2026-04-17, 14:51
  #277
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Rätt övertygad om att man kommer kunna beställa riktiga sedlar från dem när det väl är dags. Visst man BORDE kunna ta en blank sedel och skriva namnet på utan problem, men Sverige har en historik av "mjuk korruption/fusk" när det kommer till detta. Något jag minns tydligt var när "väldigt många" hade skrivit "svenkarnas parti" istället för "svenskarnas parti" vilket är rent nonsens. Går alltid att skylla på "dålig handstil" när det är tillräckligt många som är med på fusket.

Men ja jag kommer nog också rösta på Örebropartiet, men jag kommer avvakta och ha ett öppet sinne fram till dess. Men det finns inte så många alternativ för mig. Riksdagspartier är liksom helt totalt uteslutet. Hade hellre legat på soffan och pillat mig själv i naveln än att rösta på något av dessa. Örebropartiet siktar på 12 % i Örebroregionen för att komma in i riksdagen, och en (1) procent i riket så att de får gratis valsedlar till efterkommande val.

Varför gillar du inte Allard? I så fall är det väl snarare partiet i sig som jag är lite skeptisk till, men jag gillar Allard. Typ främst för att han är aggressiv, "otrevlig" mot politiker och MSM-journalister, samt är allmänt radikal till sättet. Kalla mig naiv, men jag tror inte Allard skulle bli korrupt i första taget. Hans "hela grej" och hans "appeal" verkar ju just vara att "stå utanför" och spy galla över gråa mainstream-politiker och annat pack. Jag har extremt svårt att föreställa mig honom att inte fortsätta med det.

Många omogna som skriver att de kommer att rösta på den marxistiske tvångsblandaren Allard för att han kommer att stå och apa sig i riksdagen. Vuxna röstar på politiska resultat inte på tonårsrevolt.
Citera
2026-04-17, 20:31
  #278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det trodde vi om "invandringsbroms istället för pensionsbroms" "give em hell" "Swexit" "nej till NATO" osv-SD också.
Det gick ju bra


Är det någon som stått kvar och vid sina principer så är det Kasselstrand.
Han tycker precis likadant som för 15 år sedan.

Åkesson har dock aldrig varit "aggressiv" eller konfrontativ. Han har alltid varit mellanmjölk-politiker, vilket jag upplever att många på den tiden uppskattade för det var en rejäl kontrast till den stereotypiska hollywood-nazisten. SD har alltid sedan åtminstone Åkesson velat desperat komma in i värmen. De började alltid grina så fort någon inte ville hälsa eller debattera. Istället för att sätta hårt mot hårt var det alltid offerkoftan på och desperat försök att få medlidande hos samma massmedia som hatade dem. Sådana här tendenser ser man knappast hos vare sig Kasselstrand eller Allard.

Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorZoom
Många omogna som skriver att de kommer att rösta på den marxistiske tvångsblandaren Allard för att han kommer att stå och apa sig i riksdagen. Vuxna röstar på politiska resultat inte på tonårsrevolt.

Det står mellan att inte rösta eller att rösta på något i ren protest, så om jag kan bidra till lite kaos i riksdagshuset så tar jag det. Sedan kanske det är omoget. Måste vara uppenbart för de flesta som vill ha en radikal förändring att det inte lär ske genom parlamentarismen i vilket fall. Röstning bör endast ses som ett medel och inte som ett mål i sig. Tror både Allard och Kasselstrand skulle kunna bidra rejält till förbättring av hela det politiska klimatet precis som SD gjorde invandringskritik rumsrent. Men visst jag håller mer med om Kasselstrand än Allard i frågor, men å andra sidan vill jag sätta dit politikerklassen och göra livet mer obehagligt för dem. Jag har inte bestämt mig ännu så du får gärna övertyga mig om vad jag ska rösta på. Inget riksdagsparti dock. Det avgörande är också om partiet i fråga faktiskt har trovärdiga chanser att faktiskt öka i valet. AfS backade senast. ÖP å andra sidan verkar ha medvind.
Citera
2026-04-18, 09:07
  #279
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Det står mellan att inte rösta eller att rösta på något i ren protest, så om jag kan bidra till lite kaos i riksdagshuset så tar jag det. Sedan kanske det är omoget. Måste vara uppenbart för de flesta som vill ha en radikal förändring att det inte lär ske genom parlamentarismen i vilket fall. Röstning bör endast ses som ett medel och inte som ett mål i sig. Tror både Allard och Kasselstrand skulle kunna bidra rejält till förbättring av hela det politiska klimatet precis som SD gjorde invandringskritik rumsrent. Men visst jag håller mer med om Kasselstrand än Allard i frågor, men å andra sidan vill jag sätta dit politikerklassen och göra livet mer obehagligt för dem. Jag har inte bestämt mig ännu så du får gärna övertyga mig om vad jag ska rösta på. Inget riksdagsparti dock. Det avgörande är också om partiet i fråga faktiskt har trovärdiga chanser att faktiskt öka i valet. AfS backade senast. ÖP å andra sidan verkar ha medvind.

