2026-04-24, 11:21
  #613
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
När män mördas är det inte pga sitt kön.

Kan du komma på ett scenario där en man mördar en kvinna där det inte är pga hennes kön?
Citera
2026-04-24, 11:24
  #614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Kan du komma på ett scenario där en man mördar en kvinna där det inte är pga hennes kön?
Inom kriminalitet ex.
Rånmord, gängkriminalitet m.m.
Citera
2026-04-24, 11:37
  #615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag kan servera dig x antal trådstarter som är direkt hatiska mot kvinnor, som jag suttit och debatterat i, genom hela min tid på detta forum vilket är länge vid det här laget, eller försök förmå moderaterna att lägga ner pga hatet, men jag orkar fan itne sitt och leta efter dem, du borde kunna göra den studien själv.

Fördomar/ orättvisa nomer m.m. ÄR just uttryck för det vi kallar "hat".
Att vi ex. har fördomen av att kvinnor inte ska få ha sex, hur, hur mycket, med vem, när de själva vill etc etc. för då är de "äckliga", förbrukade varor" och allt det påhittade skit som ständigt flödar... medan män ska få ha så mycket de bara kan komma åt, är just mer eller mindre normaliserat kvinnohat.

Hat kan alltså även uttryckas utan hatiska känslor involverat.

När någon kallar en tjej för "hora" för att hon haft sex...inte vill ha sex eller är intresserad av just den personen.. eller bara sonika råkar vistas på samma skolgård och råkar vara tjej, så är det uttryck för kvinnohat.

och som redan sagts, denna typ ser du MYCKET av, inte lite.

Och du bör fråga dig varför kvinnor med "komplicerad psykologisk profil" inte tar livet av sina partners.


Dela gärna någon av dem.
Risken är stor att det i många fall är en förhastad slutsats att kalla dem för hatiska. De är troligtvis fördomsfulla. Och eventuellt misogyna. Men hat är en stark personlig känsla.
Har dock förståelse för att de kan upplevas vara hatiska

Kan ge exemplet med roks ordförande som sa att män är djur. Det kan en se på film. Och det går definitivt att tolka som hat då en kan se en stark känsla bakom hennes uttalande. Högre sannolikhet att det ligger hat mot män bakom hennes Uttalande.

Men den nuvarande ordföranden uttryckte sig i skrift. Vilket gör det svårt att veta.
Fortfarande problematiskt att förminska hat. Mennknte nödvändigtvis hat.

Det stämmer inte. Fördomar är en del av att vara människa. Alla människor har fördomar.

Inom genusvetenskapen och sociologin skulle en troligtvia kalla det för misogyni. Vilket kan vara systematiskt.

Medans hat mot kvinnor eller män är mer personligt. Då det handlar om en stark känsla.
Citera
2026-04-24, 11:54
  #616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför tror du det? och "separatism"? VILKA i världen tycker du mest sysslat och sysslar fortsatt med att separera könen i div. av arbete, rättigheter etc?
Inte fan är det feminister!
Sociologi och genusvetenskap är etablerade vetenskaper och professioner.
Att sen inte varenda ideellt arbetade personal på div. kvinnojourer inte är fullt utbildade inom sociologi, tycker jag faktiskt är ett mindre problem än att mängder med människor nu inte får någon adekvat hjälp för att skydda sig från våld.

och som sagt "sunt" vore att människor slutar indoktrineras i en tro att de på nått sätt ska ha "rätt" till, eller rätt att "äga" andra människor och de som idag pga denna indoktrinering, ägnar sig åt att utsätta sina partners eller familjemedlemmar eller släkt för kontroll, våld och förtryck borde flyttas på och låsas in. Och inte att deras offer ska tvingas fly, hålla sig gömda eller byta identitet.

Separatism är vanligt inom radikalfeminismen. En av dess kännetecknande egenskaper. Svenska Kvinnojourer drivs ofta med Radikalfeministiska värderingar

Men i övrigt håller jag med dig om att separatism är problematiskt oavsett ursprung.

Soccilogin är en etablerad vetenskap. Samma sak med delar av genusvetenskapen. Vissa delar av genusvetenskapen är väldigt ny och kan därför inte räknas som etablerad.
Ett av kraven som ställs nuförtiden är att föreståndaren har examen i relevant fält på 180 poäng. Tänk socionom eller beteendevetare.
Inte genusvetare.
Citera
2026-04-24, 12:00
  #617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Dela gärna någon av dem.
Risken är stor att det i många fall är en förhastad slutsats att kalla dem för hatiska. De är troligtvis fördomsfulla. Och eventuellt misogyna. Men hat är en stark personlig känsla.
Har dock förståelse för att de kan upplevas vara hatiska

Kan ge exemplet med roks ordförande som sa att män är djur. Det kan en se på film. Och det går definitivt att tolka som hat då en kan se en stark känsla bakom hennes uttalande. Högre sannolikhet att det ligger hat mot män bakom hennes Uttalande.

Men den nuvarande ordföranden uttryckte sig i skrift. Vilket gör det svårt att veta.
Fortfarande problematiskt att förminska hat. Mennknte nödvändigtvis hat.

Det stämmer inte. Fördomar är en del av att vara människa. Alla människor har fördomar.

Inom genusvetenskapen och sociologin skulle en troligtvia kalla det för misogyni. Vilket kan vara systematiskt.

Medans hat mot kvinnor eller män är mer personligt. Då det handlar om en stark känsla.

Misogyni = kvinnohat = hat.

