2026-04-24, 12:50
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag brukar ha ca 25 000:- när nya lönen kommer. Bodde i hyresrätt utan tjej innan och då gick det spara nästan 35 000:-/månad
Citera
2026-04-24, 12:58
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Har man en högre inkomst så har man även flera flera tusentals kroner kvar i slutet av månaden trots dom utgifterna.

Det går att hitta en möglig etta med kallhyra, gå runt i tre lager hela vintern för att minimera utgifter också. För mig låter det dock inte värdigt att en vuxen skulle behöva vidta sådana åtgärder i Sverige 2026. Låter mer som Ryssland.
Fast nu pratar vi inte om höginkomsttagare, även om det verkar vimla av sådana på Flashback. Vi pratar om folket som har femhundra kronor kvar på kontot den tjugofjärde. Arbetarklassen. Det vita skräpet. Familjerna som stoppar i sina barn ketchup till de ugnsvärmda fiskpinnarna framför Farmen och Melodifestivalen. Det är dessa människor det här handlar om. Gekås-besökarna med tjugo kilos övervikt som döper sina barn till Liam och Charleigh och sedan lägger flera tusen kronor på att tatuera in deras namn på bröstet. Det är faktiskt en ganska stor del av befolkningen. Det är sådana människor som också har tio olika abbonemang på TV-kanaler för att kunna följa dokusåpor och Liverpool och reality-TV om räddningstjänsten. Det är sådana familjer som varje månad betalar trehundra spänn för att grabbarna ska kunna spela World of Warcraft. Eller som varje dag dricker en fet och söt kaffedrink på 1200 kalorier som kostar sjuttio spänn under lunchen.

Jag har sådana människor runt mig så jag vet precis vad det springer iväg pengar på. Tiotusentals kronor om året. En bekant har en rutten husvagn på en camping ett par mil från stan och betalar fyratusen i månaden för platshyran från maj till oktober trots att han sällan sover där utan åker hem till kvällen. Bara årskostnaden där är mer än vad hela den gistna vagnen är värd. Detta är vad tråden handlar om.
Citera
2026-04-24, 13:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Fast nu pratar vi inte om höginkomsttagare, även om det verkar vimla av sådana på Flashback. Vi pratar om folket som har femhundra kronor kvar på kontot den tjugofjärde. Arbetarklassen. Det vita skräpet. Familjerna som stoppar i sina barn ketchup till de ugnsvärmda fiskpinnarna framför Farmen och Melodifestivalen. Det är dessa människor det här handlar om. Gekås-besökarna med tjugo kilos övervikt som döper sina barn till Liam och Charleigh och sedan lägger flera tusen kronor på att tatuera in deras namn på bröstet. Det är faktiskt en ganska stor del av befolkningen. Det är sådana människor som också har tio olika abbonemang på TV-kanaler för att kunna följa dokusåpor och Liverpool och reality-TV om räddningstjänsten. Det är sådana familjer som varje månad betalar trehundra spänn för att grabbarna ska kunna spela World of Warcraft. Eller som varje dag dricker en fet och söt kaffedrink på 1200 kalorier som kostar sjuttio spänn under lunchen.

Jag har sådana människor runt mig så jag vet precis vad det springer iväg pengar på. Tiotusentals kronor om året. En bekant har en rutten husvagn på en camping ett par mil från stan och betalar fyratusen i månaden för platshyran från maj till oktober trots att han sällan sover där utan åker hem till kvällen. Bara årskostnaden där är mer än vad hela den gistna vagnen är värd. Detta är vad tråden handlar om.

Haha, ja vilka jävla undermänniskor det finns! Men jag tror inte de utgör så mycket som 20% av befolkningen? Tror snarare att det är hudingar och ungdomar som avses.
Citera
2026-04-24, 13:15
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimzon
Det är en förklaring, men inte hela bilden. Faktum är att den svenska skuldsättningen är enorm och lönerna är låga i jämförelse med livstilen. Lyxfällan-problematiken är egentligen mer typisk för den breda massan än för folk i förorten; för att hamna i en rejäl skuldfälla krävs det ju oftast att banken faktiskt har gett dig ett lån från början.

Absolut! Har du helt rätt i.
Det är olika ekonomiska fällor, det jag menade på kan vi väl kalla ekonomiskt utanförskap och det andra är skuldfällan bara för att bo. Svensken har högst privatskuld i världen, så att det som blir över varje månad kan i vissa fall vara väldigt lite även för den med en fin villa, marginalerna är små i vissa fall.
Citera
2026-04-24, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
2025

"Den åldersgrupp där skuldsättningen har ökat mest är de mellan 35 och 44 år. Drygt 104 000 personer i denna grupp har skulder hos Kronofogden till ett sammanlagt värde av 32 miljarder kronor – en ökning med 25 procent jämfört med förra året."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskars-skulder-slar-nya-rekord-svindlande-belopp

hoppas att dom har rika föräldrar som dom får ärva och kan bli skuldfria innan pensionen..

"Totalt (35–44 år): Det finns drygt 1,39 miljoner personer i åldersspannet 35 till 44 år i Sverige

Denna åldersgrupp tillhör kärnan av den arbetsföra befolkningen och är i en fas med ofta hög sysselsättningsgrad."

Majoriteten av dessa kommer vara evighetsgäldenärer och lyfta garantipension och bostadstillägg, alternativt göra arvsavstående.
Citera
2026-04-24, 13:26
Medlem
Running_mans avatar
De flesta tjänar ändå rätt bra med stålar så det där med "pank innan lön" beror för det mesta på dåliga val, onödig lyxkonsumtion och onödiga lån/skulder.

