Citat:
Ursprungligen postat av
Kattentufsan
Såg också det Du skriver om, det blev lite drama någon halvtimme innan Kunskapskanalen slutade sin sändning för dagen (18.00).
Det var fyra älgar som började simma, nästan framme vek de av åt olika håll.
På något sätt känns det som att älgarna väljer att simma mot fastlandet i en annan riktning än tidigare (kanske därför kamerorna inte får fatt på dom). Kanske är det väldigt strömt och där de närmade sig land såg det väldigt brant ut.
Av de två som valde att simma lite mer till vänster tog sig en upp på torra land (räkneverket räknade upp).
Den andra valde att simma tillbaka och såg väldigt vilsen ut, först vände och gick ut i vattnet igen en bit men ångrade sig och gick oroligt fram och tillbaka.
De två som simmade åt höger fick vi inte se mer i sändningen (så länge den pågick).
Stackars älgkalven (som jag tror att det var), mamman på fastlandet och hen på Risudden och inte kan de ropa på varandra

!
I natt har de äntligen fått ordning på Björnmyrenkameran, inget hände iof men snart kommer nog nalle att dyka upp. Hoppet lever kvar och antar att "skogsmulleartisten" håller sig borta från det området.
Nu står räkneverket på 14 över älven, det är verkligen inte många som visats i direktsändning, en textremsa har kommit upp iaf vid två tillfällen om att det ska visas senare.
Vad bra att du har koll på vad som hände.

Jag missade att det kanske var mamman som gick över och att kalven blev kvar, men det kan du mycket väl ha rätt i. Hoppas det löste sig sedan om det var så, stackaren.
Ja, nu har de visat en del från kameran på Björnmyren, det verkar lovande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kattentufsan
En ny kameraplats dök upp för en stund sedan:
Orrmyren... är orrspel något som ska ersätta älgarna som inte är lika många som tidigare år?
Kanske i utkanten där som artisten ska slå sig till ro?
En kul idé att kunna få se även orrspel i sändningen, det får vi hålla en tumme för.
För en stund sedan var det en ren i bild på håll, men annars har det inte hänt så mycket ännu. Kanadagäss och några mindre isflak har fått vara underhållningen sedan jag satte på tvn.