Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Är barnet återförd till sitt hemland?
Mormor Linnéa, som startade mediacirkusen, och Elin hade väl förväntat sig att SVT skulle direktsända när flickan sattes på planet i fredagsmorse.
Av fotona i sociala medier att döma hade Elin med sig en privat fotograf till Nice. Var dennes resa också betald med Gofundme? Mormor Linnéa redovisar inga kvitton. Det påminner alltför mycket om insamlingen till utvandrade ThailandsFelicias resa till svenskt sjukhus. Mormor och morfar vill att andra ska betala istället för att de själva säljer av tillgångar eller tar lån.
Enligt Elin själv överlämnades dottern i fredags. Det framgår i en ny vinklad snygthistoria idag. Mer tiggande till Gofundme. Mormor ligger i. Hon har dessutom försökt få gratis bostad (med en kravlista på bekvämligheter i bostaden) genom att posta snyftartiklarna i Rivieragrupper men enbart skämt ut sig. Ingen svensk i Cannes vill bli associerad med white trash familjen G. Tvärtom bävar man inför de kommande 16 åren när Elin skämmer ut sig och svenskar på franska rivieran.
Elin uppger att hon har gripits av fransk polis och suttit anhållen i helgen. Hon antyder att det är pappan som ligger bakom och intygar att "det är nedlagt". Det genererar ännu mer pengar och hjärtan. Hotellet som betalats med donationer förblev oincheckat. "Fortsätt skänka" uppropas och upprepas av Elins släktingar.
Om Elin har uteblivit från förhör i det franska målet där hon är misstänkt för "dataintrång" (se tidigare länkar ang förfalskning av makens chattmeddelanden som Elin lämnade in till Stockholms tingsrätt) så är det naturligt om fransk polis anhåller henne i frånvaro. När hon anländer till Frankrike visar passet rött och hon anhålls direkt. Inget konstigt och har inte med barnet att göra.
Hon kan även ha anhållits för att hon höll den franska medborgaren Naz*ra, 2 år, i Sverige. Svea hovrätts dom gick automatiskt till UD som har kontakt med franska myndigheter i ärendet.
Alla kan se att tvååringen är offret och det är synd om barnet här. Men det beror på att flickan misslyckades i föräldralotteriet och har en mamma som ideligen bryter mot fransk, svensk och internationell lag.
Citat:
Ursprungligen postat av Elin Nass*r
Jag vill dela vad som har hänt de senaste dagarna.
I fredags genomfördes en överflyttning av min dotter till hennes pappa i Frankrike, i enlighet med hovrättens beslut enligt Haagkonventionen.
Det är viktigt att förstå att hovrätten inte har prövat frågor om vårdnad eller vilken förälder som är mest lämplig, utan enbart tagit ställning till var processen ska hanteras.
I samband med överlämningen tillkallades polis. Jag frihetsberövades under en period, men släpptes därefter utan att någon brottsmisstanke kvarstod.
Sedan dess har jag inte fått möjlighet att träffa eller ha kontakt med min dotter.
Min dotter är knappt två år gammal. Hon har under hela sitt liv haft mig som sin primära anknytningsperson och har aldrig tidigare varit utan kontakt med mig under längre tid.
Den oro som nu blivit verklighet är inte ny. Den har uttryckligen lyfts till både socialtjänsten och Högsta domstolen inför överflyttningen.
Flera oberoende aktörer, inklusive vård och socialtjänst, har tidigare identifierat risker för hennes trygghet och utveckling vid en separation från sin huvudsakliga anknytningsperson.
Min dotter befinner sig nu i ett land där hon inte förstår språket, utan möjlighet till kontakt med sin mamma.
Detta är inte en fråga om konflikt mellan föräldrar. Det handlar om konsekvenserna för ett mycket litet barn när hennes trygghet plötsligt bryts.
Jag respekterar rättsprocessen, men det måste också vara möjligt att belysa vad som händer i praktiken när sådana beslut verkställs.
Jag kommer fortsätta göra allt som står i min makt, inom rättens ramar, för att säkerställa att min dotter får den trygghet och kontakt med båda sina föräldrar som hon har rätt till.
Som man bäddar får man ligga. Tack och lov verkar flickan ha en vettigare pappa, som inte hänger ut henne i fransk media och på sociala medier.