2026-04-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Många unga har det väl så, det hade iaf jag i några år när jag festade upp allt jag tjänade. Den gruppen är sannolikt överrepresenterad, medelålders har det knappast så.

Jo, bland unga som festar hårt eller studenter är det säkert vanligt, det var en stund sen jag kände unga personer.

Tänkte inte på den stora gruppen.
Citera
2026-04-23, 17:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Tidö har ju prioriterat skattesänkningar för de rikaste framför att underlätta för de svagare så det är inta så förvånande.
Nej det har dom inte gjort. Det har sossetrollen lurat i dig. Du tillhör de lågbegåvade, ingen människa jag känner till med bibhållet intellekt går på dessa sagor från Sveavägen 68
Citera
2026-04-23, 18:02
Medlem
Jag är pensionär och får ut 1028 kr mer än året innan. Höjningen av pension var 506 kronor och ungefär lika mycket i skattesänkning. Detta är ärliga siffror och ingen fantasi.
Citera
2026-04-23, 18:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Har haft 20 kr på kontot i 5 dagar nu och så brukar det vara. Jag lägger dock alla pengar på investeringar.
Jag med. Men tvivlar på att det är det som TS avser.
Citera
2026-04-23, 18:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Tidö har ju prioriterat skattesänkningar för de rikaste framför att underlätta för de svagare så det är inta så förvånande.
Hur skulle de underlätta för "de svagare"? Dessa personer betalar redan minst skatt i samhället och får mest bidrag. De har alla möjligheter att spara. Det gälla bara att inte vara en lat.
Citera
2026-04-23, 18:15
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning

Allt blir ju dyrare. Mer än lönenen går upp. Det märks. Som tur är så är jag inte märkes-snobb utan köper t.ex funktionella kläder av bra kvalitet istället för dyra snobb-märken.

Felplacering på börsen gjorde att portföljen gick i noll under 2025. Där hade jag kunnat vara betydligt mer aktiv och räddat ett större 5-siffrigt belopp.
I år har det dock gått bättre en flytt mot norska supply-rederier.

Var tvungen att byta bil tidigt i år också på grund av turbohaveri. Men där har jag gjort en kombo av lån, högräntekonto och räntefonder så jag märker inget till vardags. Men pengarna går ju så att säga åt fel håll, även om det inte märks direkt.
Citera
2026-04-23, 18:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag tror siffran 25% handlar om unga kvinnor, som får pengar till mat av sina föräldrar när det kniper. Här i tråden är vi alla män, med miljonbelopp i aktier
Citera
2026-04-23, 18:32
Medlem
StonedMonkeys avatar
Är det var fjärde svensk som har Länsförsäkringar eller har fjärde svensk i allmänhet? För är det var fjärde svensk som har Länsförsäkringar är det säkert många fler, tror inte dom fattiga väljer Länsförsäkringar då dom är dyrare än många andra.
Citera
2026-04-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning

Nej, dels fått hygglig löneförhöjning, samt anpassat lite andra utgifter, bla fått ner matkostnaderna lite, bytt lite försäkringar mm

Ökat på mitt sparande en del, och ska öka på amorteringar lite nu när lånen ska läggas om.
Citera
2026-04-23, 18:42
Medlem
Folk säger de är panka eftersom utgiftskontot är slut för månaden, självklart finns sparkonton och isk kvar. Folk betalar räkningar, sätter in en summa i sparande och lever på resten, man går inte in i sparandet för att ha råd med pizza.
Citera
2026-04-23, 18:44
Medlem
Jag ha mer pengar nu än när sossarna styrde!
Citera
2026-04-23, 19:11
Medlem
WeMadeYous avatar
Är väl bara att spendera mindre om man tycker att det är ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in