2026-04-20, 16:29
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwert6666
vad är det folk inte fattar här? knivlagen gäller för knivar och andra farliga föremål. dvs en glasflaska som är trasig du plockar upp den från marken och viftar med den mot folk= brott mot knivlagen. går du med en skruvmejsel och viftar runt med den mot folk = brott mot knivlagen. samma sak för basebollträ. antingen trollar folk eller ragebaitar här i tråden. eller så saknar man logik på hur den lagen ska tolkas + saknar logiskt tänkande kring hur den lagen ska tolkas. inget nytt att folket här på fb har blivit tappade som små.

Vad menar du? Jag och många andra i tråden vill diskutera hur man kan bära multiverktyg utan att bryta mot knivlagen. Aldrig vifta något mot någon.
Citera
2026-04-20, 16:36
Medlem
Firewaias avatar
Spelar ingen roll om du är hantverkare, du får inte längre ha kniv till och från jobbet om den inte ligger till exempel i en låda i bagaget. Den får inte vara "lättilgänglig".

Och det är ju självklart rent nonsens att du skulle behöva ett multiverktyg i ditt vardagliga liv ute på stan.

Så lämna du kniven hemma, eller köp ett multiverktyg utan kniv, för något med ett knivblad på får ingen ha på sig längre.
Citera
2026-04-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Vad menar du? Jag och många andra i tråden vill diskutera hur man kan bära multiverktyg utan att bryta mot knivlagen. Aldrig vifta något mot någon.

läs mina exempel. ett multiverktyg går under just denna kategorin med eller utan något blad i. lämna arbetskläderna i omklädningsrummet och sluta spring runt med full utrustnign på torgen på lunchrasterna eller släng verktygen i arbetsbilen innan ni klampar in på en lunchbuffe bland allmänheten. hur svårt är det för en privat person att klä ut sig som snickare som en förklädnad för att begå ett mord. uppenbarligen ser du inte skillanden och har svårt att tolka en sådan uppenbar sak.
Citera
2026-04-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Om man inte är känd kriminell så är det väl väldigt osannolikt att man blir stoppad och kroppsvisiterad av polisen, så det är väl inget stort problem så länge man döljer kniven.
Jag blev ute på parkeringen, knackad på axeln av konstapel analklåda efter att ha handlat på ICA och han undrade helt enkelt vad det var för föremål som tittade ut ur min bröstficka. "Det är väl inte en kniv du har där?" frågade han, den satans surkuken. Nej, det var ingen kniv, det var ett skjutmått och sen blev det inte så mycket mer med det men han påpekade att det "ser ut som ett vasst föremål och kan vara olämpligt att bära med sig in i en butik".
Citera
2026-04-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Jag blev ute på parkeringen, knackad på axeln av konstapel analklåda efter att ha handlat på ICA och han undrade helt enkelt vad det var för föremål som tittade ut ur min bröstficka. "Det är väl inte en kniv du har där?" frågade han, den satans surkuken. Nej, det var ingen kniv, det var ett skjutmått och sen blev det inte så mycket mer med det men han påpekade att det "ser ut som ett vasst föremål och kan vara olämpligt att bära med sig in i en butik".

helt rätt att du blev kontrollerad. lämna jobbkläderna och verktygen åt sidan innan du springer runt i butiker och tror du har nån befogenhet till att göra så. förstår folk ringer bängen på er och med all rätt. ni tror ni är nån matchoman som springer runt med era verktyg in på lunch buffen bland allmänheten. vem vet om du har det som förklädnad för att begå brott eller inte? nej såna som du försvarar er intill det sista i en sådan sits kan jag tänka mig.
Citera
2026-04-20, 16:48
Avslutad
Citat:
helt rätt att du blev kontrollerad. lämna jobbkläderna och verktygen åt sidan innan du springer runt i butiker och tror du har nån befogenhet till att göra så. förstår folk ringer bängen på er och med all rätt. ni tror ni är nån matchoman som springer runt med era verktyg in på lunch buffen bland allmänheten. vem vet om du har det som förklädnad för att begå brott eller inte? nej såna som du försvarar er intill det sista i en sådan sits kan jag tänka mig.
Exakt, inför lunchen klär man givetvis om till kostym.
Citera
2026-04-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partiet.Nyans
Exakt, inför lunchen klär man givetvis om till kostym.

eller så är det en som tagit kotrakt som torped och camoflerar sig i just sådan outfit som en hantverkare för att smälta in. men det tänker ingen på tydligen?
Citera
2026-04-20, 16:53
Medlem
Citat:
"Såna som jag"? Folk som arbetar, menar du? Jag läste din text med läspande 's' och 't', du får rätta mig om det var en misstolkning.
Citera
2026-04-20, 17:05
Medlem
Hrass avatar
Ha den i originalförpackning med kvittot från Biltema bredvid. "Är påväg hem"
Du öppnar givetvis plasten lite så den ändå är combat ready
Citera
2026-04-20, 17:16
Medlem
Full-Retards avatar
Säg att du har den på dig för att du cyklar mycket och behöver justera och meka lite saker på den ibland
Citera
2026-04-20, 17:29
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Finns inget som helst rimligt med denna skitlag - den är en ren skam för landet - ett stort skämt. Speciellt när man hör talas om fall där det är totalt orimligt att någon blir fälld för ett simpelt misstag å får böter (det finns några sådana katastrofala fall där man misstänker att syftet endast varit att jävlas med någon + få in lite extra skatt). Jag har några mini-knivar som man får hantera som Hannibal Lecter om man seriöst vill skada någon med dessa - men illegala att bära på offentlig plats ska dom vara. Annars har jag en liten tejpkniv i nickelknippan faktiskt (plast å går således inte att skära hud med - men vem vet - polisen kanske ändå blir misstänksam om dom nånsin ser den). Dagar när jag känner mig extra paranoid i bygden så tar jag bara med en handgranat ut så känner jag mig trygg igen (obs: skämt).

Förslag på multiverktyg utan kniv är tex (men kanske en liten sax räknas som brott mot knivlagen oxå?):

Victorinox MiniChamp
Roxon multitool (finns i flera versioner och eftersom den är modulär så kan du bygga ihop din egen version utan kniv)
Gerber MP600

Det ska oxå finnas Leatherman utan just kniv å bara tång i princip om det är det du har mest nytta utav - finns säkert nått budgetmärke som säljer ngt liknande oxå.

Ja det är helt 1984, en kastrering av oss händiga män som löser problem.
I denna idioti så hade lösningen vart att skapa en licens för arbetsliv.
Enligt lagen så är det möjligt att arrestera scouter och svampplockare, på väg till/från hemmet, wtf.
Citera
2026-04-20, 18:00
Medlem
Många som bär kniv lyckas själva bli skurna i slagsmål. Det är bedrövöigt att du ska behöva gå runt och vara rädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in