2026-04-28, 19:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Hur är man svensk då? Hur många generationer?Numera kan vem som helst byta till Karlsson och även byta alla förnamn, men har man inte kunnat så länge. Om jag visar en källa visar jag ju denne mans oskyldiga föräldrar, vill jag väl inte. Kunde ju lika påstå att de dömda utländska har svenska farföräldrar som fött i utlandet och bytt namn. Men det gör jag inte. Ja, lägre straff om man försöker och inte lyckas för att någon avbryter, men det är en tillfällighet, inte att för att man är svensk och bättre människa. Källan på den dömdes namn hittar du om du går in på länken, där domen finns.
Du får kolla själv inte vidare svårt ta reda på om du är intresserad vilket du inte verkar vara, du verkar mest vara intresserad av skuldbelägga etniska svenskar för de sjuka sexbrotten som sker idag.

Ska jag fortsätta utbilda dig måste jag fakturera dig gör lite sökningar nu och skriv häör vad du hittade för det är något du garanterat inte gjort.
Citera
2026-04-28, 19:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du är bara löjlig när du skriver så. Du vet mycket väl att mitt resonemang inte var att hemtjänsten inte hade fungerat utan våldtäkterna. Du förstår mycket väl att jag menar att vi har otroligt många äldre människor som behöver hjälp och stöd - i en bransch där det råder personalbrist - men där läget hade varit hundra resor värre om vi inte hade invandrad arbetskraft. Skall man likt dig tjäna "billiga poäng" på att påpeka att man inte vill att ens farmor skall bli "våldtagen av abdulla", så kanske man också skall fundera över problemet som varit om ens farmor inte hade haft någon hemhjälp alls. För vi snackar att 53% av landets vårdbiträden, samt över 1/3del av landets undersköterskor, har utländsk bakgrund. Fundera du över hur din farmors liv och vardag skulle se ut om inte dessa människor fanns i yrket.

Som svar på din fråga så kan jag meddela att jag härstammar från Norden. Min farmor lever inte idag. Men hon hade hemtjänst i ungefär 10 år och både hon själv, och vi närstående, var väldigt nöjda med både den etniskt svenska och den utlandsfödda hemtjänstpersonalen.
Likaledes min vän, mitt svar står fast jag vill inte ha min syster gruppvåldtagen eller min farmor våldtagen på ålderdomshemmet av abdulla och hans vänner.

Du är av en annan åsikt och det tycker jag är sjukt, hur kan man förespråka det här?
Citera
2026-04-28, 19:22
Avstängd
Citat:
Här har du två exempel...
(FB) Sparkades från hemtjänsten – misstänks för grov våldtäkt mot 84-åring i Trollhättan (hemtjänst-våldtäkt)
(FB) Dals-Ed, Kommunhusgatan: äldre kvinna överfallen o våldtagen i sitt hem 2022-07-21 (äldre-våldtäkt)

Grupp-våldtäkt har INGENTING med denna tråd att göra. Men eftersom du frågar så kan jag tipsa dig om ett dagsfärskt fall: (FB) Advokat och jurist i Stockholm häktade, misstänkt våldtäkt (2026-04-22) ...och säg inte "att dom inte är dömda". För hela denna tråden/diskussionen bygger på statistik om anmälningar (och inte domar) samt hänvisningar till fall där domstolen friat.
misstänks för grov våldtäkt hm, har du personnummer osv på GM så vi kan kolla om han är etnisk svensk? knappast va?

en advokat och en jurist har alltså begått en gruppvåldtäkt enligt dig. som du sa så handlar ej tråden om det men du kanske borde läsa på lite om hur en gruppvåldtäkt går till och är för något, samma där fö vilka är dem hur vet du dem är etniska svenskar?

Allt det här är bara utopier för dig i ett menigslöst resonemang fortsätta masssinvandring av kriminella sexbrottslingar med någon konstig ursäkt en svensk har med gjort sådär, vilket är helt hjärndött
Citera
2026-04-28, 20:08
Medlem
Valår.
Valet börjar närma sig, klart sådana trådar med påhitte information startas.

Vafan är det för sidor du ens länkar till ? Fake-ass-shit sidor man aldrig hört talas om.
Ska du försöka övertala någon, åtminstone kom med fakta från tillförlitliga källor.
Citera
2026-04-28, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
misstänks för grov våldtäkt hm, har du personnummer osv på GM så vi kan kolla om han är etnisk svensk? knappast va?

en advokat och en jurist har alltså begått en gruppvåldtäkt enligt dig. som du sa så handlar ej tråden om det men du kanske borde läsa på lite om hur en gruppvåldtäkt går till och är för något, samma där fö vilka är dem hur vet du dem är etniska svenskar?

