2026-04-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Nu var det minusgrader i natt igen även i södra Sverige, hur gör ni som bara har vinterdubbdäck?

Det blev ju förbjudet den 15 april att köra med dubbdäck. Mitt på dagen kan det ju vara 12 grader i skuggan eller mer.

Ni som måste iväg tidigt på morgonen kan ju inte köra säkert om ni kör på sommardäck.

Har ni kvar dubbdäcken på bilen och kör omkring i sommarvärmen mitt på dagen?

Någon som fått problem av att köra med dubbdäck mitt på dagen nu?

Borde inte denna datumgräns flyttas fram till 1 maj eller däromkring?
Det råder inte vinterväglag bara för att det är minusgrader på morgonen. Eller hur tänker du?
Citera
2026-04-28, 11:36
Medlem
Citat:
Nu var det minusgrader i natt igen även i södra Sverige, hur gör ni som bara har vinterdubbdäck?
Hinner det verkligen frysa på där du ska köra, om det nu är så varmt på dagen?

Att det är minusgrader i luften är inte samma sak som att vägbanan är hal. Och om den är lite hal, så lär det endast vara ett mycket tunt lager. Är det dessutom torrt så är det bara att köra på. Din lilla snöflinga.
Citera
2026-04-28, 11:45
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ända så långt nere som i Sjöbo som ligger i höjd med Lund i Skåne var det minusgrader kl 06 i morse, när många måste köra till jobbet, räcker det?

https://www.temperatur.nu/sjobo_ost
Ja det räcker. JAg bor ju själv vid kusten och sov med öppet fönster.

Ni kanske har ett litet inlandsklimat där.
Citera
2026-04-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagdaTobleroneson
Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.
Det är ju lite det som är själva problemet. Det kan vara besvärligt att argumentera för snuten att "det var minusgrader i morse" när det är 10 grader varmt och knastertorr vägbana kl 16.00 på eftermiddagen.
Däremot så behövs det inte mer än lite underkylt regn en kall natt just nu så blir det hux flux blixthalka på morgonen...
Citera
2026-04-28, 11:50
Avstängd
Gorbis avatar
Så här såg det ut senaste dygnet i Arjeplog kommun, går det bra med sommardäck där också???

https://www.temperatur.nu/merkenas_oster

-6 i natt och -3 just nu, lagen är knasig och bör åtgärdas.
Citera
2026-04-28, 11:55
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Så här såg det ut senaste dygnet i Arjeplog kommun, går det bra med sommardäck där också???

https://www.temperatur.nu/merkenas_oster

-6 i natt och -3 just nu, lagen är knasig och bör åtgärdas.

Lagen säger att du får använda dubbdäck om det behøvs oavsett datumgränsen. Vad skall ändras på den lagen menar du?
Citera
2026-04-28, 11:56
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Det blev ju förbjudet den 15 april att köra med dubbdäck. Mitt på dagen kan det ju vara 12 grader i skuggan eller mer.

Ni som måste iväg tidigt på morgonen kan ju inte köra säkert om ni kör på sommardäck.

Har ni kvar dubbdäcken på bilen och kör omkring i sommarvärmen mitt på dagen?

Någon som fått problem av att köra med dubbdäck mitt på dagen nu?

Borde inte denna datumgräns flyttas fram till 1 maj eller däromkring?
Beror ju på var i landet du befinner dig. Är det vinterväglag får man köra med dubb även efter 15 april.

Här i nordvästra Skåne var det minusgrader under nätterna men vägarna är torra så sommardäcken har bättre grepp än dubbdäcken. Moderna sommardäck stelnar inte vid några minus så som de gjorde förr i tiden.
Citera
2026-04-28, 12:08
Avstängd
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Lagen säger att du får använda dubbdäck om det behøvs oavsett datumgränsen. Vad skall ändras på den lagen menar du?

Det är aldrig bra när lagar är helt upp till godtycke.

Vad är den exakta definitionen av vinterväglag?

Detta kan dessutom ändras på väldigt snabbt vid ett underkylt regn, vädret är väldigt fluktuerande och ostabilt.

Trots superdatorer har meteorologerna oftare fel än rätt i sina prognoser.
Citera
2026-04-28, 12:18
Medlem
Dubbat spar så många liv om året i trafiken. Fattar inte varför man ens diskuterar saken.

Bara titta på alla tester som görs varje år.
Bromsa på blankis, och du har en otrolig skilnad mellan dubbat och odubbat.
Citera
2026-04-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Dubbat spar så många liv om året i trafiken. Fattar inte varför man ens diskuterar saken.

Förstår inte riktigt vad du menar. Vem har diskuterat dubbdäck eller inte dubbdäck i tråden?
Citera
2026-04-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Endast blankis, på allt annat är friktionsdäck bättre för 75% av sveriges förare

Lär er hålla avstånd
Citera
2026-04-28, 12:38
Medlem
godboys avatar
Man får helt enkelt anpassa körningen efter vilka däck man har vid varje given situation. Om det nu är underkylt regn så kan de bli halt på de tidiga morgontimmarna, f f a på småländska höglandet.

Själv har jag bytt till sommardäck för ca tre veckor sen. Jag bor i Göteborg och vi har också haft några kalla nätter. Har dock inte varit några som helst bekymmer då det ändå varit torrt. Sen kör jag på odubbade vinterdäck för nordiskt klimat på vinterhalvåret. Inga som helst bekymmer, jag har även varit uppe i Norrland med dessa däck på vintern och det var inga problem. Men om jag bodde i Norrland så hade jag sannolikt haft dubbade vinterdäck, men jag ser inte vitsen med det för mig som bor på västkusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in