2026-04-29, 10:11
Medlem
norther1s avatar
Sommardäck. Kommer köra som vanligt men hoppas på det bästa

//norther1
Citera
2026-04-29, 10:36
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Vid halt väglag är det olagligt att köra med sommardäck före den 1a april, oavsett hur sakta du kör.
Det är också olagligt att köra fortare än väglaget klarar - oavsett hur bra (dubb)däck du har. Det rubriceras "Vårdslöshet i trafik". Jag har varit med om väglag där man har kunnat åka skridskor på vägbanan och att köra fortare än 30km/h varit ett rent vågspel.
Jag tar mig för pannan varje gång man läser i tidningarna att "olyckan kan tillskrivas halkan". Inte att föraren inte anpassat hastighet och körsätt efter rådande väder- och vägförhållanden.
Öh?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och många fler dog då, just för att man körde på bara sommardäck, tänka sig!…
Tror du det kan ha nåt att göra med att det kom vinterdäck och senare krav på vinterdäck…?
Jaja, nu är det inte så enkelt. Självklart har lagen om vinterdäck bättrat på olycksstatistiken under vinterhalvåret på samma sätt som införandet av säkerhetsbältet gjorde men det jag försöker belysa är att vinterdäcken har blivit ett slags incitament för att man kan hålla samma hastighet på isiga vintervägar som på sommaren, "jag har ju köpt svindyra vinterdäck så då ska det gå att hålla 110 här" finns det folk som resonerar - på samma sätt som man gör med 4WD. För då är det ju extra säkert...
Sen kan man ju fundera på varför det skulle dröja till 1999 innan denna lag kom då lagen om bilbälte kom redan 1975...halka och snö har ju funnits i alla tider.

Därmed sagt att även före lagen om vinterdäck kom så höll sig de flesta på vägen och anpassade sin hastighet till väglaget. Då var det lagligt med sommardäck året om, det är det inte idag och jag tycker själv det är en bra lag men de datum som anges är inte skrivna i sten som många tycks tro utan är dispositiv på det sätt att vädret kan göra att man får använda vinterdäck längre eller tidigare än det står i lagtexten.
Citera
2026-04-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det är också olagligt att köra fortare än väglaget klarar - oavsett hur bra (dubb)däck du har. Det rubriceras "Vårdslöshet i trafik". Jag har varit med om väglag där man har kunnat åka skridskor på vägbanan och att köra fortare än 30km/h varit ett rent vågspel.
Jag tar mig för pannan varje gång man läser i tidningarna att "olyckan kan tillskrivas halkan". Inte att föraren inte anpassat hastighet och körsätt efter rådande väder- och vägförhållanden.
Öh?

Jaja, nu är det inte så enkelt. Självklart har lagen om vinterdäck bättrat på olycksstatistiken under vinterhalvåret på samma sätt som införandet av säkerhetsbältet gjorde men det jag försöker belysa är att vinterdäcken har blivit ett slags incitament för att man kan hålla samma hastighet på isiga vintervägar som på sommaren, "jag har ju köpt svindyra vinterdäck så då ska det gå att hålla 110 här" finns det folk som resonerar - på samma sätt som man gör med 4WD. För då är det ju extra säkert...
Sen kan man ju fundera på varför det skulle dröja till 1999 innan denna lag kom då lagen om bilbälte kom redan 1975...halka och snö har ju funnits i alla tider.

Därmed sagt att även före lagen om vinterdäck kom så höll sig de flesta på vägen och anpassade sin hastighet till väglaget. Då var det lagligt med sommardäck året om, det är det inte idag och jag tycker själv det är en bra lag men de datum som anges är inte skrivna i sten som många tycks tro utan är dispositiv på det sätt att vädret kan göra att man får använda vinterdäck längre eller tidigare än det står i lagtexten.

Förstår dig i det du skriver och håller med dig i tankegångarna. Det är som du säger nästan aldrig så enkelt som man tror om man börjar bena lite mer på djupet. Det är ofta många saker som påverkar som folk inte har koll på.
Citera
2026-05-01, 19:48
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så om du kör som folk, men en plötslig paniksituation ändå uppstår (nån annan i trafiken kan ju råka göra fel eller bli hastigt sjuk eller nåt…) kan du vara säker på att sommardäcken klarar dig från en olycka då? Känner vara säker på att hinna stanna eller väja….?

Inga problem med äkta fyrhjulsdrift
Citera
2026-05-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Inga problem med äkta fyrhjulsdrift

Jaså…. Hur funkar det, hur kan fyrhjulsdrift trolla fram mer friktion mellan däcken och underlaget än vad det är med bara tvåhjulsdrift….. Förklara gärna…..
Citera
2026-05-06, 17:09
Medlem
Det var minusgrader i morse igen i stora delar av landet. Ingen risk att vi brinner upp.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in