2026-04-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Ja, 1 gång vart 10e år får man väl räkna med dipp på 40% ungefär!

Men över det stora hela så!

Jo, men det är rätt jobbigt att sitta i en svindyr hyreskvart när börsen är helt bottenlös.. det går bara ner och ner varje dag, jag har varit med om det 2000 och 2008 och även 2022 gick nasdaq ner 33 procent...
2026-04-21, 14:29
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Hyresrätt i Saltsjöbaden?
Ja Fisksätra har jag bara hört gott om.
2026-04-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Jo, men det är rätt jobbigt att sitta i en svindyr hyreskvart när börsen är helt bottenlös.. det går bara ner och ner varje dag, jag har varit med om det 2000 och 2008 och även 2022 gick nasdaq ner 33 procent...

Ja, men 2000 kan du inte jämföra med.
Ingen av techbolagen tjänade pengar då!

2008 gick allt ner oavsett börs.
Även fastighetsbolag gick dåligt!
2026-04-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Ja Fisksätra har jag bara hört gott om.

Då har du aldrig varit i Saltis, Fisksätra är inte nice!
2026-04-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ja, men 2000 kan du inte jämföra med.
Ingen av techbolagen tjänade pengar då!

2008 gick allt ner oavsett börs.
Även fastighetsbolag gick dåligt!

Kör ditt race om du har feeling.. men jag personligen vill äga mitt boende och sen investera samtidigt som jag amorterar osv.
2026-04-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Kör ditt race om du har feeling.. men jag personligen vill äga mitt boende och sen investera samtidigt som jag amorterar osv.

Har inte bestämt mig än, därför jag skapar tråden då jag vill ha fler infallsvinklar genom argumentation för och emot, men bara på 3 år har jag missat 67% år i alternativ kastning på Nasdaq än att äga denna BR innanför tullarna.

Kvadratmeterpriset har bara gått upp 8% på 3 år!

Det är snålt!
2026-04-21, 14:39
Medlem
Citat:
Har inte bestämt mig än, därför jag skapar tråden då jag vill ha fler infallsvinklar genom argumentation för och emot, men bara på 3 år har jag missat 67% år i alternativ kastning på Nasdaq än att äga denna BR innanför tullarna.

Kvadratmeterpriset har bara gått upp 8% på 3 år!

Det är snålt!

Ingen i tråden har en kristallkula, skitsvårt att ge råd.. men för mig är det en skön känsla att äga min lägenhet i ett bra område där jag trivs trots att den är belånad. och sen investera/amortera lite stötvis.
2026-04-21, 14:43
Medlem
Citat:
Tittar man på varje 3 års period sedan 2010, om man hade en NASDAQ-100 ETF, så hade ökningarna för varje 3 års period sett ut såhär:

https://www.slickcharts.com/nasdaq100/returns

2010 - 2013 // +62%
2013 - 2016 // +35%
2016 - 2019 // +80%
2019 - 2022 // +25%
2022 - 2025 // +96%

Östermalms kvadratmerpris:

2010 - 2013 // +11.6%
2013 - 2016 // + 38%
2016 - 2019 // +1.3%
2019 - 2022 // + 26%
2022 - 2025 // +4.29%

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/ostermalm/#/bostadsratter/48m-prisutveckling

Hur jag än vänder och vrider på det så verkar det vara mer lönsamt att ha pengarna i en NASDAQ100-ETF än att ha dem uppbundna i en bostadsrätt, även om den ligger innanför tullarna i Stockholm.

Det förefaller vara alltså mer lönsamt att bo i en hyresrätt och investera eventuell kontantinsats i en NASDAQ100 ETF än att ha allt kontantinsats i en i bostadsrätt.

Även om du belånar med 25% hos din aktiemäklare, så kan du stå emot ett sällsynt börsfall i breda index på upp mot 50%. Med låg belåning blir utpresteringen alltså ännu kraftigare relativt kvadratmeterpriset vid Östermalm.

