2026-04-29, 08:19
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Solar folk topless på svenska stränder nuförtiden? Var? Inte sett.

För några decennier sedan var det självklart. Man blev sur för att man var tvungen köpa både över- och underdel, ingen använde ändå överdelen. Men nu? Inte sett på väldigt många somrar.

Hursomhelst bestämmer den som har brösten det.
Solar iofs aldrig men man behöver ju några minuter att torka till. För bada måste man.

Ja ute på öarna på västkusten solar många halvnakna vilket är oerhört sympatiskt 😄
Citera
2026-04-29, 08:31
Medlem
Kleiners avatar
Jag förstår inte varför man vill normalisera att kvinnor visa sig barbröstad. Och att män ska bli vana och immuna. Det är jo lite dumt och inte riktigt genomtänkt.

Många kvinnor använder deras bröst till att förföra och dra till sig uppmärksamhet. Är det inte lite dumt att normalisera något man som kvinna använder som ett trumfkort?
Citera
2026-04-29, 08:36
Medlem
Citat:
På åttiotalet solade de flesta topless. Det var normalt. Och det var inte för att ragga. Kulturen såg ut så då att ju mer av kroppen som blev solbränd, desto bättre. Det vet vi ju idag att det inte är speciellt hälsosamt, eller hur?

Och vadå inte ska få resa utan er på semester? Ska du konfiskera biljetterna eller? Du får nog släppa antingen den oron eller eventuell flickvän.

lol så din flickvän/fru vill åka på semester utan dig?lol undrar varför?
Citera
2026-04-29, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nu är jag i princip aldrig på stranden längre, men på den tiden jag var det så inte fan gick man igång på bara ett par pattar. Nej, bruden behövde vara slank, snygg och ha ett bra tajt arsle också. Och hade hon det så gick man igång på henne oavsett hon var topless eller inte. Så, är man så ängslig som du verkar vara och har en snygg kvinna så bör hon egentligen inte visa sig i bikini över huvud taget.
Men nu var ju inte diskussionen vad du, jag eller andra män går igång på. Jag hävdar att topless-slampor på stranden är topless för att ha en anledning att vara nakna och på så sätt få mäns uppmärksamhet. Alibaba får bånge av att se en naken ankel, så din teori om att män inte blir sugna av ett par nakna bröst bara för att du själv inte blir det håller inte.
Citera
2026-04-29, 10:21
Medlem
CC75s avatar
Jag ser inte problemet med topless. Jag personligen ser snarare problem med att folk gör en stor grej av det. Nakenhet är naturligt. Allt annat är ett mänskligt påhitt kopplat till människans tillkortakommanden och drivkraft att styra andra människor utifrån sitt egna tyckande. Klarar man inte av att se nakenhet, då bör man jobba med sig själv.

Jag är övertygad om att länder där nakenhet är naturligt är betydligt bättre för alla, även kvinnor, jämfört med de länder där kvinnan ses som något som måste döljas.

Ett problem som jag ser är att många här förknippar topless med en viss typ av kvinnor och då mindre seriösa kvinnor eller kvinnor med ett stort bekräftelsebehov. Det visar hur skevt och svagt vårt samhälle har blivit. Folk kan idag inte ens duscha utan att ha ett eget bås men så blir vi också allt mer individualistiska också och mer ensamma.

// CC
Citera
2026-04-29, 11:31
Medlem
Kleiners avatar
Nakenhet är naturligt, men det är inte naturligt att vilja vara naken framför andra människor.

Sedan första människans skapelse har människor alltid täckte sina könsorgan.

Gå du inne i tjejernas duschrum och observera hur snabbt dom är på att täcka sig. OCH observera vart dom placera sina händer? Är det onaturligt beteende när det händer automatiskt?

Varför vill man ta bort och förstöra människors naturliga instinkter och kalla det onaturligt?

Klart ska människor som inte vill visa sig naken få dusch i eget bås. Det ska vara en självklarhet.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag ser inte problemet med topless. Jag personligen ser snarare problem med att folk gör en stor grej av det. Nakenhet är naturligt. Allt annat är ett mänskligt påhitt kopplat till människans tillkortakommanden och drivkraft att styra andra människor utifrån sitt egna tyckande. Klarar man inte av att se nakenhet, då bör man jobba med sig själv.

Jag är övertygad om att länder där nakenhet är naturligt är betydligt bättre för alla, även kvinnor, jämfört med de länder där kvinnan ses som något som måste döljas.

Ett problem som jag ser är att många här förknippar topless med en viss typ av kvinnor och då mindre seriösa kvinnor eller kvinnor med ett stort bekräftelsebehov. Det visar hur skevt och svagt vårt samhälle har blivit. Folk kan idag inte ens duscha utan att ha ett eget bås men så blir vi också allt mer individualistiska också och mer ensamma.

// CC
Senast redigerad av Kleiner 2026-04-29 kl. 11:58.
Citera
2026-04-29, 12:44
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23
Men nu var ju inte diskussionen vad du, jag eller andra män går igång på. Jag hävdar att topless-slampor på stranden är topless för att ha en anledning att vara nakna och på så sätt få mäns uppmärksamhet. Alibaba får bånge av att se en naken ankel, så din teori om att män inte blir sugna av ett par nakna bröst bara för att du själv inte blir det håller inte.

