2026-04-26, 13:18
  #517
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Man kanske ska skilja mellan BÖR och ÄR i detta sammanhang. Den realistiska skolan håller före att staters agerande de facto styrs utifrån egenintresse. Detta trumfar ideologiska och moraliska överväganden. I synnerhet gäller det stormakters agerande.
Varför satsades t ex många miljarder USD på ukrainska s k demokratiprojekt? Av omsorg om just Ukraina? Knappast! Det handlade om att sabotera relationen till Ryssland. Därför kunde man med den andra handen backa upp nazianstuckna frikårer.
Mearsheimers poäng verkar vara att många i USA inte begriper detta utan fångats i sin egen retorik.
Även högt uppsatta politiker.

En sak är ju säker och det är att utrikespolitik och internationell geopolitik är komplicerad materia där mängder av faktorer spelar in.

"Staters agerande de facto styrs utifrån egenintresse". Detta trumfar ideologiska och moraliska överväganden. Kan vara, men inte alltid på långa vägar.

USA är ju själv ett bra exempel som haft sina korståg runt om i världen för att sprida sina ideal om frihet och demokrati. Det är ju inte egenintresset i snäv mening utan en slags frälsningsinsats. "Make the world safe for democracy" sa redan president Woodrow Wilson när han 1917 bad kongressen att förklara krig mot Tyskland och därmed ändra den amerikanska utrikespolitiken mot interventionism. Wilson hävdade att det tyska rikets obegränsade ubåtskrig hotade mänskliga rättigheter och nödvändiggjorde en kamp för frihet och fred.

Varför satsades många miljarder USD på ukrainska demokratiprojekt? Huvudsakligen förstås för att det var ett sådant frälsningsprojekt - inte för att "sabotera relationen till Ryssland". Även om huvudsyftet var att stöja små länders frihet och oberoende i östra Europa fanns det förstås med att minska ryskt inflytande i dessa länder. Men huvudsyftet att sabotera relationerna med Ryssland är hämtat ur luften. Och som sagt politiken är ofta komplicerad med många olika faktorer som påverkar.

Min poäng är alltså att anhängarna av den "realistiska" politiska analysen utgår från ett enögt synsätt om egenintresset som det enda avgörande för stora staters agerande och att det skulle trumfa ideologiska och moraliska överväganden.

Ett mer nyanserat synsätt är att sådana överväganden ofta har stor betydelse för agerandet. Ett realistiskt synsätt där man borde ha förstått att stöd till Ukraina skulle innebära enbart lidande och död för det ukrainska folket och att väst därför borde ha slängt Ukraina under bussen känns inte som att det hade varit rätt väg att gå. Det är f.ö. det argument om ryssvännerna använder i olika nätfora.
__________________
Senast redigerad av Comitium 2026-04-26 kl. 13:21.
Citera
2026-04-26, 13:31
  #518
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du är verkligen en efterbliven nolla..
ett hjon som inte förstår nånting själv


-----Vladimir Putins huvudsakliga "manifest" innan den fullskaliga invasionen av Ukraina 2022 var essän "Om den historiska enheten mellan ryssar och ukrainare", publicerad den 12 juli 2021. I denna 5 000 ord långa text lade Putin grunden för sin krigföring genom att förneka Ukrainas suveränitet och hävda att ryssar och ukrainare är "ett

Exakt. Det framgår tydligt av Putins långa osakliga manifest att Ukraina är en del av Ryssland. Ukraina tillhör Ryssland enligt Putin.

Vid ett tal 2025 sa Vladimir Putin: ”Jag anser att ryssar och ukrainare är ett folk, så i den meningen är hela Ukraina vårt.” Han hänvisade också till ett talesätt: ”Där en rysk soldat sätter sin fot – det är vårt.”

Putins politik angående Ukraina är solklar. Ukraina saknar enligt Putin existensberättigande som en självständig stat.
Citera
2026-04-26, 13:40
  #519
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du är verkligen en efterbliven nolla..
ett hjon som inte förstår nånting själv


-----Vladimir Putins huvudsakliga "manifest" innan den fullskaliga invasionen av Ukraina 2022 var essän "Om den historiska enheten mellan ryssar och ukrainare", publicerad den 12 juli 2021. I denna 5 000 ord långa text lade Putin grunden för sin krigföring genom att förneka Ukrainas suveränitet och hävda att ryssar och ukrainare är "ett
Har du läst den? I så fall som fan läser bibeln. Eller snarare som hans iilitterata unge.

