2026-04-05, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piafia69
Min sambo har utmätning sen många år tillbaka innan vi träffades, blev kära och sambos. Inga gemensamma barn men mina två barn 13-19 år bor hemma varannan vecka . Först gick ekonomin bra men olika omständigheter försämrade min ekonomi vilket ledde till fler smålån och krediter . Det kom smygandes. Nu är det så illa så jag går back varje månad. Lyckats klara mej undan fogden då jag alltid kunnat ta mer lån och krediter. Visste väl att denna dag skulle komma då jag inte lyckas betala och riskerar inkasso på flera krediter denna månad och då kommer det gå vidare till kronofogden. Min sambo säger att det är helt kört för oss om jag också får utmätning men stressat så med detta i drygt 2 år. Om ett lån el kredit hamnar hos fogden kommer jag inte ha råd att betala övriga så om jag låter allt gå till Kronofogden ( ca en miljon) skulle jag få mer pengar över efter utmätning än vad jag har nu. Är det dumt tänkt ?
Testat uträkning på kronofogdens hemsida men vet ju inte hur de räknar då sambon redan har utmätning.
Hyra: 11 tusen
1 barn 14 år , 1 barn 19 år. ( varannan vecka)
Min lön 35000kr
Sambos lön 36000 ( och utmätning)
Vad tror ni vi skulle få över varje månad efter 2 utmätningar ?
Och skulle jag göra rätt i att sluta låna pengar ( av föräldrar , jaga krediter vilket är kört just nu) ?
Inbillar mej att jag skulle må psykiskt bättre med utmätning än att ha det som jag har det nu
Svar om att jag gjort fel, är en idiot mm undanbedes, jag vet att jag borde gjort annorlunda från början
Det kanske inte är någon tröst men det är många där ute som är i samma situation som dig så du är långt ifrån ensam om det! Jag tänker spontant om det är realistiskt att kunna betala tillbaka den skulden om du gör som du gör nu, hur stor är månadskostnaden för alla dessa lån om du lägger ihop summan? Är det genomförbart att betala den summan varje månad i flera år framåt? Om svaret är nej är det kanske bättre att sluta betala och ha löneutmätning istället. Då ska ni två tillsammans behålla bostadskostnad (11 000 kr) + normalbelopp makar (10 314 kr) + ett barn 14 år (4 672 kr) + ett barn 15 år eller äldre (5 339 kr) = 31 325 kr. Bor barnen växelvis är det ett halvt normalbelopp man kan räkna med. Utöver detta kan man behålla kostnad för resa till arbetet och om ni har kostnad för läkare och medicin. Den som har den högsta inkomsten betalar den största andelen av ovanstående.
Citera
2026-04-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Dom kommer inte utmäta den.
Om det finns en skuld hos Kronofogden är man aldrig garanterad att "klara sig undan" en utmätning av en bil. Men precis som någon skrev, en bil från 2002 är nog ganska riskfri att köra med. Argumentet att du behöver den till arbetet är talar också mot utmätning. Det finns dock inget fast belopp som säger att alla bilar som är värda mindre än X tusen kronor inte utmäts.
Citera
2026-04-07, 12:37
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piafia69
Min sambo har utmätning sen många år tillbaka innan vi träffades, blev kära och sambos. Inga gemensamma barn men mina två barn 13-19 år bor hemma varannan vecka . Först gick ekonomin bra men olika omständigheter försämrade min ekonomi vilket ledde till fler smålån och krediter . Det kom smygandes. Nu är det så illa så jag går back varje månad. Lyckats klara mej undan fogden då jag alltid kunnat ta mer lån och krediter. Visste väl att denna dag skulle komma då jag inte lyckas betala och riskerar inkasso på flera krediter denna månad och då kommer det gå vidare till kronofogden. Min sambo säger att det är helt kört för oss om jag också får utmätning men stressat så med detta i drygt 2 år. Om ett lån el kredit hamnar hos fogden kommer jag inte ha råd att betala övriga så om jag låter allt gå till Kronofogden ( ca en miljon) skulle jag få mer pengar över efter utmätning än vad jag har nu. Är det dumt tänkt ?
Testat uträkning på kronofogdens hemsida men vet ju inte hur de räknar då sambon redan har utmätning.
Hyra: 11 tusen
1 barn 14 år , 1 barn 19 år. ( varannan vecka)
Min lön 35000kr
Sambos lön 36000 ( och utmätning)
Vad tror ni vi skulle få över varje månad efter 2 utmätningar ?
Och skulle jag göra rätt i att sluta låna pengar ( av föräldrar , jaga krediter vilket är kört just nu) ?
Inbillar mej att jag skulle må psykiskt bättre med utmätning än att ha det som jag har det nu
Svar om att jag gjort fel, är en idiot mm undanbedes, jag vet att jag borde gjort annorlunda från början

