2022-04-19, 15:43
  #397
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Men ibland funkar det inte så. Folk tar fel beslut ibland. Även Putin. Även om Putins invasion hade varit rättmätig var det fel beslut strategiskt. Men framtiden får utvisa det men det är i alla fall så det ser ut.
Det påstås ibland att Putin är allvarligt sjuk. Man kan undra om han tog det här invasionsbeslutet för att han såg det som sin plikt att hinna lösa problemet och inte litade på att hans efterträdare skulle klara av det. (auktoritära ledare tenderar ju vara dåliga på att träna upp kompetenta efterträdare).
Citera
2022-04-19, 15:51
  #398
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag det är din teori att aktörer som går i krig är Irrationella. Usa som väl vart ledande i alla de krig vi sett efter WW2, ( jag kan ha missat någon konflikt här men kan inte just nu peka på någon) är och har vart väldigt rationella i sitt konfliktsökande.

Ja du har rätt här, ingen lyckad beskrivning från min sida. Dock skulle jag vilja säga att flera av USAs krig har varit irrationella för kollektivet USA, kostat mer än det smakat. Krig är så dyra att de är svåra att räkna hem ekonomiskt faktiskt. T ex Irak-invasionen kan ha kostat 1.5-2 biljarder dollar (60 000 SEK/amerikan). Inte ens oljehandel ger så stora intäktströmmar på rimlig tid. Men det finns små eliter som genom krigen kan sko sig, t ex i Irak på återuppbyggnadskontrakt. En helt speciell sorts korruption.
Citera
2022-04-19, 15:52
  #399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Teorin bygger på att aktörer är rationella, men jag antar att de bara är begränsat rationella (t ex Tversky). Dvs begränsade capabilities i kognition samt begränsad information gör att aktörer gör fel. Om de var fullt rationella skulle stater sällan komma i krig. (Om man inte är nån gammeldags marxist, som tror att systemet behöver direkt krig för att förstöra resurser). Möjligen beter sig USA irrationellt, men det är inte ett problem för själva teorin. Dock skulle det behövas en förklaring på VARFÖR USA är irrationellt i detta fall.


När man har levt genom 50, 60 och 90 talen ända fram till nu.. då skönjer man ett tydligt mönster i USAs beteende mot övriga världen, en tyvärr, väldigt arrogant hållning som ger väldigt känslomässiga yttringar där sunt förnuft inte längre råder.
Deras hållning har lockat fram det värsta hos dom flesta kulturer.
Jag skulle önska att det Amerikanska folket en gång för alla, tydligt började fokusera på sitt eget land och rätta till dom extrema missförhållanden som råder där. Att planera för att "ta hem" sina 700+ olika militärinstallationer/ baser borde vara en bra start för den övriga världen.

En kollega i USA frågade mig 2002, "varför hatar hela världen oss",, mitt svar var att
"ingen hatar Er så länge ni inte försöker med vapen tala om för andra kulturer hur dom
skall tycka, känna och leva".

Dessvärre tycks USA inte ha lärt sig något av historien och kommer att fortsätta att skapa oro i hela världen,,
även om det så skall kosta varenda Ukrainare livet så vill dom tydligen förgöra Ryssarna.
Det gick inte i Vietnam eller något annat krig,, det kostade bara total förödelse död och traumatiserade generationer.
__________________
Senast redigerad av Per-Olof.H 2022-04-19 kl. 15:58.
Citera
2022-04-19, 16:47
  #400
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det påstås ibland att Putin är allvarligt sjuk. Man kan undra om han tog det här invasionsbeslutet för att han såg det som sin plikt att hinna lösa problemet och inte litade på att hans efterträdare skulle klara av det. (auktoritära ledare tenderar ju vara dåliga på att träna upp kompetenta efterträdare).

Tror att Putin gjorde det av enkla apgenetik skäl. Efter 2014 uttalade han att han kan ta Kiev inom två dagar om han vill. Så stark är jag, trodde Putin. Det var för lockande att motstå. Ha tillgång till en armé utan att använda den? Nej, krig är jättespännande om man är utan samvete och den som bestämmer. Resten är rationaliseringar.
Citera
2022-04-19, 16:50
  #401
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Tror att Putin gjorde det av enkla apgenetik skäl. Efter 2014 uttalade han att han kan ta Kiev inom två dagar om han vill. Så stark är jag, trodde Putin. Det var för lockande att motstå. Ha tillgång till en armé utan att använda den? Nej, krig är jättespännande om man är utan samvete och den som bestämmer. Resten är rationaliseringar.
Tittar du på hans tidigare konflikter har de varit relativt små och säkra operationer. Putin är KBG inte militär och en så här stor invasion är lite otypisk för honom. Varför tog han inte Kiev redan 2014?
Citera
2022-04-19, 16:55
  #402
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tittar du på hans tidigare konflikter har de varit relativt små och säkra operationer. Putin är KBG inte militär och en så här stor invasion är lite otypisk för honom. Varför tog han inte Kiev redan 2014?

Jag spekulerar friskt såklart men armén hade väl nåt moderniseringsprogram som inte var klart förrän för typ ett år sen. Man måste bygga sin armé innan man kan leka med den i stor skala. Sen visste han ju såklart inte alla brister som uppdagats sen kriget startade. Det visste ju inte bedömare i väst heller.
Citera
2022-04-19, 16:56
  #403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tittar du på hans tidigare konflikter har de varit relativt små och säkra operationer. Putin är KBG inte militär och en så här stor invasion är lite otypisk för honom. Varför tog han inte Kiev redan 2014?

Tjetjenien var ingen liten operation och egentligen inte Georgien heller.

2014 var Ukraina avväpnat av Moskvas marionetter. Så man kan fråga sig varför han inte gick all-in 2014, jag tror han ångrar sig.

