Citat:
Ursprungligen postat av
Runbane
Högst troligt är du en ung och omogen person. Det märks i ditt extremt omogna sätt att skriva.
Jag bemöter vanligtvis inte påhopp från omogna barn. Är du över 30 är du en djupt tragiskt misslyckad person mentalt. Inga pengar i världen kan rädda dig från det.
Det faktum att du befinner dig i en låtsasvärld som helt går ut på att lyckas enbart handlar om ytligheter och siffror. Jag kan inte göra annat än att tycka synd om en sådan person. Jag lever inte i den världen. Kanske gjorde jag det en tid när jag var yngre, men det var länge sedan jag lämnade sådana primitiva tankebanor.
Är en buddhistisk munk misslyckad för att han saknar tillgångar? Är Agda, 87 år, misslyckad bara för att hon är fattigpensionär? Bakom sig har hon högst troligen ett rikt liv fullt av glädje och erfarenheter.
Att du ens nämner klassåterträffar är ju yttersta beviset för att det är du som är misslyckad.
När man slutar nian går de flesta åt olika håll. Vem lever mentalt kvar där liksom? Herregud alltså. Jag gick ur nian på 80-talet och har mest goda erfarenheter av det. Jag har dock aldrig sett någon poäng i dessa återträffar. Varför? Jag förstår att det lockar ytliga människor som dig.
Jag hoppas det har gått bra i livet för mina gamla klasskamrater. Någon har dött vet jag. Någon har jag sprungit på ibland. Att träffas igen är dock för mig helt obegripligt. Jag har noll intresse av dem eller vad de gör.
Haha, vilken total nolla du är! Du sitter där med tomt konto och försöker sälja in det som någon slags moralisk överlägsenhet. “Jag lever inte i den världen” – nej, du har ju inte ens råd att göra det, det är liksom inte ett val du gjort.
Det där snacket om munkar och pensionärer är bara en ursäkt för att slippa inse det uppenbara: pengar ger frihet, valmöjligheter och ett liv utan den där konstant gnagande stressen du uppenbart lever med. Du försöker få det till att folk som lyckas ekonomiskt saknar djup, men i verkligheten är det bara du som rationaliserar din egen situation.
Och det roligaste är ändå att du sitter och moraliserar över yliga människor på ett forum du själv påstår är meningslöst. Ändå är du här, skriver romaner om hur lite du bryr dig. Det skriker inte direkt självinsikt.
Fortsätt du att samla upplevelser medan andra samlar kapital och faktiskt kan välja sina liv. Vi vet båda vem som sitter fast och vem som inte gör det.