2026-04-19, 11:51
Medlem
Så Iran gick med på att öppna sundet men stängde det igen pga att usa vägrade avsluta sin blockad? Hur jävla kassa kan usa bli?

Slutade Israel mörda civila libaneser eller har de börjat igen? Kan tänka mig att det är svårt för de att sluta. Barnaslakt är lite som heroin för Israel.
Citera
2026-04-19, 12:15
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hur är status nu ni som är väl uppdaterade?

Det jag hört / läst är att Trump påstår att de skulle påbörjas en fredsförhandling eller liknande idag och fortsätta imorgon.
Eller kommer Trump med nya historier eller ska de mötas idag?

Det jag hittat är på SVT nyheter men är det allt som händer?

"Vapenvilan mellan USA och Iran löper ut inom kort – ännu finns inga nya besked om fredsförhandlingar.
Läget är laddat kring Hormuzsundet där Iran stängt passagen på nytt.
– Minsta misstag och vi svarar med full kraft, säger Irans talman."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/spant-lage-i-hormuzsundet-fartyg-beskjutna
USA är säker redo för samtal. Osäkerheten ligger i Iran. Vem beslutar om de ska medverka, vilka ska medverka? Abbas, utrikesministern som var med förra rundan, var ju han som gick ut med att sundet öppnats, för att sedan IRGC snabbt stängde det igen.

Som jag förstår det har hårda ord riktats mot Abbas efter detta på statlig TV. Så frågan är om han får vara med längre.

Vad jag tror är att det finns inget riktigt styre i Iran längre. Därför kan det de säger väldigt snabbt ändras. Samt de klarar inte av att ge en rak linje.

Men samma sak gäller Trump men av annan anledning, det är uppenbart att han vill att ingen ska känna till hans nästa drag. Så vad som sker efter onsdag är osäkert.

Men vad Abbas säger kan vi nog ta med en nypa salt, hans inflytande är underminerat.
Citera
2026-04-19, 12:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
USA är säker redo för samtal. Osäkerheten ligger i Iran. Vem beslutar om de ska medverka, vilka ska medverka? Abbas, utrikesministern som var med förra rundan, var ju han som gick ut med att sundet öppnats, för att sedan IRGC snabbt stängde det igen.

Som jag förstår det har hårda ord riktats mot Abbas efter detta på statlig TV. Så frågan är om han får vara med längre.

Vad jag tror är att det finns inget riktigt styre i Iran längre. Därför kan det de säger väldigt snabbt ändras. Samt de klarar inte av att ge en rak linje.

Men samma sak gäller Trump men av annan anledning, det är uppenbart att han vill att ingen ska känna till hans nästa drag. Så vad som sker efter onsdag är osäkert.

Men vad Abbas säger kan vi nog ta med en nypa salt, hans inflytande är underminerat.
Jag håller i princip med, men jag undrar var du hört att Abbas blivit kritiserad.
Att man ska ta hans ord med en nypa salt har jag alltid tyckt ändå!
Mitt intryck är att det finns minst tre "falanger" av grottskägg som uttalar sig. Någon säger en sak, en annan dementerar o.s.v. Men dementierna brukar inte innehålla direkt kritik mot det förra grottskägget. Som om man vill ge sken av att vara överens. Därför min undran kring "Abbas-kritiken".
Citera
2026-04-19, 12:46
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

The Jerusalem Post rapporterade igår:

Citat:
Tasnim wrote on April 17, “Bad and Incomplete Tweet by Araghchi and Incorrect Ambiguity-Creation Regarding the Reopening of the Strait of Hormuz.” The IRGC-linked media noted that Araghchi’s tweet was posted just after the ceasefire in Lebanon began.

“This tweet by Araghchi, which was published without the necessary and sufficient explanations, created various ambiguities regarding the conditions for passage, details, and mechanisms of passage, and led to a great deal of criticism. While various conditions have been considered for this matter, one of the most important among them is the complete oversight by Iran's armed forces over the passage of ships, and this passage shall be deemed null and void in the event of the continuation of the claimed naval blockade,” Tasnim noted.

It went on to argue that “publishing this tweet, without any verbal explanation or at least sufficient written explanations, constitutes a complete lack of tact in communication. It is obvious that the Foreign Ministry itself must either reconsider this type of communication or the Secretariat of the Supreme National Security Council must fulfill its duty. And while providing proper notifications in its own domain, it should create a more cohesive and better mechanism for notifications from some institutions, including the Foreign Ministry, and control them.”

Så du har en poäng. Någonting är fishy med situationen. Antingen finns det konfliktande viljor i regimen, eller så är det bara något slags "good cop, bad cop" för att branda Araghchi som mer västvänlig inför förhandlingarna och man stänger ner sundet igen helt och hållet som en respons på USA.

Svårt med propaganda på det sättet, det kan lika gärna vara en dubbelbluff.

