2026-04-24, 09:58
Medlem
Ghastens avatar
Tycker det var fler som klagade för 15 till 20 år sen än nu. Men visst hör man några klaga att en vecka kvar till lön
Citera
2026-04-24, 10:05
Medlem
2560ps avatar
Jag läste senast igår att medellönen för en truckförare är 36000 SEK. Hur man inte får ihop ekonomin med en sådan arbetarinkomst förstår jag inte riktigt. Jag tjänar marginellt mer än så (som tjänsteman), och har det alldeles utmärkt.

Edit: Innan ni börjar gnälla på källa så kommer den här https://www.studentum.se/jobb-lon/truckforare
Senast redigerad av 2560p 2026-04-24 kl. 10:08.
Citera
2026-04-24, 10:18
Medlem
Tror inte statistiken är problemet, frågan är mer hur man tolkar den.

Inte en chans i världen att var fjärde svensk inte skulle kunna spara/lägga undan pengar om de hade velat.

Hur många av dem här 25% har bara 500kr kvar, just för att de har pengar över att spendera?
Citera
2026-04-24, 10:21
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimzon
"enligt forskning så är lyckan starkast för dem som lever i nuet" - vad menar du?

Om du gör saker som du intresserar sig för och glömmer tiden medan du gör aktiviteten så lever du i nuet och är den fas som människan är lyckligast. T.ex när du lagar mat eller håller på med någon sport. Därför ser jag inget negativt på människor som använder sina pengar till lycka istället för att spara.
Citera
2026-04-24, 10:24
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
[/b]
Nä, mindre än 500:- kvar. Höftar på att runt 10% har mindre än 100:- dagen innan lön.

Känns skönt att inte vara ensam om att ha det så. För min del är det för att jag blev lurad i en bilaffär
Att köpa bil med lån och tanka på kredit är ett perfekt sätt att förstöra sin ekonomi.
Jag tror att det är massor med oseriösa bilhandlare, deras kreditbolag och ”bilgaranti”-försäkringsbolag som tjänar fina pengar på det här lurendrejeriet.
Citera
2026-04-24, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Börja att spara i början av månaden istället för slutet av månaden. Ta x tusen / hundra precis efter löning, och lägg dem på en annan bank eller investera i en indexfond.

Har du riktigt dålig självkontroll kanske du kan föra över dem till en närstående.
Tack för råden.
Citera
2026-04-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tack för ett ärligt inlägg som besvarade frågan.

Är det fler som har det så här?

Jag har svårt tro att en fjärdedel av löntagare verkligen inte har något sparande. Tar man alla större inköp på kredit då eller? Blir väl svårt åka på semester osv?

Ett tips till dig är kanske att börja med att flytta över lite pengar till något annat konto du inte kan ta från. Det finns exempelvis sparkonto där man låser pengarna tre månader.
Ja jag måste tänka i dom banorna uppenbarligen, blir kanske lättare att inte nalla ifrån?
Citera
2026-04-24, 10:46
Medlem
Karmans avatar
Låter konstigt. Det viktigaste är att undvika lån som pesten (låneräntor är pengar rakt ned i sjön) och att anpassa utgifterna till inkomsterna, så man kan spara undan lite varje månad till en hyfsad buffert. Då ser man till att skapa en ekonomi i långsiktig balans.
Citera
2026-04-24, 10:46
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Känns skönt att inte vara ensam om att ha det så. För min del är det för att jag blev lurad i en bilaffär
Att köpa bil med lån och tanka på kredit är ett perfekt sätt att förstöra sin ekonomi.
Jag tror att det är massor med oseriösa bilhandlare, deras kreditbolag och ”bilgaranti”-försäkringsbolag som tjänar fina pengar på det här lurendrejeriet.

Det är inget fel att handla på kredit, sålänge man betalar för sig. Jag köper allt på kredit (mat, soppa osv.) och betalar min kreditkortsräkning tillfullo vid månadens slut. Fördelen med det är att man får pengarna tillbaks om man ev. skulle bli blåst. Det är därför jag aldrig har några pengar på mitt lönekonto, de hamnar i bufferten ist.

Köpa bil på kredit skulle dock aldrig falla mig in. Den dyraste bil jag köpt kostade 90000 i början på 00-talet. Den senaste fick jag gratis. Jag har inga komplex.
Citera
2026-04-24, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
2025

"Den åldersgrupp där skuldsättningen har ökat mest är de mellan 35 och 44 år. Drygt 104 000 personer i denna grupp har skulder hos Kronofogden till ett sammanlagt värde av 32 miljarder kronor – en ökning med 25 procent jämfört med förra året."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskars-skulder-slar-nya-rekord-svindlande-belopp

hoppas att dom har rika föräldrar som dom får ärva och kan bli skuldfria innan pensionen..

"Totalt (35–44 år): Det finns drygt 1,39 miljoner personer i åldersspannet 35 till 44 år i Sverige

Denna åldersgrupp tillhör kärnan av den arbetsföra befolkningen och är i en fas med ofta hög sysselsättningsgrad."
det motsvarar 8%, det är en väldigt hög siffra
Citera
2026-04-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Snusa är dyrt när jag tänker efter. Lär väl kosta 200 kr i veckan.

Det lät billigt, men sen snusar jag konstant också, dygnet runt, även när jag sover.

För mig kostar det över 500 kr per vecka. eller runt 2000 kr per månad.
Citera
2026-04-24, 11:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag läste senast igår att medellönen för en truckförare är 36000 SEK. Hur man inte får ihop ekonomin med en sådan arbetarinkomst förstår jag inte riktigt. Jag tjänar marginellt mer än så (som tjänsteman), och har det alldeles utmärkt.

Edit: Innan ni börjar gnälla på källa så kommer den här https://www.studentum.se/jobb-lon/truckforare

Felanalys
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in