Idag, 16:11
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Trump får inte kriga med Iran utan kongressens godkännande och 60 då dagar är passerade.
Därför händer inget. Iran har nu makten över området och sundet är stängt så inga tankfartyg kommer igenom där.

Fattar du problemet?

Det är du själv som inte förstår ett smack. Inte lätt när det är svårt. Om vi kallar det bomba militära mål så går det utmärkt så länge man inte använder benämningen "krig".

För ett år sedan bombades diverse anläggningar i Iran utan att US enligt benämningen befann sig i något "krig".

Förstår du bättre nu?
Citera
Idag, 16:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Rent tekniskt har det inte fred mellan Iran och USA sen 1979.
För några månader sedan var sundet öppet. Nu stängt med en energikris som faktum.
USA och Israel har släpp massa bomber över Iran och vi har fått en världsomspännande ekonomisk kris.
Irans möjligheter att bygga kärnvapen påstås vara förstörda utan fakta.
Inget är löst, bara mer problem.

Säg gärna att jag har fel så blir jag gladare.
Citera
Idag, 16:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är du själv som inte förstår ett smack. Inte lätt när det är svårt. Om vi kallar det bomba militära mål så går utmärkt så länge man inte använder benämningen "krig".

För ett år sedan bombades diverse anläggningar i Iran utan att US enligt benämningen befann sig i något "krig".

Förstår du bättre nu?
Vad är löst?

Kärnvapen?

Hur öppnar man sundet igen så vi får igång fraktfartyg?

Fatta att jag inte är på Irans sida.
Har försökt hålla mig neutral.
Citera
Idag, 16:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
För några månader sedan var sundet öppet. Nu stängt med en energikris som faktum.
USA och Israel har släpp massa bomber över Iran och vi har fått en världsomspännande ekonomisk kris.
Irans möjligheter att bygga kärnvapen påstås vara förstörda utan fakta.
Inget är löst, bara mer problem.

Säg gärna att jag har fel så blir jag gladare.

Sundet var öppet ja, men det är Iran som bryter mot lagen när de blockerar sundet, inte USA och Israel. Idéen att Iran kommer öppna sundet igen bara för att USA och Israel slutar bomba verkar inte stämma överrens med Irans uppfattning.
Citera
Idag, 16:19
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Vad är löst?

Kärnvapen?

Hur öppnar man sundet igen så vi får igång fraktfartyg?

Fatta att jag inte är på Irans sida.
Har försökt hålla mig neutral.

Du får allt försöka bättre. Iran har backat ungefär 20 år i vad gäller produktionskapacitet inom de flesta områden som anses utgöra något skulle kunna få iväg metallskrot i luften som sedan briserar. Lägg till en bottenkörd ekonomisk sits på det hela. Om du fortfarande har svårt att ta till detta så åka gärna ner och befinn dig i Iran så kan du också försöka lära dig att dricka och äta sand. Du kan ju även hjälpa till att återställa någon bro som framtida generationer kan eventuellt ta över återställandet av.

Fast nu har Trump gått ut med att han inte tycker det räcker där. Dock får kriget anses vara slut enligt definitionen "krig". Det tog slut enligt honom själv för några veckor sedan.
Citera
Idag, 16:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sundet var öppet ja, men det är Iran som bryter mot lagen när de blockerar sundet, inte USA och Israel. Idéen att Iran kommer öppna sundet igen bara för att USA och Israel slutar bomba verkar inte stämma överrens med Irans uppfattning.
Sundet var öppet tills Iran stängde det-
Sedan stängde USA sundet för transporter till och från Iran.
Som jag tolkar det är sundet mer eller mindre stängt.

Vi är långt ifrån läget före USA och Isarel började bomba Iran för två månader sedan.

Rätt mig gärna om jag har fel om att jag tror sundet mer eller mindre är stängt.

Jag har fyllt min gamla jeepdunk 20 liter från 1974 för att ha som reserv om det blir kris och jag måste använda bilen i nödfall. 1974 hade vi bensin ransonering och jag köpte dunken då. Trode aldrig den skulle komma till användning igen.
Citera
Idag, 16:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Du får allt försöka bättre. Iran har backat ungefär 20 år i vad gäller produktionskapacitet inom de flesta områden som anses utgöra något skulle kunna få iväg metallskrot i luften som sedan briserar. Lägg till en bottenkörd ekonomisk sits på det hela. Om du fortfarande har svårt att ta till detta så åka gärna ner och befinn dig i Iran så kan du också försöka lära dig att dricka och äta sand. Du kan ju även hjälpa till att återställa någon bro som framtida generationer kan eventuellt ta över återställandet av.

