Citat:
Ursprungligen postat av
Somali-Hen
Jag måste få flika in här..
Du har skrivit spaltmeter i denna tråd, vilket i sig inte är fel utan välkommet.
Men vad är det du vill ha sagt, om du sammanfattar dig med tre-fyra meningar??
Vilken är din poäng?
Jag orkar inte läsa allt du skrivit.
Jag tycker i och för sig att jag svarat för min ståndpunkt i några av mina inlägg till dig. Men visst här kommer ett svar:
1. Jag är fullt medveten om att det finns många sådana här fall där gärningsmannen haft utländsk bakgrund och jag är fullt medveten om problematiken som föreligger. Jag har aldrig påstått något annat.
2. Jag har dock som ensam person i denna tråden haft modet och sakligheten att bemöta påståenden som: "
Det är bara utlänningar som begår sådana här brott" och "
Jag har inte sett ett enda fall där gärningsmannen varit etniskt svensk". Detta har jag bemött genom att hänvisa till sådana här fall där gärningsmannen di facto varit etniskt svensk.
3. Jag har också försökt förklara att man gör lite väl lätt för sig när man drar ett likhetstecken mellan "manliga hemtjänstpersonal med utländsk bakgrund" och "hemtjänstvåldtäkter"eftersom det finns så mycket annat som inverkar på detta.
T ex: Personer med utländsk bakgrund är överrepresenterade i hemtjänstyrkena - därför är det inte konstigt att majoriteten av hemtjänstvåldtäkter begås av personer med utländsk bakgrund.
Eller: Hemtjänst-våldtäkter begås huvudsakligen av män - därför är det inte konstigt att det är fler hemtjänst-våldtäkter nu än förr, eftersom det arbetar mer manlig personal i hemtjänsten nu än tidigare.
Eller: att studier i ämnet "äldre-våldtäkter" visar att det ofta handlar om faktorer som "hypersexualitet", "kompensation för svårigheter i sexlivet med jämnåriga", "spänning", "makt, kontroll och sadism" eller "gerontofili" (motsvarigheten till pedofili) - vilka är egenskaper och biologiska/genetiska/psykiatriska faktorer som givetvis inte bara finns hos personer med utländsk bakgrund.