2026-04-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Har både älg, ren, räv och annat småvilt på tomten dagligen så tror jag hoppar teven.
Ja alltså inte allt varje dag men varje dag bjuder alltid på något.
Om inte annat kan man sitta och kolla på när hermelinerna jaga varandra runt vedhögarna.

Tyvärr har lapparna skjutit av örnarna för det är några år sedan jag såg en kungsörn och det var bara ett havsörnspar som häckade här i närheten förra sommarn.
Senaste jag såg en björn, var 4 år sedan då kom den springande i panik över vårsnön och nån minut efter kom tre lappar på snöskoter som bromsade och vände när dom såg mig.
Fast grannen såg en hona med unge i sin kamera på stugan nån km bort förra året.
Ja fy fan för vårt naturfolk!

Du skrev nyss (i en annan tråd) att du bor i Tyskland.

Finns det älg, ren och räv där? Lappar på snöskoter som skjuter av örnar?
2026-04-25, 12:39
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Skogen är ju i princip tom på stora djur mot tidigare år. 14 älgar har gått över nu på över en vecka. Har inte sett björn, lo eller järv. Fåglar är där men de ser man ju även hemmaomkring och i stadsparken. Har SVT missat showen eller har de skrämt bort djuren? Förr om åren var det ju nästan is tvärsöver när de började sändningen men nu är ju nästan allt borta. Nu är det ju fullt dagsljus där men inga djur mer än några skator på Björnmyren och tuggar på kadaver. Konstigt är det!
Järven får vi nog inte ser mer för den kameran som var nära lyan togs bort. Det var väl för att inte störa den alltför mycket. Men ja, jag håller med dig om att det är ovanligt tomt rent generellt på djur. Det har ju varit hägrar, mer knipor, fler gluttsnäppor och örnar tidigare, förutom fler renar, älgar osv. Björnen verkar också hålla sig borta som du säger, kanske var det den som åt upp det förra kadavret de lade ut och så har den gått vidare? De kadaver de lägger ut ser rätt fjuttiga och "köttlösa" ut, de kunde väl hitta något lite rejälare kanske?

Jag tror det finns flera förklaringar men det hade varit intressant att höra från de experter som fanns med vid första årets sändning vad de tror om det. För sen sändning även i år? För mycket människolukt som fortfarande finns kvar efter att de lagt ut kablar och satt upp fler kameror? Eller är det helt enkelt så som många boende i området säger: att kamerorna redan från början störde många av älgarna så pass att de flesta numera tar andra vägar för säkerhets skull?

Nu smyger älgarna nog ner i vattnet i alla fall. Kanske passar de på nu när hagel och regn gått över och solen tittar fram. Intressant, som Kattentufsan skriver, att de vet vilket håll de ska åt. Lite som fåglar som vet vilket väderstreck de ska flyga mot. Riktigt fina bilder!
Senast redigerad av Jultrollet 2026-04-25 kl. 13:27.
2026-04-25, 12:54
Medlem
Jultrollets avatar
Nu simmade ett gäng över i alla fall.
2026-04-25, 13:02
Medlem
SodaFointains avatar
De kan väl filma inifrån en myrstack istället. Lär hända mer
2026-04-25, 15:25
Medlem
Jultrollets avatar
Visst känns det som att det varit alla typer av väder där i dag? Sol, vind, hagel, regn och nu kommer haglet igen.

Nyss var det ytterligare en älg i Entrén som gick och tuggade på godsaker, så nog har vi i alla fall lite att titta på.
2026-04-26, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nu simmade ett gäng över i alla fall.

Ja, de sex tog sig en simtur efter mycket vånda.

Har sett 2 + 3 simmare nu på morgonen. 1 har tydligen simmat som inte visats i bild (kom upp en textremsa). Så över älven 26 st.

De flesta simmare som jag sett verkar ta en annan väg än vad som varit brukligt de tidigare åren. Filmas på långt håll både där de simmar ifrån och där de går upp på fastlandet. Dessutom tycker jag att sträckan de simmar verkar vara kortare... kanske har de fått en GPS ändå.

De har verkligen haft problem med kameran på Björnmyren detta år.
Kom igång några dagar sent och i natt visades bilder därifrån men det mesta var så grynigt att det inte gick att se något.

Från Orrmyren nu, två långhalsade ljusa varelser med svart på huvudet/del av halsen,långbenta med bra balans för mestadels väljer de att stå på ett ben, kan det vara tranor, har de kommit så pass långt norröver vid denna tid?
Som sagt mitt fågelintresse, vetskap om dem är obefintligt (det är iaf inga svanar så långt sträcker sig min kunskap).

Tillägg: Nu börjar orrarna jaga varandra med uppspärrad bak och ska väl visa sig stor och vacker.
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-26 kl. 06:19.
2026-04-26, 06:45
Medlem
Nu är det plötsligt 31 älgar över, var kom de 5 sista ifrån?
2026-04-26, 06:54
Medlem
Nu en ny textremsa: "04.33 5 st nattsimmare från Risudden".
Jag har spelat in och tittat på vad som visats under natten/morgonen. Någon samling med 5 älgar har deras kameror som skiftat missat totalt. Bevisar än mer att älgarna väljer andra vägar/stigar i år.

Hoppas att de utvärderar allt inför nästa års sändning, börja sändningen tidigare, kanske sätta ut kameror på andra ställen OCH fixa till en ordentlig kamera på Björnmyren!

Sist men inte minst... ingen utkörd artist i området.

Räkneverket står nu på 31 st över älven.
2026-04-26, 07:09
Medlem
Citat:
Nu är det plötsligt 31 älgar över, var kom de 5 sista ifrån?

Hade inte hunnit se ditt inlägg innan jag skrev, så titta där.

Ps Nu kommer en ny textremsa om att det var "6 st nattsimmare från Risudden 04.33. Ni hittar det på SVT play extrakamera 2".

Så nu 32 över älven (inte många av dessa har lyckats visas i direktsändningen).
2026-04-26, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Hade inte hunnit se ditt inlägg innan jag skrev, så titta där.

Ps Nu kommer en ny textremsa om att det var "6 st nattsimmare från Risudden 04.33. Ni hittar det på SVT play extrakamera 2".

Så nu 32 över älven (inte många av dessa har lyckats visas i direktsändningen).
Jag såg bara 2 som simmade och av de bara 1 som även gick upp. Men då visade de 2 i antal. Sedan kom ytterligare 4 snabbt men inget de visade. Då var det 26 i räknaren. Sedan blev det 31 och var de kom ifrån förstår jag inte?

Var hittar du SVT play extrakamera 2, jag hittar bara extrakameror?
Senast redigerad av KamratBlue 2026-04-26 kl. 07:19.
2026-04-26, 07:23
Medlem
Citat:
Jag såg bara 2 som simmade och av de bara 1 som även gick upp. Men då visade de 2 i antal. Sedan kom ytterligare 4 snabbt men inget de visade. Då var det 26 i räknaren. Sedan blev det 31 och var de kom ifrån förstår jag inte?

Var hittar du SVT play extrakamera 2, jag hittar bara extrakameror?

Det är så snurrigt nu med allt som hänt på morgonkvisten, såg du mitt inlägg som var ännu lite tidigare nu på morgonen (inlägg kl 6.02)?
2026-04-26, 07:27
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Det är så snurrigt nu med allt som hänt på morgonkvisten, såg du mitt inlägg som var ännu lite tidigare nu på morgonen (inlägg kl 6.02)?
Drama på G?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in