2026-04-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Som jag förstår det är det talman och utrikes ministern som är ledande personer eller i alla fall ansiktet utåt för de som vill förhandla.

Sedan har man då IRGC där rösten att inte förhandla är starkast. Den kritiken från de har blivit allt starkare, de utrycker den i statlig media och på sina sociala medier och på gator.

Ett argument de har och som även är giltigt är att de vill att Mojtaba ska berätta hur han ställer sig till förhandlingarna. För just nu är det Talman och utrikesministern som bestämt att de ska vara så och på något vis för en osynlig ledares talan.

IRGC kommer nog foga sig efter Mojtabas beslut, men de vill att orden ska komma från honom.

Jag tror mycket hänger på om Mojtaba kommer visa sig, det var ok i början, men man har sagt att han mår bra, så varför kan han inte träda fram och berätta hur han ser på förhandlingarna. För varje dag som går blir den frågan allt svårare för vissa grupper att förstå

Är det så att Mojtaba visar sig vara död och regimen/talman bara ljugit om detta för att själv kunna sno åt sig makten. Då bråkar nog helheter lös. Men visar han sig, kommer nog de inre stridigheterna lungna ner sig.

Trump spelar på detta, genom att säga att Iran kommer gå med på en det ena en det andra och sår en misstro i IRGC mot regimen och när då Abbas så att sundet var öppnat så besannades detta på ett sätt.

Detta är ungefär så som jag uppfattar det, men jag kan ju självklart ha helt fel.

Edit Talman skrev ju ett inlägg för någon dag sedan där han kritiserade kritikerna och utrymme en oro att han och Abbas skulle avsättas.

Vid senaste samtalsrundan var för första gången IRGC direkt involverade. Och dom körde rakt över Araghchi och Pezeshkian efteråt iaf, även denna gång. Oklart hur mycket Ghalibaf uttalanden är mer tvångsmässigt fogande till den nya verkligheten eller inte

Väldigt många ser det som att det är Vahidi från IRGC som är den försvunne Mojtabas språkrör.
Vahidi representerar de hardliners inom IRGC som länge sett Khameneis nära förestående död som ett ypperligt tillfälle att tvinga in Mojtaba på posten som högsta ledare.

Mojtaba är egentligen ett kontroversiellt val och det har alltså funnits interna strider inom Iran sedan den åldrande Khameneis cancer uppdagades.
Det handlar alltså om en viss falang inom IRGC som tillsammans med ultrakonservativa politiker sett hans frånfälle som en möjlighet att cementera makten över Iran.

Nu verkar det som att Mojtaba inte ens behöver vara vid liv för att dom ska lyckas. Det är inte ens säkert att varken Ghalibaf eller Pezeshkian vet om Mojtaba lever bara för att dom säger det, svårt att säga något annat dock.
Ghalibaf är ju en konservativ hardliner han med men oklart exakt vilken roll han har, att han alltid velat bli president vet vi iaf, men är han beredd att sätta Irans befolkningen i en sådan sits?
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-21 kl. 19:00.
Citera
2026-04-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Ifall USA skulle på eget bevåg stoppar ett fartyg inom Pakistans eller Indiens territorialvatten gräns 22 km, då är detta en krigshandling från USA mot Pakistan eller Indien.
Kan aldrig tänka mig att fege Trump skulle våga sig på sådana äventyr, som han hittills aldrig haft mod att göra.

Ja varför ska de stoppa fartyg där? De gör det på den iranska sidan. Blockaden går från den iransk/Pakistanska gränsen över till Oman. Enligt AI så går den från gränsen mellan Iran och Pakistan i norr, snett över vattnet till Ras al Hadd i Oman.

USA har redan fått minst 25 fartyg att vända och bordat två.

Försäkringsbolagen kommer se till resten. Alla normala fartyg kommer hålla sig i från Iran. En ny oljetanker på 500 000 ton kostar 200 milj dollar. Jag tror ingen vill riskera ge den till USA. Om det är ett skepp från en neutral stat kan USA beslag ta den men måste betala hyra. Iranska fartyg säljer man nog och det får betala kriget.
Citera
2026-04-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja varför ska de stoppa fartyg där? De gör det på den iranska sidan. Blockaden går från den iransk/Pakistanska gränsen över till Oman. Enligt AI så går den från gränsen mellan Iran och Pakistan i norr, snett över vattnet till Ras al Hadd i Oman.
USA har redan fått minst 25 fartyg att vända och bordat två.
Försäkringsbolagen kommer se till resten. Alla normala fartyg kommer hålla sig i från Iran. En ny oljetanker på 500 000 ton kostar 200 milj dollar. Jag tror ingen vill riskera ge den till USA. Om det är ett skepp från en neutral stat kan USA beslag ta den men måste betala hyra. Iranska fartyg säljer man nog och det får betala kriget.
Sen spelar det inte så stor roll för Iran, ifall landets oljeexport tillfälligt upphör.
År 2025 hade Iran endast 6-7% av all olje-gas export från Persiska Viken, trots att Iran har ca 50% av befolkningen.
Gulfstaterna drabbas oerhört mycket hårdare med sina 93-94% av exporten 2025, och idag helt uteblivna inkomster.
Citera
2026-04-21, 19:13
Medlem
Citat:
Sen spelar det inte så stor roll för Iran, ifall landets oljeexport tillfälligt upphör.
År 2025 hade Iran endast 6-7% av all olje-gas export från Persiska Viken, trots att Iran har ca 50% av befolkningen.
Gulfstaterna drabbas oerhört mycket hårdare med sina 93-94% av exporten.

