2026-04-24, 15:49
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld

1. Varför är S-politiker "öppna" med att de vägrar flytta dit, men ändå planerar att utsätta en stor del av den svenska befolkningen för terrorn som parasitblattarna utsätter svenskar för i form av mord, våldtäkter, gängkriminalitet, fusk med offentliga medel och spridningen av ett asocialt beteende som även börjar nu involvera unga svenskar?

Jag anser inte att bruna människor är parasit blattar eller att de utsätter andra för mord.

MEN! Något verkar gå fel, bli dåligt, när allt för stor andel av människor i en miljö blir utlänningar. Det leder till negativa konsekvenser. Av skäl jag öppet erkänner att jag inte förstår.

Blir det för många icke svenskar, så börjar svenskar flytta från området. Skolor blir sämre, barnen får sämre kunskaper och pratar broken swenska, kulturen blir splittrad, kvaliteten i samhället upplevs sjunka.

Kanske är det blandningen av kulturer och värderingar, som skapar en tilltalande soppa? Samhället blir varken svenskt eller somaliskt eller arabiskt, utan en förvirrad helhet?

Regler luckras upp, och alla har olika syn på vad som är okej beteende, och det finns ingen dominerande kultur som styr upp.

Det svenska sättet kännetecknas av ordning och reda, men upprätthålls det inte så uppstår kaos och likgiltighet. Och tillåts det svenska inte att dominera andra länders kulturer, så lämnar svenskar som föredrar ordning och reda.

Ordning ger trygghet. För många icke svenskar ger sämre trygghet.

Hur ai ser på det :

Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-04-24 kl. 15:57.
Citera
2026-04-24, 15:51
Medlem
Anybodykillers avatar
Även om jag håller med dig på ett plan TS så finns det en viktig distinktion och det är att politik oftast handlar om systemnivå medans individers val handlar om personlig livssituation.

En politiker kan tex vilja förbättra landsbygden utan att själv bo där. På samma sätt kan man vilja förbättra utsatta områden utan att själv flytta dit.

Men visst har migrationskritiker rätt att en viss grupp skapar ett visst samhälle och att det bör finnas en proportion om integration ska vara möjlig.
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast alltså.. Våra förorter var jättetrevliga på 50- och 60-talen.
Ja, de är ju faktiskt i grunden byggda efter ABC modellen. Arbete, Bostad och Centrum. När jag studerade och lämnade min bonnhöla för att bo i en av Sverige förorter så var det som att en dröm gick i uppfyllelse att kunna gå till Willys, ha bussar som går hela tiden, skola och bibliotek med gångavstånd samt en simhall vid centrumhuset. Alla ungarna där hade en kamrat bara runt husknuten och det fanns en annan livlighet.

Farsta, Skärholmen, Kista, Bredäng, Tensta, Rinkeby, Rosengård, Angered byggdes alla efter miljonprogrammets ABC-modell. Jag tror Vällingby var det första den byggde på det sättet.

Det såg väldigt trevligt ut:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/V%C3%A4llingby_1950-tal.jpg/1280px-V%C3%A4llingby_1950-tal.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/V%C3%A4llingby_Stadsplanemodell_Modellfoto._ArkDes _ARKM.1962-101-2195.jpg
https://www.fastighetsagarna.se/contentassets/bcd110ff7f0a4f8cb6de3c82602e2476/bild-4-artikel-4.jpg
https://www.fastighetsagarna.se/contentassets/bcd110ff7f0a4f8cb6de3c82602e2476/bild-1-artikel-4_2010_946.jpg?quality=75
https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/63/63207beb-fcac-49b8-9f73-b32f6338c29b.jpg?preset=pp-1200

Video från 1954:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/35109

Om vi talar kvalitén finns betydligt värre ställen att bo på ute på vischan med fuktskador, mögel och sjuka hyror. Där fritidsgårdar och badhus är Preemmackar och sjöar.
Senast redigerad av Anybodykiller 2026-04-24 kl. 15:54.
Citera
2026-04-24, 15:56
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Fast alltså.. Våra förorter var jättetrevliga på 50- och 60-talen.

