Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Jag har varit i Tel Aviv ett par dagar nu. Slappat med en drink i handen på strandpromenaden. Något krig märker man inte av. Staden ligger inte i ruiner.
Moral är en viktig faktor i krig. Den befolkning som har rätten på sin sida och är beredd att uthärda uppoffringar i störst utsträckning går ofta segrande ur striden.
Irans befolkning har ingen moral och inget att strida för. De lever ett liv utan mening under mulhorornas styre och som slavar under IRGC. De vill helst slippa sin regim och de enda som försvarar regimen är de som ingår i den.
Israels befolkning ligger på 100 procent vad gäller kämpaglöd. De är beredda att göra allt som krävs för att vinna krigen. Regeringen har ett kompakt stöd för det sätt krigen förs. Israel är helt enat mot yttre mulhoriska fiender.
När jag pratar med israeler märker jag av en frustration över påtvingade vapenvilor. De vill strida vidare. Avsluta krigen mot Iran och Libanon en gång för alla. Krutgubbar jag möter på stranden säger att både Libanon och Iran var nere på knä och väntade på sista hugget men att Trump hindrade Israel från att avsluta jobbet. De vill inte ha vapenvilor. De vill ha seger, kapitulation och fred.
Imorgon åker jag vidare till min exfrus släkt i Alon Shvut i Gush Etzion-blocket mellan Jerusalem och Hebron. Jag hoppas kunna fräscha upp mina vapenkunskaper igen där på Kitat Konenut (beredskapsstyrkans) skjutbana, vilket är svårt att göra i Sverige. Det skall bli kul.
När man besöker Israel är det nästan omöjligt att ha någon annan tro än att kriget mot Iran slutar med seger. Det är en krigarnation av klassiskt snitt. Iran och Libanon har inte någon chans. De kan försöka som de gör, med terrordåd och skrotraketer, men så vinner man inga krig.
Hur är stämningen kring protesterna mot Netanyahu och hans regering? Det var en del som samlades i Tel Aviv igår enligt Al Jazeera:
Citat:
As we’ve been reporting, thousands of people gathered in Tel Aviv on Saturday night in protest against PM Netanyahu and his government.
One of those protesters, Raphaelle Pneina, told the AFP news agency she has been coming to the rally every week as she believed Netanyahu was “destroying our society from inside” as well as “destroying” Israel’s relations with European nations and the US.
“People here are asking for this government and the next government to investigate what happened on October 7 and after because … all of us; we deserve answers”, she said.
Lee Hoffman-Agiv, a social activist and protester, said: “I’m here tonight, first of all, to support the families that lost their loved ones on October 7 and since October 7 in the endless war held by our prime minister.”
Chaim Trivax said Israel had made mistakes in launching wars on Lebanon and Iran, and Netanyahu only did it as he is “running from jail, not for the country”.
Förstår det ju som att dom inte protesterar mot vad Israel gör, utan HUR Netanyahu gör det. Är detta en rörelse i landet med folkligt gehör, eller är det mer av en kraftigt begränsad skara?