Citat:
På detta svarade jag att man kan tjäna pengar på att inte göra ett jobb alltför noggrant.
Citat:
Ulla-Britt var satt som palliativ trots att hon tydligen inte var det, alltså en felbehandling. Det är inte detsamma som att behandlingen man ofta får som palliativ är dödlig.
När någon är nära att dö så försöker man lindra lidandet. Alternativet är att låta den döende ha smärtor och dödsångest.
För övrigt kan en läkare bedöma att någon är i livets slutskede och se till att det finns läkemedel i dennes medicinskåp ifall det kommer behövas. Det är sedan en sjuksköterska som ger dessa, om det behövs. Ingen ger dem bara för att de finns i skåpet.
Vaccinet har ingenting att göra med jag har skrivit, så det svarar jag inte ens på.
När någon är nära att dö så försöker man lindra lidandet. Alternativet är att låta den döende ha smärtor och dödsångest.
För övrigt kan en läkare bedöma att någon är i livets slutskede och se till att det finns läkemedel i dennes medicinskåp ifall det kommer behövas. Det är sedan en sjuksköterska som ger dessa, om det behövs. Ingen ger dem bara för att de finns i skåpet.
Vaccinet har ingenting att göra med jag har skrivit, så det svarar jag inte ens på.
Att den felaktiga behandlingen med "dödssprutan" här kunde ha lett till damens död sägs i programmet jag hänvisade till.
Du försöker slingra dig ur frågan om ifall vården kan ha dåliga sidor. Jag påtalar riskerna med ekonomiska besparingar och hur individuella beslut ibland inte tas varvid du frågar hur nån kan vinna på att en patient dör. Jag svarar att man kan vinna på detta eftersom man kan spara pengar också på att inte göra en ordentlig undersökning eller behandling. Jag hänvisar till ett program som tar upp detta som ett existerande problem i vården generellt, och ger ett exempel på detta. Du snöar in på att jaja, då var väl den damen feldiagnosticerad. Det var inte vad jag skrev.
Citat:
För min del så var masshysterin kring covid definitivt en utlösande faktor för att ifrågasätta covidsprutorna, och i ett senare skede ompröva min syn på vaccin överhuvudtaget. Innan dess så hade jag egentligen ingen egen åsikt i frågan utan bara accepterade konsensusåsikten att vaccinering var något bra och i att det princip var oproblematiskt.
Saken är den, dock, att när man väl börjar läsa på om vaccin och historien bakom så uppenbarar sig en helt annan bild än rådande konsensus. Det är helt enkelt en hundraårig kavalkad av rätt hemska misslyckanden, som gång på gång sopats under mattan. Och efter varje misslyckande så blir förespråkarna ännu mer inbitna i sin övertygelse om att vaccin är absolut nödvändigt för mänsklighetens överlevnad. Ju större konsekvenserna är av ett misslyckande, desto svårare blir det för dom ansvariga att erkänna ansvar. Enda alternativet i det läget, är att "double down".
Så att jag nu är högst skeptisk till vaccination överhuvudtaget, beror inte på att jag upplever vaccinförespråkare som fascister (även om vissa av dom kanske förtjänar den stämpeln). Det beror helt enkelt på att det finns väldigt goda argument mot vaccinering. Covidfascismen var bara det som fick mig att vakna upp.
Saken är den, dock, att när man väl börjar läsa på om vaccin och historien bakom så uppenbarar sig en helt annan bild än rådande konsensus. Det är helt enkelt en hundraårig kavalkad av rätt hemska misslyckanden, som gång på gång sopats under mattan. Och efter varje misslyckande så blir förespråkarna ännu mer inbitna i sin övertygelse om att vaccin är absolut nödvändigt för mänsklighetens överlevnad. Ju större konsekvenserna är av ett misslyckande, desto svårare blir det för dom ansvariga att erkänna ansvar. Enda alternativet i det läget, är att "double down".
Så att jag nu är högst skeptisk till vaccination överhuvudtaget, beror inte på att jag upplever vaccinförespråkare som fascister (även om vissa av dom kanske förtjänar den stämpeln). Det beror helt enkelt på att det finns väldigt goda argument mot vaccinering. Covidfascismen var bara det som fick mig att vakna upp.
Anledningen till att jag stör mig på vaxxare är helt enkelt att det är så tydligt att de bygger delar av sitt resonemang på en tro, och den tron är efter vad jag kan se samma slags tro som skapar diktaturer. Hellre en arg antivaxxare alla gånger än en loj vaxxare. Även jag såg en del av de här sakerna efter pandemin.
Jag tror jag citerar den här Guardian-artikeln om den brittiska blodskandalen igen. Här hade vi blodplasma som importerades från USA och gavs til blödarsjuka på 60-, 70- och 80-talen fast man visste om att en del av den var smittad med hepatit och HIV men brittiska läkare och myndigheter mörkade detta eftersom man ansåg att det var bättre att riskera för helheten, den stora bilden:
‘Plasma was called liquid gold’: the true story of the UK infected blood scandalDet fanns de som varnade för detta men inte blev lyssnade på, som Dr Joseph Garrott Allen. Frågan är hur vaxxarna idag hade bemött honom, förstås med ifrågasättande, som man ju faktiskt gjorde under pandemin med seriösa forskare som Buckhaults, eller när man jagade de två Lundaforskarna som vågade nämna att vaccinet ändrade cellkärnan i deras labbförsök. Det var kölhalning som gällde där, från vaxxarnas sida. Starka odemokratiska krafter i omlopp, självklart för "samhällets bästa", vilket det knappast var.