1) Visst, nu beräknar jag inte in eventuella valutakursförändringar då man har FX-risk, men på sikt så utpresterar NASDAQ100 med råge kvadratmeterpriset.

2) Jag valde NASDAQ100 då långsiktig ekonomisk tillväxt drivs av produktivitetsförbättringar, alltså teknologiska framsteg. NASDAQ100 är teknik tungt.

3) Lookback period är sedan 2010, valde det då man kan säga att tech-bolag började få relativt stabila kassaflöden då.

Så tankar, reflektioner?

Är det värt och sälja bostadsrätten och hitta någon hyresrätt i Stockholm?
Problemet blir väl att det är svårt att hitta en hyresrätt i ett område man skulle vilja bo i..
Så är det väl. Ovanpå det så är Stockholm den region där bostadspriserna stigit minst i Sverige genom åren. Iaf de senaste 10-20 åren. Dvs i andra regioner i Sverige har bostadspriserna stigit mer.
Inget konstigt med det. Det har att göra med att det var dyrare i Stockholm redan.

Däremot stiger dom mer i kronor i Stockholm. Och bostäderna i landsorten kan vara för billiga för att det skall fungera som kapitalplacering.

Men backar du tillbaka tillräckligt mycket så stämmer inte ovanstående resonemang. Dessutom blir det inte riktigt möjligt att ha en Nasdaq ETF. Valutarestriktionerna hindrade folk att placera i utländska tillgångar. Så då är man hänvisad till svenska aktier.

Under t ex 70-talet gick man rejält back på aktier. Medan man nog inte gjorde det på bostäder. Går ju att kolla för den som är intresserad. Nominellt gick börsen knappt upp, medan bostadspriserna steg.
Skattehöjningar, oljekris och bestialiska fackföreningar gick ganska hårt åt näringslivet i Sverige då. Medan bostäderna inte misshandlades lika hårt.

Sedan är min erfarenhet att folk bosätter sig där dom vill bo snarare än som en kapitalplacering. (Lär finnas några få undantag).
2026-04-21, 15:19
Medlem
Citat:
Tittar man på varje 3 års period sedan 2010, om man hade en NASDAQ-100 ETF, så hade ökningarna för varje 3 års period sett ut såhär:

https://www.slickcharts.com/nasdaq100/returns

2010 - 2013 // +62%
2013 - 2016 // +35%
2016 - 2019 // +80%
2019 - 2022 // +25%
2022 - 2025 // +96%

Östermalms kvadratmerpris:

2010 - 2013 // +11.6%
2013 - 2016 // + 38%
2016 - 2019 // +1.3%
2019 - 2022 // + 26%
2022 - 2025 // +4.29%

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/ostermalm/#/bostadsratter/48m-prisutveckling

Hur jag än vänder och vrider på det så verkar det vara mer lönsamt att ha pengarna i en NASDAQ100-ETF än att ha dem uppbundna i en bostadsrätt, även om den ligger innanför tullarna i Stockholm.

Det förefaller vara alltså mer lönsamt att bo i en hyresrätt och investera eventuell kontantinsats i en NASDAQ100 ETF än att ha allt kontantinsats i en i bostadsrätt.

Även om du belånar med 25% hos din aktiemäklare, så kan du stå emot ett sällsynt börsfall i breda index på upp mot 50%. Med låg belåning blir utpresteringen alltså ännu kraftigare relativt kvadratmeterpriset vid Östermalm.

1) Visst, nu beräknar jag inte in eventuella valutakursförändringar då man har FX-risk, men på sikt så utpresterar NASDAQ100 med råge kvadratmeterpriset.

2) Jag valde NASDAQ100 då långsiktig ekonomisk tillväxt drivs av produktivitetsförbättringar, alltså teknologiska framsteg. NASDAQ100 är teknik tungt.

3) Lookback period är sedan 2010, valde det då man kan säga att tech-bolag började få relativt stabila kassaflöden då.

Så tankar, reflektioner?

