2026-04-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Nu var det minusgrader i natt igen även i södra Sverige, hur gör ni som bara har vinterdubbdäck?

Det blev ju förbjudet den 15 april att köra med dubbdäck. Mitt på dagen kan det ju vara 12 grader i skuggan eller mer.

Ni som måste iväg tidigt på morgonen kan ju inte köra säkert om ni kör på sommardäck.

Har ni kvar dubbdäcken på bilen och kör omkring i sommarvärmen mitt på dagen?

Någon som fått problem av att köra med dubbdäck mitt på dagen nu?

Borde inte denna datumgräns flyttas fram till 1 maj eller däromkring?

Sommardäck på vinterväglag?

Sakta ner lite och planera dina inbromsningar så kommer det gå alldeles utmärkt.

Du får ju förövrigt byta till vinterdäck igen om det är vinterväglag.

Själv kör jag mkt nätter och det är inga problem sålänge du fattar att du ska ta det lite lugnt.
Citera
2026-04-28, 15:30
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Problemet är att det finns alldeles för många maktkåta snutar som gör allt för att sätta dit folk för sitt eget höga nöjes skull. Jag hade respekt för poliser förr, men mycket har ändrats.

Visst, även bland t ex P-vakter och dörrvakter finns oresonliga människor som får ståkuk av att utöva makt. Men dessa är förhoppningsvis i minoritet.
Jag tror att om man har en bil bra skick i övrigt och inte uppträder arrogant och fientligt så ska det mycket till innan man blir bötfälld för detta.
Det är inte läge att vara spydig om man blir stoppad, vet en som inte klarade detta och då höll man på att plocka isär hela bilen för att försöka hitta nåt att anmärka på.
Citera
2026-04-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Var i södra sverige var det minusgrader i natt? Småländska höglandet?
Södra Mälardalen hade minus 3 grader.
För allt söder om Sundsvall/Östersund är söder i Sverige!
Citera
2026-04-28, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Men så här års så blir det ju inte vinterväglag bara för att det är minusgrader.

Vägbanan blir inte heller minusgrader bara för att det är minusgrader i luften.

När det idag på morgonen rådde minusgrader i luften så var det alltså 5-6 grader på vägbanan.
Så kan det vara(med stor sannolikhet).
Citera
2026-04-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Man anpassar hastigheten.
Jag bytte för över en månad sen.
Kör några mil per dag på landsväg här uppe i övre Norrland.
Det har varit en morgon där jag får fått köra 70 istället för 110kmh.
Det är lag på vinterdäck fram till 1a april. Om du är tvingad köra 70 på 110-väg pga du lagt om till sommarsulor är det uppenbart vinterväglag, vilket gör dig till en fara för övriga trafikanter.
Citera
2026-04-28, 16:31
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Var i södra sverige var det minusgrader i natt? Småländska höglandet?

Västkusten norr om GBG
Citera
2026-04-28, 16:49
Medlem
Oftast blir det varmt senare på dagen, bara att köra extra försiktigt och hålla långt avstånd eftersom du nu har sommardäck och dåligt grepp. Gör inte heller några plötsliga rörelser som de satans mobilsurfarna som hela tiden glider ut i motsatt körfält och sen kastar sig tillbaka när mötande trafik tutar på dem.
Citera
2026-04-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Det är lag på vinterdäck fram till 1a april. Om du är tvingad köra 70 på 110-väg pga du lagt om till sommarsulor är det uppenbart vinterväglag, vilket gör dig till en fara för övriga trafikanter.

Knappast just för att jag anpassar hastigheten.
Citera
2026-04-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Bara för att det är minusgrader så betyder det inte per automatik att det är vinterväglag eller ens halt överhuvudtaget.
Nä, men risken för att det ska råda ishalka ökar ju med ett närmast oändligt procenttal. Med tanke på t.ex. trafikverkets nollvision så tycker kanske inte jag att polismyndigheten ska vara så nitisk med just den här vinterdäckslagen i april.
Citera
2026-04-28, 18:33
Medlem
Citat:
Nu var det minusgrader i natt igen även i södra Sverige, hur gör ni som bara har vinterdubbdäck?

Det blev ju förbjudet den 15 april att köra med dubbdäck. Mitt på dagen kan det ju vara 12 grader i skuggan eller mer.

Ni som måste iväg tidigt på morgonen kan ju inte köra säkert om ni kör på sommardäck.

Har ni kvar dubbdäcken på bilen och kör omkring i sommarvärmen mitt på dagen?

Någon som fått problem av att köra med dubbdäck mitt på dagen nu?

Borde inte denna datumgräns flyttas fram till 1 maj eller däromkring?

Bara för att det är någon minusgrad betyder det inte att man behöver vinterdäck. Kört sommardäck i 3 veckor nu, inga problem alls.
Citera
2026-04-28, 18:36
Medlem
Jag bor norr om polcirkeln och satte på sommardäcken för två veckor sedan. En morgon var vägen vit, då får man slå av på takten. Annars har vägarna varit torra, sommarväglag trots minus sju på natten.

Sedan har vi det där med salt. Det är hygroskopiskt, drar åt sig fukt ur luften. En saltad väg torkar inte, oopss isgata om det blir smällkallt en natt. Det är därför man saltar grusvägar på sommaren, så att det inte dammar, fukten binder det fina dammet. Saltade asfaltvägar torkar inte helt förrän första sommarregnen tvättar vägen.
Citera
2026-04-28, 18:37
Medlem
Citat:
Det är aldrig bra när lagar är helt upp till godtycke.

Vad är den exakta definitionen av vinterväglag?

Detta kan dessutom ändras på väldigt snabbt vid ett underkylt regn, vädret är väldigt fluktuerande och ostabilt.

Trots superdatorer har meteorologerna oftare fel än rätt i sina prognoser.

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen. Det innebär sämre väggrepp och krav på vinterdäck under perioden 1 december – 31 mars om sådana förhållanden råder. Det är den lokala polisen som avgör om vinterväglag råder.

De flesta lagar är faktiskt mer eller mindre godtycke, varför tror du vi har domstolar och jurister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in