Radikalism hör ungdomen till. Sätta dit politikerklassen kommer du aldrig att kunna göra, men rolig kommentar (i sin totala naivitet).

AfS kommer förstås att backa som alltid, det har du rätt i.

Trodde du var radikal nationalist och ändå funderar du på att rösta på en tvångsblandare som Allard, hur går det ihop? Du vill höra Allard skrika pro-tvångsblandnings-memer i riksdagen?

Apropå meningen "inget riksdagsparti" så har jag inga särskilda förslag åt dig. Kalle Anka-partiet kanske? De lär förändra svensk politik i lika stor utsträckning som Allard om han nu kommer in, vilket inte ser helt osannolikt ut. Kommer in med syfte att bedriva tvångsblandningspolitik tillsammans med de rödgröna. Så sätter du dit politikerklassen?
Citera
2026-04-18, 20:52
  #280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorZoom
Radikalism hör ungdomen till. Sätta dit politikerklassen kommer du aldrig att kunna göra, men rolig kommentar (i sin totala naivitet).

AfS kommer förstås att backa som alltid, det har du rätt i.

Trodde du var radikal nationalist och ändå funderar du på att rösta på en tvångsblandare som Allard, hur går det ihop? Du vill höra Allard skrika pro-tvångsblandnings-memer i riksdagen?

Apropå meningen "inget riksdagsparti" så har jag inga särskilda förslag åt dig. Kalle Anka-partiet kanske? De lär förändra svensk politik i lika stor utsträckning som Allard om han nu kommer in, vilket inte ser helt osannolikt ut. Kommer in med syfte att bedriva tvångsblandningspolitik tillsammans med de rödgröna. Så sätter du dit politikerklassen?

Ja särskilt ungdomar tenderar att vara radikala, men knappast något som är exklusivt för dem. Kanske det är exklusivt i mellanmjölk-fegis-lagom-Sverige, men inte i resten av världen. Revolutioner startas och leds av vuxna, för den som kan något som världshistoria.

Om du medger att AfS troligen kommer att backa, varför ska jag i så fall rösta på dem? Mellan att sitta i soffan och rösta på en "bråkmakare" så väljer jag hellre det senare, även om det inte lär hända så mycket. Så jobbigt är det inte att lägga en lapp i en låda.

Och exakt vad är en radikal nationalist? Det känns snarare som att det är du som har en naiv och svartvit bild av det. Tror du att jag vill slänga ut varenda invandrare? Tror du att jag avskyr invandrare? Dock så fattar jag ju att ett "extremt" parti aldrig skulle kunna lyckas på den demokratiska vägen i Sverige. Skulle bli som i andra länder att det förbjuds eller t.o.m. fängslar partiledningen (som i Grekland). Så med denna bakgrund, så kan jag lika gärna rösta på ett alternativ som både ställer till oreda och som inte kommer att förbjudas. AfS är nog ett gränsfall, men är inte övertygad om dess tillväxtpotential.

Låter faktiskt som att du undantränger din naturliga nationalism med tanke på hur du tjatar om tvångsblandning i negativ bemärkelse och försöker rationalisera din "vuxenhet" vilket inte känns så vuxet. Sedan, vilket du vet själv, så överdriver du när det gäller Allard och "tvångsblandning". Och som jag sagt flera gånger tidigare, jag ser knappast ÖP som "räddningen", utan endast som ett medel. Som sagt, demokrati är stendöd för mig, och hellre ÖP än borgare (inklusive SD) eller vänstern. HUR saker diskuteras kan ibland vara av stort värde, och inte nödvändigtvis VAD det är som diskuteras. Jag vill polarisera och radikalisera debattklimatet i finrummen.

