Citat:
Nja. Eller ja.
Ja, det är ju absolut intressant hur saker och ting ändrar sig. Och som tonåring på 80-talet var det ju i sig oerhört spännande att "gratis" få titta på tjejers bröst.
Jag klagade inte då.
Men när det nu är så pass ovanligt så blir det en lite speciell markering att sola topless offentligt. Snarlikt som att vara tjej i en relation och ändå regelbundet lägga ut bilder på sig i djup urringning på Instagram. Visst väljer hon det själv och allt, men det hon väljer är att söka sexuell uppmärksamhet från andra män än den hon har en relation med. Det menar jag inte är ett "eget" val.
Jag klagade inte då.Men när det nu är så pass ovanligt så blir det en lite speciell markering att sola topless offentligt. Snarlikt som att vara tjej i en relation och ändå regelbundet lägga ut bilder på sig i djup urringning på Instagram. Visst väljer hon det själv och allt, men det hon väljer är att söka sexuell uppmärksamhet från andra män än den hon har en relation med. Det menar jag inte är ett "eget" val.
Jag vidhåller att det är tjejens val, men hon bör vara beredd på att det kan få konsekvenser tyvärr. Idag vore det väldigt udda att visa tuttarna publikt. Med allt hur saker och ting utvecklats.
När alla var topless i mina tidiga tonår (som tidigt fysiskt utvecklad tjej, men ack så sent psykiskt) så hängde jag bara på gängse mode. Man var snarast udda om man täckte brösten. Så man hängde automatiskt på för att inte få gliringar. Ett par år senare åkte den definitivt på för gott igen.
Så jag gjorde knappast ett väl övervägt val som ung välutvecklad 11-12-åring. Jag efterapade de "stora" tjejerna. Minns en gång en äckelgubbe stannade och kommenterade och då blev jag medveten om vad det kunde orsaka. Syrran satt bredvid och skrämde bort honom men upplevde som otroligt obehagligt, jag hade inte begripit vilka påföljder det kunde ge. Jag följde de äldre tjejerna och just då var det inne att vara topless.