2026-04-20, 15:32
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwert6666
tappar du en glasflaska i marken och plockar upp den från marken och råkar vifta den mot tex nått fullo som du tkr är hotfull så åker du på knivlagen i värsta fall för en sån sak. antar att du är ingen som någonsin köpt läsk/öl förut. antar att du endast köper dricka i tetrapak då du gör såna korkade kopplingar som "finskt påbrå" sök på puokku junkarit så ser du att det är ziggisarna som har skapat det ryktet och inte nån ren finsk. så lägg ner med att sprida den falska bilden om finnar. det du pratar om är zigenarfinnar samma sak som en somaliesvensk.
Litet sampel kanske, men den halvfinske vän jag hade som liten gick alltid runt med en slidkniv. Det hade alla finska män berättade hans far.
Citera
2026-04-20, 15:51
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Om man inte är känd kriminell så är det väl väldigt osannolikt att man blir stoppad och kroppsvisiterad av polisen, så det är väl inget stort problem så länge man döljer kniven.
Det räcker med är vara ute och gå sen kväll, natt eller tidig morgon.. Eller att något hänt i området..
Citera
2026-04-20, 15:59
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Det räcker med är vara ute och gå sen kväll, natt eller tidig morgon.. Eller att något hänt i området..

Fär kännedom finns det en psykiskt sjuk person på flashback som springer omkring och ringer in och överbelastar polisen med stt anmäla dom för brotr mot knivlagen

Han brukar skryta när han fått Åke o Hjalmar åtalade för att ha bruit kniv på lokala pizzan och inte kört dom till nationella knivförvaret

🤣
Citera
2026-04-20, 16:01
Medlem
Victorinix multiverktyg kanske? Dessa har ju en kniv, men det finns modeller utan.

Att försöka använda den som vapen är knappast tänkbart, hugger man så fälls den ihop och eggen landar på dina egna fingrar.
Citera
2026-04-20, 16:16
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Berätta gärna några exempel på vardagssituationer när du använder din leatherman så kanske vi kan berätta hur du löser problemet utan detta verktyg.

Och ja, jag tycker att det är en bra grej att inte vem som helst får kniv på allmän plats.

Det gör att Benke Bärsärk och Jonny Djungel måste ha varselkläder för att ljuga inför polisen att de minsann visst får bära kniv, och på så sätt kan vi övriga känna igen dem rätt enkelt, utan att behöva ha detaljkännedom om hur man identifierar en tjackis förutom tänder, käkar, kroppsspråk osv.

Ganska ofta hade det varit gött att ha en tång, det är mest det som lockar egentligen. Vet att vissa EDC-snubbar går runt med en väldigt liten Knipex polygrip, det är inte helt dumt heller men då har man bara en tång.

Brukar skruva på allt möjligt och då kan det vara bra att kunna ha ett litet bräckjärn, bitshållare, avbitare etc. i fickan. Slippa att ha med vertygslåda överallt...
Citera
2026-04-20, 16:17
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Utan knivblad.
https://www.lamnia.com/sv/p/18874/verktyg/leatherman-rebar-multiverktyg-knifeless

Fett att det finns en "knifeless", sen tror jag sylen och sågen kan ge problem ändå med vår lagstiftning, men är ingen jurist.
Citera
2026-04-20, 16:19
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Du har finskt påbrå, eller hur?

Jag tror att polisen redan kan alla slags undanflykter folk med någon form av vasseggade verktyg förklarar sig med.