Starkt jobbat att "gå back lite varje månad" och få ihop en miljon. Ring Lyxfällan, sluta låna av dina föräldrar om du vill ha en bra relation med dom.

Det finns säkert kalkyler på Kronfogdens hemsida där du kan se hur mycket man får behålla efter utmätning.
Citera
2026-04-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 444LIMITLESS
Jag har nu bestridit allt och det funkade!
De drog tillbaka kraven, de hade ingen lust att gå till tingsrätten för några hundralappar mot en person utan en krona. Det var lättare än jag trodde.

Som jag förstår det avskrivs inte skulden och du befrias inte från betalningsansvar utan de lägger undan den som passiv där hög dröjsmålsränta på årsbasis läggs på dag för dag plus kostnaderna för att de har ansökt till Tingsrätten och eventuella juridiska ombud och eventuella advokater om de väljer att stämma på nytt. Skulle de senare få nys om att du börja tjäna pengar elller få större insättning, så kan lämna in en ny stämningsansökan. Då på ett belopp som ökat i ränta sedan den förföll, vilket på några fler år kan öka beloppet på några hundralappar till tiotusentals kronor eller ännu mer. Det jag råder dig att göra är att när du väl kommer på fötter, frivilligt tar kontakt med inkassobolaget och tar reda på hur mycket skulden växt och ansöker om avbetalningsplan, kanske kan de då frysa räntan om man frivilligt medverkar till att skulden regleras.

De kan också sälja skulden vidare till ett annat företag som köper fordringar

Sen vill jag tipsa dig om att ta kontakt med kommunens budget och skuldrådgivare som kan erbjuda professionell hjälp i att hantera sina skulder, undvika att dra på sig nya och ta samtalen med inkassbolaget, det är mycket bättre än att du om tre år får en ny stämning eller indrivning mot dig på den här skulden som då riskerar ha tredubblats och dessutom medför ytterligare juridiska kostnader.
Senast redigerad av drsounds 2026-04-19 kl. 15:56.
Citera
2026-04-23, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fraiser
För att göra en lång historia kort.

Jag drog under 2002-03 på mig skulder till olika bolag.
Totalt blev det på nästan 150.000 utspritt hos kronofogden på 3 olika betalningsanmärkningar.
Har tills nu inte haft tillfälle att kunna betala tillbaka, av rent intresse så gjorde jag en UC
på mig själv och såg att jag hade bara 1 anmärkning och beloppet var på 90.000:.

Detta var kontisgt tyckte jag och frågade en vän som tidigare också varit i samma sits.
Då berättade han att 2 ansökningarna/anmärkningar hade gått ut för att det var över 3 år sen dom kom in och anmärkningarna inte
längre ligger kvar. Dock så ligger skulderna kvar hos kreditgivarna.

Till fallet då :

Jag kontakta kronofogden och betalade in 45.000 till dom sen så beslutade dom
löneutmätning på resterande beloppet.
Så en dag när jag kom hem så låg det två brev från 2 st inkassobolag som vill ha betalt för dom 2 gamla skulderna. (Alltså 4 år gamla skulder)

Nu kommer frågor till detta.

1. Får inkassobolagen reda på att jag har börjat betala trots att skulderna
trots att det inte längre ligger på kronofogdens bord ? Och det är därför dom har skickat ut skulderna igen?

2.Kan dom göra en ny ansökningen igen ? Jag menar kan det anmärkning för skulden 2ggr?

3. Hur skulle ni lagt upp mitt fall? Jag har inga mer pengar att ge och inget mer att utmäta för utom lönen. Ingen som jag kan låna av just nu.
Jag vill tillägga att jag vill INTE är så sugen att få anmärkning för dom igen.

Hej jag använder mej av ett verktyg "MinTalan" för all kontakt med myndigheter, arbetsgivare, inkassobolag mm mm se vad MinTalan svarar på dit fall här nedan.

