2026-04-24, 20:50
  #11869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-ork-snorren
Nästan som mig ju! Fick 74 ±3 på verb, och 78 ±2 på kvant. Lär bli runt 1.9-1.95 (2.0 med riktigt tur). Riktig ragebait när man ser att ens suddade svar var rätt. Aja, får väl hålla fingrarna att det går bättre på AU

Haha, ja! Gick också tillbaka och ändrade ett svar på verbala, vart bra sur när jag såg det. Om jag inte hade gjort det hade det nog definitivt varit 2.0 på verbala. Men som du sa, aja. Det ser ut som vi båda hamnar runt 1.95 så mycket hänger på AU nu, vet du (eller någon annan för den delen) hur testerna ser ut? Försöker söka igenom tråden och hittar väl TSA främst, men verkar som de använder olika? Kanske inte spelar så stor roll. Kul att det är någon som är i samma sits!
Citera
2026-04-24, 21:14
  #11870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stclausewitz
Haha, ja! Gick också tillbaka och ändrade ett svar på verbala, vart bra sur när jag såg det. Om jag inte hade gjort det hade det nog definitivt varit 2.0 på verbala. Men som du sa, aja. Det ser ut som vi båda hamnar runt 1.95 så mycket hänger på AU nu, vet du (eller någon annan för den delen) hur testerna ser ut? Försöker söka igenom tråden och hittar väl TSA främst, men verkar som de använder olika? Kanske inte spelar så stor roll. Kul att det är någon som är i samma sits!

Tror det är som du säger, de verkar byta test lite då och då. Ska nog trots det ändå försöka träna på lite gamla TSA. Hur tyckte ni eran AU ansökan blev? Jag hade relativt bra CV och motiverande brev, men osäker på om min anledning är bra (Kunde bara få 1/2.5 extra merit).
Citera
2026-04-24, 23:17
  #11871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-ork-snorren
Tror det är som du säger, de verkar byta test lite då och då. Ska nog trots det ändå försöka träna på lite gamla TSA. Hur tyckte ni eran AU ansökan blev? Jag hade relativt bra CV och motiverande brev, men osäker på om min anledning är bra (Kunde bara få 1/2.5 extra merit).

Har väldigt svårt att bedöma faktiskt, ingen aning vad folk har att komma med. Det är nog inte den starkaste någonsin, men jag har en relativt unik bakgrund skulle jag säga och försvårande omständigheter under gymnasiet.

Jag tänker att majoriteten av de som söker genom AU gör det för att, ja, varför inte liksom? Att det är folk som inte har varken HP eller betygen eller något annat och tänker att de förtjänar en plats på handels för att de läste Ernstbergers bok och vill "jobba inom IB". Och vad jag hört så har de en chans att komma in ändå!

Tänkte också börja med lite TSA tänkte jag, anar att det är många som oss två, högt på HP men inte tillräckligt högt, som söker AU och att det därmed blir lite klurigare att sticka ut på den delen. Men bara en teori...
Citera
2026-04-25, 00:15
  #11872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stclausewitz
Har väldigt svårt att bedöma faktiskt, ingen aning vad folk har att komma med. Det är nog inte den starkaste någonsin, men jag har en relativt unik bakgrund skulle jag säga och försvårande omständigheter under gymnasiet.

Jag tänker att majoriteten av de som söker genom AU gör det för att, ja, varför inte liksom? Att det är folk som inte har varken HP eller betygen eller något annat och tänker att de förtjänar en plats på handels för att de läste Ernstbergers bok och vill "jobba inom IB". Och vad jag hört så har de en chans att komma in ändå!

Tänkte också börja med lite TSA tänkte jag, anar att det är många som oss två, högt på HP men inte tillräckligt högt, som söker AU och att det därmed blir lite klurigare att sticka ut på den delen. Men bara en teori...
Ja, också hört att motivationen är lite lösryckt, tror också på din teori. Kör du de gamla TSA på Black stone tutors?

Hur tror ni det blir för hp och AU urvalgrupperna? Kommer de växa eller krympa i år?
Citera
2026-04-25, 00:41
  #11873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-ork-snorren
Ja, också hört att motivationen är lite lösryckt, tror också på din teori. Kör du de gamla TSA på Black stone tutors?

Hur tror ni det blir för hp och AU urvalgrupperna? Kommer de växa eller krympa i år?

