2026-04-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Varför skulle ett barn kosta mer om föräldern arbetar deltid?
Chansar på att barnet inte får gå på förskola när föräldern är hemma
Vilket betyder mer utgifter i mat samtidigt som du måste betala samma summa för förskoleplatsen tex
Samt kanske aktiviteter när de är hemma
Citera
2026-04-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orco2
Lite så undrar jag med🤔
En förälder som jobbar deltid får inte ha barnen på förskolan när föräldern är ledig vilket betyder att du får tex stå för frukost + lunch extra den dagen
Du har samma avgift på förskola. Om du går 2 gånger i veckan eller 5
Antar att de är något sånt de räknar
Citera
2026-04-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Vi får se hur det slutar när kidsen blir äldre men än så länge gör jag vinst på barnen & behöver jag semester efter en slitig helg kan jag alltid vabba.
Vinst ? Barnarbete ?
Citera
2026-04-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Tid finns men det är inte bara en själv att tänka på. Skall du ut på krogen måste den andre maken ta hand om ett eller flera barn. Är ungarna såpass gamla att de är rätt självgående är det inget större hinder men en ettåring och en femåring krävs det rätt mycket för att hålla koll på och dessutom laga mat, byta blöjor etc. Är man då ute kan man inte direkt släppa loss och leva i nuet utan kommer behöva ha ett öga på mobilen och fundera på när man bör gå hem eftersom ungar har ett sjätte sinne för baksmälla och garanterat kommer att vakna 05:00.

Sedan kommer din utgång ligga dig till last när kärringen vid för dig sämsta tillfälle kommer att vilja gå ut och kackla med sina vänner.

Du kan inte heller ligga och vara bakis en halv dag utan måste hitta på massa aktiviteter och skit som kärringen har planerat.

Alternativet är att som du säger dega på soffan utan att kärringen är sur och utan att hon har frikort.

Öh nej en ettåring och en femåring är inga problem att hålla koll på om man inte har Downs syndrom eller något annat.
Problemet är att folk är så kassa föräldrar idag, dåliga på logistik och klarar inte av stress.
Citera
2026-04-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Paradoxen är ju att desto mer staten satsar på välfärd, barnomsorg, jämlikhet ju mer sjunker barnafödandet. Sverige har idag lägre naivitet än USA, då ingår t o m alla invandrare i Sverige som skaffar många fler barn. (Vilket ändå är en större % än USA).

Nästan som staten tagit bort alla naturliga incitament för en kvinna att hitta en man att bilda familj med och barnafödandet för att säkra framtiden.

Säger inte det är rätt eller fel. Men det finns nog underliggande biologiska krafter samhället signalerar omedvetet.

USA har inget gratis dagis (svindyrt), ingen föräldraledighet, folk har knappt semester, dyr skola, sjukförsäkringen. Ändå är det fler som skaffar barn där! Även om man bryter ner det på inkomst grupp, den inkomst grupp som har lägst barnafödande i USA (medelklass) skaffar ändå fler barn än snittet för Sverige! Och mycket högre än svensk medelklass!

Ser man på länder med ännu sämre skyddsnät så är det *tada* ännu fler som skaffar barn! Visst det finns undantag, men generellt håller korrelationen även för I-länder. Mer välfärd. Mindre barnafödande.

Främst tror jag allteftersom välfärden kollapsar i Sverige ju fler kommer skaffa barn. Så det har inget med personers ekonomi att göra. Mer välstånd och välfärd leder bara till att folk blir mer egoistiska och narcissistiska och fokuserar mer på egoistiskt "självförverkligande" istället för på samarbete och överlevnad för flocken.

Med Sveriges generösa system borde det födas hur många barn som helst! Nu säger folk det är pga invandringen ingen vill skaffa barn. Men Danmark har lika lågt och Norge och Finland ännu lägre!

Även denna tråd är ganska talande, så länge folk fokuserar på det ekonomiska spelar det ingen roll vilka ekonomiska incitament man ger folk. Du kommer alltid kunna spara *ännu mer* på att inte skaffa barn!