Där finns inget stöd för tesen om att ryssarna vill ta över hela Ukraina. Han skriver hur ryssar, vitryssar och ukrainare hör samman nationellt. Och sedan om att Ryssland accepterat nya geopolitiska realiteter.

Vi ska komma ihåg att både Putin och Lavrov under flera år uppmanade separatisterna i Donbass att verka för ett sammanhållet Ukraina.
Citera
2026-04-26, 13:54
  #520
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
En sak är ju säker och det är att utrikespolitik och internationell geopolitik är komplicerad materia där mängder av faktorer spelar in.

"Staters agerande de facto styrs utifrån egenintresse". Detta trumfar ideologiska och moraliska överväganden. Kan vara, men inte alltid på långa vägar.

USA är ju själv ett bra exempel som haft sina korståg runt om i världen för att sprida sina ideal om frihet och demokrati. Det är ju inte egenintresset i snäv mening utan en slags frälsningsinsats. "Make the world safe for democracy" sa redan president Woodrow Wilson när han 1917 bad kongressen att förklara krig mot Tyskland och därmed ändra den amerikanska utrikespolitiken mot interventionism. Wilson hävdade att det tyska rikets obegränsade ubåtskrig hotade mänskliga rättigheter och nödvändiggjorde en kamp för frihet och fred.

Varför satsades många miljarder USD på ukrainska demokratiprojekt? Huvudsakligen förstås för att det var ett sådant frälsningsprojekt - inte för att "sabotera relationen till Ryssland". Även om huvudsyftet var att stöja små länders frihet och oberoende i östra Europa fanns det förstås med att minska ryskt inflytande i dessa länder. Men huvudsyftet att sabotera relationerna med Ryssland är hämtat ur luften. Och som sagt politiken är ofta komplicerad med många olika faktorer som påverkar.

Min poäng är alltså att anhängarna av den "realistiska" politiska analysen utgår från ett enögt synsätt om egenintresset som det enda avgörande för stora staters agerande och att det skulle trumfa ideologiska och moraliska överväganden.

Ett mer nyanserat synsätt är att sådana överväganden ofta har stor betydelse för agerandet. Ett realistiskt synsätt där man borde ha förstått att stöd till Ukraina skulle innebära enbart lidande och död för det ukrainska folket och att väst därför borde ha slängt Ukraina under bussen känns inte som att det hade varit rätt väg att gå. Det är f.ö. det argument om ryssvännerna använder i olika nätfora.
Nu fäster du för mycket avseende vid retorik.
Vad om US stöd till diktatorer i Chile, Guatemala, Nicaragua och Iran? Eller till Saddam under Irankriget.

Att inblandningen i Ukraina handlade om att sabba relationerna med Kreml är ingen gissning. Du kan som sagt gå till amerikanska strateger för att få bekräftelse. Så mycket till hjälp för Europa var det ju ej fråga om.

"EU kan dra åt helvete.." borde vara ett bevingat ord här.
Citera
2026-04-26, 13:57
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nu fäster du för mycket avseende vid retorik.
Vad om US stöd till diktatorer i Chile, Guatemala, Nicaragua och Iran? Eller till Saddam under Irankriget.

Att inblandningen i Ukraina handlade om att sabba relationerna med Kreml är ingen gissning. Du kan som sagt gå till amerikanska strateger för att få bekräftelse. Så mycket till hjälp för Europa var det ju ej fråga om.

"EU kan dra åt helvete.." borde vara ett bevingat ord här.

Så för att USA har agerat dåligt så saknar ukrainska medborgare rättigheter att ha en demokrati utan fulspel?
Citera
2026-04-26, 14:15
  #522
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Har du läst den? I så fall som fan läser bibeln. Eller snarare som hans iilitterata unge.

Där finns inget stöd för tesen om att ryssarna vill ta över hela Ukraina. Han skriver hur ryssar, vitryssar och ukrainare hör samman nationellt. Och sedan om att Ryssland accepterat nya geopolitiska realiteter.

Vi ska komma ihåg att både Putin och Lavrov under flera år uppmanade separatisterna i Donbass att verka för ett sammanhållet Ukraina.
Men herrejisses, det står ju för f-n svart på vitt i putins knäppa manifest, Ukraina och dess kultur har inget existensberättigande enligt putin.
Veckorna efter startade han invasionen lch försökte inta Kiev och mörda Zelenskyj..

Du är ju totalt faktaresistent.

