2026-04-25, 07:20
Medlem
Riksreptilens avatar
Helt klart hade SMHI rätt att det skulle bli bakslag för våren i helgen.
Mysig att sitta inne och dricka te till DSÄV.

Undrar om orrhanar är så hormonstinna att de spelar oavsett förutsättningar? 🦤
2026-04-25, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Helt klart hade SMHI rätt att det skulle bli bakslag för våren i helgen.
Mysig att sitta inne och dricka te till DSÄV.

Undrar om orrhanar är så hormonstinna att de spelar oavsett förutsättningar? 🦤

Det var inget riktigt "spel" som jag såg där de brukar stå emot varandra.

Alla höll behörigt avstånd, kanske det de vill visa nu genom att visa sin ståt?

Absolut mysigt att sitta med en (i mitt fall) kaffekopp, läsa nyheter/FB och slänga ett öga på TV:n då och då!

Tillägg: Nu har de fått in en fågel i närbild från Orrmyren, absolut ingen orre utan en mindre fågel med väldigt lång näbb. Fortfarande inga närbilder på de större fåglarna.
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-25 kl. 07:46.
2026-04-25, 07:46
Medlem
Blev ju svårt igår eftermiddag när de öppnade/stängde kraftverket och vattnet tokforsade in vid Näset/Passagen. Klart älgarna vände och inväntar enklare förhållanden. Ändå fascinerande med kraftfullt forsande vatten, när inget annat händer.

Möjligen påverkas även själva huvudfåran, och de älgar som simmar sista biten och plötsligt drabbas av kraftverkets öppningar/stängningar. Kan väl vara det som hände igår före kl 18.

(skriver öppna/stänga för har aldrig fått kläm på om kraftverket är upp- eller nedströms)
2026-04-25, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Blev ju svårt igår eftermiddag när de öppnade/stängde kraftverket och vattnet tokforsade in vid Näset/Passagen. Klart älgarna vände och inväntar enklare förhållanden. Ändå fascinerande med kraftfullt forsande vatten, när inget annat händer.

Möjligen påverkas även själva huvudfåran, och de älgar som simmar sista biten och plötsligt drabbas av kraftverkets öppningar/stängningar. Kan väl vara det som hände igår före kl 18.

(skriver öppna/stänga för har aldrig fått kläm på om kraftverket är upp- eller nedströms)

Troligt som Du skriver, älgarna drev med strömmen och hamnade inte där de tänkt sig (därav att kamerorna inte heller sitter på "rätt" ställe för att fånga upp dem.
En av fyra älgar lyckades ta sig upp på fastlandet, de andra vände om ganska nära land (två till höger och en till vänster). Den som lyckades ta sig upp på land simmade ganska lång bit efter strandremsan innan den hittade ett lämpligt ställe att kunna ta sig upp på torra land.
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-25 kl. 07:55.
2026-04-25, 09:22
Medlem
Börjar faktiskt ge upp det här för i år. Misstänker att det mesta redan har skett vad gäller "över älven".

Dessutom väldigt besviken att inte Björnmyren kom igång omg, har nu varit igång två nattsändningar.

Nu är det väl helt frivilliga som ger sig på detta, sätta upp kameror, dra kablar, sitter i kontrollrummet. Hoppas att de kan få ihop folk som har koll på när isen börjar gå upp och har lust med detta (förmodligen obetalda) arbetet nästa år.

I skrivande stund så är det minst fyra älgar vid Entrén.

Fem är det.
2026-04-25, 09:25
Medlem
Tiilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Börjar faktiskt ge upp det här för i år. Misstänker att det mesta redan har skett vad gäller "över älven".

Dessutom väldigt besviken att inte Björnmyren kom igång omg, har nu varit igång två nattsändningar.

Nu är det väl helt frivilliga som ger sig på detta, sätta upp kameror, dra kablar, sitter i kontrollrummet. Hoppas att de kan få ihop folk som har koll på när isen börjar gå upp och har lust med detta (förmodligen obetalda) arbetet nästa år.

I skrivande stund så är det minst fyra älgar vid Entrén.

Fick lite samma känsla nu när jag slog på imorse. Så kul med en ny lite grupp, ett litet gäng på 5 som är i rörelse!
2026-04-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiila
Fick lite samma känsla nu när jag slog på imorse. Så kul med en ny lite grupp, ett litet gäng på 5 som är i rörelse!

Tom sex stycken när de kom i rad vid Entren, största samlingen som jag sett i år!
Hoppas att de kan fånga upp dem på fler kameror.

De verkar vara ganska målmedvetna eftersom de rör sig i passgång hela högen till och från, kanske kan räkneverket komma upp i 20 snart? Om de vågar bada och att det inte är för strömt?
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-25 kl. 09:52.
2026-04-25, 09:54
Medlem
Tiilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Tom sex stycken när de kom i rad vid Entren, största samlingen som jag sett i år!
Hoppas att de kan fånga upp dem på fler kameror.

De verkar vara ganska målmedvetna eftersom de rör sig i passgång hela högen till och från, kanske kan räkneverket komma upp i 20 snart? Om de vågar bada och att det inte är för strömt?
Ja du det var det! Det var en verkligen en målvemedveten förflyttning till Näset men nu verkar de vara lite tveksamma till att ge sig i.
2026-04-25, 10:00
Medlem
Riksreptilens avatar
Nu är det Slowtv på riktigt. 👏🤔

Jag blev sugen på ett fotbad....
2026-04-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Nu är det Slowtv på riktigt. 👏🤔

Jag blev sugen på ett fotbad....

Ett fotbad fick de alla sex men fortfarande ingen simning mot fastlandet, hoppas att de går att följa för de verkar verkligen vara på G och nog våghalsiga att ta sig över.
Jag har dålig koll på var kamerorna sitter i förhållande till fotbadet, var simningen mot fastlandet brukar ske kanske inte så långt kvar?

Ps Ingen som verkar störa sig på kameran som lyckas ta närbilder. Ds
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-25 kl. 10:21.
2026-04-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiila
Ja du det var det! Det var en verkligen en målvemedveten förflyttning till Näset men nu verkar de vara lite tveksamma till att ge sig i.

Upp på Södra Udden igen hela högen, fortfarande med lite spring i benen till och från står i samlad trupp.
Man kan ju fundera på hur de orienterar sig, ingen GPS eller kompass!
2026-04-25, 11:00
Medlem
LKKINGENs avatar
Har både älg, ren, räv och annat småvilt på tomten dagligen så tror jag hoppar teven.
Ja alltså inte allt varje dag men varje dag bjuder alltid på något.
Om inte annat kan man sitta och kolla på när hermelinerna jaga varandra runt vedhögarna.

Tyvärr har lapparna skjutit av örnarna för det är några år sedan jag såg en kungsörn och det var bara ett havsörnspar som häckade här i närheten förra sommarn.
Senaste jag såg en björn, var 4 år sedan då kom den springande i panik över vårsnön och nån minut efter kom tre lappar på snöskoter som bromsade och vände när dom såg mig.
Fast grannen såg en hona med unge i sin kamera på stugan nån km bort förra året.
Ja fy fan för vårt naturfolk!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in