2026-04-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Detta är ett oerhört lätt problem att lösa för Iran framöver!
Det är bara för Iran att endast leverera sin olja till Pakistan och Indien i fortsättningen.
De iranska båtarna följer inom territorialvattnet 22 km längs kusten, och dit skulle de amerikanska sjörövarna aldrig våga sig in.
Sen till de stora indiska raffinaderierna i delstaten Gujarat är det bara 140 mil från Sundet.

https://www.google.se/maps/@27.7013274,60.5827124,2150569m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDQxNS4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D

blir nog besvärligt att ta sig fram utan maskinrum, effektiv räckvidden på Spruce 5 inch pjäs är ca 40km (med smarta skott) längre i teori, men man vill ju träffa det man skjuter på, eller ja, försöka åtminstonde.
Citera
2026-04-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och där kom den. Det är det enda ni USA/Israelkramare har att komma nuförtiden. Alla som inte delar er syn är antisemiter.

Fast iran är ett riktigt efterblivet land, visst, de knullar väll inte barn och kusiner i riktigt samma omfattning som i babelstinien , men det är groteskt, ren soddom och gammora nivå.
Citera
2026-04-21, 17:28
Medlem
Citat:
Detta är ett oerhört lätt problem att lösa för Iran framöver!
Det är bara för Iran att endast leverera sin olja till Pakistan och Indien i fortsättningen.
De iranska båtarna följer inom territorialvattnet 22 km längs kusten, och dit skulle de amerikanska sjörövarna aldrig våga sig in.
Sen till de stora indiska raffinaderierna i delstaten Gujarat är det bara 140 mil från Sundet.
https://www.google.se/maps/@27.7013274,60.5827124,2150569m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDQxNS4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
Citat:
Ursprungligen postat av slö
blir nog besvärligt att ta sig fram utan maskinrum, effektiv räckvidden på Spruce 5 inch pjäs är ca 40km (med smarta skott) längre i teori, men man vill ju träffa det man skjuter på, eller ja, försöka åtminstonde.
Men Trump har ju hittills varit alldeles för feg för att med sjöröveri inom andra länders territorialvatten.
Så vad får dig att tro han kommer att ändra sig, och vill ha krig med Indien eller Pakistan?
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-04-21 kl. 17:36.
Citera
2026-04-21, 17:32
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tror inte det blir mycket bråk internt ändå. Tillsättandet av Mojtaba som högste ledare visade vilken falang inom IRGC som vunnit den dragkamp som redan pågått i några år.

Man kan nog gissa sig till att det är rätt meningslöst att lyssna för mycket på vad politikerna säger, dom finns nog lite till för syns skull.
Som jag förstår det är det talman och utrikes ministern som är ledande personer eller i alla fall ansiktet utåt för de som vill förhandla.

Sedan har man då IRGC där rösten att inte förhandla är starkast. Den kritiken från de har blivit allt starkare, de utrycker den i statlig media och på sina sociala medier och på gator.

Ett argument de har och som även är giltigt är att de vill att Mojtaba ska berätta hur han ställer sig till förhandlingarna. För just nu är det Talman och utrikesministern som bestämt att de ska vara så och på något vis för en osynlig ledares talan.

IRGC kommer nog foga sig efter Mojtabas beslut, men de vill att orden ska komma från honom.

Jag tror mycket hänger på om Mojtaba kommer visa sig, det var ok i början, men man har sagt att han mår bra, så varför kan han inte träda fram och berätta hur han ser på förhandlingarna. För varje dag som går blir den frågan allt svårare för vissa grupper att förstå

Är det så att Mojtaba visar sig vara död och regimen/talman bara ljugit om detta för att själv kunna sno åt sig makten. Då bråkar nog helheter lös. Men visar han sig, kommer nog de inre stridigheterna lungna ner sig.

Trump spelar på detta, genom att säga att Iran kommer gå med på en det ena en det andra och sår en misstro i IRGC mot regimen och när då Abbas så att sundet var öppnat så besannades detta på ett sätt.

Detta är ungefär så som jag uppfattar det, men jag kan ju självklart ha helt fel.

Edit Talman skrev ju ett inlägg för någon dag sedan där han kritiserade kritikerna och utrymme en oro att han och Abbas skulle avsättas.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-04-21 kl. 17:49.
Citera
2026-04-21, 17:42
Medlem
Citat:
Men Trump har ju hittills varit alldeles för feg för att med sjöröveri inom andra länders territorialvatten.

Det är ju inte sjöröveri , utan en en laglig blockad, så det kanske är därför du blir förvirrad.

Citat:

Så vad får dig att tro han kommer att ändra sig, och vill ha krig med Indien eller Pakistan?

