2026-04-29, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men förr i Sverige och i andra länder fortfarande, så är det självklart att gifta mammor är hemma. Det är ingen som sitter och räknar på hur mycket de skulle tjäna om de skulle arbeta i stället, och betraktar det beloppet som en KOSTNAD. Det är ett jätteknasigt sätt att resonera, och detta är en av orsakerna till nativitetskrisen.

Tror du verkligen det? Googlar folk vad det kostar att skaffa barn och ser aja fan 2 mille, det var dyrt. Köper en hund istället.
Citera
2026-04-29, 11:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Tror du verkligen det? Googlar folk vad det kostar att skaffa barn och ser aja fan 2 mille, det var dyrt. Köper en hund istället.

Tja, TS verkar ju tänka så i alla fall. Därav den här tråden. Vad tror du att nativitetskrisen beror på?
Citera
2026-04-29, 11:46
Medlem
Citat:
Tja, TS verkar ju tänka så i alla fall. Därav den här tråden. Vad tror du att nativitetskrisen beror på?

Jag tror det är en närmast "naturlag" att det föds färre barn när hela samhällen får det allt bättre. Så ser det ut överallt. Sen finns det skillnader emllan olika länder men ner går det väl överallt vad jag vet.

Men det är konstigt känner jag personligen. Vi väntar barn nummer 2 och för mig känns det som ekonomisk trygghet och möjligheten att vara pappaledig osv är viktiga.
Citera
2026-04-29, 11:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Jag tror det är en närmast "naturlag" att det föds färre barn när hela samhällen får det allt bättre. Så ser det ut överallt. Sen finns det skillnader emllan olika länder men ner går det väl överallt vad jag vet.

Men det är konstigt känner jag personligen. Vi väntar barn nummer 2 och för mig känns det som ekonomisk trygghet och möjligheten att vara pappaledig osv är viktiga.

Det är jättekonstigt. Jag förstår visst att man vill ha barn i fattiga länder där det inte finns någon allmän pension eller äldrevård, och där barnen är den enda tryggheten för ålderdomen. Men detta är ju inte de enda orsakerna till att folk i alla tider har önskat sig barn. Man vill ha en mini-me, pappan vill ta med sig sina söner på sitt arbete och sina intressen, och mamman vill göra samma med döttrarna. Man vill ha en familj omkring sig - inte ens i ett land med fullt utbyggd välfärd kan ju anställd personal av olika slag (vårdpersonal, socialtanter...) ersätta egna barn och barnbarn som man hör ihop med, och där man kan ge varandra ömsesidigt stöd och trygghet...

Och kvinnor brukar vilja uppleva graviditet, förlossning, att sköta ett spädbarn och vara ute och gå med det i vagnen, kanske sy och sticka små söta plagg till det... Det är naturliga kvinnliga erfarenheter. Man vill göra alla de där sakerna tillsammans med sin familj som man gjorde med sin egen familj när man var barn. Jularna och de andra storhelgerna med alla dess traditioner, helgaktiviteterna (muséer, stall, simhall...), sommarstugan, resorna...

Många vill också bli mer engagerade i samhället genom dagis, skola, närområdessamverkan... För att inte tala om att man vill veta att man fört sina gener vidare - också en sådan där grundläggande mänsklig grej. Man vill lämna vidare sina arvklenoder, tänk så tråkigt om de skulle gå till främmande! Man vill veta att man kommer att finns med i släktträdet hos sina efterkommande, när de intresserar sig för sin släkt. Om 100 år, 200 år, 500 år... Man blir aldrig helt bortglömd, världen blir aldrig precis likadan som den skulle ha varit om man aldrig hade funnits (eller aldrig fått barn), eftersom ens barn, barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v. kommer att påverka den på olika sätt. Förhoppningsvis till det bättre!
Citera
2026-04-29, 12:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det beror på att ungarna idag får en swish och inte pengar i handen som det var förr. Dessutom spenderar ungarna betydligt mer idag än vad dom gjorde för 10 år sedan. Personligen tycker jag det är sjukligt att en 15 årig tjej springer omkring med 11-12 tkr i månaden som spenderas på alkohol, smink, löskukar och epa traktorer.
Föräldrarna är för rika genom överbetalda låtsasjobb. Det är vi arbetare som faktiskt producerar något som betalar detta.
Citera
2026-04-29, 13:01
Medlem
Citat:
Det är jättekonstigt. Jag förstår visst att man vill ha barn i fattiga länder där det inte finns någon allmän pension eller äldrevård, och där barnen är den enda tryggheten för ålderdomen. Men detta är ju inte de enda orsakerna till att folk i alla tider har önskat sig barn. Man vill ha en mini-me, pappan vill ta med sig sina söner på sitt arbete och sina intressen, och mamman vill göra samma med döttrarna. Man vill ha en familj omkring sig - inte ens i ett land med fullt utbyggd välfärd kan ju anställd personal av olika slag (vårdpersonal, socialtanter...) ersätta egna barn och barnbarn som man hör ihop med, och där man kan ge varandra ömsesidigt stöd och trygghet...