Är minnet selektivt kan det säkert upplevas så. Men det kunde vara jävligt redan på 60-talet också, vilket brev min farmor skickade till min pappa med all tydlighet vittnar om.

Och oavsett det: det här handlar inte om etnicitet, utan om socioekonomiskt utsatta områden, med allt vad det innebär av problem och risker.

Titta på Rågsved på 70-talet. Handlade det om invandring då? Nej.

Dessutom är det inte ens riktigt vad tråden gäller. Frågan är om politiker kan tänka sig att bosätta sig i utanförskapsområden. Att många svarar nej är inte konstigt. Visst kan det vara problematiskt, men jag ser inte problemen på samma sätt som många andra här.

De politiker som faktiskt svarar ja, vad har de gemensamt?
Inte nödvändigtvis invandrarbakgrund, men ofta en uppväxt i mindre fina områden. De vet hur verkligheten ser ut.

Det är mer än man kan säga om stora delar av den politiska adeln, som oavsett färg framstår som fullständigt frånkopplade.
Trygga hem. Trygga områden. Politiskt aktiva föräldrar.
Sedan ungdomsförbund, statsvetenskap och karriär.
Och aldrig ett “riktigt” jobb.

Ja, det är en generalisering.
Men poängen kvarstår:

Det är inte invandrarnas fel.

Vi har i över 40 år anpassat Sverige till en nyliberal modell som sticker ut jämfört med andra västländer. Vi har sålt ut stora delar av det gemensamma till privata intressen och samtidigt skurit ner i välfärden. Vi beskattar arbete hårt medan annat i praktiken lämnas betydligt lindrigare, och det skapar de klyftor vi ser idag.

Det här är samma unkna klasspolitik som alltid. Rött eller blått spelar mindre roll.
Hjalmar Branting stod inte på vanligt folks sida så som man gärna vill tro, och där skiftade också riktningen på den kraft arbetarrörelsen byggde upp i början av 1900-talet.

Makten i Sverige har konsekvent verkat för splittring. Vi ska arbeta och vara nöjda. Om vi klagar ska vi sparka nedåt. Aldrig uppåt.

Tror du på allvar att människor beter sig på ett visst sätt beroende på etnicitet?
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att du är betydligt vettigare än så.
Citera
2026-04-24, 15:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Ja, de är ju faktiskt i grunden byggda efter ABC modellen. Arbete, Bostad och Centrum. När jag studerade och lämnade min bonnhöla för att bo i en av Sverige förorter så var det som att en dröm gick i uppfyllelse att kunna gå till Willys, ha bussar som går hela tiden, skola och bibliotek med gångavstånd samt en simhall vid centrumhuset. Alla ungarna där hade en kamrat bara runt husknuten och det fanns en annan livlighet.

Farsta, Skärholmen, Kista, Bredäng, Tensta, Rinkeby, Rosengård, Angered byggdes alla efter miljonprogrammets ABC-modell. Jag tror Vällingby var det första den byggde på det sättet.

Det såg väldigt trevligt ut:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/V%C3%A4llingby_1950-tal.jpg/1280px-V%C3%A4llingby_1950-tal.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/V%C3%A4llingby_Stadsplanemodell_Modellfoto._ArkDes _ARKM.1962-101-2195.jpg
https://www.fastighetsagarna.se/contentassets/bcd110ff7f0a4f8cb6de3c82602e2476/bild-4-artikel-4.jpg
https://www.fastighetsagarna.se/contentassets/bcd110ff7f0a4f8cb6de3c82602e2476/bild-1-artikel-4_2010_946.jpg?quality=75
https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/63/63207beb-fcac-49b8-9f73-b32f6338c29b.jpg?preset=pp-1200

Video från 1954:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/35109

Om vi talar kvalitén finns betydligt värre ställen att bo på ute på vischan med fuktskador, mögel och sjuka hyror. Där fritidsgårdar och badhus är Preemmackar och sjöar.
Ja precis, det var som vilken småstad som helst i stort sett. Fast modernt, med den tidens mått, och dessutom helt nybyggt. Vill man uppleva den känslan idag så rekommenderar jag att man besöker Reimers Holme - det påminner helt sjukt mycket om 'det gamla Sverige'.