Till skillnad från Kalle Anka-partiet så har ÖP potentialen att ta sig in i riksdagen, och effekten av det skulle vara gott nog för mig. Detta fattar du själv så bete dig lite vuxet tack.
Citera
2026-04-18, 21:14
  #281
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorZoom
Vuxna röstar på politiska resultat inte på tonårsrevolt.

Vuxna röstar även mot brist på politiska resultat. Vilket givetvis är den främsta anledningen att rösta på Örebropartiet: för att skicka en signal till SD, som inte får något gjort samtidigt som partiet drar sig mot den sjufiliga mitten.

Sen tror jag eran där man röstar på det parti man tycker har bäst politik är över.
Man röstar inte längre på politiska program, utan på politiska riktningar. Vill man övervinna den inneboende intertian i det politiska systemet, så ska man rösta på det parti som är mest extremt i den riktning man vill förflytta politiken*.
Det vill säga: vill man minska marginalskatten nån procent, har man bäst chans att få det om man röstar på något anarkokapitalistiskt parti som vill avskaffa staten helt. Vill man åstadkomma något lite mer omfattande, exvis drastiskt minska och sätta en kvot för arbetskraftsinvandring - då måste man i princip leta upp ett parti vars politiska slogan är "race war now!".
Det är liksom inte frågan om vart partiets tänkta slutstation är, utan hur mycket dragkraft det tänker applicera på det politiska fettberget. SDs mjäkiga partiprogram kommer aldrig rubba fettberget en millimeter, eftersom man inte sätter ingångsbudet tillräckligt långt bort från motpartens ingångsbud.



*Om någon nu undrar varför "den breda mitten" numer är ganska liten...
Citera
2026-04-18, 22:37
  #282
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Ja särskilt ungdomar tenderar att vara radikala, men knappast något som är exklusivt för dem. Kanske det är exklusivt i mellanmjölk-fegis-lagom-Sverige, men inte i resten av världen. Revolutioner startas och leds av vuxna, för den som kan något som världshistoria.

Om du medger att AfS troligen kommer att backa, varför ska jag i så fall rösta på dem? Mellan att sitta i soffan och rösta på en "bråkmakare" så väljer jag hellre det senare, även om det inte lär hända så mycket. Så jobbigt är det inte att lägga en lapp i en låda.

Och exakt vad är en radikal nationalist? Det känns snarare som att det är du som har en naiv och svartvit bild av det. Tror du att jag vill slänga ut varenda invandrare? Tror du att jag avskyr invandrare? Dock så fattar jag ju att ett "extremt" parti aldrig skulle kunna lyckas på den demokratiska vägen i Sverige. Skulle bli som i andra länder att det förbjuds eller t.o.m. fängslar partiledningen (som i Grekland). Så med denna bakgrund, så kan jag lika gärna rösta på ett alternativ som både ställer till oreda och som inte kommer att förbjudas. AfS är nog ett gränsfall, men är inte övertygad om dess tillväxtpotential.

Låter faktiskt som att du undantränger din naturliga nationalism med tanke på hur du tjatar om tvångsblandning i negativ bemärkelse och försöker rationalisera din "vuxenhet" vilket inte känns så vuxet. Sedan, vilket du vet själv, så överdriver du när det gäller Allard och "tvångsblandning". Och som jag sagt flera gånger tidigare, jag ser knappast ÖP som "räddningen", utan endast som ett medel. Som sagt, demokrati är stendöd för mig, och hellre ÖP än borgare (inklusive SD) eller vänstern. HUR saker diskuteras kan ibland vara av stort värde, och inte nödvändigtvis VAD det är som diskuteras. Jag vill polarisera och radikalisera debattklimatet i finrummen.

Till skillnad från Kalle Anka-partiet så har ÖP potentialen att ta sig in i riksdagen, och effekten av det skulle vara gott nog för mig. Detta fattar du själv så bete dig lite vuxet tack.

