2026-04-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runbane
Massa ordbajseri...
Finns massor med annat att ägna tiden åt som ger mer.

Ja, du ägnar inte särskilt mycket tid åt att tjäna pengar iallafall, den saken är klar. Nolla.
Citera
2026-04-26, 19:11
Medlem
Citat:
Högst troligt är du en ung och omogen person. Det märks i ditt extremt omogna sätt att skriva.

Jag bemöter vanligtvis inte påhopp från omogna barn. Är du över 30 är du en djupt tragiskt misslyckad person mentalt. Inga pengar i världen kan rädda dig från det.

Det faktum att du befinner dig i en låtsasvärld som helt går ut på att lyckas enbart handlar om ytligheter och siffror. Jag kan inte göra annat än att tycka synd om en sådan person. Jag lever inte i den världen. Kanske gjorde jag det en tid när jag var yngre, men det var länge sedan jag lämnade sådana primitiva tankebanor.

Är en buddhistisk munk misslyckad för att han saknar tillgångar? Är Agda, 87 år, misslyckad bara för att hon är fattigpensionär? Bakom sig har hon högst troligen ett rikt liv fullt av glädje och erfarenheter.

Att du ens nämner klassåterträffar är ju yttersta beviset för att det är du som är misslyckad.
När man slutar nian går de flesta åt olika håll. Vem lever mentalt kvar där liksom? Herregud alltså. Jag gick ur nian på 80-talet och har mest goda erfarenheter av det. Jag har dock aldrig sett någon poäng i dessa återträffar. Varför? Jag förstår att det lockar ytliga människor som dig.
Jag hoppas det har gått bra i livet för mina gamla klasskamrater. Någon har dött vet jag. Någon har jag sprungit på ibland. Att träffas igen är dock för mig helt obegripligt. Jag har noll intresse av dem eller vad de gör.

Haha, vilken total nolla du är! Du sitter där med tomt konto och försöker sälja in det som någon slags moralisk överlägsenhet. “Jag lever inte i den världen” – nej, du har ju inte ens råd att göra det, det är liksom inte ett val du gjort.

Det där snacket om munkar och pensionärer är bara en ursäkt för att slippa inse det uppenbara: pengar ger frihet, valmöjligheter och ett liv utan den där konstant gnagande stressen du uppenbart lever med. Du försöker få det till att folk som lyckas ekonomiskt saknar djup, men i verkligheten är det bara du som rationaliserar din egen situation.

Och det roligaste är ändå att du sitter och moraliserar över yliga människor på ett forum du själv påstår är meningslöst. Ändå är du här, skriver romaner om hur lite du bryr dig. Det skriker inte direkt självinsikt.

Fortsätt du att samla upplevelser medan andra samlar kapital och faktiskt kan välja sina liv. Vi vet båda vem som sitter fast och vem som inte gör det.
Citera
2026-04-26, 19:13
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Detta forum är för många som dig och andra ett sätt att trycka ner andra och hävda sig själv. Det ger hos väldigt många någon slags inre tillfredställelse att göra det. En känsla av överlägsenhet.
Det är rätt talande vilken typ av människa man är när man gör sånt.

Många på flashback skulle må bra av en rejäl dos psykoanalys. Skulle högst troligen bli en rejäl väckarklocka och leda till självinsikt.

Jag skriver sällan här. Att ödsla mer än någon minut per vecka på forum som detta är otroligt självdestruktivt. Finns ingen anledning överhuvudtaget.
Finns massor med annat att ägna tiden åt som ger mer.
Trycker jag ner människor genom att ifrågasätta varför de lever ett sämre ekonomiskt liv, beklagar deras sjukdom och tipsar hur man kan göra det bättre för sig själv när jag blir kallad hjärndöd när jag försöker hjälpa till?

Det finns nog minst 9,9 miljoner människor i Sverige som har en överlägsenhet gentemot mig. Mitt liv suger. Men det suger för jag är smart ekonomiskt och sparar för framtiden och inte vill hamna hos kronofogden.

Jag använder majoriteten av min tid på detta forum med att försöka hjälpa andra. Dessutom har jag inte råd att göra roliga saker så hänger mycket på flashback istället för att överkonsumera och vara som var fjärde svensk.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-04-26 kl. 19:22.
Citera
2026-04-26, 19:15
Medlem
Citat:
Oj, en otrolig känsla som vi ’slösare’ inte kan föreställa oss? Du menar samma känsla som en ekorre får av att sitta och räkna sina nötter helt ensam i ett mörkt hål utan att någonsin använda dem?

Själv föredrar jag att ha ett liv utanför kontoutdraget.
Måste vara en härlig känsla att du hittat din personlighet i en siffra.
​Vissa samlar på upplevelser och minnen andra samlar på siffror för att kompensera för en bristande personlighet. Vi prioriterar helt enkelt olika.
Pengar kan köpa mycket men tydligen inte självinsikt.

Ser du, jag hade rätt. Du har missförstått det hela. Jag samlar inte pengar för samlandets skull eller för att se pengar på banken. Jag samlar just på grund av att jag inte behöver konsumera som ni gör. Det ger mig ingenting. Jag behöver en kopp kaffe på min altan, att mina barn är glada och belåtna, samt lite träningsvärk från gymet. Det räcker för mig, och detta kan ni slösare inte förstå er på. Ni är hjärntvättade till att konsumera. Eviga slavar .
Citera
2026-04-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAngryFeminist
Minimalt, han tar så få pass som möjligt.

Jag har ett jobb, och ett företag med mer

Men han gör ändå något
Han kanske har någon diagnos som blir ett hinder
Du verkar döma någon som du inte riktigt känner
Man väljer även själv var man vill bo
Citera
2026-04-26, 19:24
Medlem
Jag har alltid 0 kronor på LF kontot efter att räkningarna är betalda. Finns ju ingen anledning att ha pengar på ett konto utan ränta. Jag sparar pengar på annat ställe där det erbjuds bättre ränta.
Citera
2026-04-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradk
Jag har alltid 0 kronor på LF kontot efter att räkningarna är betalda. Finns ju ingen anledning att ha pengar på ett konto utan ränta. Jag sparar pengar på annat ställe där det erbjuds bättre ränta.
Då är det naturligtvis dessa pengar som du har kvar strax innan nästa lön.
Citera
2026-04-26, 19:45
Medlem
Jag antar att de menar att man har 0kr i reda pengar på sina konton.
För även om jag fick en löneförhöjning på 20 tuss i månaden skulle mitt lönekonto vara tomt en vecka innan lön. Alla pengar går in på andra ko ton. Det spm är över på lönekontot är till månadens investeringar av godis, serier och öl på krogen. Och det går åt fort.
Citera
2026-04-26, 19:56
Medlem
De som flyttar pengar från sitt lönekonto till
sparkonto eller aktier borde väl inte vara ämne för diskussion. Säger väl sig självt om vi använder hjärnan
Citera
2026-04-26, 20:16
Medlem
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning
Det betyder att 3/4 har pengar kvar, bra det!
Citera
2026-04-26, 20:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning

Svensken blir fattigare och fattigare. Klyftorna ökar mer och mer. Från en välfärdsstat med social demokrati till ett mini amerika. Kudos!
Citera
2026-04-26, 21:38
Medlem
Värst är det för de som bara har en liten summa att fördela under månaden
Om de sjukskriver sig, tappar en plomb, eller får andra utgifter
Så kan det innebära att de får vara utan mat vissa dagar
Eller knappt kan ta sig till jobbet på annat sätt än till fots
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto