemiraten lämnar Opec?

Aja, dags att ladda elbilen, timpriset är nere på 28 öre/kwh just nu, brukar vara så sommarhalvåret.
Jag det är verkligen en unik hyresrätt, hör du också är förberedd på storkrisen med eldrift, precis som slemhog med eldriven fårullsfåtölj😀
Senast redigerad av slemhog 2026-05-01 kl. 12:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in