2026-05-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
John Norell är givetvis nationalekonom, bedriver Kalle Anka-forskning och drar godtyckliga slutsatser genom att sätta bostadspriser på ena axeln och barnafödandet på den andra.

Konstigt ändå att fertiliteten var högre i början av 1900-talet när familjer med 7-8 barn bodde i enrummare…
Boendeutgiften för ett ruckel då utslagen på 9 pers var inte så hög med dagens mått mätt. Så då förklarar det varför man skaffade så många barn då.

Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
finns gott om forskning som visar att otillgänglighet till boende leder till lägre barnafödande.
Wallincus kommer att förklara att om man bor 9 pers i en enrummare har man god tillgänglighet till boende och därför skaffar man då så många barn. Och att vi andra har för låg IQ för att förstå det.
Citera
2026-05-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag det är verkligen en unik hyresrätt, hör du också är förberedd på storkrisen med eldrift, precis som slemhog med eldriven fårullsfåtölj😀

Jag hejar på dig slemhog , trots att jag är en belånad BRF-ägare i Sthlm, det är en fröjd att läsa dina inlägg.
Citera
2026-05-02, 12:37
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Krisen i Hormuzsundet verkar tillta, en expert gick ut i media nu om att oljepriset kan springa iväg till 500 dollar men de flesta tror 200 dollar.
Jag har nu förberett mig på ev storkris som kan påverka svenska bostadspriser och preppat toapapper och genom senaste inköpet av en extremt bekväm fåtölj i mjuk fårull av modellen Lamino köpt med 60% rabatt. Jag har även köpt nya kaffekoppar från Rörstrand på marmorsoffbordet och Humdakin terrazzoskålar under Vesani-kristallkronan som kompletterar svenskt tenn.
Min bruksvärdeshyresrätt ser ut som en Brommavilla i smakfullhet nu.
Därmed är jag perfekt förberedd för ett skönt hemmaliv vid en bostadskris och eventuell arbetslöshet med avgångsvederlag från kommunen kombinerat med närmare 2 milj sparkapital.

Många husägare som har betydligt större kapital än dig ändå.
Till skillnad mot din HR så har man i egen fastighet ett inbyggt värde som du och andra som hyr av en ägare inte har. Ni göder ägarna istället och betalar dyrt för det på det hela.
Fattiga människor är fast i hyresträsket medans vi som ÄGER bara ökar våran förmögenhet för varje år som går.
Jag kan själv (trots högt bolån) i princip leva av avkastningen av aktieportföljen som betalar av hela månadskostnaden med råge varje månad.
Funderar på att förtidspensionera mig om några år och behålla min rejäla,topprenoverade villa och leva på börsen.
Det kan du drömma om i din sketna HR trots stor Teve och designade kaffekoppar!
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2026-05-02 kl. 12:39.
Citera
2026-05-02, 14:55
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Många husägare som har betydligt större kapital än dig ändå.
Till skillnad mot din HR så har man i egen fastighet ett inbyggt värde som du och andra som hyr av en ägare inte har. Ni göder ägarna istället och betalar dyrt för det på det hela.
Fattiga människor är fast i hyresträsket medans vi som ÄGER bara ökar våran förmögenhet för varje år som går.
Jag kan själv (trots högt bolån) i princip leva av avkastningen av aktieportföljen som betalar av hela månadskostnaden med råge varje månad.
Funderar på att förtidspensionera mig om några år och behålla min rejäla,topprenoverade villa och leva på börsen.
Det kan du drömma om i din sketna HR trots stor Teve och designade kaffekoppar!

De beror ju på.

Just nu på öfvre Östermalm kostar en 4:a ca 12 miljoner kr. Om vi räknar på det med dagens förutsättningar blir kalkylen ganska svindlande jämfört med att bo i hyresrätt:

Med 10 % kontantinsats (1,2 milj kr) och en ränta på 2,6 % landar månadskostnaden på ca 41 200 kr.

Här är detaljerna:Räntekostnad: ca 17 700 kr/mån (efter skatteavdrag).
Amortering (2 %): 18 000 kr/mån.
Månadsavgift: ca 5 500 kr.

Man måste också räkna med alternativkostnaden. De 1,2 milj du låser upp i kontantinsatsen kan inte längre generera avkastning på börsen. Vid avkastning på 5-7 % pratar vi om ytterligare 5 000 – 7 000 kr i månaden som försvinner. Samma sak gäller amorteringen som binds upp i betong istället för att växa på annat håll.

Min hyresrätt kostar 9 000 kr kommunalt.

Det innebär att jag har över 39 000 kr mer i plånboken varje månad. Det räcker till att spara rejält eller varför inte unna sig nästan två nya eldrivna fårskinnsfåtöljer per mån

Lön 40 netto kommunalt= sparar 22 000 kr/mån

Livskvalitet handlar om frihet, och ibland är den friheten en riktigt bra hyresrätt.

Ps. Går något sönder ringer jag bara ett samtal och får det fixat gratis. Medan ni jagar hantverkare (flanders bygg 999 kr/tim?) lutar jag mig tillbaka i fårskinnet och tar en sipp budgetkaffe i lyxkoppen.
Senast redigerad av slemhog 2026-05-02 kl. 15:42.
Citera
2026-05-02, 15:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Jag hejar på dig slemhog , trots att jag är en belånad BRF-ägare i Sthlm, det är en fröjd att läsa dina inlägg.

Tack! Skönt med en neutral balanserad person utan kluster b. Logiken är enkel, jag föredrar avkastning och frihet framför att amortera på en identitet i en carport. Vissa räknar ören på elpriset och fantiserar om Bromma, andra räknar kassaflöde och njuter av lugnet i fårskinnet. Siffrorna ljuger aldrig, det är bara ränteångesten som talar.
Senast redigerad av slemhog 2026-05-02 kl. 15:49.
Citera
2026-05-02, 15:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Spännande läsning idag där verkligheten åter gör sig påmind.

Enligt SEBs beräkning kostar ett barn nu 2,2 miljoner kronor fram till 18-årsdagen och största stressen kring detta utgörs av kostnad för större boende

Faktum är att boende är den största anledningen till varför barn kostar så mycket att skaffa:
"Bakom siffran finns en rad utgifter som byggs upp över tid. Boende är en av de största posterna, följt av mat, kläder och transporter"

Det är solklart att Sveriges extremdyra bostäder är orsaken till vår fertilitetskris, något vi inte behöver leva med egentligen ifall inte vi behövt ha övervärderade bostäder. Hade vi inte haft så extremt överjävligt dyra bostäder som folk i famijebildande ålder inte har råd med så hade vi haft ett bättre samhälle:
"John Norell menar att Sveriges låga födelsetal inte är någon slump – att bostadspolitiken spelar en avgörande roll. Han pekar särskilt på hur svårt det blivit för unga vuxna att skaffa en tillräckligt stor bostad, särskilt i storstäderna."

Men så tittar man in här och ser Sveriges absolut sämst begåvade människor som hävdar att eftersom gamla människor i Stockholms innerstad har råd att rulla in pengar från försäljning av sin övervärderade bostad och köpa en ny, precis lika övervärderad bostad så har vi inga problem!

Detta är naturligtvis inget som påverkar de professionella tyckarna härinne som övergivit allt vad verklighetsuppfattning heter.
Det fungerar inte så inom forskning Wallincus, att om en forskare kommer fram till något så är det en 100%-ig sanning. Särskilt inte inom samhällsvetskaplig forsking. Förmodligen har situationen på bostadsmarknaden ett inflytande på nativiteten, men att den skulle vara den enda förklaringsvaribeln är ytterst osannolikt.
Citera
2026-05-02, 16:35
Medlem
De nya bolånereglerna: Att ha en tvåa i förort hjälper lite, att ha en trea på Norrmalm hjälper mycket.
Citera
2026-05-02, 17:18
Medlem
Citat:
Tack! Skönt med en neutral balanserad person utan kluster b. Logiken är enkel, jag föredrar avkastning och frihet framför att amortera på en identitet i en carport. Vissa räknar ören på elpriset och fantiserar om Bromma, andra räknar kassaflöde och njuter av lugnet i fårskinnet. Siffrorna ljuger aldrig, det är bara ränteångesten som talar.

Jag hade gärna bytt sits med dig, men av olika anledningar, brist på kontakter kötid m.m har jag varit tvungen att belåna mig för att bo i ett bra område.
Citera
2026-05-02, 18:34
Medlem
Citat:
De beror ju på.

Just nu på öfvre Östermalm kostar en 4:a ca 12 miljoner kr. Om vi räknar på det med dagens förutsättningar blir kalkylen ganska svindlande jämfört med att bo i hyresrätt:

Med 10 % kontantinsats (1,2 milj kr) och en ränta på 2,6 % landar månadskostnaden på ca 41 200 kr.