Inte det minsta finsk, men förstår att det kan låta så på min trådstart
Citera
2026-04-20, 16:21
Medlem
vad är det folk inte fattar här? knivlagen gäller för knivar och andra farliga föremål. dvs en glasflaska som är trasig du plockar upp den från marken och viftar med den mot folk= brott mot knivlagen. går du med en skruvmejsel och viftar runt med den mot folk = brott mot knivlagen. samma sak för basebollträ. antingen trollar folk eller ragebaitar här i tråden. eller så saknar man logik på hur den lagen ska tolkas + saknar logiskt tänkande kring hur den lagen ska tolkas. inget nytt att folket här på fb har blivit tappade som små.
Citera
2026-04-20, 16:22
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Finns inget som helst rimligt med denna skitlag - den är en ren skam för landet - ett stort skämt. Speciellt när man hör talas om fall där det är totalt orimligt att någon blir fälld för ett simpelt misstag å får böter (det finns några sådana katastrofala fall där man misstänker att syftet endast varit att jävlas med någon + få in lite extra skatt). Jag har några mini-knivar som man får hantera som Hannibal Lecter om man seriöst vill skada någon med dessa - men illegala att bära på offentlig plats ska dom vara. Annars har jag en liten tejpkniv i nickelknippan faktiskt (plast å går således inte att skära hud med - men vem vet - polisen kanske ändå blir misstänksam om dom nånsin ser den). Dagar när jag känner mig extra paranoid i bygden så tar jag bara med en handgranat ut så känner jag mig trygg igen (obs: skämt).

Förslag på multiverktyg utan kniv är tex (men kanske en liten sax räknas som brott mot knivlagen oxå?):

Victorinox MiniChamp
Roxon multitool (finns i flera versioner och eftersom den är modulär så kan du bygga ihop din egen version utan kniv)
Gerber MP600

Det ska oxå finnas Leatherman utan just kniv å bara tång i princip om det är det du har mest nytta utav - finns säkert nått budgetmärke som säljer ngt liknande oxå.

Ja det är det som jag ibland nojjar över själv. Hur extrema kan de vara? Den minsta victorinoxen har ju ett knivblad på typ 4 cm, blir man fälld för det?

Om man har en sån skruvmejsel med många bits i ryggan (jobbar med IT t.ex.), är det kriminellt?

Ska kolla in dina rekommendationer, tack!
Citera
2026-04-20, 16:26
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Om man inte är känd kriminell så är det väl väldigt osannolikt att man blir stoppad och kroppsvisiterad av polisen, så det är väl inget stort problem så länge man döljer kniven.

Det är det som gör att jag ändå vågar ha kniven på mig då och då, men tänk så går man ingenom en visitations-zon och så får man som skattebetalare utan koppling till kriminalitet skaka galler i ett år, för att man har en Victorinox classic sd...
Citera
2026-04-20, 16:27
Medlem
GertBennys avatar
Jag hade en sån liten fällkniv i min nyckelknippa i säkert 15 år. Sen blev jag involverad i en liten incident med polisen. Som tur var så blev jag inte genomsökt/muddrade eller vad fan det kallas. Men om jag blivit, så hade jag åkt dit för denna lilla kniv. Det enda jag använt kniven till genom alla åren är att öppna ölflaskor med dess öppnare. Så som vän av lag och ordning tog jag givetvis väck min lilla fällkniv, och upptäckte dessutom att jag redan hade en öppnare på nyckelknippan sen innan! Tokigt värre!
Citera
2026-04-20, 16:27
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag går runt med en av de största Leathermans som gjorts, en Surge, och den har därför ett rätt långt knivblad på runt 8 cm.

Nu har jag ju tack och lov ett jobb där jag använder den hela tiden och kan förklara varför jag har den i fickan på arbetsbyxorna.
Nu är ju saken den att jag tvivlar starkt på att jag a) skulle ens bli kollad och b) bli åtalad för att jag har något som är helt tydligt ett arbetsredskap, men tydligen så är Sverige inte riktigt så logiskt numer.

Det blir snabbt väldigt parodiskt och knivlagen känns som något som slängdes ihop en blöt kväll i en bastu någonstans och så som den används idag är än värre.
Visst, ta av en 13-åring ett svärd han viftar med, det förstår nog alla är vettigt, men att jaga en hantverkare som har ett multiverktyg i bilen?
Vad är det för mening med det?
Vill regeringen få bort så många hantverkare som möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in