Sannolikt har inte heller mershitter läst och lyssnat på vad putin verkligen sagt efter år 2000, typ.
Citera
2026-04-26, 14:55
  #523
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Det må vara hänt, men frågan kvarstår hur kloaken rysslands "egenintresse" "gynnas" av den psykotiske dvärgen i kremls fäbless för att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer, vilket kostat kloaken ryssland hundratals miljarder dollar, eller hur? Detsamma har som bekant även resulterat i att kloaken ryssland "fått" LÄNGRE gräns mot putains största skräck och nemesis; försvarsalliansen Nato. Att FLER länder sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen Nato. Att den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml. putain synes som sagt verkligen ha "otur" när hen "planerar"...

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Flera missförstånd här.

"Missförstånd" är det uppenbarligen du och likasinnade som står för. Varför kan du inte svara på frågan om hur putains imperialistiska anfallskrig "tjänar" kloaken rysslands "egenintresse"?

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
1) Fredliga grannländer? Ryssland har efter kalla krigets slut utsatts för en rad terrorattentat från grupper som tagit sig in via gränserna i söder. Ukrainas regim har bombarderat Donbass i flera år och drivit iväg upp mot en miljon etniska ryssar till Ryssland bara under 2014.

"Terrorattentat"? Tänker du på "false flag" operationer som den psykotiske dvärgen i kreml iscensatt?
https://en.wikipedia.org/wiki/Blowing_Up_Russia

Tror du själv att det LÅG i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen Nato eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvars invasion"?

Om det finns "etniska ryssar" som befinner sig i andra länder än kloaken ryssland och inte trivs där dom är så borde dom väl emigrera till kloaken snarare än att den psykotiske dvärgen i kreml invaderar, ockuperar, annekterar och för imperialistiska anfallskrig mot sådana länder, eller hur?

"Bombarderandet" av Donbass var det som bekant också putain (inofficiellt innan feb 2022) som stod för. Innan massmördaren putain inledde sitt regelrätta anfallskrig mot Ukraina (som en följd av inbördeskriget i Ukraina vilket startades och underblåstes av hen som tillhandahöll militär personal och material till "separatisterna") hade totalt 3400 civila dödats.
https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/

EFTER att den psykotiske dvärgen i kreml inlett sitt imperialistiska anfallskrig mot Ukraina med strävan att slakta landets befolkning har (dessvärre, men föga förvånande) hundratusentals människor blivit mördade av putains mordiska horder (och hundratusentals ryssar har dödats).
https://www.statista.com/statistics/1293492/ukraine-war-casualties/

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Den ryska terroristen, och f.d. putain sycophanten, Igor Girkin, har dömts för massmordet när MH17 sköts ned. Hen har även upplyst om följande:

"On 12 April 2014, Girkin led a fifty-strong unit of heavily-armed pro-Russian militants who captured the strategic town of Sloviansk in eastern Ukraine. They attacked and occupied the town's administration building, police station, and Security Service building, and set up roadblocks. The unit were mostly Russian Armed Forces 'volunteers' from Russian-occupied Crimea and wore no insignia. Girkin admitted that this action sparked the Donbas War. He said 'I'm the one who pulled the trigger of war. If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out, like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa'."

https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
2. Natomedlemskapet i sig har inte varit problemet för Kreml utan de konkreta åtgärderna. Som att Ukraina i mer än 10 år behandlats som en priviligierad allierad av USA och UK. Känner du till operation Orbital t ex.?

Tycker du det är konstigt att Ukraina sökte stärka sin försvarsförmåga EFTER att den psykotiske dvärgen i kreml invaderat, ockuperat och annekterat del av landet 2014?

"Operation Orbital was the code-name for a British military operation to train and support the Armed Forces of Ukraine. It was launched in 2015 in response to the 2014 Russian annexation of Crimea. It provided training to over 22,000 Ukrainian military personnel before it was suspended ahead of the Russian invasion of Ukraine."
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Orbital

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
3. Om det handlar om en felsyn hos ryssarna så är det inte unikt för Putin. Ingen rysk politiker, inte heller oppositionella, tar en miltarisering av Ukraina med knusende ro.

Det sistnämnda har understrukits av Mearsheimer och vad jag vet håller andra amerikanska bedömare med honom. Även nuvarande chefen för CIA.