Allt det här är bara utopier för dig i ett menigslöst resonemang fortsätta masssinvandring av kriminella sexbrottslingar med någon konstig ursäkt en svensk har med gjort sådär, vilket är helt hjärndött

"..har du personnummer osv på GM så vi kan kolla om han är etnisk svensk?" - Eftersom jag är juridiskt verksam så är jag insatt i detta fallet och läst både FUP och domen - och vet att vederbörande är etniskt svensk. Eftersom mitt ord troligen inte räcker för dig så hänvisar jag till det mest uppenbara, nämligen att hans namn och personuppgifter framgår i tråden jag länkade till.

"...men du kanske borde läsa på lite om hur en gruppvåldtäkt går till och är för något" - Nu finns det ju ingen juridisk eller straffrättslig definition av "gruppvåldtäkt". Så lär mig gärna, även om jag tycker det är lite läskigt att du har sådan detaljkunskap om vad detta innebär...

"samma där fö vilka är dem hur vet du dem är etniska svenskar?" - Samma där f.ö, det framgår i aktuell tråd och häktningsframställan/protokoll

"...med någon konstig ursäkt en svensk har med gjort sådär, vilket är helt hjärndött" - Jag svarade endast på DITT påstående "jag har dock inte läst om något fall ännu där en etnisk svensk våldtagit sin vårdtagare i äldrevården". Det är ju du själv som är upphovet till mitt svar/inlägg!?
Citera
2026-04-28, 20:16
Medlem
Citat:
Likaledes min vän, mitt svar står fast jag vill inte ha min syster gruppvåldtagen eller min farmor våldtagen på ålderdomshemmet av abdulla och hans vänner.

Du är av en annan åsikt och det tycker jag är sjukt, hur kan man förespråka det här?

Om det var korkat av dig att lägga ord i min mun förra gången, så uppfattas du ju inte smartare när du gör det en andra gång!
Citera
2026-04-28, 20:17
Avstängd
Citat:
"..har du personnummer osv på GM så vi kan kolla om han är etnisk svensk?" - Eftersom jag är juridiskt verksam så är jag insatt i detta fallet och läst både FUP och domen - och vet att vederbörande är etniskt svensk. Eftersom mitt ord troligen inte räcker för dig så hänvisar jag till det mest uppenbara, nämligen att hans namn och personuppgifter framgår i tråden jag länkade till.

"...men du kanske borde läsa på lite om hur en gruppvåldtäkt går till och är för något" - Nu finns det ju ingen juridisk eller straffrättslig definition av "gruppvåldtäkt". Så lär mig gärna, även om jag tycker det är lite läskigt att du har sådan detaljkunskap om vad detta innebär...

"samma där fö vilka är dem hur vet du dem är etniska svenskar?" - Samma där f.ö, det framgår i aktuell tråd och häktningsframställan/protokoll

"...med någon konstig ursäkt en svensk har med gjort sådär, vilket är helt hjärndött" - Jag svarade endast på DITT påstående "jag har dock inte läst om något fall ännu där en etnisk svensk våldtagit sin vårdtagare i äldrevården". Det är ju du själv som är upphovet till mitt svar/inlägg!?
vad bra posta dina bevis då, man behöver inte vara juridiskexpert för det iof men vill du tituelera dig det så visst, jag har dock inte sett dig i de trådarna här på forumet.

Snacka skit är du däremot väldigt bra på utan de minsta belägg
Citera
2026-04-28, 20:23
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyhole40
Valår.
Valet börjar närma sig, klart sådana trådar med påhitte information startas.

Vafan är det för sidor du ens länkar till ? Fake-ass-shit sidor man aldrig hört talas om.
Ska du försöka övertala någon, åtminstone kom med fakta från tillförlitliga källor.
Du kan få svt om du vill?

Edit:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-143-anmalningar-om-aldrevaldtakter-med-obekant-garningsman
Senast redigerad av Somali-Hen 2026-04-28 kl. 20:27.
Citera
2026-04-28, 20:24
Medlem
Citat:
vad bra posta dina bevis då, man behöver inte vara juridiskexpert för det iof men vill du tituelera dig det så visst, jag har dock inte sett dig i de trådarna här på forumet.

Snacka skit är du däremot väldigt bra på utan de minsta belägg

Nu tycker jag väl i och för sig inte att det skall ligga någon "bevisbörda" på mig. Men givet att du anser det viktigt så kan jag hänvisa dig tillbaks till mitt inlägg till dig där trådarna/länkarna framgick. För jag själv kommer inte bidraga med att sprida folks namn/personuppgifter i denna tråden: (FB) Mängder av äldre våldtas numera i vården: "enormt mörkertal"
Citera
2026-04-28, 20:34
Medlem
Somali-Hens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Vet man varför det sker? Skulle nog ha en del problem själv att tända på en multi-sjuk gammelfarmor. är det nån sorts makt-grej?

Svårt att ta reda på då ingen erkänner utan nekar in i det sista. Fenomenet är så pass nytt också så jag misstänker att relevant forskning saknas.

Nog både och. Sexuella perversioner pga annan kultur är nog den dominerande faktorn, muslimsk bakgrund skulle jag gissa, dvs andra värderingar. Men makt och förnedring ska inte bortses och uteslutas.

