2026-04-24, 19:33
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
om de är så och det är som du känner att din värld är utplånas pga av ett inlägg på flascback ... jag då förstår jag att din värld inte var mkt att ha
Hahaha! Underbart litet försök att simplifiera ner till idioti!
Nej självklart menar jag att om allt vad dagens generation ser är ett folkhav som alla står och enbart existerar och försöker lyssna på musik när de ser Woodstock så har de tappat en stor del av förståelsen för vad den sortens gemenskap handlade om. Om de är så otroligt distanserade att de inte förstår att musiken enbart var en liten del, ett klister i det hela, och inte finner något mer värde eller djup i det så är jag och mina gelikar uppenbart så långt bort från dessa personer att förståelse idag är omöjlig.
Citera
2026-04-24, 19:41
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Jag kan tänka mig att det var mycket kultur-yttringar som försigick i peroferin av själva huvud-scenen (där människor i tusen samlades-ihop som idioter som bara STÅR IHOP av nån idiotisk anledning)..

MEN, INDEED, kan jag tänka mig att det var en del MYSTIK som skedde runtom festival-området, och som genomsyrade hela spektaklet med en känsla av Frihet, eller-whatever, men man måste förstå att det var nog inte en så skön trip som det framstår att vara - MEN, varför då inte göra hela festivalen efter det konceptet-- att ha det mer utspritt och tänka om, ett annat KONCEPT - det är det som jag menar med "ETT SKÄMT"--VAR fanns MYSTIKEN i Woodstock Festivalen--? DEN FANNS NOG DÄR NÅNSTANS, MEN...
. . är nog svaret
Citera
2026-04-24, 19:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Hahaha! Underbart litet försök att simplifiera ner till idioti!
Nej självklart menar jag att om allt vad dagens generation ser är ett folkhav som alla står och enbart existerar och försöker lyssna på musik när de ser Woodstock så har de tappat en stor del av förståelsen för vad den sortens gemenskap handlade om. Om de är så otroligt distanserade att de inte förstår att musiken enbart var en liten del, ett klister i det hela, och inte finner något mer värde eller djup i det så är jag och mina gelikar uppenbart så långt bort från dessa personer att förståelse idag är omöjlig.
inse faktum du är pase För gammal
Citera
2026-04-24, 20:11
Medlem
Läs på om the 60th, the war in Vietnam, counter culture, så kan du nog förstå. Att det var lerigt och regn spelade ingen roll. Mycket sex, droger, bra musik, mat från The Hogg farm commuinty of Carlifornia... A happening..

Du skulle älskat det.. Peace out min vän🙂
Citat:
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

Titta på den här bilden: https://i.postimg.cc/5tqSCQJ5/arrow-image.png

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??
Citera
2026-04-24, 20:22
Medlem
zombie-nations avatar
Alltså, det var nog få som hade tänkt att det skulle bli så mycket folk. Jag tror de flesta faktiskt inte visste alls vad de kunde vänta sig. Att det sedan hällregnade och åskade och elen bröts, det var nog inte med i planeringen heller. Sedan hade de planerat in band nästan dygnet runt, det var nog inte helt genomtänkt, men sedan hade de ju ingen mall att gå efter.

Men det var ju unga människor som kom, klart de orkade. Man är sådan när man är ung. Man går inte under av lera och hunger. De flesta hade nog kul annars hade de dragit.
Citera
2026-04-24, 20:35
Medlem
Citat:
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??