Vad betyder detta?

Dina skulder från 2002-03 är konsumentfordringar med 3 års preskriptionstid. MEN preskriptionen avbryts varje gång borgenären skickar ett skriftligt krav eller du erkänner skulden. Inkassobolagen har troligen skickat påminnelser under åren som avbrutit preskriptionen, så skulderna lever förmodligen fortfarande.

Att betalningsanmärkningen försvunnit från UC betyder bara att den gamla noteringen gallrats (efter 3-5 år). Skulden i sig kan fortfarande finnas kvar.

Vad måste du göra?

1. Begär specifikation från båda inkassobolagen. Be om fullständig historik över alla krav och påminnelser de skickat sedan skulden uppstod. Om de inte kan visa att de avbrutit preskriptionen vart tredje år kan skulden vara preskriberad.

2. Betala INTE och erkänn INTE skulderna förrän du fått svar. En betalning eller ett erkännande startar en ny 3-årsperiod.

3. Svara skriftligt på inkassobreven inom 8 dagar med texten nedan.

Vad händer om du inte gör något?

Inkassobolagen kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden igen. Om du inte bestrider inom 10 dagar får du en ny betalningsanmärkning.

Till dina frågor:

1. Nej, inkassobolagen får inte automatiskt reda på att du betalat till Kronofogden på en annan skuld. Men de bevakar ofta kreditupplysningar och kan ha sett aktivitet. De kan också ha skickat breven av ren rutin.

2. Ja, de kan ansöka hos Kronofogden igen. Varje ny ansökan som leder till utslag ger en ny anmärkning. Det finns ingen gräns för hur många gånger samma skuld kan ge anmärkning.

3. Din strategi bör vara: Kräv bevis på att preskriptionen avbrutits. Om de inte kan visa det, bestrider du. Om de kan visa det, förhandla om avbetalningsplan direkt med inkassobolaget innan de går till Kronofogden.

Säg detta

(Skicka detta till båda inkassobolagen, ett brev var)

"Jag har mottagit ert krav. Innan jag tar ställning begär jag fullständig specifikation över fordran samt dokumentation som visar samtliga preskriptionsavbrytande åtgärder sedan skuldens uppkomst. Jag inväntar ert svar innan vidare hantering."

⚠ Undvik
Betala inte ens en krona på dessa skulder förrän du fått svar. En delbetalning erkänner skulden och startar ny preskriptionstid. Erkänn aldrig skulden muntligt eller skriftligt. Säg aldrig "jag vet att jag är skyldig men kan inte betala" – det är ett erkännande. Tips: Sköt all kommunikation skriftligt via e-post eller brev, aldrig per telefon. Det ger dig bevis på vad som sagts och minskar risken att du försäger dig eller blir pressad.

Tips: Sköt all kommunikation skriftligt via e-post eller brev — aldrig per telefon. Det ger dig bevis på vad som sagts och minskar risken att du försäger dig.
Citera
2026-04-23, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MIL124
Hallo,

Har i dagsläget skulder på ca 178kkr hos KFM (7st aktuella och tyvärr kommer det fler).

Den första skulden handlar om ett skadestånd och registrerades den 24/11 2025 och förföll den 8/12 2025 sedan dess har det varit tyst förutom nya skulder som tillkommit, nummer två efter denna registrerades 5/1 2026 och förföll 12/2 2026.

När tror ni rent realistiskt att jag kommer få brev om utredning av ekonomin såsom löneutmätning? Det har ju gått idag exakt 3 månader sedan första skulden blev förfallen.

Hur lång tid har man på sig att svara på inkomst/utgifter 10-14 dagar? Och hur lång är cirkatiden från att man lämnat uppgifterna tills pengar börjar dras från lönen, det tar väl en stund till beslut och sen ska dom meddela arbetsgivaren? Har utbetalning den 23 varje månad så rent realistisk när tror ni att det kan bli aktuellt med löneutmätning? Mars-April-Maj-Juni?

Förstår att du vill ha en realistisk bild av tidsförloppet för löneutmätning. Det är bra att du tänker framåt.

**Så här brukar det fungera i praktiken:**

Kronofogden har ingen fast tidsgräns för när de inleder utredning. Det beror på deras arbetsbelastning och ärendets karaktär. Men med 7 skulder och totalt 178 000 kr är det sannolikt att de kommer agera relativt snart.

