2026-04-24, 11:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag läste senast igår att medellönen för en truckförare är 36000 SEK. Hur man inte får ihop ekonomin med en sådan arbetarinkomst förstår jag inte riktigt. Jag tjänar marginellt mer än så (som tjänsteman), och har det alldeles utmärkt.

Edit: Innan ni börjar gnälla på källa så kommer den här https://www.studentum.se/jobb-lon/truckforare

Truckförarens utgifter per månad:

Carlsberg - 30 000 kr.
Nudlar med räksmak - 2000 kr.

Inte mycket över sen till övriga nöjen och räkningar för honom.
Citera
2026-04-24, 11:28
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det lät billigt, men sen snusar jag konstant också, dygnet runt, även när jag sover.

För mig kostar det över 500 kr per vecka. eller runt 2000 kr per månad.

Samma här, men jag antar att jag är en klening som kör med portion. ~3 stockar/månad blir det, ca 800 spänn. Jag snålsnusar iofs. Gick över från Kaliber till Brukssnus när ryssarna invaderade Ukraina. Vill inte stödja Swedish Match.
Citera
2026-04-24, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Min ekonomi är oförändrad. Aldrig pank innan löning.
Nämen snälla berätta mer! Du är så duktig! Imponera mer på oss okända användare!
Kör du aldrig över hastighetsbegränsningen heller?
Alltså allvarligt..
Fantastisk du är!
Kram
Citera
2026-04-24, 11:35
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeTheSweed
Nämen snälla berätta mer! Du är så duktig! Imponera mer på oss okända användare!
Kör du aldrig över hastighetsbegränsningen heller?
Alltså allvarligt..
Fantastisk du är!
Kram

Anv beskriver sin situation, det är väl relevant? Eller ska alla på fb vara professionella gråterskor över sin dåliga ekonomi?

NB: Personligen kör jag aldrig över hastighetsbegränsningen. Längre. Det fick jag nog av i 20-årsåldern (Närmare 300, aldrig mer)
Citera
2026-04-24, 11:39
Medlem
folkgemenskaps avatar
De som har minst håller hjulen i rullning. Varje krona de får går rakt ut i samhället igen. Det är miljardärernas döda kapital, parkerat i globala fonder och fastighetsimperier, som leder till bostadsbubblor, som är det egentliga läckaget i det svenska systemet.

Det spelar ingen roll hur flitig man är vid svarven eller skrivbordet när boendekostnaderna har tillåtits skena iväg i decennier. Vi har skapat en situation där lönen blivit en genomfartsled för bankernas räntevinster snarare än grunden för ett tryggt liv.

Just nu under våren 2026 rapporteras det om att de senaste två årens hyresjusteringar har ätit upp de reallöneökningar som fackförbunden kämpade till sig under förra avtalsrörelsen. För många hushåll i Stockholm och Göteborg innebär det att den disponibla inkomsten efter fasta kostnader nu är lägre än den var 2021. Det spelar ingen roll hur mycket pengar vi omsätter om inträdesbiljetten till tak över huvudet kostar hela vinsten.

När marginalerna försvinner hos vanligt folk försvinner också stabiliteten i landet. Ett samhälle där folk lever ur hand i mun är ett samhälle som befinner sig i gungning.
Citera
2026-04-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Anv beskriver sin situation, det är väl relevant? Eller ska alla på fb vara professionella gråterskor över sin dåliga ekonomi?

NB: Personligen kör jag aldrig över hastighetsbegränsningen. Längre. Det fick jag nog av i 20-årsåldern (Närmare 300, aldrig mer)
Nej jag säger ju att "Anv" är så duktig.
One-linern som beskrev den personliga ekonomin var fantastisk.
Eller så var han så bajsnödig så han inte kunde skriva mer.
Men jag tycker Anv kan berätta mer om på vilket sätt han är en hyvens medborgare.
Denne Anv alltså...
Jag blir alldeles klistrig i trosan.
Ta mig Anv! Ta mig!
Citera
2026-04-24, 11:45
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
De som har minst håller hjulen i rullning. Varje krona de får går rakt ut i samhället igen. Det är miljardärernas döda kapital, parkerat i globala fonder och fastighetsimperier, som leder till bostadsbubblor, som är det egentliga läckaget i det svenska systemet.

