2026-04-20, 12:41
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Jag har för vana att bära kniv. Jag vet att det är olagligt men jag har tidigare rationaliserat bort det med att det är så himla smidigt och användbart med kniv, samt att jag aldrig begår andra brott och därför inte lär visiteras.

Nu man börjar bli lite mer vuxen och pannloben växer till sig, samtidigt som knivlagen skärpts och våra kontrollfreaks till regering infört visitations-zoner och annat trams så börjar jag luta åt att sluta ha kniv, och istället bära någon form av multiverktyg typ Leatherman. En sån multi-viktång-pryl är ändå mer användbar i mitt vardagsliv än en kniv.

Problemet är att även leatherman har knivblad som ett av verktygen. Ska jag slipa av knivbladet med en vinkelslip? Eller finns det modeller utan kniv? Jag är inte hantverkare så jag kan nog inte på ett lagligt sätt behålla kniv-funktionen.

Hur löser ni det, och tycker ni knivlagen i sitt nuvarande utförande är rimligt? Jag tycker själv att den är alldeles för restriktiv och tror inte att den bidrar till färre våldsbrott. Särskilt med alla fjäderbatonger, pistoler och tazers som är i omlopp.

Mvh en fredlig kniv-samlare utan intresse för våld
Citera
2026-04-20, 13:16
Medlem
Yaourters avatar
Berätta gärna några exempel på vardagssituationer när du använder din leatherman så kanske vi kan berätta hur du löser problemet utan detta verktyg.

Och ja, jag tycker att det är en bra grej att inte vem som helst får kniv på allmän plats.

Det gör att Benke Bärsärk och Jonny Djungel måste ha varselkläder för att ljuga inför polisen att de minsann visst får bära kniv, och på så sätt kan vi övriga känna igen dem rätt enkelt, utan att behöva ha detaljkännedom om hur man identifierar en tjackis förutom tänder, käkar, kroppsspråk osv.
Citera
2026-04-20, 13:17
Medlem
Utan knivblad.
https://www.lamnia.com/sv/p/18874/verktyg/leatherman-rebar-multiverktyg-knifeless
Citera
2026-04-20, 13:31
Medlem
Gingers avatar
Jag går också runt med ett multiverktyg (med kniv) i jackan. Bra att ha ifall cykeln bråkar
Citera
2026-04-20, 13:36
Medlem
Tavastehuss avatar
Du har finskt påbrå, eller hur?

Jag tror att polisen redan kan alla slags undanflykter folk med någon form av vasseggade verktyg förklarar sig med.
Citera
2026-04-20, 13:47
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Jag har för vana att bära kniv. Jag vet att det är olagligt men jag har tidigare rationaliserat bort det med att det är så himla smidigt och användbart med kniv, samt att jag aldrig begår andra brott och därför inte lär visiteras.

Nu man börjar bli lite mer vuxen och pannloben växer till sig, samtidigt som knivlagen skärpts och våra kontrollfreaks till regering infört visitations-zoner och annat trams så börjar jag luta åt att sluta ha kniv, och istället bära någon form av multiverktyg typ Leatherman. En sån multi-viktång-pryl är ändå mer användbar i mitt vardagsliv än en kniv.

Problemet är att även leatherman har knivblad som ett av verktygen. Ska jag slipa av knivbladet med en vinkelslip? Eller finns det modeller utan kniv? Jag är inte hantverkare så jag kan nog inte på ett lagligt sätt behålla kniv-funktionen.

Hur löser ni det, och tycker ni knivlagen i sitt nuvarande utförande är rimligt? Jag tycker själv att den är alldeles för restriktiv och tror inte att den bidrar till färre våldsbrott. Särskilt med alla fjäderbatonger, pistoler och tazers som är i omlopp.

