2026-04-16, 11:05
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Det Trump inbillade sig var säkerligen att Iran skulle bli så skrämt av hans hotfulla texter och uttalanden att de skulle falla till föga för vilket avtal som helst. Storhetsvansinnet har drivit fram något helt onödigt. Och bäst hade varit att han inte rivit det avtal som fanns så att inspektioner kunde göras.

Exakt så.
Citera
2026-04-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Exakt så.

Vad händer nu? Öppnar Trump sundet för Kinas skull?

Har de kommit överens om att USA öppnar sundet och Kina ger inte vapen till Iran? Eller vad är det frågan om.
Citera
2026-04-16, 11:24
Medlem
otellos avatar
Ytterligare ett krigsfartyg ska enligt uppgift anlända den 18e. Det kanske blir markinvasion till helgen?
Citera
2026-04-16, 11:25
Medlem
otellos avatar
Citat:

Vad händer nu? Öppnar Trump sundet för Kinas skull?

Har de kommit överens om att USA öppnar sundet och Kina ger inte vapen till Iran? Eller vad är det frågan om.
Jag tror aldrig han hade för avsikt att hålla sundet stängt. Kriget lär eskalera.
Citera
2026-04-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag tror aldrig han hade för avsikt att hålla sundet stängt. Kriget lär eskalera.

Ja då lär ju Kina reagera om han sagt detta till dem. Men det är kanske skitsnack han sysslat med. Inte ovanligt.
Citera
2026-04-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Har du varit i Gulfen? Om vi åsidosätter ditt argument om att det skulle vara en värre situation för Iran, och bara fokar på vilka som är bättre lämpade för att hantera denna typ av situation så skulle jag säga att Iran är ett av dom bäst lämpade länderna i världen, och Gulfstaterna generellt är bland dom sämst lämpade.

Den inhemska befolkningen i dessa länder har generellt blivit någon slags världsfrånvänd adel, som varken har kompetens, uthållighet eller förmåga att hantera ens de minsta av motgångar. Det har gått rekordfort, bara några generationer av obegränsade tillgångar, men det är likväl ett jätteproblem.

Samtliga dessa kommer svälta ihjäl på en dag, och direkt vända sig mot sittande regent i panik. Inte för att hjälpa till, utan för att anklaga och försöka fixa fördelar åt aig själv. Det är enormt bräckliga statsbyggen.

Iran är något helt annat, och det är på grund av det USA är där förstås. Iran skrämmer, för dom är real mfs.

Vi antar att Saudis får börja dricka sand och går åt helvete Hjälper det Iran? Nej! Iran håller på gå åt helvete. Iran skrämmer för det visar hur en inkompetent regim kan förstöra ett land på 50år.

Grundproblemet i Iran är att efterfrågan av vatten ökar och tillgången minskar. Det spelar ingen roll om grannarna lider. Det hjälper inte Iran. Dock så har Gulfländerna en bättre kontroll på sin vattenkonsumtion än Iran.

Kriget kommer göra situationen värre

https://www.wri.org/insights/iran-war-water-crisis-middle-east#:~:text=There%20are%20two%20main%20causes%20o f%20Iran's,of%20incre asing%20diesel%2Dpowered%2C%20deep%20tube%20wells% 20.

Alla skäggtrollsälskare här får nog träna iranierna att dricka sand.

https://www.youtube.com/watch?v=xoEX3I_1WLI&t=2s
Citera
2026-04-16, 11:34
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Får också den känslan. Iran tonar ned Pakistans rapporter om genombrott igår, och säger dessutom att USA inte verkar så sugna på att förhandla som dom låter påskina utåt.

De militära rörelserna matchar inte med vad som sägs i alla fall, och i detta fallet tror jag "follow the troops" är mer rätt metod för att dra slutsatser än det amerikanerna säger. Det är förmodligen ett spel för att stävja oljepriserna lite, innan dom fortsätter attackera igen nästa vecka.
Citera
2026-04-16, 11:35
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ja då lär ju Kina reagera om han sagt detta till dem. Men det är kanske skitsnack han sysslat med. Inte ovanligt.
Jag tror alltså inte att USA haft för avsikt att blockera sundet. Jag tror det var ett svepskäl för att kunna flytta fram krigsfartyg och förbereda en markinvasion. Vi får se vad som händer.
Citera
2026-04-16, 11:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Här påstås en iransk supertanker ha gått igenom utifrån och in i alla fall, men högst oklart vilken hamn dom ska till:

Nej, det var nog inte den han syftade till, det är en tom tanker som inte anlöpt elller upgivet att den ska anlöpa en iransk hamn

RHN (kinesiskt ägt)

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3224#overview

Så det är inget som omfattas av USAs blockad (så länge den har sina papper i ordning givetvis)
Citera
2026-04-16, 11:37
Medlem
Citat:
Jag tror alltså inte att USA haft för avsikt att blockera sundet. Jag tror det var ett svepskäl för att kunna flytta fram krigsfartyg och förbereda en markinvasion. Vi får se vad som händer.

Det tror jag också. De pratar lugnande men verkligheten är en annan. Det verkar vara fler fartyg från USA på väg till "blockaden". De tänker bomba - markinvasion - stoppa oljeförsäljning så gott det går.

Det känns inte bra det här.
Citera
2026-04-16, 11:38
Medlem
otellos avatar
Citat:
Det tror jag också. De pratar lugnande men verkligheten är en annan. Det verkar vara fler fartyg från USA på väg till "blockaden". De tänker bomba - markinvasion - stoppa oljeförsäljning så gott det går.

Det känns inte bra det här.
Ett fartyg är framme den 18e om jag minns rätt. Fler soldater är också påväg.
Citera
2026-04-16, 11:42
Medlem
Citat:
Hur drabbas de av terrorism av Iran?

Iran har tillochmed attackerad ett kinesiska fartyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in