Det spelar ingen roll hur flitig man är vid svarven eller skrivbordet när boendekostnaderna har tillåtits skena iväg i decennier. Vi har skapat en situation där lönen blivit en genomfartsled för bankernas räntevinster snarare än grunden för ett tryggt liv.

Just nu under våren 2026 rapporteras det om att de senaste två årens hyresjusteringar har ätit upp de reallöneökningar som fackförbunden kämpade till sig under förra avtalsrörelsen. För många hushåll i Stockholm och Göteborg innebär det att den disponibla inkomsten efter fasta kostnader nu är lägre än den var 2021. Det spelar ingen roll hur mycket pengar vi omsätter om inträdesbiljetten till tak över huvudet kostar hela vinsten.

När marginalerna försvinner hos vanligt folk försvinner också stabiliteten i landet. Ett samhälle där folk lever ur hand i mun är ett samhälle som befinner sig i gungning.

Det är precis det. Det är dyrt i städerna. Personligen flyttade jag ut på landet, har samma inkomst men betydligt lägre kostnader i förhållande till vad jag får för pengarna. Det är inte en mänsklig rättighet att bo i en storstad, det är ett (tvivelaktigt) privilegium man får betala för. Lev med det eller flytta, kommunist.
Citera
2026-04-24, 11:47
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeTheSweed
Nej jag säger ju att "Anv" är så duktig.
One-linern som beskrev den personliga ekonomin var fantastisk.
Eller så var han så bajsnödig så han inte kunde skriva mer.
Men jag tycker Anv kan berätta mer om på vilket sätt han är en hyvens medborgare.
Denne Anv alltså...
Jag blir alldeles klistrig i trosan.
Ta mig Anv! Ta mig!

Det är inte det tråden handlar om. Den handlar om ekonomi, och där har dina trosor ingen plats.
Citera
2026-04-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap

Det var tamefan så väl skrivet!

Här hemma har utvecklingen gått remarkabelt fort. Sveriges 46 rikaste personer äger i dag mer än 80 procent av befolkningen, åtta miljoner människor.
Samtidigt bär två miljoner svenskar på ekonomisk ångest. Var fjärde vuxen.

Sverige har gått från att vara landet lagom till att ha flest superrika per capita i världen. Det är en omvandling som sällan diskuteras.
https://www.dagensps.se/varlden/politik/ny-data-antalet-ultrarika-okar-igen-ai-boomen-eldar-pa-klyftan/

Förr eller senare blir det revolution, det visar historien.
Citera
2026-04-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Nej det har dom inte gjort. Det har sossetrollen lurat i dig. Du tillhör de lågbegåvade, ingen människa jag känner till med bibhållet intellekt går på dessa sagor från Sveavägen 68
Och ingen vettig människa tror på det du skriver.
Självklart har de med störst inkomster tjänat mest på skattesänkningarna oavsett vad du läst dig till på högerextrema fb.
Citera
2026-04-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Nä, Då jag vet att mängder utav personer röker, snusar, pundar, dricker nocco och allt möjligt skit och sedan inte tänker på ekonomin så kan jag säga detta.
Ok, så dina erfarenheter av ett par puckon motsäger fakta att många människor har svårt att klara ekonomin?

https://www.dagensps.se/varlden/politik/ny-data-antalet-ultrarika-okar-igen-ai-boomen-eldar-pa-klyftan/
Citera
2026-04-24, 12:18
Medlem
heliotrops avatar
Vad sägs om att sluta beställa fr Foodora och Wolt, äta på donken vareviga dag?
Vad sägs, om att vara lite hårdare gällande att det slappa "unna sig saker" mitt i veckan och spara oxfile och vin t helgen?
Vad sägs om att göra ett storkok med tomatsås, grönsaker och kyckling och ha med som lunchlåda i veckan? Jag har haft en mycket smaklig linsgryta m till jobbet hela denna vecka som jag "kryddat" med lite pancetta, kostnad per portion 13 spänn?
Och då har vi inte ens dåligt med pengar nuförtiden.

Vad sägs om att leva ett liv utan en 55-kronors latte i ena handen och en energidryck i andra?

Väx upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in