2026-04-24, 09:08
Medlem
Tavastehuss avatar
“Du ser ut som Woodstockfestivalen - tjugo år efteråt!” som Anders Eriksson säger i Sallad.

Sen kom det en Woodstockfestival till, trettio år senare. Och den såg inte vacker ut.

Turn on
Tune in
Drop out
Citera
2026-04-24, 09:12
Medlem
Det spårade väl ur totalt på alla vis och har sedan romantiserats.
Citera
2026-04-24, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

Titta på den här bilden: https://i.postimg.cc/5tqSCQJ5/arrow-image.png

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??

Alternativet var vadå 1969?
Citera
2026-04-24, 09:14
Medlem
Blaskas avatar
Har du aldrig varit på festival eller? Det är skitkul och något du måste uppleva innan du flyttar hemifrån.
Citera
2026-04-24, 09:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
... jag sitter nog hellre hemma och röker mitt gräs i min ensamhet och trycker i min little lya
Jo det framgår tydligt. Ett suddigt foto, insnöad analys och jämförelse till efterföljare. Typ Volvo Amazon vad var det ... om man jämför med en bil som kom 30 år senare. Det året var det ett jäkla drag under galoscherna, tex i Sverige "17 september – Den svenska regeringen tecknar en preliminär överenskommelse med Apotekarsocieteten om att alla apotek i Sverige skall förstatligas", tjoho, bara en sån sak.

https://en.wikipedia.org/wiki/1969 (vad hände det året, engelska versionen)
https://sv.wikipedia.org/wiki/1969 (vad hände det året, svenska versionen)
https://en.wikipedia.org/wiki/Woodstock (festivalen var 15-18 aug, nämns i både sve och eng versionen)
Citera
2026-04-24, 09:16
Medlem
mikkelbergs avatar
Tror ni missar hela poängen!

Dessa unga människor levde i en annan tid, med helt andra värderingar och ideal.

De gjorde revolt! och Woodstock var typ startskottet, på the summer of love.

Det man tar för givet idag, yttrandefrihet, etc etc, fanns inte då på samma sätt.

Tänk på hårdrocken och Sivert Öholm, detta var på 80 talet, då kanske ni förstår vad för värderingar som gällde 15-30 år tidigare..

p.s Festivalen ballade ju ur ganska fort då antalet besökare översteg det "planerade" med råge, lite som dagens snapchat/tiktok träffar, där unga snabbt kommunicerar fram en fest.
Brist på mat och vatten, och det föddes barn under festivalen.

Finns en lång och väldigt bra dokumentär om hela förloppet. googla
Senast redigerad av mikkelberg 2026-04-24 kl. 09:29.
Citera
2026-04-24, 09:26
Medlem
fuskas avatar
Vet att hells Angels var vakter där och knivade en ung kille och hotade mick Jagger för han inte vill komma ut på scen och starta gigget

Jag har varit på Roskilde massor av gånger och första gången på Hultsfred var jag 16 bast med backstage pass.. livet var bra.
Citera
2026-04-24, 09:26
Avstängd
Citat:
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??

Gemenskapen. Mer än en scen var det nog aldrig på den tiden. Dessutom var väl många pårökta/berusade. Jag skulle kunna tänkt mig att vara med. Roskilde är väl det närmaste man kommit under min tid
Citera
2026-04-24, 09:29
Medlem
Karmans avatar
En dålig analogi kanske, men jag ser Woodstock ungefär som en gigantisk urspårad hemmafest i ungdomen. Ni vet när någon fixar en fest för sina kompisar, men det sprider sig i mycket vidare kretsar och det blir kaos. Men när man minns det senare garvar man åt det och ser det som ett intressant minne.
Citera
2026-04-24, 09:35
Medlem
Donaldstrumpets avatar
De hade väl ett annat tänk på den tiden.
Citera
2026-04-24, 09:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Vet att hells Angels var vakter där och knivade en ung kille och hotade mick Jagger för han inte vill komma ut på scen och starta gigget

Jag har varit på Roskilde massor av gånger och första gången på Hultsfred var jag 16 bast med backstage pass.. livet var bra.
Hört talas om Altamont?
Citera
2026-04-24, 09:55
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

TS du är efterbliven. Finns massvis med festivaler som är större idag där du är ännu längre från scenen…

Att kalla Woodstock för ett skämt för att du inte har samma intresse är väll rätt magstarkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in