Sveriges sociala förmåner är unika och det är klart att vi utnyttjar dem. Men jag tror barnafödandet här i många fall har med medveten planering att göra. Man vet på ett ungefär var gränsen går.

En medelklassfamilj i både Sverige och i USA brukar väl oftast tänka ut hur deras familj ska se ut; dvs hur många barn de kan och önskar få. Motsatsen bland USA:s många olika kulturer är att en del börjar föda barn redan vid 13-14-årsåldern, d.v.s. oftast barn i utsatta områden som blir oplanerat gravida.

USA:s "public schools", där 83% av alla barn och tonåringar går, är gratis. Det är de åtråvärda privatskolorna som kostar. Universitetsutbildning vid en elitskola kostar också skjortan, men det finns stipendier för duktiga studenter utan större pengakapital samt mindre kostsamma skolor att välja på. Att ge sitt barn en elitskoleutbildning är förstås som att ge det en biljett till ett välbetalt arbete i ett USA där konkurrensen på arbetsmarknaden är oerhört hög.

Förutom möjligheten att få en högre utbildning gratis i Sverige är utbildningen i sig själv kvalitetsorienterad och möter hög standard jämfört med många andra länder.

Som du skriver, har vi i Sverige sjukförsäkring, vilket arbetsgivaren i ett land som USA ofta står för. Sedan finns det ju litet pengar från social security. Dock vill inte alla amerikaner ha bättre sjukförsäkringar då de är så oerhört rädda för att behöva betala mer skatt. Dessutom tror en del att de får sämre sjukvård om den är subventionerad och samma gäller med skolorna. Många anser att undervisningen, särskilt i de lägre årsklasserna, måste bli sämre om den inte är dyr (privatskola).

Långa betalda semestrar har vi också, medan dessa är kortare i USA (standard 10 arbetsdagar). När jag beskriver våra svenska förmåner för t.ex. amerikaner, slutar det nästan alltid med att "ja, men ni betalar ju så höga skatter." Personligen har jag aldrig betalat mer skatt än när jag arbetade i USA.

Men jag tror att de flesta som åtminstone känner ansvar för sig själva, har förnuft och vet vad de själva klarar av som föräldrar inte sätter fler barn till världen än de mäktar med trots att det finns så bra sociala förmåner i ett land som Sverige. Men så finns det undantag förstås.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-04-28 kl. 11:25.
Citera
2026-04-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Singlar? Normalt är man två när man skaffar barn, men du kanske gör annorlunda?

Om man inte har råd med ett barn, motsvarande 10-15k sek är man en jävla förlorare, oavsett om man är singel eller i ett parförhållande. Då kanske det är bättre att man håller sig barnfri och låter folk med bättre driv och intelligens skapa nästa generation.

Bidragstagande somalier med 8 barn har ju råd så jag har svårt att se att det är ekonomin som sätter stopp.

Nej de är väldigt vanligt man är singel tjej med barn nowdays… trendigt också för kvinnor att leva ensam och skaffa barn på egen hand!
Sverige har en av de högsta andelarna singelhushåll i världen. Det beror på flera faktorer.. Vårt välfärdssystem gör det möjligt för kvinnliga individer att klara sig på en lön, vilket minskar det ekonomiska tvånget att leva i ett förhållande. .. Det finns inte längre samma sociala stigma kring att vara singel som det gjorde för 50 år sedan. I vissa svenska storstäder består nästan hälften av alla hushåll av endast en person.

Vi ser en rörelse bort från den traditionella kärnfamiljen som den enda normen. Idag är "stjärnfamiljer" och ensamhushåll en naturlig del av samhällsbilden... Kolla statistiken själv!
Citera
2026-04-28, 14:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är en myt det där att samhället kommer att ta hand om dig när du blir gammal. Du får hemtjänstpersonal som våldtar dig, goda män som själ dina tillgångar eller hamnar på ett boende där du blir misshandlad av araber som inte kan svenska och får ligga i ditt eget bajs.

Kul sista tid i livet.