Undrar jag om du verkligen är en man, och inte en ung pojke utan erfarenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Nakenhet är naturligt, men det är inte naturligt att vilja vara naken framför andra människor.

Gå du inne i tjejernas duschrum och observera hur snabbt dom är på att täcka sig. OCH observera vart dom placera sina händer? Är det onaturligt beteende när det händer automatiskt?

Varför vill man ta bort och förstöra människors naturliga instinkter och kalla det onaturligt?

Klart ska människor som inte vill visa sig naken få dusch i eget bås. Det ska vara en självklarhet.

Och hur vet man det då?
Citera
2026-04-29, 13:02
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Människans ursprungliga syfte med att skyla sig är för att skydda sig mot vädret och klimatet. Sedan nyttjas det även för att göra människor mer attraktiva. Utsmyckning är lika gammalt som människan. Ett stort skäl dock till att människor inte vill visa sig nakna har att göra med att många skäms över sin kropp. De känner sig obekväma med sig själva och hur de är utformade. Det är en svaghet hos dem. Likaså är det ett inlärt beteende. Barn har t ex inga problem med att visa sig nakna. Det är vuxna som har problem och det är vuxna som lär dem att det är ett problem. Men jag vet, vi lever i en värld där svaghet är något som ska försvaras. Därav att vi också lever i en allt sämre värld och att människor mår allt sämre.

Jag förespråkar inte att människor ska gå runt nakna. Människor får göra som de vill men man ska heller inte underskatta att människor som inte är lika vackra, som vill visa sig "finare" än andra, gärna klankar ned på de som är vackrare. Det finns en stor "skam" att visa sig naken. En skam skapad av dessa människor.

// CC
Citera
2026-04-29, 14:06
Medlem
Citat:
Vad har hänt de senaste 40-50 åren som gjort det så otänkbart att visa sig topless på stranden idag tror du? När alla har mer tillgång till naket än någonsin, medelst ett par knapptryck?

För många fulingar som fått andrum och numera har en platform där de kan få hata "anonymt" på andra...

Det är exakt samma Karens (både manliga och kvinnliga) som hatar när någon har en mycket finare bil än vad de själva har. Det är lite som man säger om vänstern i USA nu, de hatar inte polisen eller auktoriteter egentligen, de vill va "polisen" själva, och bestämma vem som accepteras vart och när. Precis som de gnäller på att en "auktoritet" gör...

Basic principle är att det handlar om deras egen överlevnad. De tror att kontroll över vad deras partner ser och hör ökar chansen för deras egen överlevnad. (= Varför fula, hatiska och arga kvinnor försöker cancella normala kvinnor som är glada, populära eller snygga...)

Nyckelord är: Missunsamhet, svartsjuka, avundsjuka.

Det är bara att ta en titt på Sydney Sweeney just nu som är i hetluften för att hon spelar en roll som onlyfans brud och har klätt ut sig till en hund. Rätt harmlöst skämt egentligen, men kvinnorna går fortfarande bananas bara för att dom är rädd för att deras män kommer hitta den scenen och sedan sitta där och tajja...

Själv mår jag mycket bättre som människa om jag får se ett par bara bröst lite här och där... Påverkar inte mitt mående något ens det minsta lilla alls. Det behöver inte bli någon grej ens, det är bara härligt vardags inslagg att se.

Och jag tror samhället i stort mår mycket bättre utav att få se mer nakenhet än att allting alltid skall behöva sitta inlåst...

Exempel på en väldigt härlig brud är Melli Monaco. Och jag minns i en video att hon berättade om att hon bodde i Frankrike i sin ungdom och där var det väldigt vanligt att gå runt hemma och vara nästan helt naken.. Konstigt skulle vissa tycka. Men resultatet av det var att hon hade ingen i sin närhet som hade en historia utav att någonsin ha varit nära att blivit våldtagen... Och är det så konstigt?

Och så tar man en titt på mellanöstern. Hur deras beteende blir när de kommer hit, eller hur sura dom blir när de får se den minsta antydan utav normal hud...

Samhället blir lite lättare att förstå när man inser att alla försöker bara göra det dom tror är det bästa för sig själv..
Så fula människor försöker sätta dit eller ringa polisen på de som faktiskt "lyckas".
Homosexuella män försöker förstöra situationer kvinnor och män emellan och göra homos utav män som är helt straight.
Osäkra kvinnor försöker kontrollera sina män.
Osäkra män försöker kontrollera sina kvinnor.
Opopulära män utan game försöker att förstöra interaktioner mellan andra män och kvinnor för att de inte lyckas med det själv.
Osäkra män försöker shamea kvinnor till att leva instängda, lydiga och trogna.. För dom har aldrig lyckats med att göra någon glad och normal förr, så dom är rädda att förlora henne om hon lyckas med att bli lycklig hos en annan.
Och snygga människor försöker hålla sig undan från fula människor, då de vet att fula människor ofta bara försöker råna dem på grejer.

