Citat:
Ursprungligen postat av
2560p
Det är inget fel att handla på kredit, sålänge man betalar för sig. Jag köper allt på kredit (mat, soppa osv.) och betalar min kreditkortsräkning tillfullo vid månadens slut. Fördelen med det är att man får pengarna tillbaks om man ev. skulle bli blåst. Det är därför jag aldrig har några pengar på mitt lönekonto, de hamnar i bufferten ist.
Köpa bil på kredit skulle dock aldrig falla mig in. Den dyraste bil jag köpt kostade 90000 i början på 00-talet. Den senaste fick jag gratis. Jag har inga komplex.
Ja, det är smart att vägra kredit eller bara utnyttja så mycket så att man kan betala av allting med de pengar man redan har.
Om man vill ha det tryggt och bra så ska man inte handla för pengar man inte har.
Bilintresse är förödande för ekonomin.
Att gilla fina prylar likaså.
Och slutligen, att vilja eller behöva ha dem nu (på kredit) och inte sen (efter några månaders sparande) är vägen till lyxfällan.
Det är alldeles för lätt att handla på kredit just nu, det påminner nästan lite om hur det var på slutet av 80-talet. Iofs då hade vi också konstgjord tillväxt, devalvering, låg arbetslöshet och 10% inflation. När det sedan vände neråt var det inte roligt, det vill jag lova. Och fort gick det med.
Det värsta är att vissa banker slapp ta sitt ansvar och gå i konkurs eftersom staten (= vi skattebetalare) gav dem lån. Hoppas de inte kallt räknar med att få det igen och därför kör på så länge det bara går.
Samt att banker och kreditbolag tjänar ännu bättre när de kan debitera avgifter och ännu högre räntor när folk ligger efter.
Om hela skiten kraschar så är det naturligtvis finfint för alla dem som har pengar att köpa prylar billigt på konkursauktioner/tradera.