Är det värt och sälja bostadsrätten och hitta någon hyresrätt i Stockholm?
Problemet blir väl att det är svårt att hitta en hyresrätt i ett område man skulle vilja bo i..

Möjligt.
Men den största vinsten är det sociala.
Du slipper ett visst "klientel" i brf och radhus/villa områden.
I hyresrätter hamnar allt stök.
2026-04-21, 16:01
Medlem
Oerongodiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Möjligt.
Men den största vinsten är det sociala.
Du slipper ett visst "klientel" i brf och radhus/villa områden.
I hyresrätter hamnar allt stök.

Precis min tanke. Man betalar för bekvämlighet, sinnesro och trygghet när man köper bostad i bra område.

Sen är väl hela den här tråden en icke-fråga då det är näst intill omöjligt att (inom rimlig tid) få ett förstahandskontrakt på attraktiv hyresrätt i en större stad utan att hosta upp miljoner i svarta cash - och om man måste betala miljoner i cash för hyresrätt blir ju jämförelsen mellan börsutveckling och prisutveckling på bostäder meningslös ...
Senast redigerad av Oerongodis 2026-04-21 kl. 16:07.
2026-04-21, 16:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Neeej!

Du råkar (..) starta tråden när BR sjunkit sedan 2022 men börsen är på ATH och det kallas för cherrypicking och det är inte en bra mekanism för att tjäna pengar på sikt.

Trådar som denna, och de 10-tal till i veckan som antyder att man blir miljonär om man äger lite aktier, kan STARTAS ENBART UNDER ALL TIME HIGH FÖR ATT TS HAR GREED-KÄNSLA. Så ni okunniga, låt er inte luras, statistiken är rätt just nu men säger inget om framtiden. Men vissst kan alla bli miljonärer, om de får se bakåt.

En villa i Danderyd kostade 2mkr 1990 när jag byggde en och nu kostar den 16mkr och en 8-dubbling på 35 år är inte fy skam. Och det kan fortsätta på detta sätt eftersom mark och bostad är en begränsad resurs och alltså är inflationsskyddat. Till skillnad från aktier och Tesla har numera 1 miljard aktier och snart är det väl 2 miljarder och till slut har de frimärksvärde.

Dock en historisk brasklapp. Det finns register vad ett gatuhus kostat i Gamla stan sedan 1580-talet och en forskarrapport med en genomgång av alla priser. Hus i Stockholm steg Noll (0) kronor på 400 år och därefter från 1920-talet sköt det fart. Anledningen är att så många dog i Sverige av sjukdomar, men från 1860-talet så överlevde de flesta och Sverige exploderade i invånarantal. Det är antalet köpare som avgör ett hus värde. Och en aktiekurs.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-21 kl. 16:13.
2026-04-21, 16:13
Medlem
Oerongodiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Neeej!

Du råkar (..) starta tråden när BR sjunkit sedan 2022 men börsen är på ATH och det kallas för cherrypicking och det är inte en bra mekanism för att tjäna pengar på sikt.

Trådar som denna, och de 10-tal till i veckan som antyder att man blir miljonär om man äger lite aktier, kan STARTAS ENBART UNDER ALL TIME HIGH FÖR ATT TS HAR GREED-KÄNSLA. Så ni okunniga, låt er inte luras, statistiken är rätt just nu men säger inget om framtiden. Alla kan bli miljonärer, om de får se bakåt.

En villa i Danderyd kostade 2mkr 1990 när jag byggde en och nu kostar den 16mkr och en 8-dubbling på 35 år är inte fy skam. Och det kan fortsätta på detta sätt eftersom mark och bostad är en begränsad resurs och alltså är inflationsskyddat. Till skillnad från aktier och Tesla har numera 1 miljard aktier och snart är det väl 2 miljarder och till slut har de frimärksvärde.

Ja, antagligen är vi nära ett läge som vi hade 1999/2000 och, igen, 2007/2008 när börsen peakade och rasade samtidigt som det bara blev ett litet hack i kurvan för bostadspriserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in