2026-04-26, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
I dag när jag var till vanliga butiken för att köpa en påse potatis så var den stora butiken nästan folktom.
Man får desperata mail från företag på erbjudanden som tydligen har brist på pengar nu i slutet på månaden.

Håller företagen inne löneslantarna till den 27/4?

När jag var i vanliga butiken förra söndan var det så jävla mycket folk att man trodde det var lönehelg.
Citera
2026-04-26, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag var förbi närmaste köpcentra idag 25/4. Och det var tjockt med folk. Jag tänkte att det var kanske avlöningshelg. Får väl tillstå att jag kanske inte har så bra koll på hur tjockt det brukar vara på Lördagar.

Men du kanske har rätt i att det inte betalas ut förrän på Måndag. När jag tänker efter är det nog så. Så idag skulle det vara minimalt då, för en Lördag. Mycket folk var det iaf.

Nästan alla fick sin lön i fredes.
Citera
2026-04-26, 01:57
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Lek då med tanken att man kan bo i en bostadsrätt med avgift på 2000 kr/mån. Ingen har väl nämnt en hyra på 8000 kr/mån? Det finns många sätt att leva sitt liv på. Alla sätt är inte i en hyresrätt för 8000 kr per månad.
En bostadsrätt på 2000kr/mån så inkluderar vi vatten, el och avlopp så är vi snabbt uppe på 5000kr. Är den betald så har du 3000kr kvar till mat, tanka och nöjen. Jag vet inte men det låter knapert hur du än vrider på det.
Citera
2026-04-26, 01:59
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Omöjligt var väl lite starkt ord.

Säg att du betalar 2000//månad för löpande boende. Dvs el, VA, sopor, försäkring. (Du äger bostaden).

Och så 200/mån för IP konnektivitet.
Och hur mycket för mat? 3000?
Kläder 200/mån.
Hygien 100/mån.

Då är vi uppe i 5500/månad.

Sedan kan man naturligtvis säga att men måste fondera en slant varje månad för underhåll/reparationer av bostaden. Det bör man lägga till.

Vad skall läggas till?
Ja med såna fantasipriser finns väl inte mycket att lägga till. Släng på ett obegränsat mobilabonnemang för 25kr också när du ändå håller på
Citera
2026-04-26, 02:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag känner igen mig hur det var för trettio år sedan, som nyutexaminerad under nittiotalskrisen så var man inte precis överbetald. Det var oftast inte många kronor kvar på kontot när nästa lön kom. Tack och lov har man tjänat litet mer sedan dess så man slipper leva ur hand i mun. Jag är inte förvånad över att många har det likadant idag.
Är bara nyttigt att ha upplevt det i sin ungdom. Man får högre lön med tiden och vill inte ha det så nån mer gång i livet.
De som fortsätter leva så måste njuta av att vara självplågare.
Citera
2026-04-26, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är bara nyttigt att ha upplevt det i sin ungdom. Man får högre lön med tiden och vill inte ha det så nån mer gång i livet.
De som fortsätter leva så måste njuta av att vara självplågare.

"Man får högre lön med tiden"...
1. Vad tjänar du idag?
2. Hur mycket kommer du att tjäna i framtiden?
Citera
2026-04-26, 09:01
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Säg att du betalar 2000//månad för löpande boende. Dvs el, VA, sopor, försäkring. (Du äger bostaden).

Kläder 200/mån.
Hygien 100/mån.

Sedan kan man naturligtvis säga att men måste fondera en slant varje månad för underhåll/reparationer av bostaden. Det bör man lägga till.

Vad skall läggas till?
Ja hur svårt kan det vara?
min situation ser ut ungefär så fast har en tele samt tv kanaler för ca 1000 lappen med.
Äger min bostad med, sen får man lägga på 2000 på bränsle till bilen, samt försäkringar
10171:- för el förra året blev det.
Citera
2026-04-26, 09:04
Medlem
T.H.F.C.s avatar
”Lyxfällan” på TV finns till av en anledning.
Citera
2026-04-26, 09:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Kläder 200/mån.
Hygien 100/mån.

Vad skall läggas till?
Ja hur svårt kan det vara?
min situation ser ut ungefär så fast har en tele samt tv kanaler för ca 1000 lappen med.

Äger min bostad med, sen får man lägga på 2500 på bränsle till bilen, samt försäkringar
10171:- för el förra året blev det.
Detta året har vi fått ny sophantering så det kommer säkert bli dyrare så en 500 till mins om året
Så min månadskostnad blir ca 9000:-

Så tar man sin lön minus utgifter och delar det på 30 dagar så har man hur många pengar man kan göra av med per dag.

Kolla en månad så vet man om man lever över eller under sina tillgångar.
Detta lärde man ju sig när man fick sina första pengar, när pengarna är slut så är det färdighandlat.

I mitt fall just nu så har jag nu 300:- om dagen som jag kan göra vad jag vill med, oftast står det mer pengar kvar i månadslutet än noll och då tar man dom och sparar till något på ett annat konto.
Simpel enkel logik.

Har man minus så får man hålla ner kostnaderna, det är så man blir rik, kolla hur Kamprad köpte på extrapriser så förstår ni.
Citera
2026-04-26, 09:16
Medlem
Inga småbarnsföräldrar här 😂
Citera
2026-04-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Lön i morgon.

Firar i förväg på fulhaket med Raggmunk och stekt fläsk - och lingonsylt. Naturligtvis.

Det blir nog mer än en öl - ledig i morgon.

Jag har världens enklaste ekonomi.

Inga lån, ingen bil, inget gnälligt fruntimmer - bara frihet.
Fy fan va tråkigt det låter. Bor du i sunkig hyresrätt också?
Citera
2026-04-26, 09:37
Medlem
Vet ärligt inte vad folk håller på med.

Ja det kan finnas folk som har det jobbigt ekonomiskt. Jag och min familj hade det jobbigt när jag var liten. Men vad fan håller folk på med?

När jag var liten fick mamma extrapengar av staten till julklappar. Pizza var en lyxvara. Det kanske man åt var 3e månad, max. Frallor åt man varje lördag vid löning annars var det skogaholmslimpa med kanske en ostbit. Fläskfilé åt man en gång om året på nyårsafton, så ja, jag vet hur det är

Men detta gav mig ekonomisk ångest som fortfarande sitter i. Jag fick bara saker/pengar vid jul och födelsedagar. Vilket gjorde att jag sparade alla pengar jag fick.

Det sitter i. Jag får ångest om jag har mindre än 6000 när lönen kommer. Jag blev kallad snål under skolåren när jag väl började få behålla studiebidraget. För mig var 1050 i månaden jävligt mycket pengar. Man bodde ju hemma? Klasskompisarna blåste allt direkt på snus, cigg, öl, och skit. Jag sparade det mesta.

Idag är jag miljonär. Jag äter vad jag vill, när jag vill. Charmen med att äta pizza eller fläskfilé på speciella tillfällen är borta. Det är väl nackdelen med att ha pengar.

Men jag har kompisar som skryter hur mycket dom tjänar, mer än mig, men äter Knäckebröd sista veckan innan lön. Har kvar samma sunkiga soffa i 20 år. Vad är det för mening att skryta om sin lön om man lever som en uteliggare?

Nej, för det mesta är folk bara dumma i huvudet.

Det bästa tipset jag har till folk är att spara typ allt i en månad, leva som en råtta, så när bästa lön kommer så har du 1.5 lön istället. Då kan man spara/spendera. Man ligger i framkant med en lön hela tiden istället för back
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in