Man måste också räkna med alternativkostnaden. De 1,2 milj du låser upp i kontantinsatsen kan inte längre generera avkastning på börsen. Vid avkastning på 5-7 % pratar vi om ytterligare 5 000 – 7 000 kr i månaden som försvinner. Samma sak gäller amorteringen som binds upp i betong istället för att växa på annat håll.

Det innebär att jag har över 39 000 kr mer i plånboken varje månad. Det räcker till att spara rejält eller varför inte unna sig nästan två nya eldrivna fårskinnsfåtöljer per mån

Livskvalitet handlar om frihet, och ibland är den friheten en riktigt bra hyresrätt.

Ps. Går något sönder ringer jag bara ett samtal och får det fixat gratis. Medan ni jagar hantverkare (flanders bygg 999 kr/tim?) lutar jag mig tillbaka i fårskinnet och tar en sipp budgetkaffe i lyxkoppen.

Håller med alla dagar i veckan. Ska man bo centralt i en storstad en billig hyresrätt jmf med de extrema kostnader att köpa något. Dvs om man har kötiden.

Kollade på att köpa vs hyres ngt i centrala Göteborg. Köpekostnad för en BR blev runt 30-35 tusen (inkl amortering), medans en HR var runt 10-12 tusen.
Utöver det ska BR underhållas osv, kanske inte jättekostnader men ändå, plus alternativkostnad för insatsen.

I mellanstora städer där priser är lägre = mer rimligt med BR kostnadsmässigt per mån.

Dock är det ca 15 års kötid för en HR där, men börjar närma mig det.
Senast redigerad av Pumpacykeln 2026-05-02 kl. 19:10.
Citera
2026-05-02, 20:25
Medlem
Citat:
Det är ju verkligen vida känt att brist på bostäder bidrar till att folk inte skaffar barn
Här är en publicerad studie från 2025:
"These results indicate that rising house prices have likely contributed to the fertility decline observed after 2010 among younger cohorts and may amplify fertility differences between housing market insiders and outsiders."

Här är en artiklel om fenomenet som visar att om unga får tillgång till bostad bildar de familj:
"This column presents new evidence from Brazil’s housing credit lotteries, showing that early access to homeownership significantly boosts fertility rates. Housing affects family planning through affordability, stability, and relocation to better environments."

Även i USA är detta ett välkänt fenomen:
"According to a recent study, one of the primary causes of the declining birth rate in the U.S. between the 2000s and the 2010s was the rising cost of housing. "

Det är knappast jag som upptäckt detta, det är mycket välkänt fenomen och anledningen till varför detta kommer som en blixt från klar himmel härinne är för att detta forum är befolkat av människor med samma IQ som skostorlek som tror att bostäder inte är övervärderade och att det inte finns problem på bostadsmarknaden.
Därför ni blir förvånade över slutsatsen att folk som inte har bostad generellt inte skaffar barn

Se ovan, finns gott om forskning som visar att otillgänglighet till boende leder till lägre barnafödande.

Tunga ekonomer på ECB och ESRB påvisar att svensk bostadsmarknad är övervärderad och ni presenterar en författare och historiker som mer trovärdig eftersom han säger att bostadsmarknaden inte är övervärderad.
Ni härinne vägrar dock inte all sanning kring att bostadsmarknaden är övervärderad och problemen som finns, däri ligger problemet och det är vad som får er att tro att en författare är mer kunnig än ekonomer i frågeställningen.

Skall du kritisera källan kanske du får göra ett bättre försök än så

Detta är mycket sant här inne.
Forskning som visar på att bostadsmarknaden är övervärderad avfärdar ni medan en författare som säger att den inte är övervärderad framhålls som en mycket kunnig och framstående expert
Det är rent ut sagt patetiskt hur låg kunskapsnivån är här inne och det sorgliga är att ni alla är röstberättigade...

Vissa av er kan inte ens läsa en text på två meningar, som bevisning har Aabbcc123 fortfarande kvar sin signatur där han läste fel som en evig påminnelse

Edit:
Hittade en artikel redan från 2010 om sambandet mellan brist på bostäder och lågt barnafödande:
"Enström Öst visar i en avhandling på sambandet mellan barnafödande och tillgång på bostäder. Unga människor har betydligt svårare att komma in på bostadsmarknaden nu än tidigare och avhandlingen visar att föräldrarnas situation mer än något annat avgör hur snabbt man etablerar sig på bostadsmarknaden."
Detta har alltså varit känt i 16 år, men trots det är det främmande för folk härinne

Suck...Då försöker vi igen...För att vara kpgon som konstant påpekar andras läsförståelse verkar du ha svårt med din egen, trots när orden kommer ur din egen mun.