Och kvinnor brukar vilja uppleva graviditet, förlossning, att sköta ett spädbarn och vara ute och gå med det i vagnen, kanske sy och sticka små söta plagg till det... Det är naturliga kvinnliga erfarenheter. Man vill göra alla de där sakerna tillsammans med sin familj som man gjorde med sin egen familj när man var barn. Jularna och de andra storhelgerna med alla dess traditioner, helgaktiviteterna (muséer, stall, simhall...), sommarstugan, resorna...

Många vill också bli mer engagerade i samhället genom dagis, skola, närområdessamverkan... För att inte tala om att man vill veta att man fört sina gener vidare - också en sådan där grundläggande mänsklig grej. Man vill lämna vidare sina arvklenoder, tänk så tråkigt om de skulle gå till främmande! Man vill veta att man kommer att finns med i släktträdet hos sina efterkommande, när de intresserar sig för sin släkt. Om 100 år, 200 år, 500 år... Man blir aldrig helt bortglömd, världen blir aldrig precis likadan som den skulle ha varit om man aldrig hade funnits (eller aldrig fått barn), eftersom ens barn, barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v. kommer att påverka den på olika sätt. Förhoppningsvis till det bättre!

Jag kan bara hålla med. Vi brukar säga så. "tänk om inte vi haft vår tvååring nu vad skulle vi gjort då?" Ja det känns ju helt tomt att bara tänka tanken.
Citera
2026-04-30, 17:46
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om du måste gå ner i arbetstid eller skaffa en större bostad för att du skaffar barn så blir det en kostnad. Vad du sedan tycker om detta och din syn på kvinnas roll är irrelevant.
Citat:
Nu har jag svarat på liknande invändningar flera gånger i tråden, men en gång till då. Förr (och i andra länder fortfarande) var det ingen som överhuvudtaget tänkte så. Kvinnor slutade arbeta när de gifte sig, eller senast när de blev gravida. Det var ingen som satt och räknade på det sättet, att "om hon hade yrkesarbetat i stället så hade hon tjänat det-och-det beloppet", och mentalt bokfört detta belopp som en "kostnad". Det är ett konstigt och otrevligt sätt att tänka.

Sedan kunde en del fruar arbeta lite extra ändå, för att hjälpa till med hushållskostnaderna, men det var ingen som tyckte att det var en "kostnad" om hon INTE gjorde det.
Citera
2026-04-30, 18:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om du måste gå ner i arbetstid eller skaffa en större bostad för att du skaffar barn så blir det en kostnad. Vad du sedan tycker om detta och din syn på kvinnas roll är irrelevant.

...och om människor i allmänhet i ett land ser på frågan på det sättet, så kommer garanterat nativiteten att gå ner. De enda som kommer att skaffa stora barnaskaror, är folk (de flesta invandrare från Mellanöstern och Afrika) som redan från början varit inställda på att leva på bidrag hela livet.
Citera
2026-05-03, 11:22
Avstängd
(FB) Kvinnor blir gravida och får sparken - "gör abort så kan du fortsätta jobba"
Citera
2026-05-04, 13:49
Medlem
Incendios avatar
Att det där är illasinnad(och felaktig) propaganda. Plus att det bästa mn kan göra med sina pengar är att uppfostra en familj.
Citera
2026-05-04, 15:39
Bannlyst
Yep. Allt kostar
Citera
2026-05-08, 14:07
Medlem
Som väntat en löjlig artikel skriven av någon som uppenbarligen inte har barn, eller åtminstone inte betalat särskilt mycket av vad de kostar.

Det är ju inte GREJER som kostar, det är inkomstbortfallet. Att man får en skitfattig fru/sambo. Och det nämns bara lite i förbigående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in