Fast nu har Trump gått ut med att han inte tycker det räcker där. Dock får kriget anses vara slut enligt definitionen "krig". Det tog slut enligt honom själv för några veckor sedan.
Bra, tack för ditt svar.
Det är då noll risk för bensin ransonering?
Inga problem med flygbränsle?
Ingen risk för ekonomisk lågkonjunktur?

Är du helt tappad bakom flötet och gått på allt du matats med från dåren Trump?
Citera
Idag, 16:26
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Sundet var öppet tills Iran stängde det-
Sedan stängde USA sundet för transporter till och från Iran.
Som jag tolkar det är sundet mer eller mindre stängt.

Vi är långt ifrån läget före USA och Isarel började bomba Iran för två månader sedan.

Rätt mig gärna om jag har fel om att jag tror sundet mer eller mindre är stängt.

Jag har fyllt min gamla jeepdunk 20 liter från 1974 för att ha som reserv om det blir kris och jag måste använda bilen i nödfall. 1974 hade vi bensin ransonering och jag köpte dunken då. Trode aldrig den skulle komma till användning igen.

Ändå klarade du dig igenom när bränslepriserna var högre för ett par år sedan? Klarade du det då klarar du det nu också. Verkar som det knappt gjorde dig det minsta eftersom du valde att inte ens nämna det.

Citat:
Bra, tack för ditt svar.
Det är då noll risk för bensin ransonering?
Inga problem med flygbränsle?
Ingen risk för ekonomisk lågkonjunktur?

Är du helt tappad bakom flötet och gått på allt du matats med från dåren Trump?

Fast det är ju ändå bra att du fick förklarat för dig det här med hur definitionen av "krig" fungerar. Alltid något. Slipper du fundera mer på det iaf.

Däremot ditt svartvita tänkande i saker och ting kan jag nog inte hjälpa dig med, tyvärr.
Citera
Idag, 16:27
Medlem
Citat:
Bra då är sundet öppet så tankfartygen kan passera och bra tillgång på billig bensin och diesel?

Jag måste få be dig förklara hur Israel har förlorat kriget eftersom tankfartyg inte kan passera Hormuz och bränslepriset stigit.

Mig veterligt har Israel aldrig haft ett krigsmål som innebär öppet Hormuzsund och låga bränslepriser.

Israels krigsmål har alltid varit 1: förhindra Irans kärnvapenprogram och 2: förhindra Irans ballistiska program.

Om man håller sig till Israels krigsmål så är det svårt att hävda att Iran har vunnit kriget när hela deras militärapparat är sönderbombad så jag förstår att du fantiserar ihop alternativa krigsmål som överhuvudtaget inte har med varför kriget startade att göra.

Om Israel avlossar 50 atombomber mot Tehoran och dödar 20 miljoner mullahiter så har alltså, enligt dig, Iran fortfarande vunnit kriget så länge det råder oklarhet kring om fri passage råder i sundet?
Citera
Idag, 16:27
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Trump får inte kriga med Iran utan kongressens godkännande och 60 då dagar är passerade.
Därför händer inget. Iran har nu makten över området och sundet är stängt så inga tankfartyg kommer igenom där.

Fattar du problemet?
När Obama var i samma sittuation sa han att lagen inte gäller eftersom de militära kampanjerna var begränsade i sin omfattning.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-13820727

Det handlar om kreativa formuleringar.

Trump säger att lagen inte gäller eftersom det är vapenvila.

Det är väl ungefär samma sak de säger herrarna även om Obama inte var i vapenvila., när det är är vapenvila är det ju verkligen begränsade militära kampanjer.

Vi får väl se hur det går.

Men situationen är inte över och blockaden är kvar. Iran började bli stressade, kanske de anfaller först. Men då blir det kanske ett nytt krig ett försvara krig och då gäller inte lagen. Israel är inte bunden vid lagen.

Det är riktigt underhållande.
Citera
Idag, 16:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ändå klarade du dig igenom när bränslepriserna var högre för ett par år sedan? Klarade du det då klarar du det nu också. Verkar som det knappt gjorde dig det minsta eftersom du valde att inte ens nämna det.

Fast det är ju ändå bra att du fick förklarat för dig det här med hur definitionen av "krig" fungerar. Alltid något. Slipper du fundera mer på det iaf.

Däremot ditt svartvita tänkande i saker och ting kan jag nog inte hjälpa dig med, tyvärr.
Jo jag är nog rätt svart-vit när det gäller krig då de inte löser något utan bara mer problem.

Hur ser du lösning på att få igång transporter genom sundet igen?
Inget är löst utan bara förstört massa saker i Iran.
Citera
Idag, 16:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Det är riktigt underhållande.
Nej det är inte underhållande. Krig är skit och eländet är inte löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in