2026-04-26, 12:47
  #409
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Lek då med tanken att man kan bo i en bostadsrätt med avgift på 2000 kr/mån. Ingen har väl nämnt en hyra på 8000 kr/mån? Det finns många sätt att leva sitt liv på. Alla sätt är inte i en hyresrätt för 8000 kr per månad.

Avgift 2000kr/mån? Vad är det för bostadsrätter?Här ligger en 1a på 30-32kvm i avgift för 3000kr/mån, utgångspriser 800k till 1,2milj och då i ett relativt sunkigt område i en relativt mellanstor stad.

En 3a på 65-75kvm snittar på 1,8-2,3 med avgifter på 5-6000kr/mån.
Citera
2026-04-26, 12:52
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Om du läser innan du citerar kanske du inte behöver framstå som dum. Inlägget jag ifrågasatte var att denne skulle spara 10.000kr av en inkomst på 18.000kr vilket knappast är troligt.

Ja, har man inget liv, ett tält i skogen osv Så förstår jag konceptet men för en normal människa räcker inte 8000kr för en månad att betala boende, mat, nöjen osv.

Ännu en indikation att du antagligen knarkar och därför du har ont om pengar.

Om du läser innan du citerar kanske du inte behöver framstå som en knarkare.

" Ursprungligen postat av Citoyen
De som kan sköta sin ekonomi och rätta munnen efter matsäcken, låter behoven och inte begäret styra konsumtionen, samt inte super och röker, klarar sig alldeles utmärkt. Jag är pensionär och får cirka 18.500/månaden och kan spara 100.000/år.
Du sparar alltså mer än halva din låga inkomst, hur fan överlever du ens? Ensamstående, rum i källaren, äter kattmat, inte ens då har man råd med det du beskriver."

Ingenstans i hans inlägg som du citerar säger han att han sparar 10,000kr i månaden.

Som sagt antingen har du knarkat sönder din hjärna eller så kan du inte matematik för du hoppade av i skolan eller så läste du inte vad han skrev.

Oavsett så har du fel i slut ändan.
Citera
2026-04-26, 12:55
  #411
Medlem
Känner en kille som bor hemma hos sina föräldrar. Han är runt 45 år, och så fort lönen kommer in är pengarna borta. Alla krediter maxas ut direkt. Han är fet, outbildad och hängiven socialdemokrat. Kort sagt: han kryssar i alla boxarna.
Det har faktiskt blivit riktigt underhållande att följa hans vardag.
Citera
2026-04-26, 13:14
  #412
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Avgift 2000kr/mån? Vad är det för bostadsrätter?Här ligger en 1a på 30-32kvm i avgift för 3000kr/mån, utgångspriser 800k till 1,2milj och då i ett relativt sunkigt område i en relativt mellanstor stad.

En 3a på 65-75kvm snittar på 1,8-2,3 med avgifter på 5-6000kr/mån.
Jag har till och med varit med om en bostadsrättsförening som hade negativ avgift (då dom tjänade så jävla mycket pengar på kommersiella hyresgäster). Massa nackdelar med att bo i en oäkta förening dock.

Det finns dock rätt gott om lastgamla bostadsrättsföreningar i Stockholms innerstad (tänk Östermalm), där föreningens lån är helt avbetalda och man endast betalar en avgift för det dagliga underhållet mer eller mindre, men den låga avgiften återspeglar sig då förstås istället i försäljningspriset.
Citera
2026-04-26, 13:18
  #413
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Avgift 2000kr/mån? Vad är det för bostadsrätter?Här ligger en 1a på 30-32kvm i avgift för 3000kr/mån, utgångspriser 800k till 1,2milj och då i ett relativt sunkigt område i en relativt mellanstor stad.

En 3a på 65-75kvm snittar på 1,8-2,3 med avgifter på 5-6000kr/mån.

Det finns mängder av svinstora bostadsrätter på Östermalm med avgifter kring 2k. De som bor där har självklart inga lån heller så de bor sjukt billigt. Det är billigt att leva om man är rik.
Citera
2026-04-26, 13:45
  #414
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Ännu en indikation att du antagligen knarkar och därför du har ont om pengar.

Om du läser innan du citerar kanske du inte behöver framstå som en knarkare.

" Ursprungligen postat av Citoyen
De som kan sköta sin ekonomi och rätta munnen efter matsäcken, låter behoven och inte begäret styra konsumtionen, samt inte super och röker, klarar sig alldeles utmärkt. Jag är pensionär och får cirka 18.500/månaden och kan spara 100.000/år.
Du sparar alltså mer än halva din låga inkomst, hur fan överlever du ens? Ensamstående, rum i källaren, äter kattmat, inte ens då har man råd med det du beskriver."

Ingenstans i hans inlägg som du citerar säger han att han sparar 10,000kr i månaden.

Som sagt antingen har du knarkat sönder din hjärna eller så kan du inte matematik för du hoppade av i skolan eller så läste du inte vad han skrev.

Oavsett så har du fel i slut ändan.
Men sluta glappa med käften. Vill du ha en korrekt uträkning så din autism hänger med så ok.
Han sparar 100.000kr/år med en inkomst på 222.000kr/år
Det är mer exakt 8333kr/mån i sparande. Han klarar sig med boende, mat, nöjen osv på 10167kr/mån vilket jag anser vara helt galet.