Ja, det är en monumental "felsyn" av dig, putain och mersheimer et. al. att suveräna stater inte skall "tillåtas" självbestämmande, inklusive vilka försvarsallianser de önskar ingå i. Det är nog mycket den psykotiske dvärgen i kreml inte "tar med knusende ro". Hen, och hens sykofanter, vill helst att:

- ryska, snarare än engelska, skall vara världens linqua franca,
- rubeln, snarar än dollarn, skall vara världens reservvaluta,
- ryssland skall tillåtas bestämma över andra länder.
- ryssland skall vara en "respekterad" stormakt,

Tråkigt nog för dig och putain förändras verkligheten lik förbannat inte för den saken skull. ryssland, under diktator putain, förblir en diktatur med ett kuvat folk där oliktänkande förtrycks, förföljs, fängslas och mördas av den ondskefulla totalitära regimen. ryssland, under diktator putain, är möjligen en regional makt, men fortfarande en genomkorrupt kloak, eller som John McCain så träffande sade; "russia is, more or less, a giant gas station pretending to be a real country." Det stämmer dessvärre fortfarande...
Citera
2026-04-26, 15:16
  #524
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Men herrejisses, det står ju för f-n svart på vitt i putins knäppa manifest, Ukraina och dess kultur har inget existensberättigande enligt putin.
Veckorna efter startade han invasionen lch försökte inta Kiev och mörda Zelenskyj..

Du är ju totalt faktaresistent.

Sannolikt har inte heller mershitter läst och lyssnat på vad putin verkligen sagt efter år 2000, typ.
Läs essän. Den är skriven på engelska.
http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181

Ledtråd,: ,"independent" betyder "oberoende,"
När du tagit dig genom texten. Begrunda vad han skriver om Ukrainas oberoende. Se detta som en instuderingsfråga.
Citera
2026-04-26, 15:20
  #525
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Det må vara hänt, men frågan kvarstår hur kloaken rysslands "egenintresse" "gynnas" av den psykotiske dvärgen i kremls fäbless för att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer, vilket kostat kloaken ryssland hundratals miljarder dollar, eller hur? Detsamma har som bekant även resulterat i att kloaken ryssland "fått" LÄNGRE gräns mot putains största skräck och nemesis; försvarsalliansen Nato. Att FLER länder sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen Nato. Att den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml. putain synes som sagt verkligen ha "otur" när hen "planerar"...



"Missförstånd" är det uppenbarligen du och likasinnade som står för. Varför kan du inte svara på frågan om hur putains imperialistiska anfallskrig "tjänar" kloaken rysslands "egenintresse"?



"Terrorattentat"? Tänker du på "false flag" operationer som den psykotiske dvärgen i kreml iscensatt?
https://en.wikipedia.org/wiki/Blowing_Up_Russia

Tror du själv att det LÅG i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen Nato eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvars invasion"?

Om det finns "etniska ryssar" som befinner sig i andra länder än kloaken ryssland och inte trivs där dom är så borde dom väl emigrera till kloaken snarare än att den psykotiske dvärgen i kreml invaderar, ockuperar, annekterar och för imperialistiska anfallskrig mot sådana länder, eller hur?

"Bombarderandet" av Donbass var det som bekant också putain (inofficiellt innan feb 2022) som stod för. Innan massmördaren putain inledde sitt regelrätta anfallskrig mot Ukraina (som en följd av inbördeskriget i Ukraina vilket startades och underblåstes av hen som tillhandahöll militär personal och material till "separatisterna") hade totalt 3400 civila dödats.
https://www.statista.com/statistics/1293409/civilian-deaths-related-to-russia-ukraine-conflict/

EFTER att den psykotiske dvärgen i kreml inlett sitt imperialistiska anfallskrig mot Ukraina med strävan att slakta landets befolkning har (dessvärre, men föga förvånande) hundratusentals människor blivit mördade av putains mordiska horder (och hundratusentals ryssar har dödats).
https://www.statista.com/statistics/1293492/ukraine-war-casualties/

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Den ryska terroristen, och f.d. putain sycophanten, Igor Girkin, har dömts för massmordet när MH17 sköts ned. Hen har även upplyst om följande:

"On 12 April 2014, Girkin led a fifty-strong unit of heavily-armed pro-Russian militants who captured the strategic town of Sloviansk in eastern Ukraine. They attacked and occupied the town's administration building, police station, and Security Service building, and set up roadblocks. The unit were mostly Russian Armed Forces 'volunteers' from Russian-occupied Crimea and wore no insignia. Girkin admitted that this action sparked the Donbas War. He said 'I'm the one who pulled the trigger of war. If our unit hadn't crossed the border, everything would have fizzled out, like in [the Ukrainian city of] Kharkiv, like in Odessa'."

https://en.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?



Tycker du det är konstigt att Ukraina sökte stärka sin försvarsförmåga EFTER att den psykotiske dvärgen i kreml invaderat, ockuperat och annekterat del av landet 2014?

