2026-04-23, 19:01
Medlem
rovmuns avatar
Gunilla med enskild firma tvingas betala för att lämna avfall trots att hon inte ens har någon företagsbil. Anläggningen klumpar ändå ihop henne som företagare bara för att hon råkar ha en lätt lastbil och enskild firma.

Lyssna här:
https://www.sverigesradio.se/artikel/gunilla-faktureras-pa-tippen-har-fel-bil-vansinne

ÅVC-chefens lösning? Sälj bilen och köp en annan. Vilket korkat svar. Vilken värd lever hon i egentligen?

Varför kan man inte bara ha undantagslistor i kombo med någon form av rimlig bedömning? Klart det finns företagare som försöker utnyttja systemet, och de har jag inget problem även att hon åker in för utredning . Men här snackar vi om Gunilla ( enligt henne då) som kan bevisa att de använder bilen privat. Då ska man inte straffas för att man råkar ha fel typ av fordon på pappret.
Citera
2026-04-23, 19:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
ÅVC-chefens lösning? Sälj bilen och köp en annan. Vilket korkat svar. Vilken värd lever hon i egentligen?

Varför kan man inte bara ha undantagslistor i kombo med någon form av rimlig bedömning?
Detta är problemet med automatiserade beslutssystem, ännu värre med ai. Att idiotin går från naturlig idioti som finns naturligt ibland till automatisk idioti som gäller alltid.

Samhället får alltmer av dessa rigida regelbaserade beslutssystem som saknar möjlighet till individuell anpassning. Inom sociologin kallas ett sådant tillstånd för anomi.

Anomi leder alltid till våld i samhället (Durkheim). Tänk på det automatiskt utskickade brevet från soc till Rickard Andersson i Örebro. Ett extremfall, men fullständigt förutsägbart inom sociologin (den del som är seriös).

Många som hittar på lagar och regler idag tänker med röven. Dit kan de stoppa sina rigida regler utan individuell anpassning, s.k. "smarta", IMHO.

ÅVC-chefen borde haft vett och heder att i alla fall hålla käften och inte varit så lojal och underdånig inför idiotin.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-23 kl. 19:27.
Citera
2026-04-23, 19:55
Medlem
RobbanUCs avatar
Gunilla får köpa ännu en bil, en personbil "för miljöns skull".

Det hela påminner om städer där endast bilar med udda regnummer får köra vissa dagar, och de med jämna nummer andra dagar, med följd att antalet bilar fördubblats och varje familj har en udda och en jämn.
Citera
2026-04-23, 19:59
Medlem
UltraSlinkys avatar
Bara att börja hiva i naturen. Hemskt att det ska behöva bli så men det är enda sättet att lära dessa satans sopfascister av med sina idiotier. Återvinningar ska vara öppna 24/7 och man ska kunna slänga vadsomhelst i stora öppna containrar. Vill dom sen sortera skiten så varsågod men vi skattebetalare ska inte behöva tramsa med det.
Citera
2026-04-23, 20:06
Medlem
Citat:
Gunilla med enskild firma tvingas betala för att lämna avfall trots att hon inte ens har någon företagsbil. Anläggningen klumpar ändå ihop henne som företagare bara för att hon råkar ha en lätt lastbil och enskild firma.

Lyssna här:
https://www.sverigesradio.se/artikel/gunilla-faktureras-pa-tippen-har-fel-bil-vansinne

Varför kan man inte bara ha undantagslistor i kombo med någon form av rimlig bedömning? Klart det finns företagare som försöker utnyttja systemet, och de har jag inget problem även att hon åker in för utredning . Men här snackar vi om Gunilla ( enligt henne då) som kan bevisa att de använder bilen privat. Då ska man inte straffas för att man råkar ha fel typ av fordon på pappret.

Har du företagsbil så ska du betala om du slänger grejer via företaget, och om du slänger grejer privat med företagsbilen så kan du anmäla det i förväg via mejl, och sen prata med personalen på plats för att slippa betala.

Har lärt mig den hårda vägen själv.
Citera
2026-04-23, 21:19
Medlem
Taufatts avatar
Inte första gången det rapporteras om något sådant. Folk med enskild firma måste vara mycket uppmärksamma och försiktiga för att inte råka ut för problem. Konsumentköplagen gäller inte med mera. Även vid sophantering kan företagare behöva tillstånd eller intyg från kommunens miljöavdelning för att frakta miljöfarligt avfall. Privat personer kan slänga lysrör, oljor däck mm på återvinningen men har man enskild firma krävs intyg.
Citera
2026-04-23, 21:41
Medlem
Tomtekukars avatar
Det är som att Sverige lyckats invertera hela idén om vuxenansvar.

