Här är rapporten från LF:
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/press-media/pressmeddelanden/700722/
Infostat har ställt frågan
"Hur mycket har du vanligtvis kvar på kontot dagen innan du får lön, pension eller annan inkomst?" och fått svar av 1780 personer.
Min erfarenhet här i livet är att en stor andel personer på frågon om de vill ut på galej när man frågar någon stans efter mitten av månaden svarar att nej det går inte jag har tomt på kontot. Dessa har dock lagt undan tusentals kronor och menar egentligen att nöjesbudgeten är förbrukad.
Jag skulle hävda att undersökningen inte berättar någonting om hur nära marginalerna folk är utan lila gärna kan visa att de flesta är duktiga på att spara undan pengar och budgetera.
Jag är inte själv helt säker hur jag skulle besvara den frågan. På mitt lönekonto ligger några tusenlappar kvar innan löning, och några dagar efter löning ligger det också några tusenlappar kvar eftersom de förs vidare till det gemensamma kontot där en av buffertarna ligger. Den andra bufferten ligger på ett sparkonto i en annan bank med lite lägre negativ realränta. Ovanpå detta kommer blygsamma aktieinnehav. Är det tomt på mitt konto? Ja. Lider jag brist på likvida tillgångar eller sparat kapital? Nej.