**Typiskt tidsförlopp:**

1. Du får ett brev med frågor om inkomster och utgifter (en så kallad "ekonomisk utredning")
2. Svarstid: vanligtvis 14 dagar
3. Efter att du svarat fattar KFM beslut om löneutmätning — detta kan ta 2-4 veckor
4. Beslutet skickas till din arbetsgivare med instruktion om att börja dra pengar från nästa lön

**Realistisk uppskattning för dig:**

Med första skulden förfallen 8 december och nu 3 månader senare utan utredningsbrev, kan brevet komma när som helst. Om det kommer i mars och du svarar inom 14 dagar, kan beslut fattas i april. Då skulle första avdraget kunna ske på majlönen (utbetalning 23 maj) eller junilönen.

Men — det kan också gå snabbare om KFM redan har tillräckliga uppgifter om dig via arbetsgivardeklarationer. Då kan de fatta beslut utan att först skicka frågeformulär.

**Viktigt att veta:**

Du har rätt att behålla ett förbehållsbelopp som ska täcka nödvändiga levnadskostnader (boende, mat, barn). KFM får bara ta det som överstiger detta. Om du har särskilda kostnader (medicin, umgänge med barn, skuldsanering pågår) — ta upp det när du svarar på utredningen.

**Nästa steg:**

Om du vill ha kontroll över situationen kan du själv kontakta KFM och fråga var i processen du befinner dig. Du kan också ansöka om skuldsanering om du inte ser någon realistisk möjlighet att betala av skulderna inom överskådlig tid — det kan vara värt att överväga med 178 000 kr och fler skulder på väg.

Vill du ha hjälp att formulera något specifikt till KFM, eller vill du veta mer om skuldsanering?
Citera
2026-04-23, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag befinner mig i en riktigt jobbig sits, då jag för länge sen gick in i en investering som borgenär.
Medparterna hade betalningsanmärkningar och fick därför inte ta något lån.

Lösningen blev social manipulation av mig och morsan tills att vi gav med oss för borgenärsskapet(!)

Huvudproblemet är att investeringen visade sig vara falsk och ägaren blåste oss på 250K!

Nu försöker jag att förklara ärendet per mejl, åt både inkassobolaget som Kronkalle.
Den betalande parten/anhörig lider av psykisk sjukdom och klarar inte längre av betalningarna.

Jag motsätter mig helt och hållet betalningskravet på 40K här då jag saknar likviditet helt.
Den andre parten som var drivande för investeringen, vägrar att ta sitt ansvar.
Jag har beskrivit per e-post detta komplicerade förhållande. Den enda chansen är att part 2 betalar.

Hur stor är risken att jag själv blir stämd i domstol av inkassobolaget egentligen?

Det här låter som en riktigt tung situation, och jag förstår att du känner dig pressad. Låt mig hjälpa dig reda ut läget.

Först behöver jag förstå några saker bättre för att kunna ge dig rätt råd:

1. När du skriver "borgenär" — menar du att du gick in som borgensman (alltså att du skrev under på att ansvara för någon annans lån om de inte betalar)? Det är en viktig skillnad juridiskt.

2. Har ärendet redan gått till Kronofogden, eller är det fortfarande hos inkassobolaget? Om Kronofogden skickat ett föreläggande har du bara 10 dagar att bestrida — vet du om den fristen fortfarande löper?

Angående din fråga om risken att bli stämd: Om du har skrivit under som borgensman är du tyvärr juridiskt betalningsansvarig solidariskt med låntagaren — det är hela poängen med borgensåtagandet ur långivarens perspektiv. Att investeringen var falsk och att du blev manipulerad är allvarligt, men det är ett separat ärende mot den som lurade er, inte ett försvar mot banken/inkassobolaget.

Men — det finns möjliga vägar framåt beroende på omständigheterna:
- Om du blev utsatt för bedrägeri kan det finnas grund att polisanmäla personen som lurade er
- I extrema fall kan ett borgensåtagande jämkas om det var uppenbart orimligt när det ingicks
- Din betalningsförmåga påverkar vad Kronofogden faktiskt kan driva in

Svara på frågorna ovan så hjälper jag dig formulera ett korrekt svar till inkasso/Kronofogden — och undvika fallgropar som kan förvärra läget.