Finns inget som helst rimligt med denna skitlag - den är en ren skam för landet - ett stort skämt. Speciellt när man hör talas om fall där det är totalt orimligt att någon blir fälld för ett simpelt misstag å får böter (det finns några sådana katastrofala fall där man misstänker att syftet endast varit att jävlas med någon + få in lite extra skatt). Jag har några mini-knivar som man får hantera som Hannibal Lecter om man seriöst vill skada någon med dessa - men illegala att bära på offentlig plats ska dom vara. Annars har jag en liten tejpkniv i nickelknippan faktiskt (plast å går således inte att skära hud med - men vem vet - polisen kanske ändå blir misstänksam om dom nånsin ser den). Dagar när jag känner mig extra paranoid i bygden så tar jag bara med en handgranat ut så känner jag mig trygg igen (obs: skämt).

Förslag på multiverktyg utan kniv är tex (men kanske en liten sax räknas som brott mot knivlagen oxå?):

Victorinox MiniChamp
Roxon multitool (finns i flera versioner och eftersom den är modulär så kan du bygga ihop din egen version utan kniv)
Gerber MP600

Det ska oxå finnas Leatherman utan just kniv å bara tång i princip om det är det du har mest nytta utav - finns säkert nått budgetmärke som säljer ngt liknande oxå.
Citera
2026-04-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Det ska oxå finnas Leatherman utan just kniv å bara tång i princip om det är det du har mest nytta utav - finns säkert nått budgetmärke som säljer ngt liknande oxå.
Leatherman utan knivblad länkad i mitt inlägg ovan.
Citera
2026-04-20, 14:37
Medlem
Om man inte är känd kriminell så är det väl väldigt osannolikt att man blir stoppad och kroppsvisiterad av polisen, så det är väl inget stort problem så länge man döljer kniven.
Citera
2026-04-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Du har finskt påbrå, eller hur?

Jag tror att polisen redan kan alla slags undanflykter folk med någon form av vasseggade verktyg förklarar sig med.

tappar du en glasflaska i marken och plockar upp den från marken och råkar vifta den mot tex nått fullo som du tkr är hotfull så åker du på knivlagen i värsta fall för en sån sak. antar att du är ingen som någonsin köpt läsk/öl förut. antar att du endast köper dricka i tetrapak då du gör såna korkade kopplingar som "finskt påbrå" sök på puokku junkarit så ser du att det är ziggisarna som har skapat det ryktet och inte nån ren finsk. så lägg ner med att sprida den falska bilden om finnar. det du pratar om är zigenarfinnar samma sak som en somaliesvensk.
Citera
2026-04-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Om man inte är känd kriminell så är det väl väldigt osannolikt att man blir stoppad och kroppsvisiterad av polisen, så det är väl inget stort problem så länge man döljer kniven.

Det har varit flera fall där de väckt åtal pga av småsaker, exempelvis killen med ett multiverktyg i bildörren. Vem fan använder ett multiverktyg som vapen? Det är jävla svinerier från polis och åklagare att hålla på så där.

Lagen kom till för att avväpna buset, men buset blir sällan straffat för knivar eftersom det räknas bort vid grövre brott. Det är vi Svenssons som straffas, även fast lagen aldrig var tänkt att användas mot oss.

Det mest absurda i sammanhanget var en kustbevakare som glömt ta av sig sin tjänstekniv vid security på flygplats och drogs till tinget. Okej för att security ska göra rätt, men att polis/åklagare tog det vidare - fy vilket jävla slöseri med skattepengar.

TS: Skaffa verktyg enligt ovan tips.

Vill du göra en halvmesyr är tipset att aldrig kaxa mot polisen. De gör sitt jobb och ifrågasätter du det har du dig själv att skylla.

Var trevlig, neka att du har något vasst och neka till brott om de ändå skulle söka igenom dig eller din bil.
Citera
2026-04-20, 15:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10

Det finns multiverktyg med mycket små knivblad som är lagliga. Jag har ett sånt som jag till och med fick ta med på flyget. Har den konstant i en jackficka. Ett långt knivblad har du i princip aldrig användning för om du inte ska kniva någon.
Citera
2026-04-20, 15:30
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Vet en som hade en skruvmejsel i fickan och polisen tog han för brott mot knivlagen eller vad det var.
Polisen kan anse att vad som helst är ett vapen typ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in