Men folk är väldigt historielösa.
Citera
2026-04-24, 16:00
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Är minnet selektivt kan det säkert upplevas så. Men det kunde vara jävligt redan på 60-talet också, vilket brev min farmor skickade till min pappa med all tydlighet vittnar om.

Och oavsett det: det här handlar inte om etnicitet, utan om socioekonomiskt utsatta områden, med allt vad det innebär av problem och risker.

Titta på Rågsved på 70-talet. Handlade det om invandring då? Nej.

Dessutom är det inte ens riktigt vad tråden gäller. Frågan är om politiker kan tänka sig att bosätta sig i utanförskapsområden. Att många svarar nej är inte konstigt. Visst kan det vara problematiskt, men jag ser inte problemen på samma sätt som många andra här.

De politiker som faktiskt svarar ja, vad har de gemensamt?
Inte nödvändigtvis invandrarbakgrund, men ofta en uppväxt i mindre fina områden. De vet hur verkligheten ser ut.

Det är mer än man kan säga om stora delar av den politiska adeln, som oavsett färg framstår som fullständigt frånkopplade.
Trygga hem. Trygga områden. Politiskt aktiva föräldrar.
Sedan ungdomsförbund, statsvetenskap och karriär.
Och aldrig ett “riktigt” jobb.

Ja, det är en generalisering.
Men poängen kvarstår:

Vi har i över 40 år anpassat Sverige till en nyliberal modell som sticker ut jämfört med andra västländer. Vi har sålt ut stora delar av det gemensamma till privata intressen och samtidigt skurit ner i välfärden. Vi beskattar arbete hårt medan annat i praktiken lämnas betydligt lindrigare, och det skapar de klyftor vi ser idag.

Det här är samma unkna klasspolitik som alltid. Rött eller blått spelar mindre roll.
Hjalmar Branting stod inte på vanligt folks sida så som man gärna vill tro, och där skiftade också riktningen på den kraft arbetarrörelsen byggde upp i början av 1900-talet.

Makten i Sverige har konsekvent verkat för splittring. Vi ska arbeta och vara nöjda. Om vi klagar ska vi sparka nedåt. Aldrig uppåt.

Tror du på allvar att människor beter sig på ett visst sätt beroende på etnicitet?
Fast 70-talet är inte 60-talet. Jag pratar om förorterna när dom var flångans nya och innan vi hade börjat med arbetskraftsinvandring i stor skala. Då var inte förorterna 'socioekonomiskt utsatta'.
Citera
2026-04-24, 16:20
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ja precis, det var som vilken småstad som helst i stort sett. Fast modernt, med den tidens mått, och dessutom helt nybyggt. Vill man uppleva den känslan idag så rekommenderar jag att man besöker Reimers Holme - det påminner helt sjukt mycket om 'det gamla Sverige'.

Men folk är väldigt historielösa.
Det är tråkigt att den typen av Erlander driv eller Gustav Möller ambitioner inte finns i politiker idag. Det är som att politiker är något parallellt spår med hur landet utvecklas och att de står någonstans för att se var tärningarna hamnar.

Jag kan ändå uppskatta försöken om blocköverskridande förslag som tex Ardalan Shekarabi gjort för det rör det större intresset för hela nationens välbefinnande. Jag anser att en stark politiker agerar utanför sin partis egna dogmer och prestige. Dessvärre finns alltför många populister, ideologer och karriärister.

Jag ska absolut lägga till Reimers Holme på min sommarresa när jag rör mig mot Östersund i år.
Jag upplevde annars Riga (Litauen) och Głuchołazy (Polen) som sorts svenska 70-tals Jönssonliga-eska platser vilket jag kan rekommendera. Det är som att se ett Sverige som tog en annan riktning.
Senast redigerad av Anybodykiller 2026-04-24 kl. 16:26.
Citera
2026-04-24, 16:23
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
“Breaking news: människor – inklusive politiker – föredrar att bo i områden som inte är klassade som utsatta."