Tips: Sköt all kommunikation skriftligt via e-post eller brev. Det ger dig bevis på vad som sagts.

Jag själv använder mej av verktyget MinTalan för all komunikation med myndigheter och dyl
Citera
2026-04-23, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Har dragit på mina två ärenden hos KFM ett bra tag nu men givetvis knackade de på i förra veckan och frugan var hemma så nu är man delgiven.

Ena ärendet är på cirka 9000;-.

Det andra ärendet på cirka 22000:-.

Någon som vet hur lång tid jag har på mig att betala in dessa pengar?

Minns tyvärr inte ens vem skulden på 22000:- är till längre.

Någon med kunskap och erfarenhet får gärna upplysa mig.

Kan jag på något sätt skjuta upp skulden?
Ringa de två bolagen och tex erbjuda delbetalning på tex 10000:- och att de återkallar ärendet?

Mvh
Benke

Jag förstår att situationen känns stressig. Låt mig reda ut vad som gäller.

Vad betyder detta?

Du har blivit delgiven två betalningsförelägganden från Kronofogden. Det betyder att du nu har en kort tidsfrist att agera — annars fastställs skulderna automatiskt och Kronofogden kan börja utmäta (ta pengar från lön, konto eller saker).

Vad måste du göra?

1. Bestäm om du erkänner skulderna eller vill bestrida dem (helt eller delvis)
2. Om du INTE håller med om skulden — skicka in ett skriftligt bestridande till Kronofogden inom tidsfristen
3. Om du erkänner skulden men inte kan betala — kontakta borgenärerna (de som vill ha pengarna) och föreslå avbetalning
4. Logga in på Kronofogdens e-tjänst eller ring dem på 0771-73 73 00 för att se exakt vem som är borgenär på skulden på 22 000 kr

När måste det vara gjort?

Du har normalt 10 dagar från delgivningen att bestrida. Kolla exakt datum på pappren du fick — det står där.

Vad händer om du inte gör något?

Skulderna fastställs (blir utslag) och Kronofogden kan börja utmäta din lön, ditt bankkonto eller dina saker. Du får också en betalningsanmärkning som syns i flera år.

Om avbetalning och återkallelse

Ja, du kan kontakta borgenärerna direkt och föreslå en uppgörelse. MEN — gör det skriftligt, aldrig per telefon. Här är varför:

- Per telefon kan du pressas att lova saker du inte menade
- Du har inget bevis på vad som sagts
- En delbetalning utan skriftligt förbehåll kan tolkas som att du erkänner hela skulden

SÄG DETTA (i mejl till borgenären):

"Jag har mottagit ert betalningsföreläggande på [belopp] kr. Jag har för närvarande inte möjlighet att betala hela beloppet på en gång. Jag föreslår en avbetalningsplan där jag betalar [belopp] kr per månad. Om ni accepterar detta ber jag er återkalla ärendet hos Kronofogden. Vänligen bekräfta skriftligen innan jag påbörjar betalning."

UNDVIK:

Att ringa och förhandla muntligt. Att betala en del av skulden innan ni har en skriftlig överenskommelse.

En viktig fråga till dig:

Erkänner du att du är skyldig dessa pengar, eller finns det något du vill invända mot (fel belopp, preskriberat, inte din skuld)? Det påverkar helt vilken väg du ska ta.

Säg detta

**

"Jag har mottagit ert betalningsföreläggande på [belopp] kr. Jag har för närvarande inte möjlighet att betala hela beloppet på en gång. Jag föreslår en avbetalningsplan där jag betalar [belopp] kr per månad. Om ni accepterar detta ber jag er återkalla ärendet hos Kronofogden. Vänligen bekräfta skriftligen innan jag påbörjar betalning."

⚠ Undvik
** Att ringa och förhandla muntligt. Att betala en del av skulden innan ni har en skriftlig överenskommelse. En viktig fråga till dig: Erkänner du att du är skyldig dessa pengar, eller finns det något du vill invända mot (fel belopp, preskriberat, inte din skuld)? Det påverkar helt vilken väg du ska ta.

Tips: Sköt all kommunikation skriftligt via e-post eller brev — aldrig per telefon. Det ger dig bevis på vad som sagts och minskar risken att du försäger dig.
Citera
2026-04-23, 13:06
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Varför jagar kronofogden dig när det är du som har lånat ut pengarna? Det bör ju vara du som via kronofogden kräver gäldenärerna på pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Läser man mellan raderna är han antagligen medlåntagare eller borgensman på lån för investeringen.