Och det handlar inte om Gulfstaterna. Det handlar om Iran kan överleva en blockad och bombattacker. Kanske är mitt svar. Då USA (Trump) pressas av valet i höst.
Citera
2026-04-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Och det handlar inte om Gulfstaterna. Det handlar om Iran kan överleva en blockad och bombattacker. Kanske är mitt svar. Då USA (Trump) pressas av valet i höst.
Jag tror faktiskt fotbolls VM om 2,5 månader kan spela stor roll.
Ifall kriget fortfarande pågår finns stor risk att matcher flyttas från USA, vilket högfärdige Trump aldrig skulle kunna acceptera.
Sen är det inte så enkelt att bara vrida tillbaka klockan typ 1 år, och bestämma att allt som gällde då, detta skall gälla även i framtiden.
Iran kanske vill bestämma regler för trafiken genom Sundet, med troligtvis kraftig diskriminering mot USA och USA-allierade länder?
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-04-21 kl. 19:26.
Citera
2026-04-21, 19:30
Medlem
Citat:
Gulfstaterna drabbas oerhört mycket hårdare med sina 93-94% av exporten 2025, och idag helt uteblivna inkomster.

Fast detta tramsiga påstående har ju rätt många skjutit hål på massor med gånger din tramsapa.

Det är fortfarande så att runt 90% av Irans utrikeshandel går genom persiska viken så självklart innebär det en enorm katastrof för Iran oavsett hur andra drabbas.
Citera
2026-04-21, 19:39
Medlem
Verkar svårt att få ihop en andra samtalsrunda, Vance har inte ens åkt utan befinner sig i vita huset dit även både Witkoff och Kushner är på väg.

Iran å andra sidan vill se blockaden lyftas innan man går med på att mötas i Pakistan. Man är desperata efter nån form av vinst.

Vapenvilan går ju ut oavsett rätt snart.

Citat:
BREAKING: Vice President JD Vance’s trip to Islamabad has been suspended after Iran refused to respond to U.S. negotiating positions, American officials say the trip can go forward if the Iranians respond. - NYT.
https://t.me/rnintel/59583
Citera
2026-04-21, 19:43
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Varför tror du de har några nya kort?
Var säger jag att jag tror det?
Prova och läs en gång till.
Citera
2026-04-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Verkar svårt att få ihop en andra samtalsrunda, Vance har inte ens åkt utan befinner sig i vita huset dit även både Witkoff och Kushner är på väg.

Iran å andra sidan vill se blockaden lyftas innan man går med på att mötas i Pakistan. Man är desperata efter nån form av vinst.

I så fall lär flygplanen snart vara i luften och bomberna falla 1 min efter vapenvilan gått ut.
(Säkrast att åka och tanka bilen redan i kväll)
Citera
2026-04-21, 19:45
Medlem
Citat:

Kanske möts dom halvvägs? USA lyfter tillfälligt blockaden och Iran friger de 8 kvinnor som riskerar avrättas och Trump vill att regimen skonar?
Många här kan väl leva med dessa 8 kvinnors död bara inte Trump får nåt?
Citera
2026-04-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I så fall lär flygplanen snart vara i luften och bomberna falla 1 min efter vapenvilan gått ut.
(Säkrast att åka och tanka bilen redan i kväll)

Ja det kan bli stökigt men det finns ju fortfarande lite tid kvar.. resan från Washington till Islamabad är rätt lång iofs.

Å andra sidan ser det ju allt mer ut som att vapenvilan mellan Israel och Hezbollah håller på att krascha med så..
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-21 kl. 20:01.
Citera
2026-04-21, 20:16
Medlem
Citat:
Kanske möts dom halvvägs? USA lyfter tillfälligt blockaden och Iran friger de 8 kvinnor som riskerar avrättas och Trump vill att regimen skonar?
Många här kan väl leva med dessa 8 kvinnors död bara inte Trump får nåt?
Citat:
Ja det kan bli stökigt men det finns ju fortfarande lite tid kvar.. resan från Washington till Islamabad är rätt lång iofs.
Å andra sidan ser det ju allt mer ut som att vapenvilan mellan Israel och Hezbollah håller på att krascha med så..
Alla vet ju det är helt meningslöst att komma överens om något med Trump!
Även efter han skrivit under ett avtal, så hittar han på tusen undanflykter att bryta avtalet.
Det enda man kan göra med en sån person, det är att helt ignorera honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in