2026-04-24, 22:01
Medlem
solstrålars avatar
Handlar inte så mycket om kvaliteten på ljudet och att scenerna på Woodstock var speciellt välordnade, men snarare att det var en historisk show och sammankomst av många artister och aktivister i USA som senare skulle bli legender inom musiken. Ta tex Creedence Clearwater Revival, Grateful Dead jag tror till och med Charles Manson var där.

Sen var ju alla höga på LSD också så det satte nog en del mentala spår i folk. Det sågs förövrigt också som ett politisk evenemang och ett långfinger till USAs dåvarande regering.
Citera
2026-04-24, 23:17
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Hört talas om Altamont?

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte Altamont Speedway festivalen du tänker på? Stenarna hade anställt änglar som ordningsvakter och det blev inte så bra på slutet.

Är det säkert. Var över tio år sen jag läste Sonny barkers bok så minnet sviker kanske.
Men känner inte igen namnet. Men ska läsa på nu för jag blev nyfiken
Citera
2026-04-24, 23:17
Medlem
sfrges avatar
Alla som var på Woodstock var väl höga som skyskrapor. Dom tyckte nog att festivalen var kul ändå.
Citera
2026-04-24, 23:21
Avstängd
Ja, man kan verkligen se det som en enda stor, uppblåst myt. Det är lätt att störa sig på hur den där generationen har gjort sig själva till huvudpersoner i världshistorien bara för att de rullade runt i lera och knarkade i några dagar.
Egentligen var det ju ett totalt misslyckande rent praktiskt. Det var kaos, sanitär missär och folk som behövde räddas av det "etablissemang" de påstod sig hata. Det finns något provocerande i hur de lyckats paketera om sin ungdoms festande till att vara något djupt och meningsfullt, när det i själva verket mest handlade om att slippa ta ansvar.
Många av dem blev ju dessutom de mest fyrkantiga och materialistiska personerna när de väl blev äldre. Det gör att hela snacket om "gemenskap" och "en annan värld" mest framstår som en tillfällig hobby innan de gick vidare till att jaga karriär och pengar som alla andra. Det är nog rätt sunt att genomskåda den där nostalgiska dimman och se det för vad det var: en rörig fest som har fått alldeles för mycket utrymme i historieböckerna.
Citera
2026-04-25, 06:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Ja, man kan verkligen se det som en enda stor, uppblåst myt. Det är lätt att störa sig på hur den där generationen har gjort sig själva till huvudpersoner i världshistorien bara för att de rullade runt i lera och knarkade i några dagar.
Egentligen var det ju ett totalt misslyckande rent praktiskt. Det var kaos, sanitär missär och folk som behövde räddas av det "etablissemang" de påstod sig hata. Det finns något provocerande i hur de lyckats paketera om sin ungdoms festande till att vara något djupt och meningsfullt, när det i själva verket mest handlade om att slippa ta ansvar.
Många av dem blev ju dessutom de mest fyrkantiga och materialistiska personerna när de väl blev äldre. Det gör att hela snacket om "gemenskap" och "en annan värld" mest framstår som en tillfällig hobby innan de gick vidare till att jaga karriär och pengar som alla andra. Det är nog rätt sunt att genomskåda den där nostalgiska dimman och se det för vad det var: en rörig fest som har fått alldeles för mycket utrymme i historieböckerna.
Du är nog ganska rätt ute här, tyvärr. Den generationen är nog den mest självcentrerade genom tiderna. Det är också den generation som ställt till det så mycket för efterkommande, så till den grad att vi är på väg mot undergång.
Citera
2026-04-25, 06:58
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
inse faktum du är pase För gammal
Passé*
Och ja, det är exakt det jag säger din jävla troglodyt? Är du efterbliven eller?
Citera
2026-04-25, 08:00
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Är det säkert. Var över tio år sen jag läste Sonny barkers bok så minnet sviker kanske.
Men känner inte igen namnet. Men ska läsa på nu för jag blev nyfiken
Har konserten på både booltleg LP, cd och VHS. Halvvägs in i "Sympathy for the Devil " bryter helvetet lös. Någon hade vält någon av HAs cyklar och knivades till döds på plats.

Kanske inte så smart att ha änglar som ordningsvakter..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Altamont_Free_Concert

Edit, stod lite annorlunda på wikipedia men man både ser och hör kaoset som utbryter under Sympathy for the Devil på mina medier.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-25 kl. 08:20.
Citera
2026-04-25, 08:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Du är nog ganska rätt ute här, tyvärr. Den generationen är nog den mest självcentrerade genom tiderna. Det är också den generation som ställt till det så mycket för efterkommande, så till den grad att vi är på väg mot undergång.
Ingen generation har nog varit så curlade som i dag..

Hade gärna varit på Woodstock och Altamont speedway när det begav sig. Dock lite för ung då jag var endast 8-9 år vid tiden. Legendariska konserter.
Citera
2026-04-25, 08:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ingen generation har nog varit så curlade som i dag..

Hade gärna varit på Woodstock och Altamont speedway när det begav sig. Dock lite för ung då jag var endast 8-9 år vid tiden. Legendariska konserter.
Det kan stämma att dom är curlade, men vilka förutsättningar väntar när dom ska in i vuxenlivet?
Angående Woodstock och Altamont hade jag gärna varit där. Den tidens musik var fantastisk.
Senast redigerad av Lelleolsson 2026-04-25 kl. 09:04.
Citera
2026-04-25, 09:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Passé*
Och ja, det är exakt det jag säger din jävla troglodyt? Är du efterbliven eller?
Haha, oj! Det tog visst hårt att bli kallad passé om du behöver damma av ord som 'troglodyt' för att känna dig relevant. Att du går i taket för ett stavfel och en liten sanning säger ju mer om din dagsform än om min. Men det är lugnt, jag fattar – det är jobbigt när världen rör sig vidare och man själv sitter kvar och tuggar fradga på ett forum över fornstora dar
Citera
2026-04-25, 09:28
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Haha, oj! Det tog visst hårt att bli kallad passé om du behöver damma av ord som 'troglodyt' för att känna dig relevant. Att du går i taket för ett stavfel och en liten sanning säger ju mer om din dagsform än om min. Men det är lugnt, jag fattar – det är jobbigt när världen rör sig vidare och man själv sitter kvar och tuggar fradga på ett forum över fornstora dar
Och så var du tillbaka till att försöka simplifiera det igen, bara med fler ord. Lamaste försöken till ragebait idag men tack för att du spelade!
Citera
2026-04-25, 09:29
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

Titta på den här bilden: https://i.postimg.cc/5tqSCQJ5/arrow-image.png

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??
Håller helt med, så märkvärdigt var det ju inte.
Ändå skryter folk om att de var där, många ljög och ljuger fortfarande om att de var där.

Faktum är att om alla som påstår sig ha varit på Woodstock verkligen hade varit där så hade det varit miljontals människor där och så många var vi inte alls!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in