Citat:
Ursprungligen postat av MinTalan
Det här låter som en riktigt tung situation, och jag förstår att du känner dig pressad. Låt mig hjälpa dig reda ut läget.

Först behöver jag förstå några saker bättre för att kunna ge dig rätt råd:

1. När du skriver "borgenär" — menar du att du gick in som borgensman (alltså att du skrev under på att ansvara för någon annans lån om de inte betalar)? Det är en viktig skillnad juridiskt.

2. Har ärendet redan gått till Kronofogden, eller är det fortfarande hos inkassobolaget? Om Kronofogden skickat ett föreläggande har du bara 10 dagar att bestrida — vet du om den fristen fortfarande löper?

Angående din fråga om risken att bli stämd: Om du har skrivit under som borgensman är du tyvärr juridiskt betalningsansvarig solidariskt med låntagaren — det är hela poängen med borgensåtagandet ur långivarens perspektiv. Att investeringen var falsk och att du blev manipulerad är allvarligt, men det är ett separat ärende mot den som lurade er, inte ett försvar mot banken/inkassobolaget.

Men — det finns möjliga vägar framåt beroende på omständigheterna:
- Om du blev utsatt för bedrägeri kan det finnas grund att polisanmäla personen som lurade er
- I extrema fall kan ett borgensåtagande jämkas om det var uppenbart orimligt när det ingicks
- Din betalningsförmåga påverkar vad Kronofogden faktiskt kan driva in

Svara på frågorna ovan så hjälper jag dig formulera ett korrekt svar till inkasso/Kronofogden — och undvika fallgropar som kan förvärra läget.

Tips: Sköt all kommunikation skriftligt via e-post eller brev. Det ger dig bevis på vad som sagts.

Jag själv använder mej av verktyget MinTalan för all komunikation med myndigheter och dyl

1. Jag står som juridisk borgensman till detta banklån och har ingen inkomst eller tillhörigheter att ta av. Dessutom så har den drivande parten fullständigt skitit i ta ta något som helst ansvar. Han vill inte prata om fallet, annat än att min syrra som är psykiskt sjuk ska fortsätta att betala(!)

Bedragaren som sitter i fängelse idag och finns mycket omtalad i några andra trådar: sök på David Mirzajani. Jag polisanmälde honom för två år sedan men Polisen tog bara emot detta som "ett gångbart tips". Han har många avslutade brottsmåls-domar mot sig på www.lexbase.se och en våldsberikar-historia.

2. Ärende gick till Kronofogden i slutet av ifjol på senhösten då syrran inte längre orkade med situationen. I januari så fick jag ett e-mejl från inkassobolaget om jag medger eller avvisar motpartens skuldekrav. Jag läste instruktionerna på Kronis webbplats om att man kan delvis bestrida ärendet om man tycker att detta är felaktigt. Jag har en vän i utlandet som studerat juridik på högskolenivå och beskriver ärendet som att om jag förlorar skuldeansvaret, så tvingas jag gå i personlig konkurs.

Alternativet som också står på Kronis webbsida finns och jag har haft en kort e-mejl konversation med deras kundtjänst. De menar på att jag efter ett domslut där jag får åtminstone delvis rätt om ansvaret, så kan använda mig av blanketten: Ansökan - verkställighet skadestånd ang brott

Jag anser att medparten som faktiskt har umgåtts med förövaren och hittills inte betalat en krona ska bli delaktig att betala. Jag visste inte om att syrran som tidigare inte har velat berätta att hon har betalat det av skulden hittills när hon arbetade(!)

Okej, jag har inte mycket till bevisföring till ärendet här... hur bevisar man bedrägeri som skett muntligen mellan parter egentligen?

Jag är i kontakt med en åklagare per telefon och e-mejl som avråder mig från att avisa skuldefrågan från inkassobolaget. Detta kommer att skapa en mängd, dyra och komplicerade rättsprocesser i domstolen, skyldig eller inte.

För någon dag sedan så mejlade jag domstolen att jag medger att jag är borgensman men avisar fullt ansvar till skulden. Idag så skickar han ändå mig ett svars e-mejl där han tolkar min inställning att jag helt avisar ansvaret här.