De som har bra äldreomsorg, de har det för att familjen har fixat det åt dem.
Ja, allt det där vet vi redan. Fortfarande har det blivit allt mer sällsynt att barnen tar hand om sina gamla föräldrar. Många bor långt bort och eller har fullt upp med sina egna liv och barn. När det vankas arv brukar dock alla plötsligt dyka upp.

Det kostar i alla fall stora pengar både kontant och uppoffringar (mindre pension pga deltid tex.) Barnen idag är nog också en hel del dyrare i drift än både jag var, och min dotter var för 30år sedan. Tex. Ingen av oss hade egen telefon för tusentals kronor. Gav du en unge i dag den telefon jag har idag skulle den slänga den i backen efter två dagar för den skulle bli mobbad för den.

Smakar det så kostar det.
Citera
2026-04-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ja, allt det där vet vi redan. Fortfarande har det blivit allt mer sällsynt att barnen tar hand om sina gamla föräldrar. Många bor långt bort och eller har fullt upp med sina egna liv och barn. När det vankas arv brukar dock alla plötsligt dyka upp.

Det kostar i alla fall stora pengar både kontant och uppoffringar (mindre pension pga deltid tex.) Barnen idag är nog också en hel del dyrare i drift än både jag var, och min dotter var för 30år sedan. Tex. Ingen av oss hade egen telefon för tusentals kronor. Gav du en unge i dag den telefon jag har idag skulle den slänga den i backen efter två dagar för den skulle bli mobbad för den.

Smakar det så kostar det.

Håller med dig i så mycket här.
Och precis, smakar det så kostar det.
Citera
2026-04-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej de är väldigt vanligt man är singel tjej med barn nowdays… trendigt också för kvinnor att leva ensam och skaffa barn på egen hand!
Sverige har en av de högsta andelarna singelhushåll i världen. Det beror på flera faktorer.. Vårt välfärdssystem gör det möjligt för kvinnliga individer att klara sig på en lön, vilket minskar det ekonomiska tvånget att leva i ett förhållande. .. Det finns inte längre samma sociala stigma kring att vara singel som det gjorde för 50 år sedan. I vissa svenska storstäder består nästan hälften av alla hushåll av endast en person.

Vi ser en rörelse bort från den traditionella kärnfamiljen som den enda normen. Idag är "stjärnfamiljer" och ensamhushåll en naturlig del av samhällsbilden... Kolla statistiken själv!

Läs igen. När man skaffar barn är man oftast två. I övrigt vidhåller jag vad jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Citera
2026-04-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Läs igen. När man skaffar barn är man oftast två. I övrigt vidhåller jag vad jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Det börjar ändras mer och mer.. då reglerna ändrats.. betydligt lättare för tjejer skaffa barn ensam.
Citera
2026-04-28, 22:11
Medlem
Tranquility Bass avatar
På vilket sätt är det galet? Om man väljer att g¨ner i arbetstid så blir det en kostnad för att skaffa barn precis som ett större boende blir det om man enbart skaffar boendet för att man skaffar barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att de räknar "inkomstförlusten", i jämförelse med om föräldern skulle ha arbetat heltid, som en kostnad. Det är helt galet.
Citera
2026-04-29, 02:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
På vilket sätt är det galet? Om man väljer att g¨ner i arbetstid så blir det en kostnad för att skaffa barn precis som ett större boende blir det om man enbart skaffar boendet för att man skaffar barn.

Nu har jag svarat på liknande invändningar flera gånger i tråden, men en gång till då. Förr (och i andra länder fortfarande) var det ingen som överhuvudtaget tänkte så. Kvinnor slutade arbeta när de gifte sig, eller senast när de blev gravida. Det var ingen som satt och räknade på det sättet, att "om hon hade yrkesarbetat i stället så hade hon tjänat det-och-det beloppet", och mentalt bokfört detta belopp som en "kostnad". Det är ett konstigt och otrevligt sätt att tänka.

Sedan kunde en del fruar arbeta lite extra ändå, för att hjälpa till med hushållskostnaderna, men det var ingen som tyckte att det var en "kostnad" om hon INTE gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in