Det är väl primärt Araghchi som hanterat dialogen med Pakistans Munir också, så en kantboll är väl att något har feltolkats mellan honom och IRCG i samband med det?
Citera
2026-04-19, 12:53
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag håller i princip med, men jag undrar var du hört att Abbas blivit kritiserad.
Att man ska ta hans ord med en nypa salt har jag alltid tyckt ändå!
Mitt intryck är att det finns minst tre "falanger" av grottskägg som uttalar sig. Någon säger en sak, en annan dementerar o.s.v. Men dementierna brukar inte innehålla direkt kritik mot det förra grottskägget. Som om man vill ge sken av att vara överens. Därför min undran kring "Abbas-kritiken".
Dels så cirkulerar det klipp på detta när Abbas blir kritiserad.

Men även större medier har skrivit om detta.

Här omni med en artikel.
https://omni.se/iranska-medier-skeptiska-mot-ministerns-uttalande/a/JOr88J

Men detta tror jag inte är nytt. I början av kriget så bad ju Abbas om ursäkt till grannländer och så att de inte längre skulle attakerade, tror inte ens det höll en halv dag.

Lika så när vapenvilan träder i kraft hade ju Iran attackerar 4 länder inom en timme.

Det är uppenbart att de inte kan samla dig. Och med en osynlig ledare och 50 nyckel personer som eliminerats så är det svårt att kritisera dem för det.
Citera
2026-04-19, 13:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Dels så cirkulerar det klipp på detta när Abbas blir kritiserad.

Men även större medier har skrivit om detta.

Här omni med en artikel.
https://omni.se/iranska-medier-skeptiska-mot-ministerns-uttalande/a/JOr88J

Men detta tror jag inte är nytt. I början av kriget så bad ju Abbas om ursäkt till grannländer och så att de inte längre skulle attakerade, tror inte ens det höll en halv dag.

Lika så när vapenvilan träder i kraft hade ju Iran attackerar 4 länder inom en timme.

Det är uppenbart att de inte kan samla dig. Och med en osynlig ledare och 50 nyckel personer som eliminerats så är det svårt att kritisera dem för det.
Tack. Ja, jag har nog läst detta, när jag tänker efter. Men jag tolkar det som kritik mot uttalandet, inte mot honom personligen. Det är iofs hårklyverier. Hans uttalande om Hormuzöppnandet saknade vissa premisser o.s.v. Men visst talar de med olika tungor alltså.
Citera
2026-04-19, 13:12
Avslutad
Citat:

Det är ett stort bekymmer för USA, osäkerheten kring vem i Iran som verkligen bestämmer. Den civila delegationen i Pakistan senast verkar inte haft mandat att fatta några beslut. Allt mer tyder på att IRGC bestämmer. Här går de igenom vilka toppgubbarna på den iranska sidan är.

"Iran and the US are gearing up for another round of talks as the ceasefire deadline is looming on Wednesday.
It remains unclear, however, who is in charge in the country after much of its leadership has been killed in the war, including Ali Khamenei, the former supreme leader."
https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-us-israel-ceasefire-deal-strait-of-hormuz-blockade-strikes-oil-lebanon-1350956 5?postid=11546182#liveblog-body
Citera
2026-04-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Så Iran gick med på att öppna sundet men stängde det igen pga att usa vägrade avsluta sin blockad? Hur jävla kassa kan usa bli?

Slutade Israel mörda civila libaneser eller har de börjat igen? Kan tänka mig att det är svårt för de att sluta. Barnaslakt är lite som heroin för Israel.

Jag tycker usa gjorde rätt att starta med blockaden som ett svar på irans blockad, men tycker också att de borde ha öppnat då iran öppnade., då hade vi kunnat få ett slut på den värsta delen med denna konflikten. Men iran börja tillochmed attackera båtar utan att ens förvarna dem, och återigen iran attackera alla båtar inte bara usas båtar, så det är krigsförklaring emot hela världen.

Tycker iran, usa och isarel bör betala för skadan de har orsakat världen efter detta kriget är slut. Alla 3.
Citera
2026-04-19, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Jag tycker usa gjorde rätt att starta med blockaden som ett svar på irans blockad, men tycker också att de borde ha öppnat då iran öppnade., då hade vi kunnat få ett slut på den värsta delen med denna konflikten. Men iran börja tillochmed attackera båtar utan att ens förvarna dem, och återigen iran attackera alla båtar inte bara usas båtar, så det är krigsförklaring emot hela världen.

Tycker iran, usa och isarel bör betala för skadan de har orsakat världen efter detta kriget är slut. Alla 3.

Jo, men nu var det USA och Israel som satte igång det här. Borde betala skadestånd till länder över hela världen egentligen, inte bara till Iran. USA och Israel förstör för oss alla.
Citera
2026-04-19, 13:51
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Det är ett stort bekymmer för USA, osäkerheten kring vem i Iran som verkligen bestämmer. Den civila delegationen i Pakistan senast verkar inte haft mandat att fatta några beslut. Allt mer tyder på att IRGC bestämmer. Här går de igenom vilka toppgubbarna på den iranska sidan är.