Så självförvållat. Tror ej att vi har nått problem med riktiga fattiga.
Citera
2026-04-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning
Personligen skulle jag säga tvärt om.
Vi har mer pengar än tidigare över, vilket gjorde att vi kunde köpa en ny bil, givetvis kontant.
Det som hände var väl att vi anpassade vår ekonomi och såg över våra utgifter i samband med krigsstarten i Ukraina och pandemin när räntor och elpriser sköt i höjden.
Vilket gjorde att vi fick ett överskott när elpriserna och räntor sjönk.
Sen går det i vågor, när jag var 18-20 och skaffat mitt första boende så levde jag också så, man fick streta för att få ihop maten i slutet av lönen:-).
Vilket jag tror är normalt för unga och studenter som bor i eget boende, men det borde man städa upp efter man blivit vuxen och landat ett mer permanent jobb.
För mig blev det efter lumpen när man blev lite säkrare på arbetsmarknaden och man fick full lön.
Citera
2026-04-24, 13:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Personligen skulle jag säga tvärt om.
Vi har mer pengar än tidigare över, vilket gjorde att vi kunde köpa en ny bil, givetvis kontant.
Det som hände var väl att vi anpassade vår ekonomi och såg över våra utgifter i samband med krigsstarten i Ukraina och pandemin när räntor och elpriser sköt i höjden.
Vilket gjorde att vi fick ett överskott när elpriserna och räntor sjönk.
Sen går det i vågor, när jag var 18-20 och skaffat mitt första boende så levde jag också så, man fick streta för att få ihop maten i slutet av lönen:-).
Vilket jag tror är normalt för unga och studenter som bor i eget boende, men det borde man städa upp efter man blivit vuxen och landat ett mer permanent jobb.
För mig blev det efter lumpen när man blev lite säkrare på arbetsmarknaden och man fick full lön.

Jag antar att med ny menas ny för dig. Du verkar ju ha koll på det ekonomiska och skulle således inte drista dig till något så otroligt oekonomiskt som att köpa en fabriksny bil.
Citera
2026-04-24, 13:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Rubriken har rätt. Jag går mycket på stan och helt självklart är restauranger och pubar fulla 24-30 varje månad för då har man fått löning, och när den tar slut kring den 2:a så går man inte ut längre.

Jag säljer på tradera och lägger ut mina dyra saker så auktionerna går ut 24-30e varje månad. Då folk har pengar. Auktioner som går ut den 5:e i en månad får betydligt sämre bud.

Januari är alla pengar slut hos Svensson så då köps det inte mycket på tradera. Maj när man deklarerar samma sak. Däremot är man fulladdad med pengar oktober till december.

Allting helt obegripligt för mig men så är jag 60+ och bor själv utan barn med minimala utgifter.
Citera
2026-04-24, 13:48
Medlem
Snubchurps avatar
Det här är rätt sjukt om det stämmer men förvånar knappast. Man kan inte offra nått för att skapa en stabil privatekonomi. Sedan ska man skylla på att allt är någon annans fel.
Citera
2026-04-24, 13:49
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Rubriken har rätt. Jag går mycket på stan och helt självklart är restauranger och pubar fulla 24-30 varje månad för då har man fått löning, och när den tar slut kring den 2:a så går man inte ut längre.

Jag säljer på tradera och lägger ut mina dyra saker så auktionerna går ut 24-30e varje månad. Då folk har pengar. Auktioner som går ut den 5:e i en månad får betydligt sämre bud.

Januari är alla pengar slut hos Svensson så då köps det inte mycket på tradera. Maj när man deklarerar samma sak. Däremot är man fulladdad med pengar oktober till december.

Allting helt obegripligt för mig men så är jag 60+ och bor själv utan barn med minimala utgifter.

Haha, herregud vad rätt du har! Har en kollega som åker till secondhandaffärer när de får in nya leveranser och köper upp allt av värde. Sen säljer hon det på tradera enligt din modell och gör grova pengar. Min misantropi bara växer.
Citera
2026-04-24, 14:06
Medlem
Både och för en annan egentligen , men har inga lån eller krediter utan har bara huslånet som utgift där på den fronten vilket givetvis håller ner kostnaderna för mig då jag har dålig inkomst som sjukpensionär , ensam med 4 barn på heltid samt ett barn som dessutom kör cross !

Så min ekonomi borde rent teoretiskt inte gå ihop men ändå gör det det fast man blir lite än irriterad på folk som är två och dessutom har 3-4 gånger så mycket som som mig tillsammans i månaden och så sitter dem och klagar att dem inte har pengar , är fattiga och det inte går ihop !

Jag tror är största boven för väldigt många är alla deras lån och krediter då dom handlar innan dom egentligen har råd så många blir fast i det beteendet och så länge du är i skuld kan du aldrig bli fri som det brukar heta !
Men idag kan folk inte spara och vänta med köpa saker utan dem ska ha det direkt , samma med renovering av kök och badrum , nya bilar och all annat ytligt skit som bara kostar pengar men som inte ger något egentligen utan bara extra kostnader . Men exakt så som dom vill folk ska leva dvs med ständig stress med skulden och då har dom inte tiden och kraften att tänka eller göra motstånd utan är lydiga små får som gör vad dem blir tillsagda !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in