Jo d har blivit något fenomen USA är populärkultur och filmer har romantiserat de där landet något oerhört och woodstock. Innan man såg så mycket riktiga foton därifrån så trodde fan 70% var hippies och så men mestadels vanliga ungdomar. Men de var kanske rätt nice att vara i Kalifornien i slutet på 60 om man hade pengar eller musikkontakter. De är små ögonblick av berättelser som vi hört om, musik . Droger och kändisar som berättat om sina trippar. men få träffade dom och de blev vanligt kneg. Men kollar man på canned heat från woodstock så får man ju lite ståpäls men likaså fick jag det också på Hultsfred när teddybears sthlm spelade sent en varm sommarnatt. Och de var mycket ligga och en del gräs. Hade dock inte haft något emot att Turnera runt med något stort band på den tiden i USA.
Citera
2026-04-24, 20:36
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:

Härlig frihetskänsla att vara där med en massa andra hippies och alternativa människor. Förstår inte att du inte förstår det.
Citera
2026-04-24, 20:39
Medlem
Du får se Janis Joplin, Creedence, Santana, Jimi Hendrix, Crosby, Stills, Nash o Young, The Who, Joan Baez och många fler. Du behöver inte gå på fler konserter sedan.
Citera
2026-04-24, 20:49
Medlem
1969 var usa fortfarande konservativt. Woodstock festivalen var en del av "frihets revolutionen". Som nån nämde så var ett av dom få sätten att få tillgång till den sortens musik och band att se uppträdanden live. Sen var nog folk jävligt berusade, påverkade av gräs, kokain, lsd, meskalin, m.m. så dom hade säkert en kul stund med vänner och nytt folk dom hände med
Citera
2026-04-24, 20:58
Medlem
Citat:
JAA, LEGIT POINT - lite det jag försöker säga - som i Woodstrock, varför STÅ *DÄR*, varför vara bland de människorn i myllret och bara stå i en massiv samling av människor skockade ihop, på det sättet??

Det finns hundra olika anledningar varför de står just DÄR. Det kanske var proppfullt och svårt att ta sig fram, personerna kanske är höga som hus, personerna kanske inte var särskilt intresserade av de som spelade på scenen just när fotot togs, de kanske står och säljer droger, vissa kanske var där mer för att vara en del av rörelsen än att faktiskt se artister, de kanske precis har köpt ett mål mat och vill äta det i lugn och ro, etc etc etc. Det finns verkligen en uppsjö av anledningar varför någon står just DÄR. Musiken hörs säkert där de står, även om det säkert är rätt svagt, men det räcker för vissa. Alla kan inte stå längst fram, det är omöjligt och det fattar du ju själv innerst inne. Obegriplig tråd.
Citera
2026-04-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Nostalgin skapas alltid efteråt. De som var där kanske inte hade så mycket roligare än deltagarna på en vilken lyckad dragspelskväll som helst på hembygdsgården.

I och med att det var mycket folk och en ny företeelse var det dock mycket tacksammare materia att exploatera kommersiellt.

Jävligt fin diskrepans på den 😅 dragspel, woodstock men de ligger något i de du säger. Allas grundkänslor är väl densamma. Var de någon skillnad på att leva på åttiotalet jämfört med idag. Woodstock/ 2020 . De var lite mer bonus när vi bara hade tre olika stilar att välja på de är väl massgemenskapen som är lite intressant. Men dock var de inte någon gemensam nämnare som vi vet på woodstock.. Lite häftigt måste de ha varit att höra hendrix spela något som aldrig hörts ur en gitarr innan .eller doors som tydligen hade jävligt dåligt ljud. Något romantiserat kring droger för att man sett tio pers dansa lite mysko på woodstock.
Citera
2026-04-24, 21:51
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

För att det var en unik upplevelse.
Titta på dom här bilderna:
https://www.youtube.com/watch?v=WUAvLiUTGNg

Tänk dig att du står någonstans i USA.
Du är omgiven av en halv miljon amerikaner.
Och ingen har ett BMI över 25.
Försök göra det idag?

Det här ser väl rätt kul ut:
https://youtu.be/txZavStpQSE?t=88

Du slipper röka på själv.
Det är bara att stå och andas in luften och passiv röka på.

En som var där berättar:
https://www.youtube.com/watch?v=R5tl2kCIpQI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in