Citat:
Ursprungligen postat av
Gbggenius
Jag tycker inte att något språkbruk som finns till för att kränka någon grupp är positivt.
Har svårt att bedöma huruvida det är större mot kvinnor än mot män.
Jag anser att den typen av retorik där en jämför någon grupp av människor med djur är förkastligt.
Från mitt perspektiv så gör användandet av den typen av begrepp att en blir jämförbar med nazister , de värsta i manosfären etc.etc. Det sätter en person i en mindre positiv kategori. En kategori där en bör sluta lyssna på dem. Och generellt behöver motarbeta dem.
Jag tror personligen att en hel del har slutat identifiera sig som feminister för att de inte kan stå bakom det budskap som de upplever att feminister har delat.
Tex hata män , jämföra män med djur etc.
De skäms. I alla fall de feminster jag känner.
"svår bedöma om det är större....."
verkligen?
luder, slampa, hora, madrass.... ska jag fortsätta?
Detta är "retorik" som säkerligen varenda kvinna i alla länder som har en patriarkal religion, vilket är en fet majoritet av alla världens länder, får riktat mot sin egen person X antal gånger genom sina liv och som fortsatt idag flitigt används av rätt många för att kränka kvinnor.
Varför upprörs du inte av det?
Istället för att sitta här och uppröras å det grövsta för vad 1 svensk kvinna sade för drygt 20 år sen i en intervju som skulle handla om arbetet med kvinnojourer och som inte ens riktades mot en manlig individ.
Och du tycker alltså att feminister ska skämmas? men tydligen då inte hela den ideologi som ligger bakom att kvinnor inte ska känna att de har rätt att ha en egen sexualitet, egna liv etc etc?
Återigen! för hundratusende gången på detta forum.
Kvinnohat är ett REELLT problem i världen, vars yttersta konsekvenser är att kvinnor mördas, våldtas, misshandlas, vanvårdas och förtrycks ENBART pga sitt kön, överallt i världen år ut och år in.
Trots alla krig, olyckor, och kriminalitet världen över där mest män dör...så saknas det 200 miljoner KVINNOR i världen. Borde säga dig något.
Manshat går möjligen sägas existerar på retorisk nivå här och var, men har överhuvudtaget inte de konsekvenser som ovan. När män mördas är det inte pga sitt kön.
Män är fortsatt det kön i världen som är mest privilegierat, som sitter på mest av makt, resurser, möjligheter och pengar.
De om någon! borde ha alla möjligheter att precis som Irene gjorde jobba ideellt med att driva jourer. men? näää, även det är tydligen feministers ansvar.
Vad med mäns som grupp ansvar över att driva jämställdhetsarbete? Nånsin funderat på den?