Citat:
Ursprungligen postat av
Gorbi
Nu var det minusgrader i natt igen även i södra Sverige, hur gör ni som bara har vinterdubbdäck?
Det blev ju förbjudet den 15 april att köra med dubbdäck. Mitt på dagen kan det ju vara 12 grader i skuggan eller mer.
Ni som måste iväg tidigt på morgonen kan ju inte köra säkert om ni kör på sommardäck.
Har ni kvar dubbdäcken på bilen och kör omkring i sommarvärmen mitt på dagen?
Någon som fått problem av att köra med dubbdäck mitt på dagen nu?
Borde inte denna datumgräns flyttas fram till 1 maj eller däromkring?
Vad är problemet menar du….?
Man får köra med vinterdäck/dubbdäck även utanför tidsgränsen för vinterdäck, om vinterväglag råder eller befaras råda dit man ska köra.
Dessutom, smaka på ordet ”dubbar” och fundera på vad som ska till för att dessa ska kunna greppa och ge bättre fäste än utan dubbar….? Det är inte minusgrader i sig som gör att dubbar kan bidra med bättre grepp, utan vad som finns på vägbanan. Och naken vägbana eller bara lite frost är inget som gör att dubbar ger bättre grepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Västkustskt
Lär er köra utan dubbar för fan. Så jävla svårt är det inte.
Och med den harangen så täcker du alla scenarier….?
Om din harang var den enda ”sanningen” så skulle vinterdäck aldrig behövt uppfinnas, vare sig med eller utan dubbar…
Hur gör du som säkert tycker du ”kan” köra bil utan dubbdäck, den gången nåt plötsligt sker, t ex ett hinder eller fara plötsligt dyker upp. Kan du garantera att du ALLTID kommer att kunna stanna eller väja även om du kör utan dubbar….?
Kanske du menar alla förare i bilar med dubbdäck inte kan köra bil….? Att alla som provat eller i yrket väljer dubbdäck gör det för de egentligen inte kan köra bil, utan dubbar….? Och om man verkligen kan köra bil, utan dubbar, så är man alltid säker och dubbdäck kommer aldrig att kunna behövas…?