Citat:
Det kanske inte är någon tröst men det är många där ute som är i samma situation som dig så du är långt ifrån ensam om det! Jag tänker spontant om det är realistiskt att kunna betala tillbaka den skulden om du gör som du gör nu, hur stor är månadskostnaden för alla dessa lån om du lägger ihop summan? Är det genomförbart att betala den summan varje månad i flera år framåt? Om svaret är nej är det kanske bättre att sluta betala och ha löneutmätning istället. Då ska ni två tillsammans behålla bostadskostnad (11 000 kr) + normalbelopp makar (10 314 kr) + ett barn 14 år (4 672 kr) + ett barn 15 år eller äldre (5 339 kr) = 31 325 kr. Bor barnen växelvis är det ett halvt normalbelopp man kan räkna med. Utöver detta kan man behålla kostnad för resa till arbetet och om ni har kostnad för läkare och medicin. Den som har den högsta inkomsten betalar den största andelen av ovanstående.
Min sambo har utmätning sen många år tillbaka innan vi träffades, blev kära och sambos. Inga gemensamma barn men mina två barn 13-19 år bor hemma varannan vecka . Först gick ekonomin bra men olika omständigheter försämrade min ekonomi vilket ledde till fler smålån och krediter . Det kom smygandes. Nu är det så illa så jag går back varje månad. Lyckats klara mej undan fogden då jag alltid kunnat ta mer lån och krediter. Visste väl att denna dag skulle komma då jag inte lyckas betala och riskerar inkasso på flera krediter denna månad och då kommer det gå vidare till kronofogden. Min sambo säger att det är helt kört för oss om jag också får utmätning men stressat så med detta i drygt 2 år. Om ett lån el kredit hamnar hos fogden kommer jag inte ha råd att betala övriga så om jag låter allt gå till Kronofogden ( ca en miljon) skulle jag få mer pengar över efter utmätning än vad jag har nu. Är det dumt tänkt ?
Testat uträkning på kronofogdens hemsida men vet ju inte hur de räknar då sambon redan har utmätning.
Hyra: 11 tusen
1 barn 14 år , 1 barn 19 år. ( varannan vecka)
Min lön 35000kr
Sambos lön 36000 ( och utmätning)
Vad tror ni vi skulle få över varje månad efter 2 utmätningar ?
Och skulle jag göra rätt i att sluta låna pengar ( av föräldrar , jaga krediter vilket är kört just nu) ?
Inbillar mej att jag skulle må psykiskt bättre med utmätning än att ha det som jag har det nu
Svar om att jag gjort fel, är en idiot mm undanbedes, jag vet att jag borde gjort annorlunda från början
Testat uträkning på kronofogdens hemsida men vet ju inte hur de räknar då sambon redan har utmätning.
Hyra: 11 tusen
1 barn 14 år , 1 barn 19 år. ( varannan vecka)
Min lön 35000kr
Sambos lön 36000 ( och utmätning)
Vad tror ni vi skulle få över varje månad efter 2 utmätningar ?
Och skulle jag göra rätt i att sluta låna pengar ( av föräldrar , jaga krediter vilket är kört just nu) ?
Inbillar mej att jag skulle må psykiskt bättre med utmätning än att ha det som jag har det nu
Svar om att jag gjort fel, är en idiot mm undanbedes, jag vet att jag borde gjort annorlunda från början