"Operation Orbital was the code-name for a British military operation to train and support the Armed Forces of Ukraine. It was launched in 2015 in response to the 2014 Russian annexation of Crimea. It provided training to over 22,000 Ukrainian military personnel before it was suspended ahead of the Russian invasion of Ukraine."
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Orbital



Ja, det är en monumental "felsyn" av dig, putain och mersheimer et. al. att suveräna stater inte skall "tillåtas" självbestämmande, inklusive vilka försvarsallianser de önskar ingå i. Det är nog mycket den psykotiske dvärgen i kreml inte "tar med knusende ro". Hen, och hens sykofanter, vill helst att:

- ryska, snarare än engelska, skall vara världens linqua franca,
- rubeln, snarar än dollarn, skall vara världens reservvaluta,
- ryssland skall tillåtas bestämma över andra länder.
- ryssland skall vara en "respekterad" stormakt,

Tråkigt nog för dig och putain förändras verkligheten lik förbannat inte för den saken skull. ryssland, under diktator putain, förblir en diktatur med ett kuvat folk där oliktänkande förtrycks, förföljs, fängslas och mördas av den ondskefulla totalitära regimen. ryssland, under diktator putain, är möjligen en regional makt, men fortfarande en genomkorrupt kloak, eller som John McCain så träffande sade; "russia is, more or less, a giant gas station pretending to be a real country." Det stämmer dessvärre fortfarande...
Du är helt ute och cyklar. Frågan vad som bör tillåtas eller inte har inte ett pillevipp med diskussionen att göra.
Citera
2026-04-26, 15:23
  #526
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Läs essän. Den är skriven på engelska.
http://en.kremlin.ru/events/president/news/66181

Ledtråd,: ,"independent" betyder "oberoende,"
När du tagit dig genom texten. Begrunda vad han skriver om Ukrainas oberoende. Se detta som en instuderingsfråga.
Tack, detta debatterades för över 4 år sen och jag har läst putins retarderade dynga som ledde till hans krig, påminner om en kort version av mein kampf.
Det verkar dock vara en nyhet för dig...

Bara en blind höna kan låtsas och ljuga om vilka putins avsikter var, nämligen att radera ut Ukraina och dess identitet.
__________________
Senast redigerad av GustavAnder 2026-04-26 kl. 15:26.
Citera
2026-04-26, 15:36
  #527
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nu fäster du för mycket avseende vid retorik.
Vad om US stöd till diktatorer i Chile, Guatemala, Nicaragua och Iran? Eller till Saddam under Irankriget.

Att inblandningen i Ukraina handlade om att sabba relationerna med Kreml är ingen gissning. Du kan som sagt gå till amerikanska strateger för att få bekräftelse. Så mycket till hjälp för Europa var det ju ej fråga om.

"EU kan dra åt helvete.." borde vara ett bevingat ord här.

Jag ser USA:s politik gentemot de länder som du nämner delvis också som ett utslag av USA:s frälsarroll, "Save the world for democracy", där dock stödet till shahen av Iran är ett tydligt egenintresse, d.v.s. oljan.

Detta var under det kalla kriget när USA bekämpade kommunismen, som de ansåg som den yttersta ondskan, genom att stödja regimerna i dessa länder och där USA ansåg de sig försvara ”den fria världen”.

USA oroade sig för den s.k. dominoeffekten, d.v.s. att kommunismen skulle sprida sig ytterligare och hota den globala stabiliteten.

Jag ser det mer som en ideologisk kamp i det kalla krigets skugga och bara till en del i strikt egenintresse. Men självklart gfanns det också egna strategiska och ekonomiska intressen. Stödet till shahen i Iran är ett bra exempel att det handlade om det västliga intresset av oljan. Men jag sa "inte alltid" om egenintresset.

Det är mycket ideologi inblandat också med kampen mot kommunismen som ett hot mot demokratin. Det är ideologiskt driven politik helt klart: We are the good guys and must fight for freedom and democracy all over the world.
__________________
Senast redigerad av Comitium 2026-04-26 kl. 15:38.
Citera
2026-04-26, 15:41
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Du är helt ute och cyklar. Frågan vad som bör tillåtas eller inte har inte ett pillevipp med diskussionen att göra.

"Ute och cyklar"??? OM du, mot förmodan, anser och har belägg för att någonting överhuvudtaget av vad jag anfört INTE är med sanningen överensstämmande kan du återkomma. Du kan väl börja med hur du, och mearsheimer, anser att putains imperialistiska anfallskrig "tjänar" kloaken rysslands "egenintresse"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in