Vad är "Min talan" för någonting... ett AI-verktyg?
Senast redigerad av Nochills 2026-04-23 kl. 13:13.
Citera
2026-04-23, 18:08
Medlem
Jag har ingen aning om vad "Min talan" är för något men den lämnar en hel del luckor i sina svar och fyller ut med killgissningar.

Om du har tecknat borgensavtal och gått i borgen så är du du ansvarig för att säkerställa fordrans betalning oavsett om huvudgäldenären har psykisk ohälsa eller är en bedragare.

Du kan bestrida kravet och hävda att du har blivit bedragen. Men det är inte alldeles enkelt att styrka att man bedrägligt blivit borgensman för någon.

Om du förlorar kan du själv senare göra ett yrkande på en regressforsran mot den som du var borgensman åt, men du kan enbart söka på de beloppen du redan betalt in till borgenären.
Citat:
1. Jag står som juridisk borgensman till detta banklån och har ingen inkomst eller tillhörigheter att ta av. Dessutom så har den drivande parten fullständigt skitit i ta ta något som helst ansvar. Han vill inte prata om fallet, annat än att min syrra som är psykiskt sjuk ska fortsätta att betala(!)

Bedragaren som sitter i fängelse idag och finns mycket omtalad i några andra trådar: sök på David Mirzajani. Jag polisanmälde honom för två år sedan men Polisen tog bara emot detta som "ett gångbart tips". Han har många avslutade brottsmåls-domar mot sig på www.lexbase.se och en våldsberikar-historia.

2. Ärende gick till Kronofogden i slutet av ifjol på senhösten då syrran inte längre orkade med situationen. I januari så fick jag ett e-mejl från inkassobolaget om jag medger eller avvisar motpartens skuldekrav. Jag läste instruktionerna på Kronis webbplats om att man kan delvis bestrida ärendet om man tycker att detta är felaktigt. Jag har en vän i utlandet som studerat juridik på högskolenivå och beskriver ärendet som att om jag förlorar skuldeansvaret, så tvingas jag gå i personlig konkurs.

Alternativet som också står på Kronis webbsida finns och jag har haft en kort e-mejl konversation med deras kundtjänst. De menar på att jag efter ett domslut där jag får åtminstone delvis rätt om ansvaret, så kan använda mig av blanketten: Ansökan - verkställighet skadestånd ang brott

Jag anser att medparten som faktiskt har umgåtts med förövaren och hittills inte betalat en krona ska bli delaktig att betala. Jag visste inte om att syrran som tidigare inte har velat berätta att hon har betalat det av skulden hittills när hon arbetade(!)

Okej, jag har inte mycket till bevisföring till ärendet här... hur bevisar man bedrägeri som skett muntligen mellan parter egentligen?

Jag är i kontakt med en åklagare per telefon och e-mejl som avråder mig från att avisa skuldefrågan från inkassobolaget. Detta kommer att skapa en mängd, dyra och komplicerade rättsprocesser i domstolen, skyldig eller inte.

För någon dag sedan så mejlade jag domstolen att jag medger att jag är borgensman men avisar fullt ansvar till skulden. Idag så skickar han ändå mig ett svars e-mejl där han tolkar min inställning att jag helt avisar ansvaret här.

Vad är "Min talan" för någonting... ett AI-verktyg?
Citera
2026-04-23, 19:26
Medlem
Nochillss avatar
Okej... "Min talan" är alltså ett yrkande som en tilltalad gör i en rättsprocess för att beskriva händelseförloppet. Ja, detta har jag gjort flera gånger redan åt inkasso-bolaget som Kronis och för den lokala domstolen. Jag har inte använt mig av någon speciell mall till detta utan försökt att enkelt förklara i klarspråk.

Problemet är ja, att jag tyvärr blev bedrägligt manipulerad för borgenmannaskap och att detta inte enkelt kan bevisas. Syrrans sjukjournal möjligtvis kan ge ett visst understöd men hon vägrar själv att vittna till ärendet så detta är snårigt(!)

Jag kommer att förlora och få sitta med 'svarte Petter' i knäet pga min navitivitet eftersom skulden+räntan ska juridiskt betalas.
Citera
2026-04-23, 19:55
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Jag förstår! Du blandade ihop borgensman och borgenär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in