Det finns inget hinder mot att stoppa blockadbrytare på någon fiendes teritorialvatten, de förlorar ju sin status som neutrala om de bistår fartygen att undgå en laglig blockad. (de är tillochmed skyldiga att aktivt hindra dem från använda deras teritroium , för att annars riskas deras status som neutrala....)
Senast redigerad av slö 2026-04-21 kl. 17:44.
Citera
2026-04-21, 18:16
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag är emot angreppskrig. Viss skillnad. Just nu är det Iran som är anfallet. Att då stödja Iran är inte konstigare än att Sovjet fick stöd under WW II efter tyskarnas angrepp.

Det här blir en svår ekvation att få ihop. Du stödde alltså först Israel när det blev angripit 7 okt. Sedan vände ditt stöd när Israel besvarade attacken. Likadant med hezbollah. Där var ditt stöd först hos Israel när Hezbollah började med raketattacker som vanligt. Sedan gick stödet över till hezbollah. Sedan Iran fördömde du alltså enligt ditt resonemang -24, när angreppet besvarades så gick dit stöd som vanligt över till Iran.

Jag måste säga att jag tror inte riktigt på dig, utan det är nog mer något du säger för att det ska låta bra. Ditt stöd har alltid varit och är solitt bland de förstnämnda angriparna. Ju värre aktioner de utfört och ju mer judar som dött desto gladare blir du.
Citera
2026-04-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Har har Revolutionsgardet någon gräns eller kommer de kriga "till siste man" ?

Svårt att säga men dom har ju tydligen en helt annan inställning än politikerna i regeringen så kanske.
Man kallas väl inte dödskult för intet tänker jag.
Citera
2026-04-21, 18:38
Medlem
Citat:

En stat inte kan begå sjöröveri. Däremot så man i krig sätta upp en blockad. Det är en krigshandling.

Nu kommer varken Indien eller Pakistan vilja ha krig med USA. De kommer inte som stat försöka bryta mot blockaden. Enskilda fartyg kommer kanske försöka. USA är på gott och ont störst bäst och vackrast. Kineserna gömmer sig.

PS 70-90 procent av Irans export går sjövägen. 60-80 procent av all import går sjövägen.
Citera
2026-04-21, 18:40
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Som jag förstår det är det talman och utrikes ministern som är ledande personer eller i alla fall ansiktet utåt för de som vill förhandla.

Sedan har man då IRGC där rösten att inte förhandla är starkast. Den kritiken från de har blivit allt starkare, de utrycker den i statlig media och på sina sociala medier och på gator.

Ett argument de har och som även är giltigt är att de vill att Mojtaba ska berätta hur han ställer sig till förhandlingarna. För just nu är det Talman och utrikesministern som bestämt att de ska vara så och på något vis för en osynlig ledares talan.

IRGC kommer nog foga sig efter Mojtabas beslut, men de vill att orden ska komma från honom.

Jag tror mycket hänger på om Mojtaba kommer visa sig, det var ok i början, men man har sagt att han mår bra, så varför kan han inte träda fram och berätta hur han ser på förhandlingarna. För varje dag som går blir den frågan allt svårare för vissa grupper att förstå

Är det så att Mojtaba visar sig vara död och regimen/talman bara ljugit om detta för att själv kunna sno åt sig makten. Då bråkar nog helheter lös. Men visar han sig, kommer nog de inre stridigheterna lungna ner sig.

Trump spelar på detta, genom att säga att Iran kommer gå med på en det ena en det andra och sår en misstro i IRGC mot regimen och när då Abbas så att sundet var öppnat så besannades detta på ett sätt.

Detta är ungefär så som jag uppfattar det, men jag kan ju självklart ha helt fel.

Edit Talman skrev ju ett inlägg för någon dag sedan där han kritiserade kritikerna och utrymme en oro att han och Abbas skulle avsättas.

Jag tror att du är något på spåren där.
Citera
2026-04-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Svårt att säga men dom har ju tydligen en helt annan inställning än politikerna i regeringen så kanske.
Man kallas väl inte dödskult för intet tänker jag.

I så fall gissar jag att USA och Israel bombar tills gardet är så försvagade att några mer moderata politiker kan ta över.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-04-21 kl. 18:45.
Citera
2026-04-21, 18:47
Medlem
bema56s avatar
Nån som hört något om vad IRGS:s nya kort som de hotar med kan vara? Är det bara tomma hot eller kan det vara nåt Putin eller Xi levererat? Trump hintade idag om att de hittat något på fartyget de stoppade igår i sundet. Han att de de hittade gjort han lite besviken på Xi som han trodde han hade en deal med?
Citera
2026-04-21, 18:54
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nån som hört något om vad IRGS:s nya kort som de hotar med kan vara? Är det bara tomma hot eller kan det vara nåt Putin eller Xi levererat? Trump hintade idag om att de hittat något på fartyget de stoppade igår i sundet. Han att de de hittade gjort han lite besviken på Xi som han trodde han hade en deal med?
Varför tror du de har några nya kort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in