Chock. Häpnad. Extra sändning kl 21.

Men du lyckas ändå vrida det till att handla om att de ‘inte vill beblanda sig med invandrare’, som om problemet vore etnicitet och inte att områdena… bokstavligen kallas utsatta av en anledning.

Det är lite som att se ett brinnande hus och dra slutsatsen att folk hatar tegel.

Imponerande tankevurpa ändå. Nästan konstform.
På tal om tankevurpa. Du ser ingen korrelation mellan dom utsatta områdena och vilka som befolkar dom?
Citera
2026-04-24, 16:24
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Fast 70-talet är inte 60-talet. Jag pratar om förorterna när dom var flångans nya och innan vi hade börjat med arbetskraftsinvandring i stor skala. Då var inte förorterna 'socioekonomiskt utsatta'.
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
På tal om tankevurpa. Du ser ingen korrelation mellan dom utsatta områdena och vilka som befolkar dom?
Nej, 70-talet är inte 60-talet, det har du helt rätt i.

Men samtidigt visar just det att vi pratar om en utveckling som pågått under väldigt lång tid. Det här är inte något som plötsligt började 2015, eller när Sverige började ta emot större grupper flyktingar från Mellanöstern.

Och visst, när många av förorterna var "flångans" nya såg de naturligtvis bättre ut. Det var nya bostäder, modern standard, fungerande planering och ofta närhet till centrum, skola, handel och kollektivtrafik. ABC-tanken var inte dum i sig.

Men vilka var det som flyttade dit?

Det var ju inte direkt överklassen som lämnade sina paradvåningar för att bosätta sig i nybyggda hyreshus i förorten. Det handlade i stor utsträckning om vanligt folk, arbetare, barnfamiljer och människor som kom från trånga, omoderna bostäder i innerstaden.

Så nej, de var kanske inte socioekonomiskt utsatta på samma sätt som många områden är idag. Men det betyder inte att de var klasslösa idyller heller.

Sedan måste man också hålla isär olika saker. Den arbetskraftsinvandring Sverige hade under efterkrigstiden kom i ett helt annat läge. Folk kom hit till ett land med stark industri, hög efterfrågan på arbetskraft och fungerande framtidsutsikter. Det var finnar, jugoslaver och andra som ofta gick rakt in i arbete.

Det är en enorm skillnad mot att människor hamnar i områden där arbetsmarknaden redan är svag, skolorna redan pressade, bostadsmarknaden redan söndertrasad och klassklyftorna redan dragit iväg.

Då är det inte konstigt att utfallet blir ett annat.

Min poäng är alltså inte att allt var lika illa då som nu. Det var det inte.

Min poäng är att det är för enkelt att säga: förr var det svenskar, därför fungerade det, nu är det invandrare, därför fungerar det inte.

Det hoppar över hela samhällsutvecklingen däremellan.

Sverige hade ett enormt historiskt försprång efter kriget. Vi stod inte med sönderbombade städer på samma sätt som stora delar av Europa. Vi hade industri, bostadsbyggande, framtidstro och behov av arbetskraft.

Sedan har vi under flera decennier monterat ner mycket av det gemensamma, sålt ut, avreglerat och låtit klyftorna växa.

Och nu står folk och pekar på de människor som hamnat längst ner i systemet och säger: där är problemet.

Jag köper inte det.

Problemet är inte att människor med fel blod flyttade in.

Problemet är att vi har skapat ett samhälle där problem koncentreras, där vanligt folk pressas, och där makten gärna ser att ilskan riktas nedåt istället för uppåt.
Senast redigerad av KlasLund 2026-04-24 kl. 16:27.
Citera
2026-04-24, 16:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Du verkar ha en dimmig uppfattning om, vad begreppet etnicitet åsyftar.

Ethnicity refers to a shared cultural, ancestral, and social identity that connects a group of people, based on commonalities like language, history, religion, traditions, or nationality. It is a fluid concept representing how individuals identify with a group, distinct from race (physical traits) or nationality (citizenship).

Tror jag, att människor med olika kultur (=olika traditioner) beter sig olika?