Barn som skriker, hotar och kastar stolar möts med lågaffektivt “vi förstår din känsla”.

Vuxna som försöker göra rätt möts med maskinell logik, kollektiv bestraffning och “byt bil”.

Det är inte ens regelverk längre, det är byråkratisk kadaverdisciplin: du är fel kategori, därför är du skyldig. Ingen bedömning, inget omdöme, ingen proportionalitet. Bara fyrkanter.

Och det ironiska är att det skapar exakt det man säger sig vilja bekämpa: fusk, konflikter och förakt mot systemet. När rimliga människor straffas börjar de antingen ge upp eller spela samma smutsiga spel som de riktiga parasiterna.

Låga krav på barn. Noll flexibilitet för vuxna.
Samhället fungerar inte så. Det är upplagt för sönderfall.
Citera
2026-04-23, 21:50
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har du företagsbil så ska du betala om du slänger grejer via företaget, och om du slänger grejer privat med företagsbilen så kan du anmäla det i förväg via mejl, och sen prata med personalen på plats för att slippa betala.

Har lärt mig den hårda vägen själv.

Japp det är väl inga konstigheter men i detta fallet var det precis tvärtom hon hade privat bil
Citera
2026-04-23, 21:52
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Inte första gången det rapporteras om något sådant. Folk med enskild firma måste vara mycket uppmärksamma och försiktiga för att inte råka ut för problem. Konsumentköplagen gäller inte med mera. Även vid sophantering kan företagare behöva tillstånd eller intyg från kommunens miljöavdelning för att frakta miljöfarligt avfall. Privat personer kan slänga lysrör, oljor däck mm på återvinningen men har man enskild firma krävs intyg.

Men gäller det inte bara när man har företagsbil då förstår jag om det blir problem men har du privat bil så bordet det välmente vara några problem? Vet flera och aldrig hört om det
Citera
2026-04-23, 22:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Åtminstone i den version din länk går till så säger ÅVC-chefen inte det här. Är det fel länk, har du nån annan källa eller...?

- - -

I min kommun var man tvungen att installera grindar och stoppa alla "utsocknes" från återvinningen, pga. av en massa småföretagare som i strid ström kom och fyllde centralen. Med sina lätta lastbilar.

Nu är det ett personbaserat system länkat till körkortet och/eller ett separat chip-kort, och man kan därmed ha körkortet registrerat som "privatkund" och chip-kortet som "företagskund", om man så vill. Företag betalar för varje besök. Som privatperson är det gratis, men återvinningscentralen bokför besöken och tar itu med ev. missbruk.

När vi rev ett gammalt ruckel i fjol stack jag mig och frågade hur jag skulle göra, eftersom jag gissade att jag hamnar över gränsen. Killen bakom disk frågade bara hur många extra besök jag tror att det behövs. "20 kärror" sa jag, och då fyllde han bara i via datorn (det blev 14).

Så kan det också funka. Smidigt, funktionellt, rättvist och alla är själaglada över de återvinningsblockerande "utsocknes"-företagen nu håller på nån annanstans...
Citera
2026-04-23, 22:25
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Åtminstone i den version din länk går till så säger ÅVC-chefen inte det här. Är det fel länk, har du nån annan källa eller...?

Hon säger :

Chefen: Kommer man med en personbil så blir alltså inte registrerad i detta systemet utan det är knutet till lätta lastbilar.
Reportern: Så hon behöver egentligen sälja och skaffa en annan bil?
Chefen :ja det kan man göra det är ett förslag, men väljer ju själv vilken bil man har.
Senast redigerad av rovmun 2026-04-23 kl. 22:27.
Citera
2026-04-23, 22:38
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraSlinky
Bara att börja hiva i naturen. Hemskt att det ska behöva bli så men det är enda sättet att lära dessa satans sopfascister av med sina idiotier. Återvinningar ska vara öppna 24/7 och man ska kunna slänga vadsomhelst i stora öppna containrar. Vill dom sen sortera skiten så varsågod men vi skattebetalare ska inte behöva tramsa med det.

... kommer inte vi skattebetalare istället betala för kostningarna för sortering? Vilket antagligen kostar enormt mycket mer än nuvarande system?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in