"Iran and the US are gearing up for another round of talks as the ceasefire deadline is looming on Wednesday.
It remains unclear, however, who is in charge in the country after much of its leadership has been killed in the war, including Ali Khamenei, the former supreme leader."
https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-us-israel-ceasefire-deal-strait-of-hormuz-blockade-strikes-oil-lebanon-1350956 5?postid=11546182#liveblog-body
Man ska ju inte ta det Trump säger ordagrant. Men för ett tag sedan så så han att, USA inte visste vilka de skulle förhandla med, och att han ville ha det så.

Så kan vara att USA har skapat detta medvetet. De vill ha ett Iran utan tydligt ledarskap. Efter som det är ett svagare Iran.

Men det är ju klart att det blir ju jävligt konstigt.

Vet inte om det är ett ryckte eller att det var så, att delegationen från Iran var tvungen att ta med sig USA sista förslag hem för att de inte kunde fatta beslut på plats.

Det är väl också därför Trump krävde "pressenten" dessa 10 fartyg som släpptes igenom för att veta att den han förhandlade med hade inflytande som ett test.

Det är ju IRGC som sitter på vapnen och oavsett vad vi tycker om det är vapen makt. Men vad gör artesh, har de ingen talan? De är ju endå en större arme en IRGC. Vad har vi de någonstans, vilka stödjer de?

Det är ju många i och utanför tråden som är inne på detta att Iran inte kan samla sig under en gemensam linje. Jag har svårt att se att det inte skulle vara så. Eller ja, det blir mer och mer uppenbart att det är så, en självklarhet alltså.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-04-19 kl. 13:55.
Citera
2026-04-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men nu var det USA och Israel som satte igång det här. Borde betala skadestånd till länder över hela världen egentligen, inte bara till Iran. USA och Israel förstör för oss alla.

Stämmer inte, Iran anföl Israel 14 april 2024, det är väldigt osympatiskt att kräva att försvararen i ett angreppskrig ska betala för att försvara sig, det är bara anfallaren som ensidigt kan välja att avsluta ett krigstillstånd.
Citera
2026-04-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Hur är stämningen kring protesterna mot Netanyahu och hans regering? Det var en del som samlades i Tel Aviv igår enligt Al Jazeera:

Förstår det ju som att dom inte protesterar mot vad Israel gör, utan HUR Netanyahu gör det. Är detta en rörelse i landet med folkligt gehör, eller är det mer av en kraftigt begränsad skara?

Israel är sannolikt världens mest debattvilliga land. Det finns ingen MAGA-rörelse likt i USA som hyllar "ledaren". Om en gubbe som röstar på Netanyahu sitter och diskuterar med nån som röstar på oppositionen blir det hett. När oppositionsgubben sedan lämnar och det kommer in en gubbe till som röstar på Netanyahu ja då kommer den förste Netanyahu-gubben övergå i hätska utfall mot Netanyahu istället för att försvara honom, för det går naturligtvis inte för sig att två israeliska judar tycker likadant i någon fråga. Du har ju själv identifierat demonstrationer på gatan. Det är inget jag är insatt i eller bryr mig om. Netanyahus parti har inte egen majoritet så det säger sig självt att de flesta har röstat på någon annan. Men som jag tidigare har redogjort för är ledarna för de två stora icke-arabiska oppositionspartierna inga pacifister. De skulle sannolikt ha svarat på anfallen mot Israel på samma sätt, möjligen fokuserat annorlunda på hur att avsluta dessa. Det finns ett brett stöd i befolkningen för att hantera Iran. Ett folk som genomlevt förintelsen ser inte lätt på att ett land som talar om att genomföra en andra förintelse skaffar kärnvapen.

Min svåger hämtade mig i Tel Aviv i morse. Han tog Landcruisern med skyddsnivå B6, och även ena dottern följde med för att vi skulle ha två karbiner i bilen. Resan till Alon Shvut i bergen i Judéen tog närmare två timmar på grund av ovanligt många check points. Så det märks att det är ett annat land nu Israel efter 7 oktober. Det är numera inte en ovanlig syn med gamla tanter som har en pistol i hölster när de handlar i matbutiken. Jag frågade svågern om det inte var onödigt med två karbiner plus bepansrad bil för att dagtid åka på huvudvägnätet till en stor utpost. Jo, instämde han. Normalt sett. Men med en svensk i bilen var det ändå nödvändigt för att skydda eventuella judar vi mötte, menade han.

Befolkningen i Judéen är inte identisk med den i storstaden Tel Aviv. De är mer utsatta och jag tänkte att stödet för ett slut på kriget kanske därför var större där, i och med att de levde med fienden runt hörnet. Men nej, alla människor jag så här långt mött i Judéen har varit kampvilliga och önskat att anfallen mot Iran återstartas om mulhorna vägrar göra sig av med kärnvapenprogrammet. Israelerna här önskar sig naturligtvis i första hand fred, men går det inte att åstadkomma är det bäst att snabbt få slut på kriget genom styrka, heter det.

Jag undrar om det inte skulle gå fortare att nå fred om man flög in lite mulhor till Judéen. Att låta mulhorna med egna ögon se att detta är inte deras land. Detta är Israel. Sådana praktiska fredsansträngningar är jag mycket för. Mulhorna skulle bli väl omhändertagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in