Många känner sig säkert dittvingade och kan inte få nått annat jobb. Så de tar ut sin ilska på pensionärerna som är tacksamma offer.

Med tanke med den extremt höga förekomsten så finns nog båda sorter, i vissa fall båda samtidigt..
Finns ju även massvis med exempel på våld, kränkningar och förnedring mot de äldre utan sexuella inslag.. Det i sig är en annan tråd. Och där är det inte bara män inom vården som är förövare utan även kvinnor. Även om männen som alltid är överrepresenterade.
Senast redigerad av Somali-Hen 2026-04-28 kl. 20:48.
Citera
2026-04-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Med detta så skulle förnedring och våldtäkter på gamla försvinna?
Det här med förbud mot ensamarbete blir väldigt svårt att genomföra på äldreboenden.
Jag är ensam personal på natten med 9 boenden. Det finns äldreboenden där 1 nattpersonal har två avdelningar, alltså ca 18 boenden.
På dagen är det 2-3 personal och det är ingen som ser vad som händer inne på rummet om man vill göra något dumt.
Förbud av manlig personal från MENA skulle göra stor skillnad när det gäller att få bort problemen. Då är man väl rasist som vanligt men det är det värt.
Ibland är alla uppe och vandrar och många har fallrisk så även om man skulle vara 2 personal så har man inte tid att invänta den andra. Det skulle bli mycket ensamarbete ändå.

Ehh ja? Det är väl en bra grogrund för att förebygga sådant här? Jag menar om man höjer löner, förbättrar arbetstiderna och gör arbetet attraktivare så vill fler stanna i arbetet, samt fler vill söka sig till yrket. Om så blir fallet behöver man inte massrekrytera folk och vid de rekryteringar som görs så kan man göra noggranna urval och ställa krav på utbildning, kompetens, erfarenhet - vilket givetvis minskar möjligheterna till att olämplig personal anställs. Att även krav på bakgrundskontroller och referenstagning förebygger detta förstår du nog själv också.

Gällande förbud mot ensamarbete så skrev jag ju "i känsliga eller särskilda fall". Jag är fullt medveten om att ett absolut förbud mot ensamarbete inte skulle gå ihop varken ekonomiskt eller logistiskt.

Japp, du har helt rätt. Då är det både rasism och diskriminering. Detta är ju inte svårare än att man VET att all manlig person med invandrarbakgrund inte utsätter vårdtagarna för övergrepp. Dessutom är den manliga personalen en oerhörd resurs och nödvändighet då det finns manliga vårdtagare som tycker det är jobbigt och genant att vara naken inför kvinnlig personal. Eller bara en så enkel sak som hur mycket en manlig vårdtagare kan uppskatta att få snacka "fotboll", "tjejer", "bilar" osv. Detta är ju ett bristyrke där man behöver all (lämplig) personal man kan få!
Citera
2026-04-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Jag måste få flika in här..

Du har skrivit spaltmeter i denna tråd, vilket i sig inte är fel utan välkommet.

Men vad är det du vill ha sagt, om du sammanfattar dig med tre-fyra meningar??
Vilken är din poäng?

Jag orkar inte läsa allt du skrivit.

Jag tycker i och för sig att jag svarat för min ståndpunkt i några av mina inlägg till dig. Men visst här kommer ett svar:

1. Jag är fullt medveten om att det finns många sådana här fall där gärningsmannen haft utländsk bakgrund och jag är fullt medveten om problematiken som föreligger. Jag har aldrig påstått något annat.

2. Jag har dock som ensam person i denna tråden haft modet och sakligheten att bemöta påståenden som: "Det är bara utlänningar som begår sådana här brott" och "Jag har inte sett ett enda fall där gärningsmannen varit etniskt svensk". Detta har jag bemött genom att hänvisa till sådana här fall där gärningsmannen di facto varit etniskt svensk.

3. Jag har också försökt förklara att man gör lite väl lätt för sig när man drar ett likhetstecken mellan "manliga hemtjänstpersonal med utländsk bakgrund" och "hemtjänstvåldtäkter"eftersom det finns så mycket annat som inverkar på detta. T ex: Personer med utländsk bakgrund är överrepresenterade i hemtjänstyrkena - därför är det inte konstigt att majoriteten av hemtjänstvåldtäkter begås av personer med utländsk bakgrund. Eller: Hemtjänst-våldtäkter begås huvudsakligen av män - därför är det inte konstigt att det är fler hemtjänst-våldtäkter nu än förr, eftersom det arbetar mer manlig personal i hemtjänsten nu än tidigare. Eller: att studier i ämnet "äldre-våldtäkter" visar att det ofta handlar om faktorer som "hypersexualitet", "kompensation för svårigheter i sexlivet med jämnåriga", "spänning", "makt, kontroll och sadism" eller "gerontofili" (motsvarigheten till pedofili) - vilka är egenskaper och biologiska/genetiska/psykiatriska faktorer som givetvis inte bara finns hos personer med utländsk bakgrund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in