2026-04-25, 04:31
Medlem
Capryllics avatar
Wtf, jag bor i avbetald villa, har bil och allt som är najs och har 14,500 kvar dagen innan lön. Vad fan gör folk med sin ekonomi
Citera
2026-04-25, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Jag är lite osäker på hur de räknar här.

Jag har typ 500 kr kvar på mitt primära konto (kortet) och inget kreditkort, men jag köpte indexfonder för 20,000 kr i början av månaden, med strax över 2 miljoner på det kontot.

Men tekniskt sett också väldigt lite kvar av lönen.
Samma här. Att ha pengar på lönekontot rekommenderas inte av ekonomiska rådgivare. Oftast 0 % ränta.

De som är rikast är de som också planerar bäst.

Jag ser till att föra över lönen, efter att ha betalat månadens räkningar, till högräntekonton samma dag den utbetalas. Har i princip aldrig pengar på 0-%-iga lönekontot. Men brist på pengar har jag verkligen inte.

Gissar att de fattigare har mer på lönekontot än de rikare.
Senast redigerad av lont 2026-04-25 kl. 06:08.
Citera
2026-04-25, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Lön i morgon.

Firar i förväg på fulhaket med Raggmunk och stekt fläsk - och lingonsylt. Naturligtvis.

Det blir nog mer än en öl - ledig i morgon.

Jag har världens enklaste ekonomi.

Inga lån, ingen bil, inget gnälligt fruntimmer - bara frihet.

Glöm inte flashback. Du har flashback också
Citera
2026-04-25, 08:02
Medlem
Hur är detta möjligt när bostadspriserna fortfarande går upp? Minskad generell plånbok bland befolkningen borde ju leda till ett bostadsöverskott över tid men vad vet jag
Citera
2026-04-25, 08:03
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Ditt påstående är ju en halmgubbe. Det är inte som att skatt försvinner för att tidöregeringen styr.

Men jag förstår, du vill se frihet. Frihet för kapitalisten. Slaveri för knegaren.

Alltså det man borde göra är ju att dramatiskt skatta de som blir dramatiskt rika på underbetalda.
Lönespridning i Sverige är bland den lägsta i hela världen.
Och skatten är redan progressiv pga grundavdrag och ökande skatt från ca 30 till 50%.
Så den som tjänar 80000 i månaden betalar i reella pengar många gånger mer i skatt än den som tjänar 25000kr.
Tvärtom så borde Lönespridningen öka i Sverige. Det behöver löna sig bättre att studera till yrken som efterfrågas på arbetsmarknaden.
Att många har ont om pengar dagarna innan lön beror på att de själva skyller sin situation på andra och varken planerar sina liv eller ekonomi.
Citera
2026-04-25, 08:21
Medlem
I usa lever 70% av befolkningen paycheck to paycheck utan att spara, där kan man tydligt se stora sociala problem, framförallt nu när ekonomin är påväg in i en ny inflationsfas. I Sverige kommer vi sakta upp mot högre nivåer av finansiell stress bland befolkningen så det närmar sig usa nivåer
Citera
2026-04-25, 08:50
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Ser man det på det sättet är det kris här med..
Problemet är just formuleringen.

Om en journalist hade kommit fram till mig och frågat: "Vad brukar du ha kvar på kontot innan löning?" så hade jag svarat: "Några hundra till någon tusenlapp."

Det hade varit betydligt mer intressant att veta hur mycket folk sparar varje månad. För är det noll så vet man att de lever från lön till lön på riktigt.
Citera
2026-04-25, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Eftersom det inte finns någon samlad statistik över folks tillgångar och skulder så är det omöjligt att veta om det är sant att var fjärde person är pank innan löning.
De rikaste är inte så dumma att de har pengar kvar på lönekontot (= 0% i ränta).

De betalar månadsräkningarna och flyttar sina pengar till högräntekonton samma dag de får lönen insatt. Dvs bara för att LÖNEKONTOT är tomt behöver man inte vara fattig. Tvärtom.

Jag är rik och detta konto är alltid nollställt.
Citera
2026-04-25, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
I usa lever 70% av befolkningen paycheck to paycheck utan att spara, där kan man tydligt se stora sociala problem, framförallt nu när ekonomin är påväg in i en ny inflationsfas. I Sverige kommer vi sakta upp mot högre nivåer av finansiell stress bland befolkningen så det närmar sig usa nivåer

70% låter extremt mycket. 30% låter mer rimligt. Var har du fått detta ifrån?
Citera
2026-04-25, 09:23
Medlem
Sezlows avatar
Vilket gnäll från en del, jag har mer än nog.
Citera
2026-04-25, 09:24
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeTheSweed
Nämen snälla berätta mer! Du är så duktig! Imponera mer på oss okända användare!
Kör du aldrig över hastighetsbegränsningen heller?
Alltså allvarligt..
Fantastisk du är!
Kram

Jo jag kör mer eller mindre för fort hela tiden. Det har kostat mig en hel del genom åren! Men även det har jag råd med!
Citera
2026-04-25, 09:27
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Anv beskriver sin situation, det är väl relevant? Eller ska alla på fb vara professionella gråterskor över sin dåliga ekonomi?

NB: Personligen kör jag aldrig över hastighetsbegränsningen. Längre. Det fick jag nog av i 20-årsåldern (Närmare 300, aldrig mer)

Jag kör nästan alltid "lite lagom" för fort, och det har kostat en del genom åren. En dålig vana sen yngre år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in