Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Teorin bygger på att aktörer är rationella, men jag antar att de bara är begränsat rationella (t ex Tversky). Dvs begränsade capabilities i kognition samt begränsad information gör att aktörer gör fel. Om de var fullt rationella skulle stater sällan komma i krig. (Om man inte är nån gammeldags marxist, som tror att systemet behöver direkt krig för att förstöra resurser). Möjligen beter sig USA irrationellt, men det är inte ett problem för själva teorin. Dock skulle det behövas en förklaring på VARFÖR USA är irrationellt i detta fall.
När man har levt genom 50, 60 och 90 talen ända fram till nu.. då skönjer man ett tydligt mönster i USAs beteende mot övriga världen, en tyvärr, väldigt arrogant hållning som ger väldigt känslomässiga yttringar där sunt förnuft inte längre råder.
Deras hållning har lockat fram det värsta hos dom flesta kulturer.
Jag skulle önska att det Amerikanska folket en gång för alla, tydligt började fokusera på sitt eget land och rätta till dom extrema missförhållanden som råder där. Att planera för att "ta hem" sina 700+ olika militärinstallationer/ baser borde vara en bra start för den övriga världen.
En kollega i USA frågade mig 2002, "varför hatar hela världen oss",, mitt svar var att
"ingen hatar Er så länge ni inte försöker med vapen tala om för andra kulturer hur dom
skall tycka, känna och leva".
Dessvärre tycks USA inte ha lärt sig något av historien och kommer att fortsätta att skapa oro i hela världen,,
även om det så skall kosta varenda Ukrainare livet så vill dom tydligen förgöra Ryssarna.
Det gick inte i Vietnam eller något annat krig,, det kostade bara total förödelse död och traumatiserade generationer.