Citat:
Det är solklart att Sveriges extremdyra bostäder är orsaken till vår fertilitetskris, något vi inte behöver leva med egentligen ifall inte vi behövt ha övervärderade bostäder.

Orsaken är singular, hur mycket du än vill hävda att folk är autister så ändrar in det faktumet. Du hade tex kunnat formulera dig som "en bidragande orsak" och förmodligen fått medhåll från alla här inne.

Vidare att istället för att kommentera på ny forskning du fick källhänvisad, från just fertilitetsforskare, som hävdar att fertilitet stadigt sjukt som en sten med närmare 50% senaste 50 åren globalt som en direkt följd av introduktionen av plast i hushållet så väljer du att skriva en halv ordsallad om något som verkar försöka styrka din tes. Nästan så man kan tro att du inte alls är intresserad av sakfrågan som är sjunkande fertilitet och varför den har sjunkit så drastiskt världen över. Snarare försöker du pusha ditt narrativ som känns som en trygg förklaringsmodell för din egen ofrivilliga barnlöshet.

Jag fattar, det måste suga att vara ofrivilligt barnlös och dumpad av tjejen pga du inte hade råd med något bättre än en lägenhet i ett utsatt område där din flickvän kände sig otrygg. Men för din egen skull, prata med en samtalsterapeut eller psykolog istället för att sitta och kasta glåpord och kränka andra människor på FB.
Citera
2026-05-02, 20:30
Medlem
Citat:
De beror ju på.

Märkligt antagande att man skulle fullbelåna sig för en 12 miljoners lägenhet och det skulle vara problematiskt? Gör man det är det nog främst pga alternativkostnaden är högre med lägre belåning och då har man nog inte heller likvidetsproblem vid en månadsavgift på 41.2k, speciellt inte när det är ett par som delar på det.

Sen lämnar du ju såklart ute tidsaspekten, hur många års kö kräver en 4a på Östermalm? 30?
Citera
2026-05-02, 21:09
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Märkligt antagande att man skulle fullbelåna sig för en 12 miljoners lägenhet och det skulle vara problematiskt? Gör man det är det nog främst pga alternativkostnaden är högre med lägre belåning och då har man nog inte heller likvidetsproblem vid en månadsavgift på 41.2k, speciellt inte när det är ett par som delar på det.

Sen lämnar du ju såklart ute tidsaspekten, hur många års kö kräver en 4a på Östermalm? 30?

Din nyliberala kollega påstod man blev fattig i hyresrätt trots 3-4 ggr lägre kostnad och slipper ta risk. Om du inte fullbelånar dig så låser du fast ännu mer dött kapital som kan få till andra investeringar och frihet och får lika hög förlust.

Att påstå att en boendekostnad på 41 200 kr inte är 'problematiskt' bara för att man är två som delar är definitionen av ett guldpläterat fängelse. Det innebär att de är dubbelt sårbara och tvingade till 100 % prestation varje månad. Om en i paret blir sjuk, vill skola om sig, blir utbränd eller separerar, så rasar hela kalkylen direkt. De äger inte sitt boende – banken äger deras tid.

Har man en hyres 4:a för 9 000 kr betyder det att man kan vara singel, arbetslös eller bara ledig i ett år utan att ens svettas med sparkapital på 1-2 miljoner likvitt, medan deras kapital är låst i väggarna för att sänka en räntekostnad som hyresgästen inte ens har. Det är äkta ekonomisk makt, inte att ha ett stort lånelöfte som kräver 2x50 timmars arbetsvecka.

Here we go again, kötid 30 år...
Hört talas om lägenhetsbyten? lägenhetsbyte.se? Antagligen inte med genomsnittlig IQ.
Jag har gjort flera byten, från nyproducerad liten lgh med hög hyra i sunkförort till att landa en 4a på Östermalm på 10 års tid genom vara aktiv 3-6 mån vartannat år på lägenhetsbyte utan pengar emellan. Kön blev helt plötsligt 1/3 del så lång. Inga problem.
Senast redigerad av slemhog 2026-05-02 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in