Har inte föreslagit att du ska rösta på AfS.

Du vill mycket som många ungdomar, inget av det kommer du att lyckas med det minsta lilla.

Javisst förstår jag det, jag har redan konstaterat att du föredrar pajaskonster framför vuxen politik. Mycket möjligt att du får det också om Allard kommer in, vilket han ser ut att göra om man ska lyssna på Flashback (som förutspådde 6% för AfS i deras första val, resultatet IRL blev 0,3%).

Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Vuxna röstar även mot brist på politiska resultat. Vilket givetvis är den främsta anledningen att rösta på Örebropartiet: för att skicka en signal till SD, som inte får något gjort samtidigt som partiet drar sig mot den sjufiliga mitten.

Sen tror jag eran där man röstar på det parti man tycker har bäst politik är över.
Man röstar inte längre på politiska program, utan på politiska riktningar. Vill man övervinna den inneboende intertian i det politiska systemet, så ska man rösta på det parti som är mest extremt i den riktning man vill förflytta politiken*.
Det vill säga: vill man minska marginalskatten nån procent, har man bäst chans att få det om man röstar på något anarkokapitalistiskt parti som vill avskaffa staten helt. Vill man åstadkomma något lite mer omfattande, exvis drastiskt minska och sätta en kvot för arbetskraftsinvandring - då måste man i princip leta upp ett parti vars politiska slogan är "race war now!".
Det är liksom inte frågan om vart partiets tänkta slutstation är, utan hur mycket dragkraft det tänker applicera på det politiska fettberget. SDs mjäkiga partiprogram kommer aldrig rubba fettberget en millimeter, eftersom man inte sätter ingångsbudet tillräckligt långt bort från motpartens ingångsbud.

*Om någon nu undrar varför "den breda mitten" numer är ganska liten...

Fantasier.
Citera
2026-04-18, 23:28
  #283
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Jag vill dock ha en något mindre oborstad politiker som representerar mig, hittills Kasselstrand.

Kasselstrand representerar vem som helst som betalar honom. Ett tag var det Putin, på sistone har det varit palestinarörelsen. Sen vet jag inte om jag tycker nån som bott i Finland senaste tio åren kan representera svenskar.
Citera
2026-04-19, 08:28
  #284
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin

Kommer partiet lyckas nationellt?


Nej
Citera
2026-04-19, 20:38
  #285
Avslutad
Ja, 12 procent i Örebro och stöd från hela landet!
Citera
2026-04-20, 17:40
  #286
Medlem
Nu när valarbetet drar igång känns det som att ÖP bara blir ännu ett misslyckande för partierna kring SD.

Det blir nog som vanligt. Inget större avtryck i OU, men de inbillar sig att kanske kanske kan de där som kunde tänka sig rösta ÖP också rösta ÖP.
Sen får de 2-3%, om ens det.

De etablerade partierna syns i medierna varje dag, de debatterar, är medi tidningar och hemma hos osv. Allard är kanske med i nån podd och nåt klipp på Facebook. Det är svårt då att inte bli bortglömd.
__________________
Senast redigerad av grelin1999 2026-04-20 kl. 17:42.
Citera
2026-04-20, 19:26
  #287
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Såg en intervju med Allard på swebb-TV. I det stora så är han (åsiktsmässigt) Kasselstrand med lite mer hår och ADHD.

ÖP och AfS politik är hemskt lika varandra.

Så synd att de inte kan valsamverka. Det skulle de kunna göra ihop med Ambition för Sverige också. Men Elsa måste kliva bakåt ett steg. Hon passar bättre som sakkunnig än som debattör.
Citera
2026-04-20, 19:40
  #288
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Såg en intervju med Allard på swebb-TV. I det stora så är han (åsiktsmässigt) Kasselstrand med lite mer hår och ADHD.

ÖP och AfS politik är hemskt lika varandra.

Så synd att de inte kan valsamverka. Det skulle de kunna göra ihop med Ambition för Sverige också. Men Elsa måste kliva bakåt ett steg. Hon passar bättre som sakkunnig än som debattör.

Bra att du ändrat uppfattning om ÖP. Du kallade de marxister har jag för mig. Hoppas du väljer ÖP framför Afs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in