Möjligen, en person, utan barn, liv osv kan klarar det med ett tält i skogen.

Vi kan utgå från att personen som gör detta är en totalt nobody,

Enligt Konsumentverkets beräkningar för 2026 behöver en vuxen cirka 8 250 kr per månad för grundläggande levnadskostnader (mat, kläder, fritid, hygien) utöver boendekostnad

Då har vi alltså en boendekostnad på 1917kr kvar. Blir ett tält i skogen kan jag tänka mig
Citera
2026-04-26, 13:47
  #415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAngryFeminist
Känner en kille som bor hemma hos sina föräldrar. Han är runt 45 år, och så fort lönen kommer in är pengarna borta. Alla krediter maxas ut direkt. Han är fet, outbildad och hängiven socialdemokrat. Kort sagt: han kryssar i alla boxarna.
Det har faktiskt blivit riktigt underhållande att följa hans vardag.


Men han verkar ändå göra rätt för sig och jobbar
Sen får han väl bo var han vill ???

Har du ett jobb?
Citera
2026-04-26, 14:06
  #416
Medlem
IMBILDENs avatar
Gissningsvis har dessa 25% en låg inkomst eller ingen alls.

Folk borde rent allmänt ha som mål att höja sina löner. Säga upp sig och byta jobb. Det är så det går till. Ingen kommer tacka dig längre fram i livet för att du slitit i ett dåligt avlönat yrke/jobb.
Citera
2026-04-26, 14:15
  #417
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns mängder av svinstora bostadsrätter på Östermalm med avgifter kring 2k. De som bor där har självklart inga lån heller så de bor sjukt billigt. Det är billigt att leva om man är rik.

Aha förstår, jag är dessvärre inte alls insatt i bostadsrätter i Stockholm.
Citera
2026-04-26, 14:25
  #418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Alltså ni vet att man inte får ta med sig pengarna när man dör va?

Har man tillräckligt på banken för att känna sig hyfsat trygg så finns det inget egenvärde i att lägga pengar på hög. Svårt att tro att jag på dödsbädden kommer tänka "nedrans jävla skit att jag brände det mesta av lönen på alla dessa underbara minnen, istället för på statsobligationer och konvertibler i småbolag".


Citat:
Ursprungligen postat av Runbane
Bra sagt. Exakt så tänker jag ofta. Allt det där materiella är ytligheter som egentligen inte betyder ett skit.
Någon skulle kunna säga att jag säger så bara för att jag är fattig. Det är snarare så att när man är fattig ser man vad som verkligen är viktigt. En fungerande hälsa och värden som verkligen betyder något på ett djupare plan.

Så säger nollor som inte har råd att göra båda delarna
Citera
2026-04-26, 14:27
  #419
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Gissningsvis har dessa 25% en låg inkomst eller ingen alls.

Folk borde rent allmänt ha som mål att höja sina löner. Säga upp sig och byta jobb. Det är så det går till. Ingen kommer tacka dig längre fram i livet för att du slitit i ett dåligt avlönat yrke/jobb.

Men låginkomstyrken måste väl finnas? Inte för att jag själv skulle klara det. Samhället skulle bli kaos utan städare, barnskötare, sanerare, personliga assistenter, undersköterskor mfl.

Jag vet inte ens hur det möjligt idag att överleva på en 20-25k bruttolön som dessa yrken ger i dagens läge
Citera
2026-04-26, 14:32
  #420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Men sluta glappa med käften. Vill du ha en korrekt uträkning så din autism hänger med så ok.
Han sparar 100.000kr/år med en inkomst på 222.000kr/år
Det är mer exakt 8333kr/mån i sparande. Han klarar sig med boende, mat, nöjen osv på 10167kr/mån vilket jag anser vara helt galet.

Möjligen, en person, utan barn, liv osv kan klarar det med ett tält i skogen.

Vi kan utgå från att personen som gör detta är en totalt nobody,

Enligt Konsumentverkets beräkningar för 2026 behöver en vuxen cirka 8 250 kr per månad för grundläggande levnadskostnader (mat, kläder, fritid, hygien) utöver boendekostnad

Då har vi alltså en boendekostnad på 1917kr kvar. Blir ett tält i skogen kan jag tänka mig

Dom där sifforna har jag redan visat, men självklart anser du att det är galet eftersom du antagligen knarkar stora mängder.

Har ingen aning vad knark kostar, men låt oss säga en lina kokain kostar 1000kr och röka kostar 500kr skulle inte förvåna mig om du drar en lina koka varje kväll för knulla nån hora och sen röker röka efter sexet för chill och horan har kostat 1500kr så voila du har bränt 3000kr på 1 dag.

3000kr x 30 dagar = 90,000kr på 1 månad och det inte är räknat med hyra, mat och liknade saker så självklart låter ju det galet att en person kan överleva på 10,167kr/mån för dig då.

Skiter fullständigt i vad konsumentverket säger, 8250kr för mat, kläder, fritid, hygien?

Hygien = Flaska schampo typ 20kr + Tandkräm 15kr + Handtvål 15kr = 50kr.
Kläder = Du köper 1 gång och det håller 5-10 år så 0kr/mån efter du har skaffat allt.
Fritid = 0kr finns massa grejer som är grattis eller kostar lite.
Mat = 2000kr

Så återigen slutat knarka bort dina pengar och kom tillbaks till verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in