Jepp, "blackstone tutors". Känns lite larpigt men vad kan man göra. Jag gissar på att platserna som tilldelas svenskar sjunker ännu något (i och med att de siktar på 50/50 på sikt) men lär inte bli färre än 8 platser till hp iaf. Väldigt svårt att se att platserna till HP skulle öka dock, AU större chans isf (verkar fluktuera en hel del). Men att försöka spå det har ju visats sig vara rätt fruktlöst när man kikar genom tidigare år här i tråden.
Citera
2026-04-25, 00:52
  #11874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stclausewitz
Har väldigt svårt att bedöma faktiskt, ingen aning vad folk har att komma med. Det är nog inte den starkaste någonsin, men jag har en relativt unik bakgrund skulle jag säga och försvårande omständigheter under gymnasiet.

Jag tänker att majoriteten av de som söker genom AU gör det för att, ja, varför inte liksom? Att det är folk som inte har varken HP eller betygen eller något annat och tänker att de förtjänar en plats på handels för att de läste Ernstbergers bok och vill "jobba inom IB". Och vad jag hört så har de en chans att komma in ändå!

Tänkte också börja med lite TSA tänkte jag, anar att det är många som oss två, högt på HP men inte tillräckligt högt, som söker AU och att det därmed blir lite klurigare att sticka ut på den delen. Men bara en teori...
Ja, också hört att motivationen är lite lösryckt, tror också på din teori. Kör du de gamla TSA på Black stone tutors?

Hur tror ni det blir för hp och AU urvalgrupperna? Kommer de växa eller krympa i år?
Citera
2026-04-25, 00:58
  #11875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stclausewitz
Jepp, "blackstone tutors". Känns lite larpigt men vad kan man göra. Jag gissar på att platserna som tilldelas svenskar sjunker ännu något (i och med att de siktar på 50/50 på sikt) men lär inte bli färre än 8 platser till hp iaf. Väldigt svårt att se att platserna till HP skulle öka dock, AU större chans isf (verkar fluktuera en hel del). Men att försöka spå det har ju visats sig vara rätt fruktlöst när man kikar genom tidigare år här i tråden.
Ärligt då. Hur står du dig inför intervjun?
Citera
2026-04-25, 01:27
  #11876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-ork-snorren
Ärligt då. Hur står du dig inför intervjun?

Även där, svårt att säga. Vet liksom inte vad man ska förvänta sig i frågor eller vilken nivå på svar som de söker. Generellt tänker jag väl att man isf redan har bevisat någon form av skärpa rent akademiskt och att de letar efter att man inte är helt autistisk eller asocial, att man trivs i grupper. Och sen att man har en plan, disciplin, och ambition. Kan dock vara helt ute och cyklar här, men vad annars kan de leta efter? Har du bättre koll kanske?
Citera
2026-04-25, 18:07
  #11877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollea20
Någon som har ansökt via särskilda meriter? I så fall, vilka typer av meriter har ni sökt med? Jag tycker det känns svårt att avgöra vilken merit som är tillräcklig för en plats, eftersom man inte riktigt vet hur konkurrensen ser ut. Vad värderar HHS högst när det gäller meriter tror ni?

Jag har sökt med idrottsmeriter.

Sökte du själv genom särskilda meriter?
Citera
2026-04-26, 11:50
  #11878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.1978
Vad fick dig att välja det före HHS? Funderar nämligen också på indek.
Har på senare tid känt att det hade varit rätt tråkigt att stanna kvar i Stockholm och plugga när man har chansen att flytta var som helst. Tackade nej till min plats på HHS förra året och har velat fram och tillbaka men känner att det egentligen passar mig bättre att plugga något mer tekniskt. Sen så är jag sugen på leva studentlivet, det blir inte riktigt samma grej om jag stannar kvar hemma i Stockholm.
Citera
2026-04-27, 01:00
  #11879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonstruts
Har på senare tid känt att det hade varit rätt tråkigt att stanna kvar i Stockholm och plugga när man har chansen att flytta var som helst. Tackade nej till min plats på HHS förra året och har velat fram och tillbaka men känner att det egentligen passar mig bättre att plugga något mer tekniskt. Sen så är jag sugen på leva studentlivet, det blir inte riktigt samma grej om jag stannar kvar hemma i Stockholm.
känner mig samma här i sthlm. Tråkigt med studentlivet. Vi ses nog i Lund!
Citera
2026-04-27, 18:25
  #11880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yzu
Jag har sökt med idrottsmeriter.

Sökte du själv genom särskilda meriter?

Sökte också via särskilda meriter. Vad för idrottsmerit har du om man får fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in