Jajamensan!

En familj med hederskultur kommer att bete sig på visst sätt.. som avviker från hur en familj utan hederskultur beter sig.
Citera
2026-04-24, 16:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det är tråkigt att den typen av Erlander driv inte finns i politiker idag. Det är som att politiker är något parallellt spår med hur landet utvecklas och att de står någonstans för att se var tärningarna hamnar.

Jag kan ändå uppskatta försöken om blocköverskridande förslag som tex Ardalan Shekarabi gjort för det rör det större intresset för hela nationens välbefinnande. Jag anser att en stark politiker agerar utanför sin partis egna dogmer och prestige. Dessvärre finns alltför många populister, ideologer och karriärister.

Jag ska absolut lägga till Reimers Holme på min sommarresa när jag rör mig mot Östersund i år.
Jag upplevde annars Riga (Litauen) och Głuchołazy (Polen) som sorts svenska 70-tals Jönssonliga-eska platser vilket jag kan rekommendera. Det är som att se ett Sverige som tog en annan riktning.
Politiker resonerar som KlasLund gör och blundar för sanningen. Alla kulturer är inte lämpade att blanda sig med varandra, ens på försök.

Och ja, för många som du räknade upp. En gång i tiden så var ju devisen att varje förslösad skattekrona är en stöld från svenska folket, men så verkar det inte riktigt vara längre.

Reimers är verkligen bara en liten holme, kanske 500 meter tvärsöver och inte ens två kilometer i omkrets men det känns, IMO nästan som att åka tillbaka i tiden trots att bron till Södermalm bara är kanske 35 meter.
Citera
2026-04-24, 16:30
Medlem
Citat:
Det är tråkigt att den typen av Erlander driv eller Gustav Möller ambitioner inte finns i politiker idag. Det är som att politiker är något parallellt spår med hur landet utvecklas och att de står någonstans för att se var tärningarna hamnar.

Det kanske är värt att lägga till att Erlander var betydligt råare och brutalare i sin beskrivning av sociala problem och muslimer. I en TV-intervju i mitten av 60-talet sade Erlander att vi inte skulle ta hit muslimer eller låta dem bo här och han utvecklade inte resonemanget, men han antydde att deras annorlunda kultur och värderingar inte passar in i Sverige och den utveckling som vi genomgick.

S är ett maktparti, att Ardalan föreslår "samarbete" med M handlar bara om att försöka låsa upp problemet som S har gjort genom att måla in sig i ett hörn när man utmålade SD som rasister, nazister eller fascister. Nu vägrar dem att erkänna att det var fel och att man borde göra avbön.

Istället hoppas man i spelteoretiska termer att låtsas vara intresserade av ett samarbete med M i syfte att inte låta C, V och Mp tro att S ska vara beroende av dem. Detta är ett maktpolitiskt spel, inget annat. Hur tror du det går om S och M skulle sitta i en regering. De skulle inte kunna komma överens om något då båda partier skulle gå under i därefterkommande val.
Citera
2026-04-24, 16:34
Medlem
Citat:
Och ja, för många som du räknade upp. En gång i tiden så var ju devisen att varje förslösad skattekrona är en stöld från svenska folket, men så verkar det inte riktigt vara längre.
På 70-talet kunde Gunnar Sträng ta lån i egenskap av att vara finansminister på flera miljoner och köpa fastigheter i Gamla Staden i Stockholm, samtidigt som han drog av på skatten med räntorna så att hans effektiva skattebetalning låg på 12% medan Astrid Lindgren betalade 102%.

Göran Persson anklagades av Hanif Bali för att äga miljoner i det bolag som nu vann kontraktet att leverera ett vårdsystem till Region Stockholm och vann 15 miljoner på klippet Har du politikerna i din bakficka och de säkerställer att det bolag du äger aktier i får kontraktet blir det lättare att fixa pengar till konto.

Varför tror du att regeringen inte har lagstiftat om det utökade ämbetsmannaansvaret ÄNNU? De kunde ha gjort det efter 1 år, men har väntat tills den nu kommande sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in