Documents examined by inquiry show officials knew people were being given infected blood products, but sanctioned their use.
(...) Cara McGoogan, author of The Poison Line: A True Story of Death, Deception and Infected Blood, said: “The plasma was so profitable it was called liquid gold. From the prisons in America to the UK, mistakes were made all along the chain that created this deadly product.”
(...) Ministers insisted for years that patients had been given the “best available treatment” at the time. They claimed clinicians and health officials did not have the knowledge to prevent the tragedy.
(...) Over the years, as the scale of the disaster emerged, ministers have been accused of compounding the tragedy by failing to acknowledge the failures. Campaigners say the destruction of documents and misleading statements amounted to a cover-up. Documents also show children with haemophilia were experimented on by doctors with treatments that could infect them with HIV.
The inquiry into infected blood, chaired by Sir Brian Langstaff, has examined how 30,000 people were infected with HIV and hepatitis C. https://www.theguardian.com/uk-news/2024/apr/27/plasma-true-story-uk-infected-blood-scandal-products
Blodskandalen i UK var inget misstag, utan en process som drogs ut på under flera år, vilket ledde till att tusentals personer extra smittades för alltid och nu har dött. Därför är det viktigt att ha en seriös ton där alla sidor får komma till tals i händelser som pandemin.
Man misslyckades redan med detta under Pandemrix-skandalen, där frånvaron an ansvarstagande säkert kan ha bidragit till ökad vaccinskepsis.
Och man misslyckades med detta under Covid-pandemin.
Och det är tack vare denna tråkiga brist på demokratiska öppna samtal som vi kan räkna med att människors vaccinskepsis kommer vara ännu större nästa gång det gäller. Men självgodheten är viktigare för vaxxarna än folks hälsa.
Men visst är det intressant att se hur debatten var. En annars vettig skribent i Ab ondgjorde sig i april 2021 över hur en del personer vägrade vaccinera sig med AstraZenecas Covidvaccin. De borde vaccineras sist av alla ansåg han argt:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/aPna7M/de-som-tackar-nej-borde-stallas-sist-i-vaccinerings-kon
Men bara fem dagar senare meddelades att ännu ett dödsfall efter AstraZenecas vaccin utreddes:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ytterligare-svenskt-dodsfall-efter-astra-vaccination-utreds
Sen kom det fler stämningar mot AstraZenecas vaccin, pga dödsfall: https://www.svenskfarmaci.se/2023/08/24/astra-zeneca-stams-dodsfall-kopplas-till-covid-19-vaccin/
I Sverige hade vi 10 dödsfall kopplade till Covid-vaccin och AstraZenecas flopp-vaccin drogs ju in, särskilt på grund av dess koppling till dödlig trombotiskt trombocytopent syndrom, om vilket man kan läsa i Läkartidningen:
De 10 dödsfall som bedömdes ha ett orsakssamband med vaccinationen inkluderade 5 fall av utebliven effekt av vaccinet (där personer avled i covid-19 trots full vaccination), 3 fall av trombotiskt trombocytopent syndrom (TTS) efter vaccination med Astra Zenecas vaccin Vaxzevria (ej längre rekommenderat för användning efter juli 2021 och sedermera avregistrerat) samt 2 fall av myokardit efter vaccination med Pfizers vaccin Comirnaty. https://lakartidningen.se/vetenskap/dodsfall-som-biverkan-efter-covid-19-vaccination-var-mycket-sallsynta/I maj 2024 meddelades att AstraZeneca drog in sitt Covidvaccin i hela världen eftersom ingen längre vill ha det:
Astra Zeneca drar in sitt covidvaccin i hela världenOch det är ju lätt att sitta och klaga på att folk tycker till och har fel, felet var ju tonen från alla inblandade. Och skribenten på Aftonbladet är i mina ögon en mycket bra journalist trots hans hån av personers rädsla för AstraZenecas vaccin 2021. Till exempel tycker i alla fall jag att det är lätt att hålla med honom när han 2025 skrev:
Astra Zeneca drar in sitt covidvaccin i hela världen. Företagets vaccin är inte längre efterfrågat.
https://www.lakemedelsvarlden.se/astrazeneca/
Apropå att ge dåligt intryck: Svensk-brittiska läkemedelsjätten AstraZeneca har en fabrik med ett par tusen anställda i Ryssland. Familjen Wallenbergs bolag Investor är en av de största ägarna. Marcus Wallenberg sitter i AstraZenecas styrelse. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/25Q97x/wollter-dufvenius-wallenberg-mohamsson-dagens-idiotierKanske också konstigt att som Wallenbergare göra affärer med just den diktatur som grep och med säkerhet mördade den mest berömda familjemedlem man haft, Raoul Wallenberg. https://web.archive.org/web/20160112203920/http://content.time.com/time/world/article/0%2C8599%2C1807803%2C00.html
Men jag har inte märkt vaxxare som anser att det är problem att AstraZeneca är verksamt i Ryzzland. Först dödsfall i trombotiskt trombocytopent syndrom på grund av deras Covid-vaccin och sedan detta. Och ovanpå detta deras affärer i Kina: https://ekonomibladet.se/svenska-lakemedelsjatten-investerar-25-miljarder-i-kina-efter-stor-skandal/
Som jag förstår det efter debatten i den här tråden är det en fullständig ickefråga för vaxxare vilka deras läkemedelsföretag gör affärer med.
men detta är ett ämne för en annan tråd så...