Nu försökte han slå till innan Ukraina hade fullvärdigt försvar. Han räknade ju inte med att Väst skulle gå i klinch även de utan trodde t ex Tysklands ostenpolitik skulle bestå. Att Nordsteam 2 blev skrinlagt blev en överraskning, det var ju trots allt S som satt vid makten. Och att S i Sverige skulle skicka pansarskott fanns säkert inte heller på kartan.

Putin är smart, men även smarta kan göra felbedömningar. Framförallt om de låser in sig på slott fullt av ja-sägare. Putin såg detta som en snabb och begränsad spezial operationsky.
Citera
2022-04-19, 17:02
  #404
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tittar du på hans tidigare konflikter har de varit relativt små och säkra operationer. Putin är KBG inte militär och en så här stor invasion är lite otypisk för honom. Varför tog han inte Kiev redan 2014?

Det är en bra fråga. Min teori:

Putins viktigaste mål är att inte ha NATO i Ukraina. Han har försökt uppnå detta med diplomati i ett antal år.

Sett på lång sikt riskerar Ryssland att bli för svaga för Ukraina. USA och väst kan smygupprusta dem. 2014 var Ukrainsk militär helt otroligt oduglig, vägrade slåss i Donbass, extremt korrupt, etc. Nu, som vi kan se, är den relativt kapabel. Dvs den har en extremt positiv tendens.
Vi kan när som helst se en peak i oljeefterfrågan. Ryssland är på lång sikt väldigt illa ute. Dålig demografi, svag tillväxt. Det enda de har är riktigt fina råvarutillgångar - men det har även Afrika. Risken finns att Ryssland är relativt svagare om 10-15 år.
Dessutom tickar klockan kanske i Donbass och Kharkov, Odessa. Före Euromaidan var Ryssland starkt i dessa regioner. Men långsamt blir de mer västvänliga (Putin: nazifierade!).

Detta har skapat en brinnande plattform, som vissa aktörer i USA har spelat på genom att stressa ryssen. Kanske hade vi haft kriget tidigare om det inte varit för Trump.
Citera
2022-04-19, 17:11
  #405
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tjetjenien var ingen liten operation och egentligen inte Georgien heller.
Tjetjenien var en del av Ryssland, där hade han inget val. Georgien 2008 var en rätt liten operation där dessutom Georgien inledde. Ryssland såg till att försvara utbrytarrepublikerna men gjorde inget försök att ta resten av Georgien.
Citat:
2014 var Ukraina avväpnat av Moskvas marionetter. Så man kan fråga sig varför han inte gick all-in 2014, jag tror han ångrar sig.
Det är mycket möjligt han ångrar sig, men likafullt gjorde han det inte då.
Citera
2022-04-19, 17:27
  #406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tjetjenien var en del av Ryssland, där hade han inget val. Georgien 2008 var en rätt liten operation där dessutom Georgien inledde. Ryssland såg till att försvara utbrytarrepublikerna men gjorde inget försök att ta resten av Georgien.

Det är mycket möjligt han ångrar sig, men likafullt gjorde han det inte då.

Inget val?

Vad hade du tänkt om GB hamrade Belfast till grus? Att de gick in storskaligt på Nordirland med artilleri och allt. Eller Madrid med Barcelona? Separatister är liksom inget ovanligt... hur tänker du om Ukraina i Donbass? De har inget val? Ukraina är rättfärdiga då enligt dig?

Hursomhelst var det en storskalig operation i Tjetjenien och det var hans första.

Nej, han gjorde det inte då, men nu försökte han. Och om ite det var ett regelrätt försök så var det ju fruktansvärda kostnader på många sätt utan att uppnå ett skit.

Ryssarna flydde hals över huvud och brydde sig inte ens om att försöka dölja massgravarna... jo, Putin försökte ta Kiev men misslyckades. han ville tillsätta en ryssvänlig regim.
Citera
2022-04-19, 18:02
  #407
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Inget val?
Inte sett med rysk logik i alla fall där man redan förlorat hela Sovjetimperiet och nu Ryssland också riskerade falla sönder.
Citat:
hur tänker du om Ukraina i Donbass? De har inget val? Ukraina är rättfärdiga då enligt dig?
Det har skjutits friskt från Ukraina mot utbrytarrepublikerna (och åt andra hållet).
Citat:
Nej, han gjorde det inte då, men nu försökte han. Och om ite det var ett regelrätt försök så var det ju fruktansvärda kostnader på många sätt utan att uppnå ett skit.
Visst försökte han nu, och min undran var varför.
Citera
2022-04-19, 18:30
  #408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Inte sett med rysk logik i alla fall där man redan förlorat hela Sovjetimperiet och nu Ryssland också riskerade falla sönder.

Det har skjutits friskt från Ukraina mot utbrytarrepublikerna (och åt andra hållet).

Visst försökte han nu, och min undran var varför.

Ja, Ukraina har försvarat sig och sedan attackerat utbrytarna. Nu har Ryssland inget val annat än att invadera??

Ryssland har ett val, men visst är deras logik 1800-talets imperialism (eller ännu äldre och östeuropeisk).

Varför? Den frågan har inget svar, om ens Putin begriper. Han är fascist idag och omgiven av ryska historieböcker.

Han har varit isolerad från sin omvärld omgiven av ja-sägare som sagt det han velat höra (i ren rädsla). Det är min teori. "Du är populär", "Folket älskar dig i Ukraina", "De vill befrias från förtrycket och ukrainska nazister" och "vår utrustning håller gott skick, våra soldater är patrioter" ...Svaret kommer det att spekuleras om i framtida välgjorda och intressanta dokumentärer.

Varför angrep Hitler Sovjet? Ganska korkat gjort ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in