Och nej "hat" är ett begrepp som både handlar om personligt hat som stark känsla hos individer, som ofta bygger på ex. personliga kränkningar och hat på gruppnivå i form av ex. förakt, som bygger på saker som kollektiva fördomar m.m.

Nu kör du samma sak om igen...som jag redan svarat på men där du inte svarat på mina argument tillbaka. Ska vi debitera behöver du svara på det jag kontrar dig med. Jag har ingen lust längre sitta och upprepa mig i det oändliga.
Citera
2026-04-24, 12:07
  #618
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Inom kriminalitet ex.
Rånmord, gängkriminalitet m.m.

och ett våldtäktsmord, är det pga kvinnohat?
Citera
2026-04-24, 12:19
  #619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Separatism är vanligt inom radikalfeminismen. En av dess kännetecknande egenskaper. Svenska Kvinnojourer drivs ofta med Radikalfeministiska värderingar

Men i övrigt håller jag med dig om att separatism är problematiskt oavsett ursprung.

Soccilogin är en etablerad vetenskap. Samma sak med delar av genusvetenskapen. Vissa delar av genusvetenskapen är väldigt ny och kan därför inte räknas som etablerad.
Ett av kraven som ställs nuförtiden är att föreståndaren har examen i relevant fält på 180 poäng. Tänk socionom eller beteendevetare.
Inte genusvetare.

Rent trams.
Radikalfeminismens hela målsättning är att sluta separera kvinnor och män avseende rättigheter och möjligheter. Att kvinnor idag kan jobba, rösta, tjäna och lika mycket för samma arbete som män, äga sina egna pengar, själva bestämma vem/ vilka de ska ha sex, med och när och hur...etc...och att män kan gå hemma med barn, stå i köken och svänga ihop middagen, jobba på dagis, åldringsvård, omsrogsarbeten generellt etc. etc är resultaten av feminism.

Idéerna kring specifika könsroller med olika rättigheter för vardera kön är separatism i kvadrat.
och är det någon variant av feminism som går kallas separatistisk, så är det särarssfeminism, som ja vi har rätt lite av i Sverige, men väl på andra platser.

Att kvinnojourer som alltså jobbar med starkt traumatiserade våldsutsatta, ofta sexuellt, kvinnor, ex. sextraffickingoffer, inte så gärna önskar ha män boendes inom samma väggar, är inte speciellt konstigt, det följer rent praktiskt av omständigheterna.
Och säger väldigt lite om hela radikalfeminismen som ideologi.

Vad är viktigast tror du för ett sextraffickningoffer, bara för att nu ta det exemplet igen, att hen överhuvudtaget kan få en plats där hen kan få skydd och hjälp eller att föreståndaren där måste ha läst 180p?

Tror det säger sig självt.
Citera
2026-04-24, 12:21
  #620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
och ett våldtäktsmord, är det pga kvinnohat?

Du menar ett mord som görs för att dölja brottet våldtäkt?
Nej, det ingår inte i kategorin: dödligt våld i nära relationer.

Men våldtäkt ingår ofta i partnervåld.
Citera
2026-04-24, 12:26
  #621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Misogyni = kvinnohat = hat.

Och nej "hat" är ett begrepp som både handlar om personligt hat som stark känsla hos individer, som ofta bygger på ex. personliga kränkningar och hat på gruppnivå i form av ex. förakt, som bygger på saker som kollektiva fördomar m.m.

Nu kör du samma sak om igen...som jag redan svarat på men där du inte svarat på mina argument tillbaka. Ska vi debitera behöver du svara på det jag kontrar dig med. Jag har ingen lust längre sitta och upprepa mig i det oändliga.

Här har du definitionen av misogyni. Det inkluderar hat. Men det inkluderar också andra saker.

misogyny, hatred or prejudice against women, typically exhibited by men. It is generally accepted that misogyny is a consequence of patriarchy (male-dominated society), and the term may be applied to certain individuals as well as larger systems, societies, or cultures.

https://www.britannica.com/topic/misogyny
Citera
2026-04-24, 13:08
  #622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Här har du definitionen av misogyni. Det inkluderar hat. Men det inkluderar också andra saker.

misogyny, hatred or prejudice against women, typically exhibited by men. It is generally accepted that misogyny is a consequence of patriarchy (male-dominated society), and the term may be applied to certain individuals as well as larger systems, societies, or cultures.

https://www.britannica.com/topic/misogyny

Suck, att du inte verkar tycka att alla de patriarkala samhällsordningarna i världen som alltså aktivt begränsat, förtryckt inkl. sanktionerat mord, sexuellt våld och utnyttjande av kvinnor...inte ska vara värt att kallas för "hat" får du faktiskt stå för själv. det heter kvinnoHAT...av ett skäl.

Anser du att hatet mot HBTQI i världen ska vara värt kallas för hat, eller är det också bara lite "fördomar"....?

Var lynchningarna av svarta i Mississippi ex. också bara "lite fördomar" eller värt kallas för hat?

Nazisternas utresningar av judar, romer, homosexuella, socialister och handikappade?
Också bara "fördomar" i din bok?

För mig är allt som leder, eller riskerar leda till död, uttryck för just hat och inget annat.
Citera
2026-04-24, 13:36
  #623
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du menar ett mord som görs för att dölja brottet våldtäkt?
Nej, det ingår inte i kategorin: dödligt våld i nära relationer.

Men våldtäkt ingår ofta i partnervåld.

Så mord pga kvinnohat förekommer främst i nära relationer?
Citera
2026-04-24, 14:32
  #624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
När män mördas är det inte pga sitt kön.

Det är det inte när kvinnor mördas heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in