2026-04-28, 12:48
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagdaTobleroneson
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Jepp och för övrigt sp har jag hört talas om "anpassa hastighet och ta det försiktigt" det ska vist vara tillämpligt vid sena frostnätter...
Citera
2026-04-28, 13:03
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Det är aldrig bra när lagar är helt upp till godtycke.

Vad är den exakta definitionen av vinterväglag?

Detta kan dessutom ändras på väldigt snabbt vid ett underkylt regn, vädret är väldigt fluktuerande och ostabilt.

Trots superdatorer har meteorologerna oftare fel än rätt i sina prognoser.

Känns som att du bara kverulerar.

Alla andra førstår att det bara är att førklara läget før en konstapel som stoppat dig när du är på väg hem till Arjeplog där det är -6, även om det är +10 i Sundsvall.
Citera
2026-04-28, 13:06
Medlem
Facades avatar
Bara för att det är minusgrader så betyder det inte per automatik att det är vinterväglag eller ens halt överhuvudtaget.
Citera
2026-04-28, 13:56
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och med den harangen så täcker du alla scenarier….?
Om din harang var den enda ”sanningen” så skulle vinterdäck aldrig behövt uppfinnas, vare sig med eller utan dubbar…

Hur gör du som säkert tycker du ”kan” köra bil utan dubbdäck, den gången nåt plötsligt sker, t ex ett hinder eller fara plötsligt dyker upp. Kan du garantera att du ALLTID kommer att kunna stanna eller väja även om du kör utan dubbar….?

Kanske du menar alla förare i bilar med dubbdäck inte kan köra bil….? Att alla som provat eller i yrket väljer dubbdäck gör det för de egentligen inte kan köra bil, utan dubbar….? Och om man verkligen kan köra bil, utan dubbar, så är man alltid säker och dubbdäck kommer aldrig att kunna behövas…?
Jag säger bara att om några minusgrader eller lite snö efter man lagt på sommardäcken gör så man inte klarar att ta sig till jobbet ska man nog ta och träna lite på halkkörningen.

Så jävla svårt är det inte.
Citera
2026-04-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ni som måste iväg tidigt på morgonen kan ju inte köra säkert om ni kör på sommardäck.
Det går visst. Man får sänka farten och köra försiktigare bara.

"Köra säkert" är alltid relativt. Du får alltid längre bromssträcka när det är snö oavsett vad du har för däck om du jämför med att köra på torr asfalt med sommardäck. Så det går att argumentera för att det aldrig går att köra säkert på vintern alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur gör du som säkert tycker du ”kan” köra bil utan dubbdäck, den gången nåt plötsligt sker, t ex ett hinder eller fara plötsligt dyker upp. Kan du garantera att du ALLTID kommer att kunna stanna eller väja även om du kör utan dubbar….?
Jag kan inte garantera att jag alltid kan stanna eller väja ens med dubbar. Inte ens med sommardäck, plusgrader och torrt väglag kan jag garantera det.

Vad jag kan göra är att anpassa min körning efter omständigheterna. Och skulle det komma lite snö nu så hade jag inte direkt orkat dra på vinterdäcken för det, utan jag hade helt enkelt kört lugnare. Lägre fart, längre avstånd, tidigare inbromsningar etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hinner det verkligen frysa på där du ska köra, om det nu är så varmt på dagen?

Att det är minusgrader i luften är inte samma sak som att vägbanan är hal. Och om den är lite hal, så lär det endast vara ett mycket tunt lager. Är det dessutom torrt så är det bara att köra på. Din lilla snöflinga.
Hur tunt lagret är är ju dock inte så jätterelevant eftersom du kör ovanpå det hala lagret. En centimeter is är inte direkt jättemycket halare än en millimeter.

Håller dock med om att folk överdriver. Det går att köra med sommardäck på vinterväglag. Man får bara anpassa hastigheten efter omständigheterna, vilket man ändå alltid ska göra.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-04-28 kl. 14:18.
Citera
2026-04-28, 14:06
Medlem
Det ultimata hade varit att ha tre bilar, en med sommardäck, en med dubbdäck och en med friktionsdäck.
Citera
2026-04-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Lagen säger att du får använda dubbdäck om det behøvs oavsett datumgränsen. Vad skall ändras på den lagen menar du?
Möjligtvis är i så fall problemet med nitiska snutar som bötfäller dig på kvällen för att du kör med vinterdäck när det är +10, trots att det var -5 på morgonen när du körde till jobbet.
Citera
2026-04-28, 14:34
Medlem
Citat:
Så här såg det ut senaste dygnet i Arjeplog kommun, går det bra med sommardäck där också???

https://www.temperatur.nu/merkenas_oster

-6 i natt och -3 just nu, lagen är knasig och bör åtgärdas.

Vad är problemet? Man får ha dubbdäck vid vinterväglag alltid. Och i södra Sverige har det inte varit vintervählag på länge även om det varit ett par minus på morgnarna. Jag skulle påstå att vintervägag häromkring är extretm ovanligt efter 15e april dessutom.

Folk är för roliga. Byter man bara hjul när det är lämpligt är det inga problem. Och dessutom är det tillåtet. Jag brukar byta precis i början på april.
Citera
2026-04-28, 14:39
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Möjligtvis är i så fall problemet med nitiska snutar som bötfäller dig på kvällen för att du kör med vinterdäck när det är +10, trots att det var -5 på morgonen när du körde till jobbet.

Snutar är också människor som kan använda sunt förnuft och både ser och upplever själva vilka väder och vägförhållanden som råder för stunden så det är nog rätt lugnt att köra med vinterdäck ännu så länge som vädret och temperaturerna ser ut som de gör - även om det kan skilja 20 grader mellan tidig morgon och sen eftermiddag. Vi är fortfarande bara inne i April.

Kommer du däremot rullande med dessa i juli lär inga undanflykter hjälpa...
Man ska nog se lagen mera som en riktlinje och en rekommendation, särskilt då tesen "om behov finns" nämns i lagtexten. Rent juridiskt är detta heller inget som berör folk och fä eller äventyrar säkerheten nämnvärt utan det handlar mer om ökat slitage av vägar och miljön.

För inte så länge sedan var det inte ens lag på vinterdäck så många körde på sommardäck året om. Och överlevde, tänka sig!
Citera
2026-04-28, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Snutar är också människor som kan använda sunt förnuft och både ser och upplever själva vilka väder och vägförhållanden som råder för stunden så det är nog rätt lugnt att köra med vinterdäck ännu så länge som vädret och temperaturerna ser ut som de gör - även om det kan skilja 20 grader mellan tidig morgon och sen eftermiddag. Vi är fortfarande bara inne i April.
Problemet är att det finns alldeles för många maktkåta snutar som gör allt för att sätta dit folk för sitt eget höga nöjes skull. Jag hade respekt för poliser förr, men mycket har ändrats.
Citera
2026-04-28, 15:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Va, skulle det vara nått problem att köra med sommardäck på bar asfalt bara för att det varit nån minusgrad på natten? Om detta är ett problem så saknar man tillräckliga körkunskaper för att alls hålla till på vägarna.

När man en gång bytt till sommardäck så hålls dom på, man får väl anpassa farten om det är lite halt nån dag.
Citera
2026-04-28, 15:22
Medlem
Det är ju inte så att vinterdäck innebär att man kan köra hur fort som helst.

Människor med normal intelligens förstår att de ska anpassa sin körstil efter förutsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in