Det roliga är att dessa killarna har försökt att skriva sina åsikter i den här tråden. "ingen anständig kvinna solar topless" Men hade dessa åsikterna varit det minsta attraktiva så hade ju kvinnorna flockas till inlägg av den här typen och inte bara ignorerat det? Och eftersom att samhället är på väg åt det hållet så hade det ju födds en jävla massa barn nu om det ens var attraktivt... Men det gör det ju inte enligt nyheter.. Så alla killar här som skriver så de genererar enbart ryggdunkningar ifrån andra småsinta hanar och sen slutar dom i korv fest.
Senast redigerad av Kanonen56 2026-04-29 kl. 14:24.
Citera
2026-04-29, 14:18
Medlem
Kleiners avatar
Citat:
Och hur vet man det då?

Det vet man eftersom alla människor är medvetna om deras nakenhet. Det är en del av människas naturliga instinkter att täcka sig och inte vilja vara naken framför andra än sig själv (och sin partner).

Envar medveten människa med naturliga oförstörda instinkter täcker sig och tycker det är jobbigt att vara naken framför andra. Det är så uppenbart.

Koranen är oändlig av kunskap för mänskligheten och om mänskligheten. Otroligt mycket visdom och kunskap, som bekräftar våra naturliga instinkter när det kommer till nakenhet, och mycket mer.

Sura 20:121 (Ta-Ha)

Och så åt de av det, och deras nakenhet blottades för dem, så de började täcka sig med löv från paradiset. Ja, Adam trotsade sin Herre och överträdde förbudet.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Människans ursprungliga syfte med att skyla sig är för att skydda sig mot vädret och klimatet. Sedan nyttjas det även för att göra människor mer attraktiva. Utsmyckning är lika gammalt som människan. Ett stort skäl dock till att människor inte vill visa sig nakna har att göra med att många skäms över sin kropp. De känner sig obekväma med sig själva och hur de är utformade. Det är en svaghet hos dem. Likaså är det ett inlärt beteende. Barn har t ex inga problem med att visa sig nakna. Det är vuxna som har problem och det är vuxna som lär dem att det är ett problem.

// CC

Jag håller inte med att det är p.g.a. vädret och klimat. Människor är medvetna varslar och därför känner (naturligt) skam inför nakenhet. Djur har jo inte medvetenhet och därför skilja sig människor från djur.

Barn är inte medveten på samma sätt som vuxna.
Citera
2026-04-29, 15:09
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Jag håller inte med att det är p.g.a. vädret och klimat. Människor är medvetna varslar och därför känner (naturligt) skam inför nakenhet. Djur har jo inte medvetenhet och därför skilja sig människor från djur.

Barn är inte medveten på samma sätt som vuxna.

Det råder visserligen lite delade meningar om andra djur än det mänskliga kan känna den ganska komplexa känslan av skam men det finns de som hävdar att hundar kan uppleva något liknande skam. Vissa apor såsom schimpanser likaså. Socialt tryck är dock väldokumenterat hos många djurarter.

Helt rätt att barn inte är medvetna på samma sätt som vuxna men frågan kvarstår vad som är ett inlärt beteende och vad som inte är det... Inställningen till nakenhet vs icke-nakenhet varierar över världen vilket tyder på att omgivningen (läs - den sociala kontexten) har stor betydelse för hur människor ser på det.

// CC
Citera
2026-04-29, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
Jag vet inte hur det var innan 80-talet dock. Min "känsla" säger att man nog inte gjorde detta på, säg, 50-talet. Kanske var det ett uttryck som var ganska specifikt till just 80-talets era?

Jag har ingen riktig tanke själv faktiskt på vad som gjorde att trenden försvann. När väl "trenden" är borta så blir det ju lite mer tydligt att kvinnobröst ÄR en sådan sexuell kroppsdel och som kvinnor typiskt inte visar för någon annan än sin partner. De flesta kommer inte finna det okej att visa brösten för sina manliga arbetskamrater om man badar på en kick-off eller visa sig halvnaken i en affär när man provar kläder. Brösten ÄR privata för de allra flesta kvinnor.
Kanske i mer enskilda sammanhang tidigare? Jag vet verkligen inte.
Kan tänka mig det normaliserades på 70- och 80-talet och då reagerar väl inte folk på det speciellt till slut. Nu hade jag nästan tyckt det vore underligt på en publik strand. Udda.

Citat:
Kanske en kombination av fler R-gubbar, mobilkameror samt att många brudar halvskäms för att deras bröst inte är lika perfekta som i reklamen och p-rullarna?
Jo det är sant. Inte minst de där kamerorna har nog gjort de flesta rejält mer försiktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja ute på öarna på västkusten solar många halvnakna vilket är oerhört sympatiskt 😄
Ja men det är ju lite en annan femma. Om man är princip ensamma på en ö med gott om plats för sig själva.
Dock kan ju drönarna nå de flesta såvida man inte beger sig väldigt långt ut i skärgården...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in